Gå til innhold

Stortingsvalget 8.september 2025

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jarmo skrev (10 minutter siden):

Uføretrygd beregnes ved at NAV finner gjennomsnittet av din pensjonsgivende inntekt fra de tre beste av de fem siste årene før du ble ufør, og du mottar 66 % av dette grunnlaget som uføretrygd. Tidligere inntektsår blir justert opp til dagens verdi, og kun inntekt opptil 6 ganger folketrygdens grunnbeløp (6G) inkluderes i beregningen. 

Nå er ikke jeg på NAV da men det er den det gjelder så det er sånn det fungerer ? men de beløpene det må jo være under det som er lønnsinntekt ? 450/500 000,- ? Jeg har 680 000,- Brutto 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
obygda skrev (1 minutt siden):

Jeg vet om personer som reiser utenlands fordi de ikke tør bygge opp bedriften i Norge pga. formueskatten. De vil ikke risikere å måtte betale på noe som bare er papirverdier...usikre sådan..

Og likevel er ikke det ett av problemene til de fleste grundere, som vet at kun børsnotering gjør papirverdien til skattegrunnlag.

Hvert eksempel jeg har sett på noen som klager på formuesskatt har vært feil eller misforstått.

Feilberegnet formuesskatt med 460.000 kroner

Gründer hevdet formuesskatt ville ende på nesten 500.000 kroner i VG. Skatteetaten og Finansdepartementet sier tallet er 40.000 kroner.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/EyKLqo/feilberegnet-formuesskatt-med-460000-kroner

Slo skattealarm etter rapport – nå er rapporten endret

Analyseselskapet Menon Economics innrømmer å ha regnet ut formuesskatten feil i deler av skatterapport bestilt av NHO. Nå har de publisert en ny rapport.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/wg467d/slo-skattealarm-etter-rapport-naa-er-rapporten-endret

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
obygda skrev (14 minutter siden):

Jeg vet om personer som reiser utenlands fordi de ikke tør bygge opp bedriften i Norge pga. formueskatten. De vil ikke risikere å måtte betale på noe som bare er papirverdier...usikre sådan..

Den samme tendensen ser man også i andre enden. Uføre og pensjonister som flytter til utlandet fordi de ikke har råd til å bli boende i Norge. 

• Liker 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (4 minutter siden):

Ja, og mange av disse flytter ut av landet,  hvor mye skatt får man inn da? Og det er sikkert mange som kan betale denne skatten greit,  og en del som ikke kan, med mye verdier i fysiske materialer og bygninger som er nær grensen for underskudd f eks. Disse gir da dunken

Det går en grense for hvor en får inn mindre skatt når en øker skattenivået. Vi er kanskje der.  

• Liker 1
Skrevet (endret)
leticia skrev (5 timer siden):

Kanskje det ikke er så mange som sliter i samfunnet som man tror? Eller at det er andre saker som er viktige for dem? Ikke alle tenker på sin egen privatøkonomi når de går til stemmeurnene. 

Godt poeng.

Privatøkonomi har vel vært mye oppe i valgkampen på grunn av dyrtiden og bla. matprisene som har økt.

Endret av Subara
Fjernet et bilde
Skrevet (endret)
3 minutes ago, Tussi said:

Ja, og mange av disse flytter ut av landet,  hvor mye skatt får man inn da? Og det er sikkert mange som kan betale denne skatten greit,  og en del som ikke kan, med mye verdier i fysiske materialer og bygninger som er nær grensen for underskudd f eks. Disse gir da dunken

Det går en grense for hvor en får inn mindre skatt når en øker skattenivået. Vi er kanskje der.  

Nei vi er ikke der. Dette er bare en kampanje fra de rikeste for å slippe å bidra noe.

Endret av Imaginacíon
  • Liker 3
Skrevet
Snikpellik skrev (3 timer siden):

Skremselspropaganda og overdrivelser fra partier som spesielt Rødt og Frp om hvor jævlig dårlig det liksom skal gå for nordmenn, Norge og norsk næringsliv har nok farget en god del folk. Mange tror oppriktig at Norge er på vei utfor stupet.

Jeg har lurt på hvorfor kultur omtrent ikke har vært nevnt i valgkampen. Det blir vanskeligere å rettferdiggjøre bruk av penger til kultur om det står så dårlig til. Ellers har prisene økt - som er lett å merke i dagligvarebutikken - men det er ikke bare i Norge.

Jeg ville nok ordlagt meg annerledes enn Mimir på reklamen. At det ikke er rettferdig at folk som jobber i tunge yrker skal jobbe til de er 70 år - siden de er mer utsatt for slitasje enn andre. Men det er ikke en straff, som om det skulle være en straff å jobbe. Han la også på to år til 72 år.

Spoiler

Skjermbilde2025-09-03kl_11_27_18.thumb.jpg.a6c943c0b2e6300b2a72c34ea3a3af61.jpg

Har spesielt fulgt med på Sylvis ordbruk. Hun presterer å kalle norsk skole for et katastrofeområde. Hva tror hun det gjør med motivasjonen til å søke læreryrket? Noe er sykt med norsk skole

Statsministerkandidatene Støre og Erna synes jeg opptrer med fatning og respekt og velger sine ord deretter. Ellers mye utestemme på partilederdebatten i går.

• Liker 4
Skrevet
Maskinfører skrev (3 minutter siden):

men det er den det gjelder så det er sånn det fungerer ?

Ja, prinsippet er det samme. Beregningsgrunnlag gjelder ift. inntekter. Dog max/taket vil begrense da, uansett om millioner i inntekter.

