Subara Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden (endret) Theo343 skrev (17 timer siden): Enig i dette og hvis det skulle vise seg at JGS faktisk gjennomfører det han lovte i talen i natt så endrer det mitt syn på han som statsminister. Men nå er jeg litt uskkker på om det er Stoltenberg eller Støre som er statsministeren. Det var hvistnok også Stoltenberg usikker på i dag Som jeg har skrevet utallige ganger i dette forumet og andre steder "Et samfunn bør dømmes etter hvordan det behandler sine barn, syke og gamle". Så lenge det ivaretas så er ikke fargen avgjørende for min del. Så får de politiske argumentasjonsrekkene legges litt i ro. Samt enig med det en annen person skrev. Ha fri dagen etter valgnatten slik at man får hvile og husker hvem som er statsminister. Ellers hadde de sikkert kost seg sammen på samme kontor. "Wazzap JJ" Oj, da! Ser ut til at i hvert fall Stoltenberg kunne ha trengt en hviledag etter "blemmen. Lov å være sliten dagen etter, da. https://www.aftenposten.no/stories/135543?playlistId=Tstpy7P0VfO3Eu8vNwfLIWf8 Aftenposten har ikke med at Stoltenberg oppfatter at han sa feil, men NRK har: "sa jeg noe feil i stad?". https://www.nrk.no/video/d47da72d-b116-45e4-b1fe-0788b25293c5 Han prøver samtidig å overdøve demonstranter fra Natur og Ungdom. Støre er ikke der, men holder fortet og feirer med kake. https://www.nrk.no/video/7fc79b44-fa4e-4da2-85f2-6df00e63c173 På tross av "blemmen" synes jeg at ex-statsministeren er en veldig dyktig kommunikatør. Bedre enn både Støre og Erna, og han slår Sylvi ned i støvlene, som ikke sier lite. Ikke rart at Ap gjorde et skikkelig byks oppover etter at han kom inn i regjering. Trynefaktor en ting, her det står heller ikke på kompetansen. Men politikere i Norge holder vel ikke like lenge som i feks. USA, med tanke på fremtidige statsministere. I Norge er det viktig å være ung og rask (ev. rask eldre), selv om man har mer erfaring og blir klokere med årene. Endret 8 timer siden av Subara 2
Subara Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Theo343 skrev (10 timer siden): Jeg håper nå vi kan redde flere liv i Norge. Få ned helsekøer så folk ikke faller utenfor arbeidslivet. Gi bedre tannlegehjelp så folk ikke får helseproblemer pga. tenner. Sørg for at alle har råd til basis ting som husly, strøm, mat, klær, kollektivtrafikk og utdannelse. Se på NAV og Barnevernet. Gi flere uføre muligheter som lønner seg, i arbeidslivet. Sørg for at gamle som har jobbet for landet hele livet får en verdig tilværelse sine siste gjenværende år, fremfor å dø med bleia full, nærmest alene på et sykehjem. Ikke minst slutt å gjør forskjell på folk basert på kjønn, hudfarge, etnisitet osv i disse hjelpesystemene. Tilbakefør lavere mulig pensjonsalderen for de som har jobbet i en "samfunnskontrakt" ang. pensjon i hele 20-30 år, for så å bli ranet på høylys dag siste 5 år. Gjør det mye mer lønnsomt å være og bli i en kjernefamilie som oppdrar felles barn sammen og finn tilbake til verdier og tradisjoner som gir unge troen på dette. Bygg studentboliger, skap flere studieplasser innenfor det landet trenger, og legg til rette for at unge kan få håp om egen bolig igjen. Sørg for å legge bedre til rette for hverdagspendlerne som ikke kan droppe bilen ved å lage bedre muligheter for å kjøre bilen til bygrensa, parkere rimelig og hoppe på shuttle systemer. Få orden på togtrafikken! Sørg for at folk får hjelp av Politiet når de har behov for det. Dette og i grunn hele talen til Støre som jeg inderlig håper ikke bare var løgn. Ta vare på våre egne før vi skal redde verden. Hvis ikke blir vi snart et land som ikke kan hjelpe noen. Jeg tror ikke det vil gå så ille, selv om jeg er enig i at mye av det du nevner kan bli bedre. Vi har dessuten oljefondet som back-up. Kan det være at vi hører for mye om det negative som skjer og ikke like mye om når ting går bra? Journalistene er på jobb over alt, klare til å kritisere og dokumentere for at ting skal bli bedre i demokratiet Norge. 1
leticia Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Karltorbj skrev (42 minutter siden): Kjoeper det svaret, men her inne snakkes det, av noen, som det er en vanlig loenn. Slenger med litt statistikk på det, så kan du (og andre) se selv Hva er vanlig lønn i Norge? – SSB 2
leticia Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Subara skrev (16 minutter siden): Kan det være at vi hører for mye om det negative som skjer og ikke like mye om når ting går bra? Helt klart. Det virker nesten at jo bedre folk har det jo svartere bilde ønsker de å male av egen situasjon.... 3
freedomseeker Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Jeg er ganske sikker på at Støre er godt fornøyd med at medieynglingen MDG kom seg over sperregrensen. MDG og Ap deler mye av den samme politikken, på klima, masseinnvandring, EU og bistand. Nettopp i EU-spørsmålet og i de store grønne pengeslukene er MDG en langt mer fordelaktig samarbeidspartner for Støre enn Rødt og Sp og delvis SV.
Subara Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Baranladion skrev (12 timer siden): Når det er sagt, så tror jeg det er altfor lite kontroll over hvordan nødhjelpspengene faktisk blir brukt. Vi kunne sikkert effektivisert og fått til like mye hjelp for mye mindre penger. Jeg er redd pengene sitter litt for løst, og at det viktigste ikke nødvendigvis er å gi mest mulig hjelp, men å vise at vi er villig til å bruke masse penger. Det ville antagelig kostet veldig mye med kontrollene, så mindre gikk til nødhjelp? Ansatte fra Norge som følger opp prosjektet. Skatteetaten tar bare stikkprøver I hvert fall får veldedige organisasjoner kritikk for pengene som går til administrasjon. Man ser jo også her i landet at pengestyring er utfordrende. Det bevilges en sum, også holdes ikke budsjettet. 1
Karltorbj Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden (endret) freedomseeker skrev (40 minutter siden): Jeg er ganske sikker på at Støre er godt fornøyd med at medieynglingen MDG kom seg over sperregrensen. MDG og Ap deler mye av den samme politikken, på klima, masseinnvandring, EU og bistand. Nettopp i EU-spørsmålet og i de store grønne pengeslukene er MDG en langt mer fordelaktig samarbeidspartner for Støre enn Rødt og Sp og delvis SV. Lurer paa hvordan det blir med ruspolitikken naa? Arbeiderpartiet vil jo helst la den ligge, men naa maa de kanskje samarbeide med MDG og Roedt, som vil legalisere cannabis og SV, som vil gi et medisinsk tilbud og frigjoere mer, etter som jeg forstaar. Kan det resultere i et medisinsk alternativ med cannabis som inneholder thc? Endret 7 timer siden av Karltorbj
Salvesen. Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Røyk en ekstra mandat fra frp over til MDG da de siste stemmene kom inn i dag, godt bytte! 7
Kone Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Salvesen. skrev (3 minutter siden): Røyk en ekstra mandat fra frp over til MDG da de siste stemmene kom inn i dag, godt bytte!
Salvesen. Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Kone skrev (Akkurat nå): Seriøst som vanlig... 5
Abigor Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Alle vil mye. Strømmen er krisedyr, men ingen vil ha vindmøller. Selge mindre strøm til utlandet for å bruke mer selv. Mer penger til forsvar og Ukraina. Ikke tjene så grovt på gass / gi mer av overskuddet til Ukraina (krigsprofitør). Altså mye penger som skal kuttes inn til statskassa, eller mer penger ut. Ingen vil legge ned skoler. Samtidig så vil alle ha bedre økonomi med mindre skatter og offentlig sløseri. Så det blir jo en umulig oppgave til slutt. Skal vi støtte Ukraina eller holde skoler oppe? Skal vi ha billigere strøm eller stoppe vindmøller? Mye vil ha mer, fanden vil ha fler. Midt oppi det hele er det noen som taper stort dette valget, og det er de uten stemmer: Dyrene. Industrien er maksimert på dyrelidelse for å øke profitt, de lider i det skjulte. Det er ingen kamera eller bilder som viser hva som skjer i betongrom uten dagslys. MDG og Venstre er de to partiene som dyrene ville stemt på, om de kunne. 2
Salvesen. Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Abigor skrev (1 time siden): Alle vil mye. Strømmen er krisedyr, men ingen vil ha vindmøller. Selge mindre strøm til utlandet for å bruke mer selv. Mer penger til forsvar og Ukraina. Ikke tjene så grovt på gass / gi mer av overskuddet til Ukraina (krigsprofitør). Altså mye penger som skal kuttes inn til statskassa, eller mer penger ut. Ingen vil legge ned skoler. Samtidig så vil alle ha bedre økonomi med mindre skatter og offentlig sløseri. Så det blir jo en umulig oppgave til slutt. Skal vi støtte Ukraina eller holde skoler oppe? Skal vi ha billigere strøm eller stoppe vindmøller? Mye vil ha mer, fanden vil ha fler. Midt oppi det hele er det noen som taper stort dette valget, og det er de uten stemmer: Dyrene. Industrien er maksimert på dyrelidelse for å øke profitt, de lider i det skjulte. Det er ingen kamera eller bilder som viser hva som skjer i betongrom uten dagslys. MDG og Venstre er de to partiene som dyrene ville stemt på, om de kunne. Grisedyr strøm? Dette er strømpris justert for inflasjon og støtte. Og fra neste måned av får folk i dette området og flere enda bedre priser. Men bedriftene som sliter trenger en løsning, det er jeg enig med. Og jeg er enig i at man må se på mer produksjon av energi som ikke er gass og olje. Forsvar er nok veldig viktig fremover, se bare på Polen i natt.. Det er farlige tider. Og vi må støtte de allierte som allerede er inni dritten. 2 1
Atib Azzad Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden 1 hour ago, Abigor said: Midt oppi det hele er det noen som taper stort dette valget, og det er de uten stemmer: Dyrene. Industrien er maksimert på dyrelidelse for å øke profitt, de lider i det skjulte. Det er ingen kamera eller bilder som viser hva som skjer i betongrom uten dagslys. MDG og Venstre er de to partiene som dyrene ville stemt på, om de kunne. Kudos for å ofre noen tanker til de såkalte husdyra. Det er mye bredere enighet politisk for å bedre dyrevelferden enn i fks. 2021, slikt sett går det jo tilsynelatende riktig vei, nå er riktignok valget over, men her er en oversikt fra dyrevernalliansen når det kommer til politiske standpunkt rundt dyrevelferd. 2
Theo343 Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) 4 hours ago, Karltorbj said: Kjoeper det svaret, men her inne snakkes det, av noen, som det er en vanlig loenn. De som snakker om lønn i offentlige forum som dette vil som regel nesten alltid snakke lønna opp. Det er en kjent sak også i arbeidslivet generelt. Så har man også de individene som står i en posisjon som gjør at de mye enklere kan presse lønna opp og det er også gjerne disse som "flekser" de høye lønningene sine i forum og offentlig debatt. For den gjengse arbeidstaker som leser dette kan det virke skuffende, urettferdig og deprimerende. Men se på det som med SoME ellers. Nesten alle pynter på sannheten og tar noen løgner for kjente og ukjente. Slik er det gjerne også med snakk om lønna "Man har klart å skaffe seg". PS. Jeg er klar over den egne lønnstråden i forumet. Endret 4 timer siden av Theo343 2
Abigor Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) Det er lett å se gjengangerne. Er vel de samme som i sin tid drenerte forbud mot pelsdyrnæringa, som er noe av det verste dyremishandlinga vi har hatt her til lands. Og de fleste er middels uinteressert og ønsker vel strengt tatt ikke løfte en finger før eventuelt presset blir for stort. La merke til at NOAH ga MDG og Venstre 9/10 i dyrevelferd, mens KRF fikk 0/10. Endret 4 timer siden av Abigor 1
Theo343 Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) 4 hours ago, Simen1 said: Jeg klarer ikke helt å se for meg at de skal klare å både danne og holde på en 5-parti-flertallsregjering. Blant annet står Rødt og MDG langt i fra hverandre i forholdet til NATO og kringen i Ukraina. MDG er vel også såpass i midten at det ikke er helt utenkelig å samarbeide med blå blokk. Jeg vil påstå at valg-thrilleren ikke er over! Fullstendig enig. Det er heller ikke ofte jeg har sittet oppe til midnatt for å følge med på valget. 3 hours ago, Abigor said: Alle vil mye. Strømmen er krisedyr, men ingen vil ha vindmøller. Selge mindre strøm til utlandet for å bruke mer selv. Mer penger til forsvar og Ukraina. Ikke tjene så grovt på gass / gi mer av overskuddet til Ukraina (krigsprofitør). Altså mye penger som skal kuttes inn til statskassa, eller mer penger ut. Ingen vil legge ned skoler. Samtidig så vil alle ha bedre økonomi med mindre skatter og offentlig sløseri. Så det blir jo en umulig oppgave til slutt. Skal vi støtte Ukraina eller holde skoler oppe? Skal vi ha billigere strøm eller stoppe vindmøller? Mye vil ha mer, fanden vil ha fler. Midt oppi det hele er det noen som taper stort dette valget, og det er de uten stemmer: Dyrene. Industrien er maksimert på dyrelidelse for å øke profitt, de lider i det skjulte. Det er ingen kamera eller bilder som viser hva som skjer i betongrom uten dagslys. MDG og Venstre er de to partiene som dyrene ville stemt på, om de kunne. Strømdiskusjonen begir jeg meg ikke inn på her. Den er mer betent enn Israel, Russland, Gaza og Ukraina debatten. Det var vel forøvrig kun Venstres partileder som nevnte Ukraina in sine taler? Men nok om det. Ellers, kudos for innspill om dyrevelferd Skulle gjerne inkludert dyrevelferd i den ønskelisten jeg dro frem tidligere. Jeg kommer riktignok til å spise rødt kjøtt, fisk og egg så lenge det lar seg gjøre men samtidig boikotter jeg svinekjøtt med mindre jeg vet at de får være ute størstedelen av hvertfall sommeren. Jeg bor i et område hvor det finnes noen svinefjøs hvor disse stakkars individene aldri får kjent noe annet enn betong under klauvene. Det har jeg ikke samvittighet til å støtte med kjøp. Det hender jeg kjøper når jeg vet at grisene har fått levd et godt og balansert liv. Ellers prøver jeg alltid å handle egg fra de som kan vise til dyrevelferd. Foretrekker ellers lam/sau som får beite ute om sommeren og skulle gjerne sett at vi kunne kjøpt både norsk geitekjøtt og geitemelk i mye større omfang enn vi gjør i dag i Norge, fremfor å destruere de som gjøres i dag. Men veganer eller spise insekter, det skjer ikke her. Jeg er heller ikke særlig begeistret for hva fiskeoppdrett gjør med fjordene og havområdene våre. Endret 3 timer siden av Theo343 1
Theo343 Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) 4 hours ago, Subara said: Oj, da! Ser ut til at i hvert fall Stoltenberg kunne ha trengt en hviledag etter "blemmen. Lov å være sliten dagen etter, da. https://www.aftenposten.no/stories/135543?playlistId=Tstpy7P0VfO3Eu8vNwfLIWf8 Aftenposten har ikke med at Stoltenberg oppfatter at han sa feil, men NRK har: "sa jeg noe feil i stad?". https://www.nrk.no/video/d47da72d-b116-45e4-b1fe-0788b25293c5 Han prøver samtidig å overdøve demonstranter fra Natur og Ungdom. Støre er ikke der, men holder fortet og feirer med kake. https://www.nrk.no/video/7fc79b44-fa4e-4da2-85f2-6df00e63c173 På tross av "blemmen" synes jeg at ex-statsministeren er en veldig dyktig kommunikatør. Bedre enn både Støre og Erna, og han slår Sylvi ned i støvlene, som ikke sier lite. Ikke rart at Ap gjorde et skikkelig byks oppover etter at han kom inn i regjering. Trynefaktor en ting, her det står heller ikke på kompetansen. Men politikere i Norge holder vel ikke like lenge som i feks. USA, med tanke på fremtidige statsministere. I Norge er det viktig å være ung og rask (ev. rask eldre), selv om man har mer erfaring og blir klokere med årene. hehe ja det med blemmen tok jeg med mest for *phuns*. Jeg så kun klippet hvor han spurte om han sa noe feil og korrigerte det. Det er veldig forståelig at man er utslitt mentalt etter det kaoset valgdagen og valgnatten er, i en slik alder. Ikke minst etter all innsatsen som gjøres i forkant. Synes også Stoltenberg er en dyktig "kommunikatør" og at han i grunn slår JGS ned i støvlene der om man ser på årene før dette valget. Endret 4 timer siden av Theo343 1
Gouldfan Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) Oh tutti Frutti "Ingen Slagord" var ikke det beste refrenget Høyre har kommet med. Så får vi se hvordan Tutti Frutti regjeringen som "noen" kalte det blir... Endret 3 timer siden av Gouldfan
Atib Azzad Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 26 minutes ago, Theo343 said: Ellers, kudos for innspill om dyrevelferd Skulle gjerne inkludert dyrevelferd i den ønskelisten jeg dro frem tidligere. Jeg kommer riktignok til å spise rødt kjøtt, fisk og egg så lenge det lar seg gjøre men samtidig boikotter jeg svinekjøtt med mindre jeg vet at de får være ute størstedelen av hvertfall sommeren. Jeg bor i et område hvor det finnes noen svinefjøs hvor disse stakkars individene aldri får kjent noe annet enn betong under klauvene. Det har jeg ikke samvittighet til å støtte med kjøp. Det hender jeg kjøper når jeg vet at grisene har fått levd et godt og balansert liv. Ellers prøver jeg alltid å handle egg fra de som kan vise til dyrevelferd. Foretrekker ellers lam/sau som får beite ute om sommeren og skulle gjerne sett at vi kunne kjøpt både norsk geitekjøtt og geitemelk i mye større omfang enn vi gjør i dag i Norge, fremfor å destruere de som gjøres i dag. Men veganer eller spise insekter, det skjer ikke her. Jeg er heller ikke særlig begeistret for hva fiskeoppdrett gjør med fjordene og havområdene våre. Fint at du tenker på dette, er enig i betraktningene dine, selv om jeg har kommet til en annen konklusjon. Jeg synes det virker som det er økt oppmerksomhet rundt dette, og håper vi en gang kan få den dyrevelferden vi innbiller oss at vi allerede har. Det er merkelig hvordan man har klart å unngå å betrakte fjordene som en felles naturressurs, slik man gjorde med oljen, profitten fra disse mareritt-merdene skulle vel i teorien tilhøre borgerne, slik våre felles ressurser i teorien skal gjøre? Og det er helt uviktig, men jeg vil protestere på sammenblandingen av veganere og de som søker å erstatte kylling med innsekter, da førstnevnte ikke ønsker å basere kosten sin på utnyttelse av andre dyr, og sistnevnte bare har flyttet markøren for hvilke dyr man synes det er greit å utnytte.
Tussi Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Atib Azzad skrev (5 minutter siden): Fint at du tenker på dette, er enig i betraktningene dine, selv om jeg har kommet til en annen konklusjon. Jeg synes det virker som det er økt oppmerksomhet rundt dette, og håper vi en gang kan få den dyrevelferden vi innbiller oss at vi allerede har. Det kommer desverre aldri til å skje så lenge en regjering er avhengig av SP
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå