Neptun1 Skrevet fredag kl 16:53 Skrevet fredag kl 16:53 Red Frostraven skrev (3 minutter siden): Minner om at å fjerne formuesskatten ikke hjalp Sverige eller Danmark å beholde skatteinntekter. "For hver jobb som ble reddet, gikk staten glipp av mye større skatteinntekter. Veksten i Sverige ble lite påvirket." https://www.dn.no/kommentar/formuesskatt/skatt/sverige/dette-skjedde-da-sverige-fjernet-formuesskatten/2-1-1855248 --- Strømprisene ville vel ikke vært lavere med partier som er mer kapitalistisk. De er jo for at markedet skal styre prisene, eller..? --- Du vil ikke betale markedspris på strøm eller olje, er du sosialist..? Strøm er en nødvendig infrastruktur og var vårt eneste fortrinn i dette kalde langstrakte landet før Eivind Reiten fremkjempet den nye energiloven i 1991. Så svaret er nei. Olje/bensin følger markedsprisen. Men også her kunne vi gitt Norge et konkurransefortrinn. I stedet sørger stortingsflertallet for at Europa største oljeprodusent i stedet har de høyeste drivstoffprisene i Europa på grunn av skyhøye avgifter. (og moms på avgift!) Du er sikkert fornøyd med at Sverige som ikke utvinner olje eller har raffinneri har langt billigere drivstoff enn Norge? Hvordan var det med rammevilkårene til næringslivet? Trenger vi i det hele tatt privat næringsliv i Norge? Virker ikke som Støre og venstresiden synes det. Det er bare å skattelegge mener de uten å skjønne sammenhengen. 3
Subara Skrevet fredag kl 17:48 Skrevet fredag kl 17:48 leticia skrev (1 time siden): Norge trenger innvandrere ja. Men det er arbeidsinnvandrere vi trenger, ikke innvandrere fra visse områder som havner på sosialhjelp og uføretrygd. (Her må jeg si at det er sammensatt, for vi vet også at hvis du har et spesielt navn så er det større sjanse for å bli diskriminert ved jobbsøking). Vi trenger også flere kvinner i jobb, så kristenkonservative partier er det ikke noe lurt å stemme på hvis man tenker på Norges samfunnsøkonomiske situasjon. EDIT: Jeg hører oftere og oftere folk som snakker om FIRE. (Financial Independent, retire early.) Jo flere det blir av dem, jo flere arbeidstakere trenger vi å hente inn fra andre steder. Folk har rett og slett blitt for egoistiske, og tenker ikke på helheten i det samfunnet de er en del av, bare på seg selv. Jeg synes det er for mye negativt om innvandring i dette Stortingsvalget. Jeg tror at hun som har skrevet artikkelen også har sett seg lei på det. Lorelou desjardins kan lett bli tatt for å være syrisk flyktning eller muslim pga mørkt hår og mørke øyne, men klarer seg godt i Norge. Dessverre kan mange bli avhengig av sosialhjelp, og flere fra noen land enn andre i følge SSB, men det kan også gå bra. I neste generasjon ser vi at feks. unge jenter kommer seg videre og tar høyere utdannelse. Da får de oppleve en helt annen frihet enn sine mødre med bakgrunn fra fra land uten likestilling og kan inspirere andre. Krf synes jeg stod seg bedre da Hareide var partileder, som også deltok i Pride-toget. Nå har Krf blitt for konservative. Jeg savner flere verdidebatter og opplevelsen av et varmere og mer inkluderende samfunn. De rike har så dårlige forhold i Norge for tiden at de må flytte til Sveits. Og kulturdebatten er helt fraværende. Den har blitt kuppet anti-wokere. FIRE har jeg ikke hørt om. Men vi beveger mindre på oss en før, som gir dårligere helse og livsstilsykdommer. Antagelig blir vi også latere av det. Men nesten skumlere er alle som blir sykemeldte pga. utbrenthet i ung alder. Før het det bare sliten. 1
leticia Skrevet fredag kl 20:33 Skrevet fredag kl 20:33 (endret) Subara skrev (5 timer siden): Jeg synes det er for mye negativt om innvandring i dette Stortingsvalget. Jeg tror at hun som har skrevet artikkelen også har sett seg lei på det. Lorelou desjardins kan lett bli tatt for å være syrisk flyktning eller muslim pga mørkt hår og mørke øyne, men klarer seg godt i Norge. Det er en spesiell type innvandring som blir fremhevet som negativ. Den som fører med seg kriminalitet, kvinneundertrykking og store kostnader på statsbudsjettet. Men det betyr ikke at innvandring i seg selv er negativt, faktisk så trenger vi innvandring. Man har jo disse "smartingene" som vil sende "kvinner tilbake til kjøkkenbenken" og som samtidig er imot innvandring. Men hvem som da skal utføre jobbene I samfunnet tenker de ikke på 😄 Subara skrev (5 timer siden): I neste generasjon ser vi at feks. unge jenter kommer seg videre og tar høyere utdannelse. Da får de oppleve en helt annen frihet enn sine mødre med bakgrunn fra fra land uten likestilling og kan inspirere andre. I hvor stor grad tror du dette skjer hvis de tilfellene man snakker om er kvinner som er underlagt sosial kontroll? Må minne om den kvinnen jeg møtte på her om dagen i Burka og Nikab. Vi vet jo at gutter blir oppdratt på en helt annen måte enn jenter i visse kulturer. For de jentene / kvinnene som greier å bryte ut er det flott. Men det er sikkert veldig vanskelig for dem. Kan om mulig sammenliknes med folk som bryter ut av kristne sekter? Uansett, poenget mitt er at vi trenger arbeidsinnvandrere i Norge, mange glir inn i samfunnet på en god måte, mens andre gjør det ikke. Vi må bli flinkere til å heie frem de som tilpasser seg, og kanskje t.o.m rette krav om at de som kommer her er i aktivitet, slik at de ikke får mulighet til å "holde sine kvinner atskilt fra samfunnet ellers". Så ja, kan fint være enig med deg i at det har vært mye negativitet med tanke på innvandrere i valgkampen. Men det drar stemmer. Og noe må faktisk gjøres med de kriminelle gjengene (som ødelegger ryktet til resten av innvandrerne). Subara skrev (5 timer siden): Krf synes jeg stod seg bedre da Hareide var partileder, som også deltok i Pride-toget. Nå har Krf blitt for konservative. Jeg savner flere verdidebatter og opplevelsen av et varmere og mer inkluderende samfunn. De rike har så dårlige forhold i Norge for tiden at de må flytte til Sveits. Og kulturdebatten er helt fraværende. Den har blitt kuppet anti-wokere. Jeg er enig med deg angående Hareide. (Men jeg er uansett en anti - KRF). Mye antiwoke også ja. Men det virker som det er en konservativ / ytre høyre bølge over store deler av verden for tiden. Og Sveits gutta har det nok ikke så fælt i Norge nei (bortsett fra den lange, kalde vinteren 😅). Subara skrev (5 timer siden): FIRE har jeg ikke hørt om. Men vi beveger mindre på oss en før, som gir dårligere helse og livsstilsykdommer. Antagelig blir vi også latere av det. Men nesten skumlere er alle som blir sykemeldte pga. utbrenthet i ung alder. Før het det bare sliten. FIRE er en forholdsvis ny trend, men man må helst være litt bemidlet / ha spart opp endel for å få det til. Beveger vi oss egentlig mindre, jeg syns folk bare har blitt mer aktive de siste tiårene jeg. Men kommer an på hvilke miljø man ferdes i sikkert. Jeg er iallefall mer i bevegelse enn tidligere. At man blir tidlig utbrent kan ha flere årsaker, men mye handler nok om at vi skal være så perfekte i alt. Ikke være dårligere enn venner / naboer. Vi skal prestere på alle områder. (Spesielt kvinner tror jeg). Vi må roe mer ned. I tillegg så er det vel endel som sliter med ettervirkninger av covid. Det er tross alt en ganske stor forskjell på å være sliten og det å ha fatigue... Endret fredag kl 22:46 av leticia skrivefeil 2
Jarmo Skrevet lørdag kl 21:03 Skrevet lørdag kl 21:03 Snikpellik skrev (På 22.8.2025 den 9:10 AM): Jeg ser ikke helt problemet her. Det er et engangseksperiment, et prøveprosjekt nettopp for å sammenligne to grupper. Dersom det viser seg å fungere godt er det jo en veldig bra ting som trolig fører til at alle i denne aldersgruppen får skattelette. A/B-testing er vel en anerkjent strategi når man skal teste ut nye tiltak. Tipper det blir positive funn av dette eksperimentet, og da blir det ganske vanskelig for de andre partiene å stemme mot. Smart av regjeringen for å få dette skattelettet gjennom for alle unge. https://e24.no/norsk-oekonomi/i/pPzAB1/slakter-stoltenbergs-skattelotteri-direkte-feilinformasjon