• Hjerte 1
Skrevet
Just now, Imaginacíon said:

Nei vi er ikke der. Dette er bare en kampanje fra de rikeste for å slippe å yte noe.

De rikeste trenger å bare å flytte ut for å slippe å betale formueskatt. 

Men du mener kanskje det er en kampanje de kjører fordi de egentlig vil fortsette å bo i Norge?

• Liker 1
Skrevet
Jarmo skrev (1 minutt siden):

Ja, prinsippet er det samme. Beregningsgrunnlag gjelder ift. inntekter. Dog max/taket vil begrense da, uansett om millioner i inntekter.

Ja det vil jo det 

Skrevet
Jarmo skrev (16 minutter siden):

Piss i havet ift. statsbudsjett. 

I 2025 er statens samlede inntekter anslått til 2 250,0 milliarder kroner, og samlede utgifter til 2 020,8 milliarder kroner.

Bare venstresiden og misunnelige folk som jager etter ett par tusen virkelig rike. Og ikke alle er arvinger, allikevel fortsetter de aller fleste driften her i Norge og gir mat på bordet til hundretusenvis av folk her på berget. Inkl. alle ringvirkninger..

Ja, formuesskatt er en liten andel, på ca 35 milliarder. Spørsmålet er vel mer hvor pengene skal hentes inn i stedet for. Og det kan det være flere løsninger på. Etter som jeg har forstått så er Stoltenberg åpen for et skatteforlik, hvor også formuesskatten kan ses på. Jeg har ikke satt meg skikkelig inn i den saken. Det jeg reagerer på er høyresidens usosiale kutt, en omvendt Robin - Hood politikk. Jeg mener likevel at vi er avhengig av bedriftseierne, men bedriftseierne er også avhengig av arbeiderne sine. Oppsummert så er vi avhengig av hverandre i et samfunn, og vi er ikke sterkere enn våre svakeste ledd. Jeg har nevnt det før, men jeg tenker at en regjering bestående av folk fra begge blokkene ville vært det tryggeste alternativet. Man får det til av og til, at man samler omtrent alle partier i store reformer / forlik. Synd man ikke kan få det til i regjeringssamarbeid også. 

• Hjerte 1
Skrevet
MrL skrev (5 timer siden):

Og hvilken politikk er det FRP fører som gjør at man er sin egen lykkes smed?

Er man klar over at de største velgergruppene for FRP er folk med lav og middels inntekt?

Man er ikke imot felleskapet fordi man ikke skal skattelegges til blods for alt man gjør, og prioriterer nordmenn og norske verdier ovenfor ikke vestlige.

Rødt sitt felleskap = du er slaven til staten.

For å ha et felleskap må det være verdier igjen å dele, det blir det ikke med rødt. 

Nordmenn kommer i alle farger i dag (og størrelser hadde jeg nær sagt).

Vi har vestlige verdier i Norge.

Hva med AP? De er jo nesten blå.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (9 minutter siden):

Det er formuesskatt i Sveits. Det visste du kanskje ikke?

Ja, det stemmer. Men, den fastsettes i enkelte kantoner.(sats osv.)

Skrevet
1 minute ago, Camlon said:

De rikeste trenger å bare å flytte ut for å slippe å betale formueskatt. 

Men du mener kanskje det er en kampanje de kjører fordi de egentlig vil fortsette å bo i Norge?

De kan flytte til Sveits og i stedet betale formuesskatt der. Etter at de har betalt exit-skatten. Helt i orden det.

• Liker 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (2 minutter siden):

Nei vi er ikke der. Dette er bare en kampanje fra de rikeste for å slippe å bidra noe.

Dette. Og de ville klaget på skatter og truet med å flytte ut uansett:

Skatteparadis kan ikke slås på skatter, uten å forgå velferdsstaten og de fleste offentlige tjenester som skole og sykehus.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
leticia skrev (2 minutter siden):

Ja, formuesskatt er en liten andel, på ca 35 milliarder. Spørsmålet er vel mer hvor pengene skal hentes inn i stedet for. Og det kan det være flere løsninger på. Etter som jeg har forstått så er Stoltenberg åpen for et skatteforlik, hvor også formuesskatten kan ses på. Jeg har ikke satt meg skikkelig inn i den saken. Det jeg reagerer på er høyresidens usosiale kutt, en omvendt Robin - Hood politikk. Jeg mener likevel at vi er avhengig av bedriftseierne, men bedriftseierne er også avhengig av arbeiderne sine. Oppsummert så er vi avhengig av hverandre i et samfunn, og vi er ikke sterkere enn våre svakeste ledd. Jeg har nevnt det før, men jeg tenker at en regjering bestående av folk fra begge blokkene ville vært det tryggeste alternativet. Man får det til av og til, at man samler omtrent alle partier i store reformer / forlik. Synd man ikke kan få det til i regjeringssamarbeid også. 

Sv sier vi ikke trenger hverandre..dvs..bort med de rike..du hører aldri høyre siden fortelle at vi ikke trenger arbeidere i dette landet...Forkastelig moral enkelte på venstresiden har.

• Liker 3
Skrevet
2 minutes ago, Red Frostraven said:

Dette. Og de ville klaget på skatter og truet med å flytte ut uansett:

Skatteparadis kan ikke slås på skatter, uten å forgå velferdsstaten og de fleste offentlige tjenester som skole og sykehus.

Flukten fra skattene tok av når ap vant for 4 år siden.  

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...