Gå til innhold

Stortingsvalget 8.september 2025

Anbefalte innlegg

Skrevet

Husk at SV og Rødt åpent har støttet diktaturene på Cuba og i Venezuela, samt til dels prestestyret i Iran.
MDG vil blåse opp statens utgifter til himmels og samtidig legge ned hele oljenæringen.
Ap fører allerede verdens mest radikale masseinnvandringspolitikk, og med en ny venstredreining blir den enda mer ekstrem. Dette skjer mens vi har boligmangel, for få produktive jobber og 700 000 mennesker i arbeidsfør alder som står utenfor arbeidslivet.

Dette er dypt alvorlig for Norge. Fortsetter vi i denne retningen, setter vi både velferden, økonomien og samfunnets stabilitet i fare.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 hours ago, leticia said:

Alle partiene skriver sine alternative statsbudsjett, så det er mulig å finne forklaringer der hvor man skal hente pengene. 

Hvor mange er det som gjør det? 1%?

Skrevet
Snikpellik skrev (3 timer siden):

Velle er vanligvis også en grei debattant, men falt veldig gjennom denne gangen synes jeg. Han er nok bedre på TikTok.

Han ble "avkledd" - samme som sin egen partileder som viste sitt sanne jeg... Digga hvordan Mimir "knuste" politikken til KRF også... 

• Liker 2
Skrevet
Imaginacíon skrev (1 minutt siden):

Hvor mange er det som gjør det? 1%?

Nei, det er ikke mange som leter der. Jeg bare sier du kan gjøre det hvis du vil ha ærlige svar. 

Skrevet
freedomseeker skrev (20 minutter siden):

Dette skjer mens vi har boligmangel, for få produktive jobber og 700 000 mennesker i arbeidsfør alder som står utenfor arbeidslivet.

700.000 i arbeidsfør alder er ikke det samme som 700.000 arbeidsføre. Over halvparten av disse er vel klassifisert som ikke arbeidsføre... Klart man kan alltids bli bedre, men Norge er fremdeles et av de landene med flest folk i jobb i andel av arbeidsfør alder i befolkningen... 

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Red Frostraven said:

Jeg kunne sverget på at dette er postet mange ganger før og burde være allment kjent.

Fr Høyre sin bestilte rapport om effekten av formuesskatt:

Rapport: Økt formuesskatt skaper flere arbeidsplasser

https://www.nrk.no/norge/rapport_-okt-formuesskatt-skaper-flere-arbeidsplasser-1.15187323

og:

Ny forskning fra NHH

Forskningskollegaene ved NHH, professorene Petter Bjerksund og Guttorm Schjelderup, har skrevet en vitenskapelig artikkel om formuesskattens virkning på verdsettelsen av selskaper i land med og uten formuesskatt.

https://www.nrk.no/norge/professorer-avfeier-at-formuesskatt-odelegger-for-norsk-eierskap-1.15599909

...

Mens motsatt side insisterer på at man ikke skal se på fakta, forskning eller virkeligheten -- men teorien og forestillingene deres om hvordan det burde være er virkeligheten -- at man skal høre på hva de sier og ikke se på hva de faktisk gjør, en grunnløs hypotetisk antagelse om at bedriftenes eiere, stikk i strid med virkeligheten, frivillig investerer overskuddet de taper på formuesskatten i stedet for å ta ut utbytte i en eller annen form.

Så skyver de gründere foran seg, uten konkrete eksempler på at det går galt. Og driter seg ut ovenfor faktasjekker gang på gang på gang hvor det enten fremstilles feil skattebeløp, eller er gjort alvorlige feilvurderinger, inkludert at investorer ikke er villige til å bidra det minste til at gründer overlever, selv om det bare krever promille av inveateringsbeløp, selv om de vet konsekvensene av å feile.

Bedriftene blir sterke av formuesskatt, og mer lønnsomme, fordi det er mer lønnsomt for dem å reinvestere enn å sylte ned penger og kjøpe yatch.

Som betyr at det i hovedsak er folk som mener de har nådd toppen av relevans og er på vei nedover, elefanter på vei mot elefantkirkegården, som vil flytte.

Om man faktisk leser rapporten om formueskatt så er den på ingen måte entydig om at formueskatt er bra kjør på. Den ser bare på et lite spesifikt område

IMG_3522.jpeg

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
1 hour ago, Red Frostraven said:

Ny forskning fra NHH

Forskningskollegaene ved NHH, professorene Petter Bjerksund og Guttorm Schjelderup, har skrevet en vitenskapelig artikkel om formuesskattens virkning på verdsettelsen av selskaper i land med og uten formuesskatt.

https://www.nrk.no/norge/professorer-avfeier-at-formuesskatt-odelegger-for-norsk-eierskap-1.15599909

Bjerksund og Schjelderup forstår ikke sin egen modell

Investeringer med samme risikoprofil må ha samme avkastningskrav, lærer vi studentene våre i finans. Der svikter skatteforskernes modell – den blander før- og etter-skatt-størrelser.

https://www.nhh.no/nhh-bulletin/artikkelarkiv/2025/september/bjerksund-og-schjelderup-forstar-ikke-sin-egen-modell/

• Liker 4
Skrevet (endret)
Camlon skrev (19 minutter siden):

En viktig grunn til at økonomer publiserer faglige bidrag i internasjonale tidsskrift, som i vårt tilfelle er et spesialtidsskrift for skatt, er at aksept for publisering krever anbefaling av to-tre spesialister på feltet. Siden våre kritikere mener at de har faglig belegg for kritikken av vår artikkel, oppfordrer vi dem til å få vurdert sin kritikk i tidsskriftet hvor vi har publisert vår studie, i stedet for å komme med omtrentligheter og synsing i et avisinnlegg.

Våre kritikere er så overbevist over holdbarheten i sine påstander om formuesskatten at de burde kunne skrive en artikkel som fortjener publisering i et av de mest anerkjente tidsskriftene, siden en slik artikkel har aldri vært skrevet tidligere.

https://www.dn.no/innlegg/skatt/formuesskatt/utbytteskatt/nhh-professorene-bjerksund-og-schjelderup-en-oppfordring-til-maland-og-thorburn/2-1-1867692

Gleder meg til å se dem forsøke seg på å gjøre noe annet enn å forsøke å overbevise noen i å ignorere forskning med 'det lærer vi studentene våre så derfor er det riktig uavhengig av hva eksperter mener'-argumentasjon.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Red Frostraven skrev (2 timer siden):

Rapport: Økt formuesskatt skaper flere arbeidsplasser

Kan du forklare hvorfor det er bra at jeg, som er lastebilsjåfør, snart må betale formueskatt (lol).

1% til DNB for å forvalte fond og 1% til Jens Stoltenberg. SÅ får man håpe på at fonda øker, helst mer enn 4% da for å gå i pluss (1+1+2% i årlig inflasjon). DERSOM de går i pluss.... så kan jeg med ny rødgrønn regjering risikere 50% skatt på utbytte/avkastning av dette igjen. 

Jeg har vært flink til å sette av noe penger i fond hver måned, men jeg kjenner meg ikke igjen i at jeg er en av disse fæle rike. Desverre har venstresiden sin propaganda fungert og når folk tenker formueskatt ser de for seg milliardærer. Men det går utover vanlige småsparere også! Og oss er det mange flere av!

Har forøvrig ikke arvet en eneste krone. Har heller ikke fått drahjelp fra noe sted annet enn at jeg fikk med-garantist for boliglånet da banken ikke ville gi meg lån. Det jeg har fått til har jeg fått til selv.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
DukeNukem3d skrev (1 minutt siden):

SÅ får man håpe på at fonda øker, helst mer enn 4% da for å gå i pluss (1+1+2% i årlig inflasjon). DERSOM de går i pluss.... så kan jeg med ny rødgrønn regjering risikere 50% skatt på utbytte/avkastning av dette igjen. 

