Gå til innhold

Stortingsvalget 8.september 2025

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Enig. De valgte å gå i en mer kristenkonservativ retning, og nå går det så dårlig at partilederen forsøker å benytte seg av typiske kulturkrig-talepunkter for å sanke stemmer.

Denne "retningskampen" for noen år siden ble vel et slags vannskille. Hareide, støttet av veteraner fra storhetstiden (bl.a. Bondevik og Svarstad Haugland), kjempet for et bredere sentrumsparti som også kunne samarbeide med AP. Men han tapte knepent, gikk av og etter det har partiet blitt stadig med høyreorientert og kristenkonservativt. 

Det som er litt spesielt er at en av Hareides støttespillere i retningsvalget, Ulstein, har overtatt roret og kjører full guff mot høyre. Vi snakker vel her om en politisk kameleon av de sjeldne.

undefined

Endret av Folkflesk
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Folkflesk skrev (6 minutter siden):

Denne "retningskampen" for noen år siden ble vel et slags vannskille. Hareide, støttet av veteraner fra storhetstiden (bl.a. Bondevik og Svarstad Haugland), kjempet for et bredere sentrumsparti som også kunne samarbeide med AP. Men han tapte knepent, gikk av og etter det har partiet blitt stadig med høyreorientert og kristenkonservativt. 

Det som er litt spesielt er at en av Hareides støttespillere i retningsvalget, Ulstein, har overtatt roret og kjører full guff mot høyre. Vi snakker vel her om en politisk kameleon av de sjeldne.

undefined

KrF bør ikke lengre kalles sentrum, selv om det er en tradisjon.

De er høyresiden.

Og Venstre ser ikke ut til å være i stand til å bry seg om arbeiderene i noen kapasitet nok til å kunne samarbeide med AP, på denne siden av år 2000.

Så, er de sentrum? De er til for middel- og overklassen.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Red Frostraven skrev (7 minutter siden):

De er høyresiden.

Og Venstre ser ikke ut til å være i stand til å bry seg om arbeiderene i noen kapasitet nok til å kunne samarbeide med AP, på denne siden av år 2000.

Definitivt hvis man snakker økonomisk politikk. Så er de mer radikale når det kommer til abort og miljø, f.eks. 

De er først og fremst i en klemme nå, for de vet ikke helt hvordan de skal håndtere situasjonen med et stort FrP. De henviser til deres gode relasjoner med Erna Solberg, men nekter å snakke om elefanten i rommet, Listhaug. Og det hjelper heller ikke at KrF fremstår som lettere reaksjonært.

Dette blir en ganske stor stein i skoa gjennom valgkampen og akkurat nå virker det som Melby er lettere rådløs.

Endret av Folkflesk
  • Liker 1
Skrevet
Cyrio skrev (4 timer siden):

Hvorfor glemmer vi så lett de andre partiene sin fortid? 

Fordi arvesynd er ikke noen god måte og avgjøre fremtiden med, partier endrer seg hele tiden, folk kommer og går.

Lurer på om det fortsatt er igjen AP velgere som stemmer AP på grunn av Einar Gerhardsen, for den litt eldre generasjonen så svevde Einar Gerhardsen over AP i årtier etter sin død, uansett hva AP gjorde av krumspring så måtte man alltid tenke på hva Einar Gerhardsen hadde gjort.

Særdeles lite fornuftig måte og tenke på.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Red Frostraven skrev (28 minutter siden):

Venstre har vel tradisjonelt vært småbedriftene sitt parti. I tillegg til miljøparti. Nei, jeg ser ikke på de som å være i sentrum. Middelklassen til overklassen er nok mer riktig, slik du sier. 

Er det noen igjen i sentrum da? Jeg har ikke satt meg inn i politikken til de som faktisk kaller seg for partiet sentrum 🤪

Skrevet
Red Frostraven skrev (43 minutter siden):

De er høyresiden.

Krf og Venstre er borgerlige partier i norsk sammenheng. Altså ikke arbeiderpartier eller for bøndene.

Begge er lyseblå. 

Krfr og Venstre kunne like gjerne vært den kristne og liberale fløyen til et stort høyreparti i Norge. Slik man ser det f.eks. med gop i usa.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kommer ikke til å stemme ved dette valget, valgflesket tyter ut og ingen er villig til å effektivisere og kutte kostnader for at unge skal slippe å jobbe til de dør. Dagens politikere er en skam. 

• Liker 3
Skrevet
leticia skrev (4 timer siden):

så sant man ikke er tilhenger av "a handmaids tale - tilstander"

Hva er det? 

men da med fokus på hva det gjør med kvinnekroppen, fare for blodpropp osv, ikke med fokus på at det fødes for få barn

Begge deler er et problem. Men du får også et veldig dysfunksjonelt dating marked av det. 

Spørsmålet er hvorfor de gjør det?

Fordi de vil det beste for mor og ser på det som egoistisk å gjøre noe annet. 

Hvis man innfører flere feriedager til småbarnsforeldre så vil det sannsynligvis føre til en diskriminering i arbeidslivet for disse når de skal konkurrere med barnløse om jobbene. 

De fleste seriøse arbeidsgivere skjønner at det er noe man må leve med. Også vil staten ta regning, selvfølgelig. 

