Gå til innhold

Stortingsvalget 8.september 2025

Anbefalte innlegg

PosteMonopolet skrev (På 1.5.2025 den 17.44):

Viktigste for meg er å unngå å stemme på dem som ga oss det sinnsyke diktaturet under pandemien.

Savner pandemien. Ting har aldri vært bedre for oss som famile enn under pandemien. Min datter sier det ofte og ønsker seg tilbake. Hun stortrivdes med hjemmeundervisning og vi fikk mye mer tid sammen som familie. Ble selv mye mer effektiv på hjemmekontor og fikk gjort mye mer enn noen gang før. Så selv om mange synes det var ille,så gjelder ikke det alle.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Red Frostraven skrev (På 1.5.2025 den 10.53):

Gode tider gjør at folk slutter å bry seg om politikk.

Mennesker med psykiske lidelser relatert til politikk og egen verdi, eller som jobber på vegne av interesser som er interessert i å endre lover, og/eller folk med personlighetsforstyrrelser vil alltid engasjere seg i å få makt til lovgiving, og fyller tomrommet i fravær av politisk engasjerte vanlige mennesker.

Så får de makten de søker, og samfunnet blir gradvis dårligere for vanlige mennesker.

Folk vet ikke noe om politikk fordi de ikke er engasjert, og faller for populisme, retorikk fra politikerene i mediene de følger, og vil ha enkle løsninger på problemene de opplever.

Populismen skader landet og folket ytterligere, så dobler folk ned på enkle fiendebilder -- mens de som begynner å engasjere seg i politikk for å løse problemene på gode måter fremdeles ikke føler seg informerte nok til å stille til valg og driver på i lokalpolitikken, selv om de allerede er uendelig mer kompetent en knehøner som Farage eller Trump.

...

Det er en tragedie at folk i vesten igjen faller for populisme i skalaen vi ser.

Virker mest som du har et stort problem med selve demokratiet, i tillegg til at du rakker ned på samfunnets svakere og generaliserer dem som én gruppe. Er det noen som serverer "enkle fiendebilder" så er det deg, der du sitter på en høy hest. Du er selvfølgelig i din fulle rett til å uttrykke deg, men det oser bitterhet og projisering av måten du skriver på. Hva andre folk velger og stemmer er vel deres private business.

• Liker 1
rabler skrev (7 timer siden):

Forsåvidt, men det er et problem når de lures til å stemme på antidemokratiske krefter. Et fungerende demokrati krever en opplyst befolkning.

Lures? Antidemokratisk? Kom gjerne med konkrete eksempler på dette, fra Norge.

Enig i at en "opplyst befolkning" er bra for et demokrati, men Norges befolkning er vel en av verdens mest opplyste befolkninger?

Og hvem skal ha rett til å "opplyse" og dermed definere? Vil det ikke være antidemokratiske å overlate opplysningsarbeidet til noen få?

Så lenge KRF holder seg under sperregrensa og FRP ikke blir altfor "store" skal jeg si meg godt fornøyd. Når det gjelder saker så personlig så endrer jeg ikke ståsted bare fordi verden endres. Men klart, partiene og muligens andre (lettlurte) folk kan spille kortene annerledes. 

Jeg kan f.eks aldri stemme på et parti som sier nei til eu / eøs, men det ligger fast. Jeg endrer ikke syn på frihet og likestilling, men ser at når verden endres til det negative (ala Trump) så er det ekstra viktig å sette fokus på de sakene. 

• Innsiktsfullt 1
obygda skrev (13 timer siden):

Savner pandemien. Ting har aldri vært bedre for oss som famile enn under pandemien. Min datter sier det ofte og ønsker seg tilbake. Hun stortrivdes med hjemmeundervisning og vi fikk mye mer tid sammen som familie. Ble selv mye mer effektiv på hjemmekontor og fikk gjort mye mer enn noen gang før. Så selv om mange synes det var ille,så gjelder ikke det alle.

En tankevekker når svært mange helt ukritisk svartmaler pandemiens konsekvenser.
Smittevern, vaksiner og begrensinger får nå skylda for alt som er negativt, inkludert psykisk uhelse og politikerforakt.

Fordelene ved å vende tilbake til familieverdiene, er underkommunisert.

Noe jeg sliter med å forstå er Jensus-effekten. Ingenting med APs politikk har endret seg, men folk flokker til. Jens sa til og med om en rapport som slaktet APs håpløse subsidepolitikk til "grønne" prosjekt: "Det er faglig riktig, men politisk umulig " å gjøre noe med. Han har åpenbart svært lite han skulle ha sagt. Og folket jubler.

• Innsiktsfullt 1
Smule8o skrev (14 minutter siden):

Noe jeg sliter med å forstå er Jensus-effekten. Ingenting med APs politikk har endret seg, men folk flokker til. Jens sa til og med om en rapport som slaktet APs håpløse subsidepolitikk til "grønne" prosjekt: "Det er faglig riktig, men politisk umulig " å gjøre noe med. Han har åpenbart svært lite han skulle ha sagt. Og folket jubler.

AP-velgere minner meg om en saueflokk, ikke ulikt en annen velgermasse i et annet land.  

34 minutes ago, Vokteren said:

En tankevekker når svært mange helt ukritisk svartmaler pandemiens konsekvenser.
Smittevern, vaksiner og begrensinger får nå skylda for alt som er negativt, inkludert psykisk uhelse og politikerforakt.

Fordelene ved å vende tilbake til familieverdiene, er underkommunisert.

Hva legger du i familieverdier, og hvordan fikk pandemien oss til å vende tilbake til det?

• Liker 1
leticia skrev (2 timer siden):

Så lenge KRF holder seg under sperregrensa og FRP ikke blir altfor "store" skal jeg si meg godt fornøyd. Når det gjelder saker så personlig så endrer jeg ikke ståsted bare fordi verden endres. Men klart, partiene og muligens andre (lettlurte) folk kan spille kortene annerledes. 

Jeg kan f.eks aldri stemme på et parti som sier nei til eu / eøs, men det ligger fast. Jeg endrer ikke syn på frihet og likestilling, men ser at når verden endres til det negative (ala Trump) så er det ekstra viktig å sette fokus på de sakene. 

• Jeg vil aldri stemme på et parti som sier ja til EU.
  • Jeg vil aldri stemme på et parti som sier ja til formueskatt
  • Jeg vil aldri stemme på et parti som støtter Israel sin ekspansjon og bruk av vold for å nå sine mål
  • Jeg vil aldri stemme på et parti som ønsker tollmurer - spesielt mhp mat
  • Jeg vil aldri stemme på et parti som vil bygge flere vindmøller i norsk natur
  • Jeg vil aldri stemme på et parti som sier nei til kjernekraft

Det blir vel blank stemme i år............

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...