Gå til innhold

Stortingsvalget 8.september 2025

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
leticia skrev (21 minutter siden):

Du har rett at alt handler om prioriteringer. Mange prioriterer fullt fokus på studiet, og da har de ikke noen mulighet for å sette inn noe på BSU og får dermed ikke dette skattefradraget. 

De har jo valget og muligheten - de velger  å prioritere annerledes. 

leticia skrev (21 minutter siden):

Ja, jeg er enig i at man kunne gjort det på den måten. Men de tenker kanskje at det blir for kostbart på noe som kanskje viser seg å ikke ha effekt? 

Ja det koster nok, men det er en kostnad for å ha et rettferdig samfunn. 

Endret av MrL
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Subara skrev (På 22.8.2025 den 18.20):

Norge trenger innvandrerne!
Mange later som at Norge klarer seg uten innvandrere. Det er verden som klarer seg uten Norge.

Skjul innhold

Samtidig fyller innvandrere stillinger som krever høy kompetanse: ingeniører, IT-spesialister. Mange starter egne bedrifter og skaper arbeidsplasser.

---

Ifølge SSB har nesten en million personer i Norge innvandrerbakgrunn. Jeg er en av dem, og min sønn er såkalt annengenerasjonsinnvandrer. Hadde Norge klart seg uten oss?

Ja helt sikkert. Men hadde Norge klart seg uten innvandrere? Det tror jeg ikke.

Jobber selv i en bedrift som promoterer mørk hud, hijab, turban osv. - alle andre enn norske og vestlige ingeniører.

Hvem jobber hos oss?
KUN sistnevnte. Men det er ikke pent å si det.

Hvem hadde kjørt buss og taxi, jobbet i stillinger som ufaglært kunne fylle om ikke migranter hadde gjort det.
Nordmenn naturligvis, i stedet for å være overflødig i staten eller "ufør". Som før.

• Liker 1
Skrevet
Neptun1 skrev (8 minutter siden):

Hvem hadde kjørt buss og taxi, jobbet i stillinger som ufaglært kunne fylle om ikke migranter hadde gjort det.
Nordmenn naturligvis, i stedet for å være overflødig i staten eller "ufør". Som før.

Vel, det kan vi ikke vite.

Mange gjør jobbene ingen vil ha. Hvis man klarer å motivere uføre til å jobbe er det lettere å få jobb som norsk enn utenlandsk. Men man blir ufør av en grunn.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
Subara skrev (3 minutter siden):

Vel, det kan vi ikke vite.

Mange gjør jobbene ingen vil ha. Hvis man klarer å motivere uføre til å jobbe er det lettere å få jobb som norsk enn utenlandsk. Men man blir ufør av en grunn.

Taxi-sjåfører og kebab-teknikere er gode eksempler på overflødige stillinger.

For 20 år siden og lengre tilbake kunne nordmenn leve godt av å være taxi-sjåfør. Snakke norsk og kunne veien gjorde de også 
(krav om kjentmannsprøve før drosjeløyve)
Nå er det en overflod av taxisjåfører i byen jeg bor i som kjører kjipe Toyota Prius - ikke kan veien eller behersker GPS.
De spør dég om veien. Totalt unyttige.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser mange uføre som er til dels svært aktive. De bygger både hus og hytter, pusser opp, reiser verden rundt. Men de er selvsagt for syk til å JOBBE. Ganske lett å få en inntekt på 500 tusen i året uten å gjøre noe, deretter bare leve livet. Uføretrygd betaler jo mye mer enn mange av samfunnets drittjobber. 

• Liker 1
Skrevet
12 minutes ago, kremt said:

Jeg ser mange uføre som er til dels svært aktive. De bygger både hus og hytter, pusser opp, reiser verden rundt. Men de er selvsagt for syk til å JOBBE. Ganske lett å få en inntekt på 500 tusen i året uten å gjøre noe, deretter bare leve livet. Uføretrygd betaler jo mye mer enn mange av samfunnets drittjobber. 

Åja, hvis dett er noe en tilfeldig fyr på internett hevder dette er noe han ser, så får vi vel så tvil om alle som mottar uføretrygd da..

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet
leticia skrev (2 timer siden):

Har du noen forslag til hvilke områder man skal hente inn de tapte inntektene til staten som følge av at formuesskatten forsvinner? Det er snakk om 34, 5 milliarder kroner. 

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/O84Bzw/staten-vil-tape-345-milliarder-kroner-i-aaret-paa-aa-fjerne-formuesskatten

Trengs ikke å "hentes". Det er ikke der staten tjener penger. De langsiktige konsekvensene forblir at folk med selskaper investerer mer. 

Skrevet
kremt skrev (18 minutter siden):

Oh yes, har hatt flere sånne som tidligere kollegaer. 
Sykemeldt, men iakttatt med bilen full av materialer på tur til hytta.

Alltid sykemeldt i sommerferiene også, så de kunne ta seg sydenturer om vintrene.
Skal dog sies at det var langt verre for 20 år siden enn i dag. Nå er arbeidsgiverne tøffere.

• Liker 1
Skrevet
Mbappe09 skrev (59 minutter siden):

Trengs ikke å "hentes". Det er ikke der staten tjener penger. De langsiktige konsekvensene forblir at folk med selskaper investerer mer. 

Det hjelper fint lite hva de langsiktige konsekvensene er når man trenger pengene her og nå. Hjelper ikke så mye om man hadde satt penger på sparing  som etterhvert kan vokse seg store, hvis bilen bryter sammen i dag, og du ikke har nok penger til å kjøpe ny... Du er klar over at statsbudsjettet hva angår fastlandsnorge går kraftig i minus allerede? 

Men jeg er enig med deg at de langsiktige konsekvensene kan bidra til dette. Men det er heller ingen garanti. Jeg tror nok vi hadde sett mange utflyttere til Sveits uansett om formueskatten fjernes eller opprettholdes. Men åpenbart flere utflyttere med skatten enn uten. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
MrL skrev (2 timer siden):

De har jo valget og muligheten - de velger  å prioritere annerledes. 

Ja, det stemmer. 

MrL skrev (2 timer siden):

Ja det koster nok, men det er en kostnad for å ha et rettferdig samfunn. 

Jeg skjønner hvor du vil, men samfunnet vil nok aldri bli helt rettferdig dessverre. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
leticia skrev (23 minutter siden):

Det hjelper fint lite hva de langsiktige konsekvensene er når man trenger pengene her og nå. Hjelper ikke så mye om man hadde satt penger på sparing  som etterhvert kan vokse seg store, hvis bilen bryter sammen i dag, og du ikke har nok penger til å kjøpe ny... Du er klar over at statsbudsjettet hva angår fastlandsnorge går kraftig i minus allerede? 

Men jeg er enig med deg at de langsiktige konsekvensene kan bidra til dette. Men det er heller ingen garanti. Jeg tror nok vi hadde sett mange utflyttere til Sveits uansett om formueskatten fjernes eller opprettholdes. Men åpenbart flere utflyttere med skatten enn uten. 

Vi har masse penger, spesielt i olje og gassindustrien som tjener store summer på at Norge selger rekordmasse gass nedover til Europa. Vi må begynne å bruke penger riktig og slutte å kaste dette på ulike tulleprosjekter. 

Vi må drive inflasjonsdempende politikk, ellers vil konsekvensene bli store. At kronen er såpass svak skyldes manglende tillit (blant annet). Vi trenger investorer, kapital og stabilitet ikke minst. Dog vil jeg ha bort Erna Solberg og få inn frisk blod. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
kremt skrev (2 timer siden):

Sååå lett er det ikke å få en inntekt på 500.000 i året uten å gjøre noe. 

Man kan jo evt ha arvet masse penger, og fått så store kapitalinntekter som man kan leve av, men ikke så veldig sannsynlig. Heller ikke er det så sannsynlig at folk som har en inntekt på 780.000 og høyere frivillig velger sykdom og en inntekt på 500.000... 

Det som er mer reelt er at de fleste som ender opp med uføretrygd har hatt lav utdanning / lav inntekt i utgangspunktet, evt medfødte skader, derfor så er det flere som havner rundt en utbetaling som er tettere opp til minstesatsene (fra cirka 300.000)  Du referer til makssatsen som de færreste mottar. Du finner ikke mange "drittjobber" som betaler dårligere enn 300 - 400 tusen...  Og hvem har egentlig råd til å reise verden rundt med så lav inntekt? 

Jeg lurer på hvilket liv du ser for deg at en arbeidsufør skal få lov å ha? Jeg kjenner et par stykker, og de lever virkelig ikke livet slik som du påstår. Skal de ligge inne i senga bare? Eller skal de få lov å ha et liv som er best mulig ut fra forutsetningene de har? At de kan ferdes utenfor hjemmets vegger, betyr da slett ikke at de kunne ha hatt og beholdt en jobb. Jeg tror at legestanden og nav - ansatte har kontroll på dette, at de aller fleste vedtak er riktige. Vi må heller få satt inn noen tiltak som hindrer at folk ender opp som arbeidsuføre. 

Endret av leticia
feil ord
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Mbappe09 skrev (27 minutter siden):

Vi har masse penger, spesielt i olje og gassindustrien som tjener store summer på at Norge selger rekordmasse gass nedover til Europa. Vi må begynne å bruke penger riktig og slutte å kaste dette på ulike tulleprosjekter. 

Vi må drive inflasjonsdempende politikk, ellers vil konsekvensene bli store. At kronen er såpass svak skyldes manglende tillit (blant annet). Vi trenger investorer, kapital og stabilitet ikke minst. Dog vil jeg ha bort Erna Solberg og få inn frisk blod. 

Ja vi har masse penger. Og hadde det ikke vært for olje og gass som du nevner så hadde vi gått i kraftig minus hvert år, for vi har også masse utgifter. Jeg er enig i at vi må få mer ut av hver krone vi bruker. 

Jeg er enig i at vi må drive inflasjonsdempende politikk. Nettopp derfor så syns jeg at en stemme til FRP er en dårlig ide. 

• Liker 2
Skrevet
Neptun1 skrev (2 timer siden):

Sykemeldt, men iakttatt med bilen full av materialer på tur til hytta.

Vet du hvorfor de var sykemeldt? Er det fysiske årsaker, som at de åpenbart ikke burde være i stand til å løfte materialer er dette skikkelig ugreit. Er det derimot pga psykiske helseplager så kan en slik "pause" bidra til at de kommer seg kjappere tilbake på jobb, i stedet for å gå helt i kjelleren. 

Neptun1 skrev (2 timer siden):

Alltid sykemeldt i sommerferiene også, så de kunne ta seg sydenturer om vintrene.

Hørtes litt rart ut . Er dette snakk om kronisk syke? Som evt også blir bedre i helsa av å reise til Syden om vinteren? 

• Liker 2
Skrevet
leticia skrev (10 minutter siden):

Vet du hvorfor de var sykemeldt? Er det fysiske årsaker, som at de åpenbart ikke burde være i stand til å løfte materialer er dette skikkelig ugreit. Er det derimot pga psykiske helseplager så kan en slik "pause" bidra til at de kommer seg kjappere tilbake på jobb, i stedet for å gå helt i kjelleren. 

Hørtes litt rart ut . Er dette snakk om kronisk syke? Som evt også blir bedre i helsa av å reise til Syden om vinteren? 

Naivt.

Skrevet

Nei. Sylvi er ikke seriøs. Enkle løsninger på komplekse problemer er ikke politikk det er norsk versjon av Brexit juginga. Ved å lyve viser man at man ikke bryr seg om landet og virkelige problemer, kun om å oppnå makt. Dette valget er hun så opphisset at hvis man faktisk leser hva hun lover så er det fysisk umulig uten å knuse handlingsregelen og da hipp hurra inflasjon som får dagens prisstigning siden pandemien til å se ut som en vannpytt mot en innsjø.

Alle lager valgflesk men i år av de store partiene så er Sylvi nesten på nivå men noen av de små partiene som lever i drømeland.

Har folk så kort hukommelse at de ikke husker når hun var i regjering sist? Hun jobbet ikke bare reiste rundt og lagde forestillinger som om hun var på evig valgkamp selv om hun var minister. Erna er ikke akkurat perfekt men det var greit å vite at en voksen bestemte.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...