Skrevet (endret)
Sjørøver skrev (37 minutter siden):

Hva er det

Serien skildrer livet i dystopiske Gilead, et totalitært samfunn som har vokst fram etter en ny amerikansk borgerkrig. Gilead står overfor miljøkatastrofer, en stupende fødselsrate og skyhøye spontanaborter. Samfunnet blir styrt av forskrudde og maktsøkende fundamentalister som behandler kvinner som statens eiendom. Offred (Elisabeth Moss) er en av de få kvinnene som fortsatt er fruktbare. Hun er tjenerinne hos den øverste kommandøren (Joseph Fiennes) og er en av flere kvinner som er tvunget inn i seksuelt slaveri, som et siste desperat forsøk på å øke befolkningen i en ødelagt verden.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/The_Handmaid’s_Tale

Begge deler er et problem. Men du får også et veldig dysfunksjonelt dating marked av det. 

På hvilken måte får man et dysfunksjonelt datingmarked av at kvinner har mulighet til å bruke prevensjon, og å ta abort? 

Fordi de vil det beste for mor og ser på det som egoistisk å gjøre noe annet. 

Det beste for mor. En slik frase kan sikkert funke på troende i bibelbeltet, men den funker ikke på meg. Religiøse som dytter mor foran seg som om hun var en opphøyd helgen bare fordi hun kan føde barn. 

Det beste for mor kan være så mangt. Det er mødre som holder på å bli sprø av å gå hjemme i  8 måneder uten jobb, som griner av smerte hver gang de legger baby til brystet, men ikke tør å slutte å amme, for da føler de seg utilstrekkelige som mødre, mødre med fødselsdepresjon, og det finnes mødre som knapt har lyst å forlate ungen når de skal begynne å jobbe igjen. Det er vanskelig å finne rettigheter som passer alle. Men det samfunnet vi lever i / forskning har funnet ut at også far er viktig / likeverdig omsorgsperson fra starten av. Da må han gis selvstendige rettigheter som gjenspeiler nettopp det. Økning av fedrekvoten m.a.o, ikke en reduksjon. 

De fleste seriøse arbeidsgivere skjønner at det er noe man må leve med. Også vil staten ta regning, selvfølgelig. 

Joda, men det er endel useriøse der ute også. 

Endret av leticia
glemt link
  • Liker 3
Skrevet
leticia skrev (18 minutter siden):

Det beste for mor. En slik frase kan sikkert funke på troende i bibelbeltet, men den funker ikke på meg. Religiøse som dytter mor foran seg som om hun var en opphøyd helgen bare fordi hun kan føde barn. 

Men hvorfor skal man ikke sette moren til barnet på en pidestall? Jeg er ikke religiøs, men er utrolig takknemlig for det hun gjør. 9 måneder++ med dritt for at vi skal få ett barn sammen.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Sjørøver skrev (16 minutter siden):

Men hvorfor skal man ikke sette moren til barnet på en pidestall? Jeg er ikke religiøs, men er utrolig takknemlig for det hun gjør. 9 måneder++ med dritt for at vi skal få ett barn sammen.

Det spørs hva som er årsaken til å sette henne på en pidestall. Er det fordi som du sier,  at du er takknemlig for hva hun gjør, slik at dere kan få en familie sammen? 

Eller er det fordi det er en nedarvet kultur (eller religion) som gjør at man mener at kvinner skal ha bestemte roller, f.eks å holde seg mest mulig til hjemmet,  jobbe deltid. Ved å ha en slik kultur så vil dette gjøre kvinnen avhengig av mannens inntekt, hun blir minstepensjonist. Men samtidig så kan dette være belastende for mannen,  med at han må prestere i mye større grad i arbeidslivet for å få økonomien til å gå rundt.  Jeg bruker Agder som et eksempel,  fordi det er der denne kulturen er mest fremtredende. 

https://www.uia.no/om-uia/senter-og-nettverk/senter-for-likestilling/Nyheter/agders-modre-svekker-fedrenes-mulighet-til-full-fe.html

Så er det fullt mulig å sette henne på pidestall / være takknemlig for jobben hun gjør uten å tenke at det er hun som skal være mest hjemme når barna er små. Prøv å se litt annerledes på det.  Nå har hun slitt i 9 måneder,  da får du jammen ta din tur når ungen kommer ut ... 

• Liker 3
Skrevet
On 5/1/2025 at 10:07 AM, Vokteren said:

Årets stortingsvalg er i startgropen og de forskjellige partiene har begynt å posisjonere seg.

https://no.wikipedia.org/wiki/Stortingsvalget_2025

Med pågående krig og finansiell uro antar jeg at stabilitet og forutsigbarhet blir et nøkkelord.

Hva mener du blir de viktigste sakene ved årets valg ?

Å få ned skatter og avgifter som as norge krever at du og jeg skal betale?

Få ned fond skatten, nå 38xx.

Solgte neste alt på fond,før ap vant valget.

Gjorde det for å spare skatt(28% om jeg husker rett) ca 200000 solgte jeg.

Det jeg fikk, overførte jeg til lånet mitt. Det året fikk jeg 32000 å betale i skatt. 

Fondet mitt er nå 12000? Lånet 518000?

Skrevet
Mr.M skrev (På 31.7.2025 den 18.03):

bl.a. dette du tenker på?

BPFtFBS.png

Erna i grøsser-klassikeren "Natten da kjøttøksene fløy løpsk" :p

Eller denne:

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/store-og-solberg-barket-sammen-om-gaza-feil-da-og-enda-mer-feil-na/17961446/

Pressen har et meget bevisst forhold til hvordan offentlige personer fremstilles.
Erna må være et yndet mål for enhver fotograf med et bevisst forhold til signaleffekt…..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...