Jeg mener, hvor mye formuesskatt sier kalkulatoren at du må betale -- snart?

https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/912-formuesskattekalkulator

• Liker 2
Skrevet
12 minutes ago, Red Frostraven said:

En viktig grunn til at økonomer publiserer faglige bidrag i internasjonale tidsskrift, som i vårt tilfelle er et spesialtidsskrift for skatt, er at aksept for publisering krever anbefaling av to-tre spesialister på feltet. Siden våre kritikere mener at de har faglig belegg for kritikken av vår artikkel, oppfordrer vi dem til å få vurdert sin kritikk i tidsskriftet hvor vi har publisert vår studie, i stedet for å komme med omtrentligheter og synsing i et avisinnlegg.

Våre kritikere er så overbevist over holdbarheten i sine påstander om formuesskatten at de burde kunne skrive en artikkel som fortjener publisering i et av de mest anerkjente tidsskriftene, siden en slik artikkel har aldri vært skrevet tidligere.

https://www.dn.no/innlegg/skatt/formuesskatt/utbytteskatt/nhh-professorene-bjerksund-og-schjelderup-en-oppfordring-til-maland-og-thorburn/2-1-1867692

Gleder meg til å se dem forsøke seg på å gjøre noe annet enn å forsøke å overbevise noen i å ignorere forskning med 'det lærer vi studentene våre så derfor er det riktig uavhengig av hva eksperter mener'-argumentasjon.

Selv i internasjonale tidsskrifter slipper det gjennom forskning som er svak. At de velger å gå løs på kritikerne i stedet for å forsvare sine forutsetninger gjør meg bare mer skeptisk. Det er mer overbevisende å vise at analysen faktisk holder enn å lene seg på hvor den er publisert.

• Liker 3
Skrevet
DukeNukem3d skrev (7 minutter siden):

1% til DNB for å forvalte fond og 1% til Jens Stoltenberg.

Hvis du betaler 1 % for fondsforvaltning så mener jeg at du har investert i feil Fond. Det er heller ikke 1 % til "Jens Stoltenberg". Det er et bunnfradrag her, slik at formueskatten ikke trer inn før man har en nettoformue på over 1,76 millioner. AP har heller ikke gått inn for å øke utbytteskatt til 50 %. 

Til Nettavisen sier Ap-nestleder Tonje Brenna at det er uaktuelt for Ap å øke utbytteskatten. Hun understreker at alle som sparer i aksjefond kan ta det helt med ro.

DukeNukem3d skrev (15 minutter siden):

Jeg har vært flink til å sette av noe penger i fond hver måned, men jeg kjenner meg ikke igjen i at jeg er en av disse fæle rike.

Hvor mye formuesskatt betaler du årlig i dag? Halvparten av de som kun betaler formuesskatt betaler nemlig under 5000 i året...

Figur 4 viser at de fleste som kun betaler formuesskatt ender opp med ganske lav total skatteregning. Halvparten av de som kun betalte formuesskatt i 2022 fikk en skatteregning på under 5 000 kroner.

Hvem er det som kun betaler formuesskatt? – SSB

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Camlon skrev (11 minutter siden):

Selv i internasjonale tidsskrifter slipper det gjennom forskning som er svak. At de velger å gå løs på kritikerne i stedet for å forsvare sine forutsetninger gjør meg bare mer skeptisk. Det er mer overbevisende å vise at analysen faktisk holder enn å lene seg på hvor den er publisert.

Eller så sliter de med å ta kritikken seriøst, og vil ikke gi dem ytterligere oppmerksomhet før de kan demonstrere seg verdig i å bli tatt seriøst.

DukeNukem3d skrev (13 minutter siden):

1% på hver krone jeg setter inn. 

Noen eksempeltall fra kalkulatoren

Om man eier et hus verdt 5 000 000, alene og har 800 000 i gjeld, og 2 000 000 på sparekonto, så betaler man 6900 formuesskatt.

Spar pengene i aksjefond, så er det 3357 i formuesskatt.

...

...så.
Hvilken formuestype er det i kalkulatoren som får deg over på 1% for hver krone?

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Når jeg sier at 700 000 mennesker i arbeidsfør alder står utenfor arbeidslivet, beskriver jeg ikke hele sannheten. Situasjonen er faktisk langt mer alvorlig. Myndighetene pynter på statistikken ved å definere en person som sysselsatt dersom vedkommende har jobbet bare en time i løpet av en uke. Samtidig har Norge den høyeste andelen offentlig ansatte i OECD, hele 30 prosent.

SV og Rødt har ikke bare krefter som støtter diktaturene på Cuba og i Venezuela, men også islamistiske terrororganisasjoner som Hamas og Det islamske brorskapet.

Endret av freedomseeker
  • Liker 3
Skrevet (endret)
12 minutes ago, Red Frostraven said:

Eller så sliter de med å ta kritikken seriøst, og vil ikke gi dem ytterligere oppmerksomhet før de kan demonstrere seg verdig i å bli tatt seriøst.

Folk som tenker slik er useriøse aktører. 

De er ikke immun for kritikk uansett hvor det er publisert.

Endret av Camlon
  • Liker 4
Skrevet
24 minutes ago, DukeNukem3d said:

Kan du forklare hvorfor det er bra at jeg, som er lastebilsjåfør, snart må betale formueskatt (lol).

1% til DNB for å forvalte fond og 1% til Jens Stoltenberg. SÅ får man håpe på at fonda øker, helst mer enn 4% da for å gå i pluss (1+1+2% i årlig inflasjon). DERSOM de går i pluss.... så kan jeg med ny rødgrønn regjering risikere 50% skatt på utbytte/avkastning av dette igjen. 

Jeg har vært flink til å sette av noe penger i fond hver måned, men jeg kjenner meg ikke igjen i at jeg er en av disse fæle rike. Desverre har venstresiden sin propaganda fungert og når folk tenker formueskatt ser de for seg milliardærer. Men det går utover vanlige småsparere også! Og oss er det mange flere av!

Har forøvrig ikke arvet en eneste krone. Har heller ikke fått drahjelp fra noe sted annet enn at jeg fikk med-garantist for boliglånet da banken ikke ville gi meg lån. Det jeg har fått til har jeg fått til selv.

Er ikke normalt at "lastebilsjåfører" er mangemillionærer heller da. Mener jeg fikk med meg dette for endel inlegg tilbake. Så småsparer er du jo definetivt ikke. Sett opp mot målestokk til normalen,så er du utenfor og man ser jo her hvor dine interesser ligger,men om du sammenligner deg med milliardærer så er du vel (fortsatt) fattig. 

• Liker 2
Skrevet
Red Frostraven skrev (11 minutter siden):

Hvilken formuestype er det i kalkulatoren som får deg over på 1% for hver krone?

1% av hver krone over grense for formueskatt. 1000 kr per 100.000kr satt inn. Så regnestykket blir fortsatt 1+1+2 for å gå i null på det.

Skrevet
leticia skrev (14 minutter siden):

Hvis du betaler 1 % for fondsforvaltning så mener jeg at du har investert i feil Fond.

Jeg er uenig. Fondet har vært en gigasuksess for meg. Men det er ingen garanti for at det fortsetter sånn, selvsagt.

https://www.nordnet.no/fond/liste/dnb-teknologi-a-nok-9e13a6a6?gad_source=1&gad_campaignid=14824648215&gbraid=0AAAAAD2FtkDs_bp927vLx1-0teHgz0Au8&gclid=CjwKCAjwt-_FBhBzEiwA7QEqyLLeExnPTvEZRUPFRXbc72yDjCfn9pdKCjsOat1Pg4VTax4NuWNiGBoC9ysQAvD_BwE

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...