Vokteren Skrevet onsdag kl 19:43 Forfatter Skrevet onsdag kl 19:43 Colin. skrev (16 minutter siden): En stemme til de etablerte, er en stemme til status quo. Forskjellene er så minimale blant de etablerte, og de har vist gang på gang at det er så lite tak i dem, alle som en, at jeg sløser heller bort stemmen min på et mikroparti på nåværende tidspunkt og stemmer etter hjertet heller enn taktisk, med håp om at partiet jeg stemmer på kommer i posisjon til å kunne gjøre en forandring. ✌️🙏 Enig i at H og AP er svært like. Om Erna eller Jonas sitter ved spakene er ett fett Derfor er de lite troverdige i flaggsakene sine. Forskjellen blir om støttepartiene kan få innflytelse og flytte litt på pengene. Det kan være smart å velge taktisk… 1
Vokteren Skrevet onsdag kl 19:52 Forfatter Skrevet onsdag kl 19:52 del_diablo skrev (9 minutter siden): Vis man godtar at boligprisen settes vis tilbud vs etterspørsel Så har du 2 typer etterspørsel: Pendletid vs antall tilgjengelige boenhter. Pendletiden krever planlegging av inn/utfartsårer, plasseringen av bussruter, og bygging av permanent infrastruktur som tog, trikk og undergrunn. Jeg er enig med at den brede trenden med bilsentrisme gjør dette verre, man bygging bit for bit uten planlegging er et like stort problem. Men boligtilgjengligheten har med å gjøre at utbygger til syvende og sist bestemmer om de skal bygge eller ikke. Prisen vil i alle tilfeller ha gått til taket pga sentraliseringen, men det er ikke gitt at det skulle ha smittet ut av hovedstaden. Er ikke helt med i resonnementet ditt. Mener du at store boligområder skal få lov til å ghettofiseres og derved sabotere hele boligmarkedet?
obygda Skrevet onsdag kl 20:01 Skrevet onsdag kl 20:01 Vokteren skrev (2 minutter siden): Er ikke helt med i resonnementet ditt. Mener du at store boligområder skal få lov til å ghettofiseres og derved sabotere hele boligmarkedet? Nevnt det før og nevner det gjerne igjen..et enkelt grep som på sikt vil gi bedre balanse i boligmarkedet er å fjerne rentefradraget. Prisene vil da synke. Dette kan man innføre gradvis over flere år ved å redusere rentefradraget år for år. Videre kunne man gjerne fjerne all rentefradrag på sekundærboliger og annen gjeld foruten til egen bolig.
del_diablo Skrevet onsdag kl 20:10 Skrevet onsdag kl 20:10 14 minutes ago, Vokteren said: Er ikke helt med i resonnementet ditt. Mener du at store boligområder skal få lov til å ghettofiseres og derved sabotere hele boligmarkedet? Ghettofisering gjør det motsatte: Men senker prisene på de virkelig kjipe boenhetene, og så går prisen på de normale til himmels. Vi kunne antagligvis startet med boplikt, og så startet arbeidet med å fjerne de minste boenhetene fra markedet for å fjerne hele prissegmenter i trappetrinne oppover. Deretter så må pendletiden ned, og noe må gjøres for å få bort utbyggernes mulighet til å bestemme byggegrad. 1
FrihetensRegn Skrevet onsdag kl 20:39 Skrevet onsdag kl 20:39 Jeg får FrP, NorgesDemokratene og Konservativt opp som førstevalg i valgomatene. Nøkkelord for meg er mindre skatter og avgifter, mindre byråkrati og reguleringer, mindre innvandring/flyktninger, mindre sløsing av penger på klima og krig, fjerne Norge fra EØS, Parisavtalen og andre avtaler som ødelegger for økonomien eller suverenitet, mindre globalisme og mer frihet for individet, spesielt på økonomi, boligbygging og kjøretøy. 3