Jarmo Skrevet lørdag kl 21:11 Skrevet lørdag kl 21:11 (endret) leticia skrev (På 22.8.2025 den 9:53 AM): Omtrent som at Høyre har lyst til å gi skattelette på en tusing i måneden kun til de som er i jobb m.a.o? Den ordningen til Høyre virker ganske fast som en forskjellsbehandling, lotteriet til AP vil justeres ut fra at man ser om det har effekt eller ikke. Jeg syns heller ikke at "lotteriet" hørtes helt bra ut med det samme de kom med forslaget. Men er det ikke bedre at man prøver ut ting for å se om det har effekt enn å bare sitte stille i båten og gjøre ingenting? Samme hva politikerne gjør så blir vi nordmenn liksom aldri helt fornøyd uansett... Kanskje vi skulle ha endret navnet på landet vårt fra Norge til Klage... https://e24.no/norsk-oekonomi/i/pPzAB1/slakter-stoltenbergs-skattelotteri-direkte-feilinformasjon Endret lørdag kl 21:13 av Jarmo 5 1 1
leticia Skrevet lørdag kl 22:17 Skrevet lørdag kl 22:17 Jarmo skrev (1 time siden): https://e24.no/norsk-oekonomi/i/pPzAB1/slakter-stoltenbergs-skattelotteri-direkte-feilinformasjon Det var vel ikke så veldig vanskelig å skjønne at ikke alle som kommer til å bli trukket ut (hvis det skal være en tilfeldig trekning) kommer til å dra nytte av dette skattefradraget? Det blir på samme måte som de som sparer i BSU ikke får nytte av skattefradraget der hvis de ikke har hatt inntekt? Jeg skjønner ikke helt hvorfor dette skal "komme som en bombe" eller som om folk har blitt lurt. Folk må være i stand til å tenke selv... 2
Subara Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden (endret) https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/hoyre-krisen-fortsetter-rodgront-flertall-styrker-seg/18020213/ Er det så enkelt. For ikke å få Erna eller Listhaug til statsminister må man stemme på R, SV, AP, SP eller MDG? https://www.vg.no/nyheter/i/4B22wR/vgs-partimaaling-mdg-jubler-ap-faller MDG-sjokk på ny VG-måling: Kan avgjøre valget Arbeiderpartiet faller kraftig på VGs ferske partimåling. Men MDG jubler over at de er over sperregrensen – og berger rødgrønt flertall. Jeg fant mer stoff for de som vil at de borgerlige skal vinne... sier Erna som vil vinne over Listhaug. https://www.vg.no/nyheter/i/8qgBBQ/erna-solberg-om-sylvi-listhaug-hun-lover-for-mye Det blir ikke noen ny regjering uten et større Høyre: I mange fylker er Høyre det partiet som er nærmest å ta et stortingsmandat, og selv med et stort Frp kommer ikke borgerlig side til å vinne, hvis ikke flere stemmer Høyre, sier Solberg. Endret 16 timer siden av Subara Erna sier... 1
kremt Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Loddtrekning på skattefradrag. Virkelig. Det er så mind-boggling som det er mulig å få det. Desperat valgflesk for å lokke noen stakkarer. Er dette i hele tatt mulig i forhold til lovverket, eller må de lage nye lover for dette? Virker som dette landet går temmelig raskt på dynga, det meste har blitt utvannet på kort tid. Som Spetalen sa, etter olja er slutt vil Norge sitte igjen med INGENTING. Folk vil trolig rømme landet i stor skala, det har skjedd før og kan meget mulig skje igjen, men tidspunktet er svært vanskelig å si noe om. 1
Tussi Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden kremt skrev (3 minutter siden): Loddtrekning på skattefradrag. Virkelig. Det er så mind-boggling som det er mulig å få det. Desperat valgflesk for å lokke noen stakkarer. Er dette i hele tatt mulig i forhold til lovverket, eller må de lage nye lover for dette? Virker som dette landet går temmelig raskt på dynga, det meste har blitt utvannet på kort tid. Som Spetalen sa, etter olja er slutt vil Norge sitte igjen med INGENTING. Folk vil trolig rømme landet i stor skala, det har skjedd før og kan meget mulig skje igjen, men tidspunktet er svært vanskelig å si noe om. Jeg er ihvertfall mot skatt på arbeidende kapital, det gjør det verre for norske eiere, og skaffer ikke mer inntekter til staten heller når folk flagger ut. 1
leticia Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden (endret) Mbappe09 skrev (31 minutter siden): Stemmer FRP. Formueskatten må bort. Har du noen forslag til hvilke områder man skal hente inn de tapte inntektene til staten som følge av at formuesskatten forsvinner? Det er snakk om 34, 5 milliarder kroner. https://e24.no/norsk-oekonomi/i/O84Bzw/staten-vil-tape-345-milliarder-kroner-i-aaret-paa-aa-fjerne-formuesskatten Endret 16 timer siden av leticia link 5 1
kremt Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Det vanlige spørsmålet fra sosialister... Staten må på slankekur, den er overvektig og nærmer seg fedme veldig raskt.
MrL Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden leticia skrev (12 timer siden): Det var vel ikke så veldig vanskelig å skjønne at ikke alle som kommer til å bli trukket ut (hvis det skal være en tilfeldig trekning) kommer til å dra nytte av dette skattefradraget? Det blir på samme måte som de som sparer i BSU ikke får nytte av skattefradraget der hvis de ikke har hatt inntekt? Jeg skjønner ikke helt hvorfor dette skal "komme som en bombe" eller som om folk har blitt lurt. Folk må være i stand til å tenke selv... Det er jo ikke det samme. Alle har krav på de samme BSU fordelene, det er opptil hver enkelt om de velger å jobbe. Enhver individ kan gjøre steg for å få denne muligheten. Alle har ikke krav på de samme skattefordelene i dette lotteriet, de er staten som mener at noen skal være heldigere enn andre - uten at de kan gjøre noe som helst med det.
Imaginacíon Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden 13 minutes ago, kremt said: Loddtrekning på skattefradrag. Virkelig. Det er så mind-boggling som det er mulig å få det. Desperat valgflesk for å lokke noen stakkarer. Er dette i hele tatt mulig i forhold til lovverket, eller må de lage nye lover for dette? Virker som dette landet går temmelig raskt på dynga, det meste har blitt utvannet på kort tid. Som Spetalen sa, etter olja er slutt vil Norge sitte igjen med INGENTING. Folk vil trolig rømme landet i stor skala, det har skjedd før og kan meget mulig skje igjen, men tidspunktet er svært vanskelig å si noe om. Det er mange ledige stillinger. En del henter frem gamle ferdigheter, en del omstiller seg og en del finner seg jobb i nye næringer som vokser frem. Ingen grunn til å være pessimist. 2
leticia Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden MrL skrev (12 minutter siden): Alle har krav på de samme BSU fordelene, det er opptil hver enkelt om de velger å jobbe. Enhver individ kan gjøre steg for å få denne muligheten. Tenker du at folk skal la være å ta utdanning? Det er ikke så enkelt å sette av penger på BSU hvis eneste pengene man har er stipend og lån fra lånekassen. Ikke får man skattefradrag på BSUen heller av å være student. Det er heller ikke bare bare å jobbe ved siden av studiene ettersom dette ofte går ut over studiene. Tenker du at man skal hoppe av studiene slik at man kan nyttiggjøre seg BSU og dette skattelotteriet? MrL skrev (12 minutter siden): Alle har ikke krav på de samme skattefordelene i dette lotteriet, de er staten som mener at noen skal være heldigere enn andre - uten at de kan gjøre noe som helst med det. Du ser dette fra et individ perspektiv. Jeg ser det fra et samfunnsøkonomisk perspektiv som kan komme samfunnet totalt til gode over tid hvis man ser at tiltaket virker. Man er åpenbart nødt til å ha en kontrollgruppe å sammenlikne med hvis man skal se om tiltaket har effekt. Personlig så tror ikke jeg at tiltaket vil ha effekt, fordi mange av de som ikke kommer seg ut i jobb gjerne har sykdommer, skader, eller på andre måter møter hindringer / diskriminering i arbeidslivet pga kjønn, etnisitet, funksjonsnedsettelse. Men vi får ikke en fasit på dette før det er prøvd ut. 1 2
MrL Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden leticia skrev (1 minutt siden): Tenker du at folk skal la være å ta utdanning? Det er ikke så enkelt å sette av penger på BSU hvis eneste pengene man har er stipend og lån fra lånekassen. Ikke får man skattefradrag på BSUen heller av å være student. Det er heller ikke bare bare å jobbe ved siden av studiene ettersom dette ofte går ut over studiene. Tenker du at man skal hoppe av studiene slik at man kan nyttiggjøre seg BSU og dette skattelotteriet? Jeg selv tok utdanning og jobbet masse, og sparte i BSU. Det er en prioritering man må ta, selvom det går utover studiet. Men det er egentlig helt irrelevant: Hva folk velger å gjøre og prioritere er opptil dem, poenget er at de har valget. leticia skrev (1 minutt siden): Du ser dette fra et individ perspektiv. Jeg ser det fra et samfunnsøkonomisk perspektiv som kan komme samfunnet totalt til gode over tid hvis man ser at tiltaket virker. Man er åpenbart nødt til å ha en kontrollgruppe å sammenlikne med hvis man skal se om tiltaket har effekt. Personlig så tror ikke jeg at tiltaket vil ha effekt, fordi mange av de som ikke kommer seg ut i jobb gjerne har sykdommer, skader, eller på andre måter møter hindringer / diskriminering i arbeidslivet pga kjønn, etnisitet, funksjonsnedsettelse. Men vi får ikke en fasit på dette før det er prøvd ut. Jeg syns fordelene er for store for enkelte til at man kan rettferdiggjøre det. Man kunne tatt hele gruppen og sammenlignet tall før og etter innføringen - det gjør man allerede med mye annet - selvom resultatet ikke var like nøyaktig bør det gi pekepinn.
leticia Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden kremt skrev (26 minutter siden): Det vanlige spørsmålet fra sosialister... Staten må på slankekur, den er overvektig og nærmer seg fedme veldig raskt. Jeg skjønner jo du sikter til meg. Det er fullt lovlig å sitere den du tenker å si noe til / om. Spørsmålet ble stilt i nysgjerrighet pga jeg er økonom. Jeg er heller ikke en sosialist, selv om du har lyst å plassere meg i den boksen. Jeg sier ja takk til ting fra begge politiske blokker, og er vel mer opptatt av at vi trenger en mer ansvarlig styring enn populisthaug, som jeg mener ikke har en ordentlig helhetlig plan hvor pengene skal hentes inn fra. Kanskje @Mbappe09 som jeg stilte spørsmålet til har en god løsning på hvor man skal hente inn pengene. Så til saken: Jeg er enig i at staten må slankes. Men vi må også ha en løsning for (hvis slanking inkluderer oppsigelser) hva disse som blir oppsagt skal ta seg til i stedet for. Det passer ikke for alle å starte egne private bedrifter, og om så var at alle oppsagte hadde startet egen bedrift, så vet vi godt at ikke alle bedrifter er levedyktige. Jeg tenker også at vi må være litt mindre redd for privatisering av tjenester, det virker som private oftere har en mer effektiv styring enn det offentlige. 2 1
Subara Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Valg 2025: Versus https://play.tv2.no/nyheter/valg-2025-versus Har feminisme gått for langt? Er innvandring en for stor belastning for Norge? Og er skatteflyktninger unnasluntrere? I «Versus» med Julie Thorsen lar vi noen av Norges mest høylytte stemmer diskutere de mest betente påstandene fra sosiale medier. 2
leticia Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden MrL skrev (2 minutter siden): Jeg selv tok utdanning og jobbet masse, og sparte i BSU. Det er en prioritering man må ta, selvom det går utover studiet. Du har rett at alt handler om prioriteringer. Mange prioriterer fullt fokus på studiet, og da har de ikke noen mulighet for å sette inn noe på BSU og får dermed ikke dette skattefradraget. MrL skrev (13 minutter siden): Jeg syns fordelene er for store for enkelte til at man kan rettferdiggjøre det. Man kunne tatt hele gruppen og sammenlignet tall før og etter innføringen - det gjør man allerede med mye annet - selvom resultatet ikke var like nøyaktig bør det gi pekepinn. Ja, jeg er enig i at man kunne gjort det på den måten. Men de tenker kanskje at det blir for kostbart på noe som kanskje viser seg å ikke ha effekt? 1 1
Abigor Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Jeg synes formueskatt er en fin ting, for økonomi har en tendens til å rulle som en snøball. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå