Gå til innhold

Stortingsvalget 8.september 2025

Anbefalte innlegg

Skrevet
Mbappe09 skrev (7 timer siden):

Hvorfor går ikke SP heller mot de blå? Hvordan i huleste kan man regjere med fanatikere som MDG or Rødt. 

Tror faktisk Sp vil kunne bytte side en gang de neste 4 år. De har akkurat nok mandater til å snu hele stortinget og Sp er kjent for å hestehandle med alle og har historisk hatt bein i begge leire. De står også nærmere sentrumspolitikk enn regjeringens andre støttespillere. Det handler om politikk og jeg tror Frp vil gå ekstremt langt for å få inflytelse. Sp er,selv om de er små,det partiet som kan snu alt på hodet for Støre.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
6 hours ago, leticia said:

Venstre gjorde en dårlig valgkamp bl.a fordi mange av venstres velgere hoppet over streken til rødgrønt pga FRP.

Det er fortsatt Venstre sin feil at de gjorde det så dårlig. De burde ha blitt et ekte sentrumsparti som er åpen for samarbeid på begge sider, ikke låst seg fast til en borgerlig regjering. 

Hadde de vært åpen for samarbeid på begge sider så ville det ikke vært mulig for MDG å skremme Venstre sine velgere med FRP og da hadde MDG trolig havnet under sperregrensen.

Endret av Camlon
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Theo343 skrev (6 timer siden):

Å kalle noen for en løgner, så lenge det kan dokumenteres, er helt akseptabelt og faktisk nødvendig.

Jeg synes stort sett ikke det er bra i alle fall. Direkte løgn med overlegg bør påpekes, men i de fleste tilfeller der en bruker den typen retorikk er det snakk om feil, misforståelser eller kompromisser. Den offentlige samtalen ble litt dummere etter at store deler av mediene og kommentariatet begynte å anklage politikere (først og fremst meningsmotstandere) for løgn og ‘fake news’, og det slo spektakulært tilbake på dem selv. Jeg tror ikke vi trenger enda mer polariserende og uforsonlig retorikk. 

• Liker 3
Skrevet
Krig og fred skrev (8 timer siden):

Hadde dere bare kunne flytte i stedet for denne jævlige sytinga. Seriøst, er alle borgerlige emo, eller?

Dette er typisk de på venstresiden ! Vil dere ikke ha dagens regjering så flytt !  Da sier jeg omtrent som følgende, jeg er født her, har slekt tilbake til 1700 tallet her og jeg skal dø her !  Og om dere ikke liker dette? Deres problem. Så skal vi som ikke liker sosialisme sakte men sikkert klare å få dette her ut av landet vårt over tid.

Dette klarer nok sosialistene veldig godt selv, med å føre en elendig politikk. Alt er blitt dyrere med Støre. Strømpriser, renter, drivstoff, elendig eldreomsorg som kneler, psykiatrisk  helseomsorg  som er som en rykende ruinhaug.

Hvem stemmer da AP ? En stor del innvandrere i Oslo området og ikke minst ekstremt mange fra offentlig sektor. Så kom allerede malurten i begeret til kommunistene. Det blir ingen samarbeidsregjering der Rødt og SV får være med. AP skal danne en mindretallsregjering og kjøre slalåm i Stortinget de neste 4 årene. Så får vi se da om riks klovnen i SP forsvinner ut, og bondepartiet SP hopper over på borgerlig side igjen.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Subara skrev (6 timer siden):

Konservativ politikk, altså. AP er ikke sosialistisk likevel?

Nei, hyklersk politikk ! Støre skal bruke Privat helsevesen ! Ikke du eller alle andre !  Eliten i AP bruker jo selvfølgelig dette uten å rødme.

Skrevet
23:4 skrev (Akkurat nå):

Nei, hyklersk politikk ! Støre skal bruke Privat helsevesen ! Ikke du eller alle andre !  Eliten i AP bruker jo selvfølgelig dette uten å rødme.

Arbeiderpartiet er ikke mot private tjenester i helsevesenet. Dette valget gikk de inn for mer bruk av private, og har nettopp presentert sin helseplan som inkluderer dette.

• Liker 5
Skrevet
BamseMums80 skrev (7 timer siden):

Her var det mye bittert. Glad Norge ikke er så bekmørt som diverse forum på internett. Tror fortsatt det er en stor grunn for borgerlig side tapte. Riktignok dårlige strategier,men ser man her på internett er det jo så mørkt,dømmende og i mange tilfeller både rasistisk og ondskapfulle holdninger at det har enkelt dyttet en god del stemmer mot venstresiden. BRA!

Gratulerer til AP og rød-grønt flertall. Jeg tapte noen kroner,men koser meg likevel. 😊

Tipper blå hadde vunnet hadde ikke Erna og Sylvi kranglet. Når meningsmålingene sier en ting, og valg om statsministerposten en annen kræsjer det, og eg tenker mange valgte AP fordi de var redd den blå gjengen tapte.

• Liker 1
Skrevet
Villfaren skrev (2 minutter siden):

Tipper blå hadde vunnet hadde ikke Erna og Sylvi kranglet. Når meningsmålingene sier en ting, og valg om statsministerposten en annen kræsjer det, og eg tenker mange valgte AP fordi de var redd den blå gjengen tapte.

Blå side taper for de har ledere ingen ønsker, både listhaug og Erna må gå om de ønsker å vinne. Også må de få inn gode erstattere såklart. 

IMG_1831.jpeg

• Liker 4
Skrevet

Valgresultatet ble akkurat som forventet.
Solberg går på tidenes nederlag pga flere taktiske blundere og langvarig fallende omdømme.
Venstre havner under sperregrensen pga sine manglende flaggsaker og naive holdninger til EU og innvandring.
FrP øker sterkt fordi stadig flere merker de økende utfordringene med det framsnakkede mangfoldet.
Fløypartiene på den andre siden øker fordi miljøvern, polarisering og urettferdighet blir stadig mer viktig.

Alt i alt fornuftig at styringsdyktige Støre fortsetter å styre «landet som ble for rikt». Lett blir det ikke.
Den tapende blokken skal ha ros for å innse nederlaget og gratulere vinneren i god demokratisk tradisjon.
La oss ikke synke like dypt som USA hvor man saboterer og saksøker fremfor å være konstruktiv og optimistisk.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Mbappe09 skrev (9 timer siden):

Hvorfor går ikke SP heller mot de blå? Hvordan i huleste kan man regjere med fanatikere som MDG or Rødt. 

Pga at Høyre er kutt, kutt, kutt. Er for Sentralisering (slik som det er i stakkars Sverige) og er mot det bonden lever av...

-Subsidier??

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (2 timer siden):

Tror faktisk Sp vil kunne bytte side en gang de neste 4 år. De har akkurat nok mandater til å snu hele stortinget og Sp er kjent for å hestehandle med alle og har historisk hatt bein i begge leire. De står også nærmere sentrumspolitikk enn regjeringens andre støttespillere. Det handler om politikk og jeg tror Frp vil gå ekstremt langt for å få inflytelse. Sp er,selv om de er små,det partiet som kan snu alt på hodet for Støre.

Interessant tankeeksperiment som raskt kan bli en realitet.
Avstanden mellom APs støttepartier er formidabel.
SP viste at de er tro mot sine prinsipper da de gikk ut av regjeringen pga APs underdanige holdning til EU.

Skrevet
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Blå side taper for de har ledere ingen ønsker, både listhaug og Erna må gå om de ønsker å vinne. Også må de få inn gode erstattere såklart. 

IMG_1831.jpeg

Sånne utsagn bekrefter bare hvor blind av hat du er. Du stemmer med følelser. INGEN, altså INGEN ønsker de sier du? AP vil ikkje samarbeide med Rødt og MDG, så sånn sett så har FRP og H alene med sine 72 mandater flere enn AP, SP, og SV med sine 71, 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
Salvesen. skrev (18 minutter siden):

IMG_1831.jpeg

Du har rett angående Solberg. Listhaugs popularitet falt hovedsaklig fordi Solberg klarte å skite i borgerlig reir.

• Liker 1
Skrevet
fwj__ skrev (7 minutter siden):

Nå blir det full fest for de som går på stønader, de som holder hjulene i gang må tråkke hardere 

Det er nok også full fest i Brussel hvor man kan regne med 4 nye år med underdanighet fra «hakkekyllingen» med stor lommebok.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Vokteren skrev (16 minutter siden):

Det er nok også full fest i Brussel hvor man kan regne med 4 nye år med underdanighet fra «hakkekyllingen» med stor lommebok.

Tenker du på EU-direktiver? Med Sp, SV og Rødt som budsjettpartnere for regjeringen, et stort Frp og lite Venstre og Høyre i Stortinget blir det nå en høyere terskel for dette enn på flere tiår i norsk politikk. Valget i år må sies å være det mest «EU-negative» siden i hvert fall midten av 2000-tallet.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Jeg synes det er et bra tegn at vi har såpass god spredning blant partienes oppslutning, med flere småpartier. Det tror jeg er et godt tegn på at det er forskjellige meninger i befolkningen og at ikke alle samler seg på de samme plassene. Norges tredje største parti er sofavelgerne. De to største er litt for store etter min mening, men det er er bra vi ikke blir helt bipolare. 

• Liker 1
Skrevet

Støre ble bedt av sine egne å gå av i Desember 2024. Så det er vel ingen av disse som i seg selv er så populære statsminister kandidater mer. At Sylvi er mer farlig enn de andre er skremselspropaganda. Håper det blir et skifte nå i Høyre, og i AP etter denne perioden.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Villfaren skrev (49 minutter siden):

Sånne utsagn bekrefter bare hvor blind av hat du er. Du stemmer med følelser. INGEN, altså INGEN ønsker de sier du? AP vil ikkje samarbeide med Rødt og MDG, så sånn sett så har FRP og H alene med sine 72 mandater flere enn AP, SP, og SV med sine 71, 

Stått opp med feil fot? Hat? Nå må du roe deg ned din fjott

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...