Morromann Skrevet torsdag kl 06:06 Skrevet torsdag kl 06:06 Vokteren skrev (10 timer siden): Enig i at H og AP er svært like. Om Erna eller Jonas sitter ved spakene er ett fett Derfor er de lite troverdige i flaggsakene sine. Forskjellen blir om støttepartiene kan få innflytelse og flytte litt på pengene. Det kan være smart å velge taktisk… Støttepartier HAR jo bidratt opp gjennom årene til å legge kjepper i hjulene på en del av planene til Høyre og "arbeider"-partiet så de har absolutt en viktig funksjon. Vi skal være veldig glade for at vi har et multipartisystem i Norge og ikke et forferdelig topartisystem som USA; eller for den saks skyld Storbritannia. 4
Vokteren Skrevet torsdag kl 06:41 Forfatter Skrevet torsdag kl 06:41 del_diablo skrev (10 timer siden): Ghettofisering gjør det motsatte: Men senker prisene på de virkelig kjipe boenhetene, og så går prisen på de normale til himmels. Vi kunne antagligvis startet med boplikt, og så startet arbeidet med å fjerne de minste boenhetene fra markedet for å fjerne hele prissegmenter i trappetrinne oppover. Deretter så må pendletiden ned, og noe må gjøres for å få bort utbyggernes mulighet til å bestemme byggegrad. Uenig. Ghettofisering og økende tilstrømming av fremmedkulturelle skaper enda større forskjeller mellom rik og fattig. Dessuten skaper det store områder hvor ingen lovlydige og oppegående mennesker vil bo. Da blir det enda mer press i et allerede svært differensiert boligmarked. Import av stadig nye mennesker med integreringsutfordringer må reduseres slik at boligmarkedet blir mer homogent. Kan være enig i at den uproduktive pendletiden må ned. Det kan man løse med gode it-løsninger, mer hjemmekontor og flere desentraliserte arbeidsplasser. Alle må ikke ha kontorplass midt i sentrum. Produksjonsbedrifter kan fint plasseres der folk bor. 2
Morromann Skrevet torsdag kl 06:58 Skrevet torsdag kl 06:58 Vokteren skrev (16 minutter siden): Uenig. Ghettofisering og økende tilstrømming av fremmedkulturelle skaper enda større forskjeller mellom rik og fattig. Dessuten skaper det store områder hvor ingen lovlydige og oppegående mennesker vil bo. Da blir det enda mer press i et allerede svært differensiert boligmarked. Import av stadig nye mennesker med integreringsutfordringer må reduseres slik at boligmarkedet blir mer homogent. I Danmark var det jo en plan for noen år siden om å rive belastede "ghetto"-områder og drive omfattende bussing av elever til forskjellige skoler spredt i distriktene. Jeg vet ikke hvor langt i de planene de kom men ghettoer er en uting og skaper usunne paralelle samfunnsstrukturer som ingen av oss er tjent med. 1
Vokteren Skrevet torsdag kl 07:04 Forfatter Skrevet torsdag kl 07:04 Morromann skrev (3 minutter siden): I Danmark var det jo en plan for noen år siden om å rive belastede "ghetto"-områder og drive omfattende bussing av elever til forskjellige skoler spredt i distriktene. Jeg vet ikke hvor langt i de planene de kom men ghettoer er en uting og skaper usunne paralelle samfunnsstrukturer som ingen av oss er tjent med. Et prisverdig men svært kostbart prosjekt. Et resultat av en tilnærmet irreversibel prosess, igangsatt av globalistiske idealister….. 1
Vokteren Skrevet torsdag kl 07:49 Forfatter Skrevet torsdag kl 07:49 Vokteren skrev (På 1.5.2025 den 10.07): Årets stortingsvalg er i startgropen og de forskjellige partiene har begynt å posisjonere seg. https://no.wikipedia.org/wiki/Stortingsvalget_2025 Med pågående krig og finansiell uro antar jeg at stabilitet og forutsigbarhet blir et nøkkelord. Hva mener du blir de viktigste sakene ved årets valg ? I år er det nok behov for å stemme litt verdikonservativt. Ved neste valg kan behovet være noe annet. Det gjør jeg for å demme opp for nedbrytende, «unorske» og egoistiske oppløsningstendenser som ikke er bærekraftige. Negative utviklingstrekk som skaper mer polarisering og større forskjeller mellom fattig og rik.
Elgen-Hansi Skrevet torsdag kl 10:38 Skrevet torsdag kl 10:38 FrihetensRegn skrev (13 timer siden): Jeg får FrP, NorgesDemokratene og Konservativt opp som førstevalg i valgomatene. Nøkkelord for meg er mindre skatter og avgifter, mindre byråkrati og reguleringer, mindre innvandring/flyktninger, mindre sløsing av penger på klima og krig, fjerne Norge fra EØS, Parisavtalen og andre avtaler som ødelegger for økonomien eller suverenitet, mindre globalisme og mer frihet for individet, spesielt på økonomi, boligbygging og kjøretøy. Så det du sier er at du ikke liker den norske modellen overhode (?). Hvis det er tilfelle, hvorfor ikke flytte til et land som passer bedre med dine preferanser? Er mange slike rundt omkring. Land som Norge derimot er det svært få av i verden... 5
f767if76t Skrevet torsdag kl 14:36 Skrevet torsdag kl 14:36 Det blir nok FrP her, for å gjøre de størst mulig mot Høyre ved en borgerlig valgseier. Liker også S. Velle. Høyre er for likt Ap, og med Erna blir det status quo. Fint om de blir store nok til å holde ute Venstre/KrF også. Heller at evt. Konservativt, ND eller Generasjonspartiet overrasker med et brakvalg og kan være støtte. 2
FrihetensRegn Skrevet torsdag kl 15:17 Skrevet torsdag kl 15:17 Elgen-Hansi skrev (4 timer siden): Så det du sier er at du ikke liker den norske modellen overhode (?). Hvis det er tilfelle, hvorfor ikke flytte til et land som passer bedre med dine preferanser? Er mange slike rundt omkring. Land som Norge derimot er det svært få av i verden... Norge har en blandingsøkonomi, via kapitalisme blandet med velferdsstat. Dette fungerer så lenge man har en liten, homogen befolkning, mye naturressurser som olje og gass og en solid økonomi med tilrettelegging for private investeringer og nyvinninger, der individuelle satsinger blir belønnet. Alt dette er på vei bort, og da er det viktig å få riktige politikere i styringsposisjon før vi ender opp som Cuba eller Venezuela. Du mener jeg skal flytte istedenfor å stemme. Skal alle som stemmer Rødt reise til Cuba eller Nord Korea? Eller skal de også få delta i våre demokratiske prosesser for å få til forandring til det systemet de ønsker seg. Norge står overfor et viktig veiskille der vi kan velge stadig høyere skatter og avgifter og seigere byråkrati for fremtiden, med lengre helsekøer og færre som kan kjøpe seg bolig, mer innvandring og påfølgende kriminalitet, eller vi kan satse på grundere, hardt arbeid og muligheter for alle, med solid infrastruktur og tilrettelegging for at norske selskaper og individer kan skape jobber og gjøre det lettere og mindre krevende å bygge seg et hus, med trygghet i gatene og en liten stat som lar folk få beholde aine verdier og formuer. Så nei, jeg kommer nok ikke til å flytte og kommer til å stemme på en bedre og mer optimistisk fremtid for landet mitt. 1
FrihetensRegn Skrevet torsdag kl 15:18 Skrevet torsdag kl 15:18 f767if76t skrev (41 minutter siden): Det blir nok FrP her, for å gjøre de størst mulig mot Høyre ved en borgerlig valgseier. Liker også S. Velle. Høyre er for likt Ap, og med Erna blir det status quo. Fint om de blir store nok til å holde ute Venstre/KrF også. Heller at evt. Konservativt, ND eller Generasjonspartiet overrasker med et brakvalg og kan være støtte. Det blir viktig å holde globaliseringen på avstand. Jo flere partier som er nei til EU, jo bedre. 2
Colin. Skrevet torsdag kl 18:56 Skrevet torsdag kl 18:56 23 hours ago, Vokteren said: Enig i at H og AP er svært like. Om Erna eller Jonas sitter ved spakene er ett fett Derfor er de lite troverdige i flaggsakene sine. Forskjellen blir om støttepartiene kan få innflytelse og flytte litt på pengene. Det kan være smart å velge taktisk… Ja. Har stemt taktisk før, men jeg føler det ikke har endret på noe. Man må nå få opp et lite støtteparti som er enda mer til høyre hvis det skal bli noen forandring etter min mening.
AMajor Skrevet torsdag kl 23:54 Skrevet torsdag kl 23:54 Norgesdemokratene har vind i seilene! Norsk kultur er positivt og det må løftes fram. Media prøver å få det til å virke som om bare Ap og Høyre teller. Se bare på NRKs boikott av Sylvi i fremtidige statsministerdebatter… det sier sitt. Jeg har ikke tenkt å sitte stille og høre på sytinga fra de store partiene. Jeg bruker heller tiden på å finne reelle alternativer. Foreløpig føler jeg meg tryggest på Norgesdemokratene fordi jeg ser ledere der som tør å stå fram og si det mange tenker. De dukker faktisk opp i alternative medier innimellom også, i motsetning til mange av de andre småpartiene som virker litt anonyme og fraværende. Det handler ikke bare om politikk (for meg) det handler om hvem som tør å synes og snakke klart. 1
AMajor Skrevet i går, 00:03 Skrevet i går, 00:03 NORGESDEMOKRATENE – Noen konkrete saker fra partiprogrammet: - Nei til EU, EØS, Schengen, FN, ACER, Parisavtalen, Marrakesh. - Full nasjonal kontroll over naturressurser og energiproduksjon. - Styrket grensekontroll og suverenitet. - Gradvis avvikling av personskatt (skattefritak under 500 000 kr). - Kraftig reduksjon i offentlige utgifter. - Frivillig bistand, kun ved katastrofer eller som frihandelshjelp. - Styrke lokaldemokratiet. - Innføre bindende folkeavstemninger (Sveitsisk modell). - Kort vei fra folk til beslutning. - Fortsatt olje- og gassutvinning. - Eksport av strøm kun ved overskudd. - Satse på kjernekraft. - Nei til vindkraft. Oppgradere vannkraft. - Styrke norsk kultur og identitet. - Øke støtte til familier og fødselsrate. - Beskytte ytringsfriheten. - Full innvandringsstopp med få unntak. - Aktiv remigrasjon av økonomiske/kriminelle innvandrere. - Strengere krav til statsborgerskap. - Styrke Forsvaret og Heimevernet. Beholde NATO-medlemskap. - Støtte Israel. Vurdere ambassadeflytting til Jerusalem. - Bosettingsplikt og skattefordeler i distriktene. - Fjerne bompenger og bypakker. Forbedre ringveier. - Flere sykehjemsplasser. Høyere minstepensjon. - Bedre beredskap: tilfluktsrom, medisinsiloer, kornsiloer, m.m. - Økt støtte og tollvern for norsk industri. 1 1
Vokteren Skrevet i går, 06:24 Forfatter Skrevet i går, 06:24 (endret) AMajor skrev (6 timer siden): NORGESDEMOKRATENE – Noen konkrete saker fra partiprogrammet: - Nei til EU, EØS, Schengen, FN, ACER, Parisavtalen, Marrakesh. - Full nasjonal kontroll over naturressurser og energiproduksjon. - Styrket grensekontroll og suverenitet. - Gradvis avvikling av personskatt (skattefritak under 500 000 kr). - Kraftig reduksjon i offentlige utgifter. - Frivillig bistand, kun ved katastrofer eller som frihandelshjelp. - Styrke lokaldemokratiet. - Innføre bindende folkeavstemninger (Sveitsisk modell). - Kort vei fra folk til beslutning. - Fortsatt olje- og gassutvinning. - Eksport av strøm kun ved overskudd. - Satse på kjernekraft. - Nei til vindkraft. Oppgradere vannkraft. - Styrke norsk kultur og identitet. - Øke støtte til familier og fødselsrate. - Beskytte ytringsfriheten. - Full innvandringsstopp med få unntak. - Aktiv remigrasjon av økonomiske/kriminelle innvandrere. - Strengere krav til statsborgerskap. - Styrke Forsvaret og Heimevernet. Beholde NATO-medlemskap. - Støtte Israel. Vurdere ambassadeflytting til Jerusalem. - Bosettingsplikt og skattefordeler i distriktene. - Fjerne bompenger og bypakker. Forbedre ringveier. - Flere sykehjemsplasser. Høyere minstepensjon. - Bedre beredskap: tilfluktsrom, medisinsiloer, kornsiloer, m.m. - Økt støtte og tollvern for norsk industri. Norgesdemokratenes uforbeholdne støtte til Israel gjør at dette populistiske ekstrempartiet er helt uaktuelt. Begge sider i palestinakonflikten har sine forkastelige svin på skogen, men demokratiet Israel som det rikeste landet i regionen, har et stort moralsk ansvar for å skape varig og rettferdig fred. Det gjør man ikke ved gjentatte brudd på folkeretten og uproporsjonal terrorbombing av sivile. Israels makt henger kun i en tynn tråd, nemlig massiv økonomisk og militær støtte fra et hyklersk USA. Endret i går, 06:25 av Vokteren 1
Imaginacíon Skrevet i går, 07:01 Skrevet i går, 07:01 On 7/23/2025 at 9:43 PM, Vokteren said: Enig i at H og AP er svært like. Om Erna eller Jonas sitter ved spakene er ett fett Derfor er de lite troverdige i flaggsakene sine. Forskjellen blir om støttepartiene kan få innflytelse og flytte litt på pengene. Det kan være smart å velge taktisk… Det er da store forskjeller mellom AP og H. Den ene vil bygge ned velferdsstaten, mens den andre vil bygge opp velferdsstaten. 1
Vokteren Skrevet i går, 07:06 Forfatter Skrevet i går, 07:06 Imaginacíon skrev (1 minutt siden): Det er da store forskjeller mellom AP og H. Den ene vil bygge ned velferdsstaten, mens den andre vil bygge opp velferdsstaten. Mener du at AP bygger opp velferdsstaten på lang sikt når «løsningen» kun er enda mer oljepenger i alle ledd og en offentlig sektor som vokser uhemmet på bekostning av innovasjon og effektivitet ? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå