Gå til innhold

Stortingsvalget 8.september 2025

Anbefalte innlegg

Skrevet
Imaginacíon skrev (9 minutter siden):

Norge går godt. Ingen grunn til å krisemaksimere.

Når du sier at Norge går godt. Hva sammenligner du med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutes ago, BamseMums80 said:

Altså jeg bor i Rogaland,og mer blått en her finner du ikke. Kjenner så og si INGEN som stemmer venstresiden. Selv ikke kommunearbeidere. Så kall meg gjerne en konspirator. Men jeg tror faktisk høyresiden er nærmere en målingene viser. Om ikke de vinner,så taper jeg også på at jeg satte penger på FrP som vinner - Såpass tror jeg faktisk at blått vinner. Men det er jo bare meg. Jeg har jo min lille sfære her. Men kan tenke meg langs hele vestkysten er det temmelig blått. 

Meningsmålinger fra Rogaland viser 6% til Rødt. Sannsynligvis pga Mimir effekten.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Camlon skrev (1 time siden):

Det er typisk meningsmålinger hvor velgere til sentrum-venstre viser misnøye til AP ved å si at de skal stemme på opposisjonen. Når SP forsvant og Jens kom tilbake så forsvant mye av misnøyen.

De fleste av dem ville finne veien tilbake til venstresiden før valget og uansett så er den relevante faktoren her misnøye mot AP og ikke Listhaug.

Helt enig, det er etter at Jens kom tilbake at ting snudde. Støre uten Jens hadde de dårligste målingene som AP har fått i nyere tid.

Endret av gurka
Skrevet
1 minute ago, gurka said:

Når du sier at Norge går godt. Hva sammenligner du med?

Hva sammenligner man egentlig med når man sier det går så dårlig? Det er ikke lov å si Sveits? Et land som har enorme klasseproblemer. Har du vært der? Utenfor "Spetalen distriktene" aka rikingstrøkene. Det er bedrøvelige greier. USA? Trenger man egentlig si noe? Så og si alt seiler nedover. Sverige? Et land man kan lande i,og tro man har kommet til et langt mer eksotisk sted. Man kan gå lenge før man i det hele tatt hører Svensk språk. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
BamseMums80 skrev (8 minutter siden):

Altså jeg bor i Rogaland,og mer blått en her finner du ikke. Kjenner så og si INGEN som stemmer venstresiden. Selv ikke kommunearbeidere. Så kall meg gjerne en konspirator. Men jeg tror faktisk høyresiden er nærmere en målingene viser. Om ikke de vinner,så taper jeg også på at jeg satte penger på FrP som vinner - Såpass tror jeg faktisk at blått vinner. Men det er jo bare meg. Jeg har jo min lille sfære her. Men kan tenke meg langs hele vestkysten er det temmelig blått. 

Jeg tar den optimismen jeg kan få jeg. Takk :)

Skrevet (endret)
BamseMums80 skrev (5 minutter siden):

Hva sammenligner man egentlig med når man sier det går så dårlig? Det er ikke lov å si Sveits? Et land som har enorme klasseproblemer. Har du vært der? Utenfor "Spetalen distriktene" aka rikingstrøkene. Det er bedrøvelige greier. USA? Trenger man egentlig si noe? Så og si alt seiler nedover. Sverige? Et land man kan lande i,og tro man har kommet til et langt mer eksotisk sted. Man kan gå lenge før man i det hele tatt hører Svensk språk. 

Det er enkelt. Se på renta for bare 4 år siden. Du kan også se på utviklingen mot danske kronen. Jeg skal moderere meg og si at færre vil investere i Norge og krona, da ser du at ting er gått nedover.

Det gikk jo bedre under Covid perioden. Det er godt gjort.

Edit: Hvor skapes verdiene, utenom ved skatt, på løsningene hos venstresiden?

Endret av gurka
Skrevet
6 minutes ago, gurka said:

Helt enig, det er etter at Jens kom tilbake at ting snudde. Støre uten Jens hadde de dårligste målingene som AP har fått i nyere tid.

Man bør vel heller si at det var når SP forsvant at ting gikk bedre.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Reg2000 skrev (1 minutt siden):

Man bør vel heller si at det var når SP forsvant at ting gikk bedre.

Uenig. Støre har fått en oppsving etter at Jens kom tilbake.

Skrevet
53 minutes ago, Salvesen. said:

Vi får være enige om å være uenige:) jeg tror mange forsto at om de velger blått så får de listhaug til statsminister og da ble det andre boller. I tillegg har Erna enda ikke innsett at hun ikke er ønsket lengre. Tenker jeg.

Listhaug ville trolig ikke blitt statsminister, hun vil bare bruke det som et kort for å få innflytelse. 

Og vil høyresiden egentlig ha stemmer fra folk som er mer redd for FRP enn interesse for en ny borgerlig retning. Jeg vil si nei, fordi da får man en tafatt regjering som bare fortsetter dagens kurs og taper neste valg siden valgflesket ble ikke gjennomført. Man risikerer også at den borgerlige side deler seg i to slik vi har sett i Tyskland.

Skrevet (endret)
obygda skrev (1 time siden):

Du trenger både arbeidere og investorer i et samfunn..

Og vi trenger folk med gode ideer, som er i en økonomisk god nok situasjon til å tenke utenfor det å overleve og etterlate noe til sine barn -- som oppnås ved lav skatt til arbeidere.

Det er bedre at de beste ideene fra et utvalg på millioner av mennesker blir realisert, enn at de beste ideene fra noen få tusener blir subsidiert til lønnsomhet.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Skrevet
BamseMums80 skrev (23 minutter siden):

Jeg er på vestkysten og er absolutt ikke ‘blå’.. å forholde seg til ekkokammer rundt seg og droppe andre ting som statistikk er nesten definisjonen av sølvhatt..

jeg setter forøvrig noen kroner mot bettet ditt, altså at de ikke vinner.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Salvesen. skrev (1 time siden):

Så du anser de flinke som ca 80 personer av befolkningen?

De har gjort noe riktig og skapt enormt med arbeidsplasser og fått inn store skatteinntekter. Eller er du uenig i det?

Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (39 minutter siden):

Hørt dette i 20 år nå… betaler stadig mindre i skatt og arbeid er det ikke manko av nå heller..

Kronekursen sier hallo til deg.

Se på hvordan det går i Danmark i samme periode...

Endret av gurka
Skrevet
gurka skrev (1 minutt siden):

De har gjort noe riktig og skapt enormt med arbeidsplasser og fått inn store skatteinntekter. Eller er du uenig i det?

Noen av de har det. Men det finnes etter min mening langt flere flinke folk i Norge enn de som nå ikke bor der.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
gurka skrev (1 minutt siden):

Kronekursen sier hallo til deg.

Se på hvordan det går i Danmark i samme periode...

Som sagt, jeg venter enda på påstandene dine skal slå inn. Ventet i 20 år og regner med jeg skal vente i minst 20 til.

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, leticia said:

Problemet er at man har en forskjellig oppfatning av hva som er tull og tøys. Flere hundretusener i året i statsstøtte til sekter i bibelbeltet syns jeg er tull og tøys. (eller sponsing av all religion for den saks skyld). Medlemmene av sekten er nok ikke enige med meg der ;) 

Ja, enig i at det er tull og tøys. Fritidssysler som religion og annen overtro kan folk betale for selv. Staten bør fokusere på kjerneoppgavene (helse, trygd, sikkerhet, infrastruktur osv)

Skrevet (endret)
9 minutes ago, Salvesen. said:

Som sagt, jeg venter enda på påstandene dine skal slå inn. Ventet i 20 år og regner med jeg skal vente i minst 20 til.

Den norske økonomien vil klare seg fint til olje og gassinntektene faller kraftig.

Om det skjer om 5 eller 30 år er vanskelig å si, men når det skjer har Norge ingen alternativ industri.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Noen av de har det. Men det finnes etter min mening langt flere flinke folk i Norge enn de som nå ikke bor der.

Hvorfor har ikke de skapt det samme?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...