fredrik2 Skrevet 22. april Skrevet 22. april Tror de flertalet av dagens unga i den aktuella åldern uppfør sig bättre på fest och festar mindre än vad folk gjorde tidigare. Er också usikker på hur mye det er å si om ett fenomen baserat på en debatt artikeln skrivet av en mamma. Skulle vara intressant med lite riktigt fakta som statistik på hur utbrett det er.
Neptun1 Skrevet 22. april Skrevet 22. april (endret) wampster skrev (25 minutter siden): Altså, slik har det (unge ungdom 14-17 år som drikker alkohol/fester) alltid vært i Oslo. Slik var det på Stovner/grorud/Lambertseter, slik var det i Oslo sentrum, slik var det på Oslo vest og slik var det på Oslo nord for 20-30 år siden i hvert fall. Anågende resten av innlegget ditt er jeg enig i at dette kommer hjemmefra, hovedsakelig ved at foreldre er ræva foreldre i mye større grad nå enn før. edit: Når det er sagt var det ikke noen "festvoldtekts kultur" på den tiden, og det tror jeg det ikke er nå heller. Jeg nekter å tro at det er en voldtektskultur hos unge gutter og jenter i den alderen Ja, vi begynte å feste ganske regelmessig i 17 års alderen, før vi hadde lov å kjøpe øl. Men det var aldri snakk om noe overgrep mot jenter med overskjenking først. Ikke sett eller hørt, da er det i alle fall ikke en "kultur". I den grad det skjer i dag, så nekter jeg å tro det dreier seg om "vanlige" ungdommer. Dem som gjør slikt er ikke vanlige ungdommer men kriminelle seksualforbrytere som fortjener alles avsky. - og ikke minst å bli anmeldt. Endret 22. april av Neptun1 1
Reg2000 Skrevet 22. april Skrevet 22. april (endret) 19 minutes ago, Neptun1 said: I den grad det skjer i dag, så nekter jeg å tro det dreier seg om "vanlige" ungdommer. Det har ikke bare skjedd, men vært relativt vanlig i de siste 50+ årene. #metoo satte søkelys på noe av det, men ungdomskulturen slapp i stor grad unna den kampanjen. Mange gutter er bare for drita til å skjønne hva de andre gjør, eller velger å late som de ikke ser. Endret 22. april av Reg2000 4 1
Ole-Br Skrevet 22. april Skrevet 22. april fredrik2 skrev (34 minutter siden): Tror de flertalet av dagens unga i den aktuella åldern uppfør sig bättre på fest och festar mindre än vad folk gjorde tidigare. Er också usikker på hur mye det er å si om ett fenomen baserat på en debatt artikeln skrivet av en mamma. Skulle vara intressant med lite riktigt fakta som statistik på hur utbrett det er. Dette er bare et innlegg i en lengre diskusjon som har pågått en stund, og det er er også linker i denne tråden. Hvis du er interessert, kan du sjekke opp. 2
fredrik2 Skrevet 22. april Skrevet 22. april 5 minutes ago, Ole-Br said: Dette er bare et innlegg i en lengre diskusjon som har pågått en stund, og det er er også linker i denne tråden. Hvis du er interessert, kan du sjekke opp. Fant ingen helt relevant link i tråden och tycker de flesta inläggen verkar vara baserad på debatt artikeln fra mamman och ren synsing. Men hvis det finns statistik som du vet om så kan du gärna visa till den. 1 1
Ole-Br Skrevet 22. april Skrevet 22. april fredrik2 skrev (2 minutter siden): Fant ingen helt relevant link i tråden och tycker de flesta inläggen verkar vara baserad på debatt artikeln fra mamman och ren synsing. Men hvis det finns statistik som du vet om så kan du gärna visa till den. Nei, jeg synes du kan gjøre jobben selv. Beklager. Jeg skal se the last of us, og etter mange år med å finne frem masse linker til andre som ikke gidder, har jeg sluttet med det. Jeg synes det er relevante linker også i denne tråden, bla. Om festvoldtekter og/eller nære relasjoner, samt kultur for trakassering, som jeg mener er relevant. Ellers er det også skrevet om økte seksuelle skader og om utbredt dårlig kultur på skoler. 2
rabler Skrevet 22. april Skrevet 22. april 3 hours ago, Atib Azzad said: Det er greit nok, men det er jo likevel ikke gitt at rotårsaken er alkohol. Det er jo smart å beskytte seg, og noe man alltid vil måtte ta stilling til, samtidig som det ikke synes så tilfredstillende at løsningen er å legge begrensinger på sitt eget liv. Problemet er jo denne ukulturen, ikke hvordan offerne oppfører seg. Nei absolutt ikke. Alkohol er som regel involvert, men fylla har aldri skylda. Er man drittsekk i fylla er man som regel drittsekk edru også. Det er heller ikke slik at det er snakk om flatfyll i flertallet av voldtektene. Bare at alkohol som regel er involvert. Noe som jo gir mening da alkohol som regel er en del av bildet i de fleste sosiale sammenhenger. 2
fredrik2 Skrevet 22. april Skrevet 22. april 28 minutes ago, Ole-Br said: Nei, jeg synes du kan gjøre jobben selv. Beklager. Jeg skal se the last of us, og etter mange år med å finne frem masse linker til andre som ikke gidder, har jeg sluttet med det. Jeg synes det er relevante linker også i denne tråden, bla. Om festvoldtekter og/eller nære relasjoner, samt kultur for trakassering, som jeg mener er relevant. Ellers er det også skrevet om økte seksuelle skader og om utbredt dårlig kultur på skoler. Som sagt, de flesta verkar snakka om debatt artikeln som att den var fakta och att den visar ett stort problem trots att den ikke visar något alls kvantitativt. Det gäller de flesta andra länkarna också. Sen synsar folk lite generellt om sina kjepphästar. Tall på festvoldtäckter sier ändå ikke så väldigt mye om ämnet som faktiskt togs upp. Hur vanligt är detta? Gäller det alla miljöer eller bara några få miljöer? Har själv aldrig upplevt eller sett noe liknande når jag var ung eller gammal och det verkar inte ens som att barnen jag känner i den aktuella åldern är ute och festar. Hade väl trott att man på sida 3 i en diskussion kunde få något lite mer konkret och kvantitativt information om ämnet. 1 1
Atib Azzad Skrevet 22. april Skrevet 22. april Just now, rabler said: Nei absolutt ikke. Alkohol er som regel involvert, men fylla har aldri skylda. Er man drittsekk i fylla er man som regel drittsekk edru også. Det er heller ikke slik at det er snakk om flatfyll i flertallet av voldtektene. Bare at alkohol som regel er involvert. Noe som jo gir mening da alkohol som regel er en del av bildet i de fleste sosiale sammenhenger. Ja, enig. Jeg bare synes det var rart hvordan alle hoppet til å diskutere innetider og grensesetting, når det virket som trådstarter ville fokusere mer på hva denne ukulturen skyldes. 1
Ole-Br Skrevet 22. april Skrevet 22. april fredrik2 skrev (48 minutter siden): Som sagt, de flesta verkar snakka om debatt artikeln som att den var fakta och att den visar ett stort problem trots att den ikke visar något alls kvantitativt. Det gäller de flesta andra länkarna också. Sen synsar folk lite generellt om sina kjepphästar. Tall på festvoldtäckter sier ändå ikke så väldigt mye om ämnet som faktiskt togs upp. Hur vanligt är detta? Gäller det alla miljöer eller bara några få miljöer? Har själv aldrig upplevt eller sett noe liknande når jag var ung eller gammal och det verkar inte ens som att barnen jag känner i den aktuella åldern är ute och festar. Hade väl trott att man på sida 3 i en diskussion kunde få något lite mer konkret och kvantitativt information om ämnet. Nei, ikke som sagt. Gjør jobben selv. De fleste som har fulgt med i mediebildet har fått med seg både voldtektsstatistikk og trakasserende ukultur. Ingen gidder å lenke til det hver gang det kommer en lignende sak bare fordi noen er sent ute til festen og krever servering. At du ønsker noe kvantitativt, men i samme innlegg skriver at tall på festvoldtekter ikke er relevant for en sak om festvoldtekt, avrunder vel egentlig dansen. Du kommer nok tomhendt tilbake uansett hvor du leter, siden du har din egen kjepphest. 4
disk Skrevet 22. april Skrevet 22. april (endret) 1 hour ago, Atib Azzad said: Ja, enig. Jeg bare synes det var rart hvordan alle hoppet til å diskutere innetider og grensesetting, når det virket som trådstarter ville fokusere mer på hva denne ukulturen skyldes. Artikkelen TS linket til handlet hovedsaklig om tenåringer, og det er ganske forskjellig å diskutere dem, kontra voksne folk. Voksne folk kan man diskutere ukultur, mens med tenåringer er det ganske annerledes, da mange kanskje er jomfru og jenter søker eldre gutter som er myndig og skaffer dem drikke. Mange er også veldig uerfarne i det meste, spesielt jentene, både med alkohol og hva en kan forvente. Eg pleier som regel bare forlate hele festen om eg ser idioter der, like barn leker best. Hva som foregår i topplokket til voksne folk som i lag doper ned kvinnfolk vet eg ikke. Har du noen ideer ? Det er jo rett og slett voldtekt, en veldig grov form for kriminalitet. Eg vet heller ikke hvorfor enkelte utfører blind vold Endret 22. april av disk 2
Krig og fred Skrevet 22. april Skrevet 22. april On 4/21/2025 at 6:08 PM, Neptun1 said: Aldri sett eller hørt i mitt godt voksne liv. Trodde egentlig sånt kun fantes i typisk kokain -og kriminelle miljø som en viss kar med tilknytning til kongehuset ferdes -og åpenbart stortrives i. Jentene som svermer rundt slike fyrer vet hva de går til, uten at det unnskylder drittsekkene selvsagt. Vet hva de går til, hva faen feiler det deg, egentlig? 7 1
Neptun1 Skrevet 22. april Skrevet 22. april Krig og fred skrev (1 time siden): Vet hva de går til, hva faen feiler det deg, egentlig? Skyldig - i å bruke hodet. Sånt liker ikke slike miljø. 1
skaftetryne32 Skrevet 23. april Skrevet 23. april wampster skrev (11 timer siden): Altså, slik har det (unge ungdom 14-17 år som drikker alkohol/fester) alltid vært i Oslo. Slik var det på Stovner/grorud/Lambertseter, slik var det i Oslo sentrum, slik var det på Oslo vest og slik var det på Oslo nord for 20-30 år siden i hvert fall. Og slik var det i Åmot og Sogndalstrand for 40 år siden også, sånn har det vært lenge i hele Norge, det er på ingen måte noe nytt. wampster skrev (11 timer siden): Anågende resten av innlegget ditt er jeg enig i at dette kommer hjemmefra, hovedsakelig ved at foreldre er ræva foreldre i mye større grad nå enn før. Se på 70 tallets frie barneoppdragelse, og hva det førte det til. Gen x unger som greide å tenke selv. Jeg tror egentlig det største problemet i dag er disse helikopterforeldrene som stadig vekk suser over hodene deres, hvordan skal de lære noe om foreldrene alltid er der, jeg vet om 16 åringer som aldri har vært alene hjemme og som ikke har lært å bruke komfyren, fordi den er farlig, bannlys SOME, ta av halsbåndet og send dem dem på interrail så kanskje det blir folk av dem etterhvert. 3
skaftetryne32 Skrevet 23. april Skrevet 23. april rabler skrev (10 timer siden): Nei absolutt ikke. Alkohol er som regel involvert, men fylla har aldri skylda. Er man drittsekk i fylla er man som regel drittsekk edru også. Det er ikke nødvendigvis regelen, at alkohol får folk til å gjøre ting de normalt sett aldri ville gjort er åpenbart en faktor, etter en viss promille så mister man faktisk all sans og samling, det er ikke nødvendigvis unikt for alkohol, men alkohol er jo strengt tatt det eneste lovlige rusmiddelet i Norge, så at folk drikker vekk alt av vett og moral er så absolutt et problem med alkohol som lovlig rusmiddel, det er klart man kan velge å ikke drikke, men la oss være ærlige, det er litt kjedelig og regnes også som usosialt, en ting er sikkert, fylla har deler av skylda. 1
Neptun1 Skrevet 23. april Skrevet 23. april skaftetryne32 skrev (36 minutter siden): fylla har deler av skylda. NEI, fylla har aldri skylda. Alkohol fjerner alle sperrer etter et visst inntak. Mange tåler ikke å drikke alkohol dvs. bli sitt egentlige jeg. Man blir ikke en annen person! Når man erfarer dette så skal man avstå fra å drikke alkohol. Dét kalles konsekvenstenkning - og utvise ansvarlighet. Problemet er jo manglende oppdragelse fra nevnte helikopterforeldre - som svever over dem langt inn i voksenlivet, ordner opp i alt for "ungene". Et annet begrep er "curligforeldre" som fjerner alle humper og utfordringer, slik at de forblir barn langt inn i voksen alder. Denne tråden er jo et prakteksempel på "voksne" barn som aldri har lært konsekvenstenkning. Derfor kan de skrive all slags umodent tull om at de ikke har et ansvar når det blinker rødt hele veien. Roter man seg bort i dårlig selskap - så skjer det dårlige ting. Barnelærdom disse ikke har fått. 1
skaftetryne32 Skrevet 23. april Skrevet 23. april Neptun1 skrev (52 minutter siden): Alkohol fjerner alle sperrer etter et visst inntak. Mange tåler ikke å drikke alkohol dvs. bli sitt egentlige jeg. Man blir ikke en annen person! Altså ikke for å være et rasshøl, men baserer du denne påstanden på ordtaket om unger og fulle folk ? Alkohol er et psykoaktivt stoff som fører til midlertidige endringer i persepsjon, humør, bevissthet og adferd, så jo man endres, noen blir en helt annen person når de er påvirket, at de burde la være er nå så, og det er nok mange som gjør akkurat det, men alkohol er fremdeles et ekstremt problematisk rusmiddel, en av de verste typene apedop som eksisterer, i stedet for fylla så kan jeg si at vår rusmiddelkultur og ikke minst vår rusmiddellovgivning definitivt har deler av skylda. Neptun1 skrev (1 time siden): Problemet er jo manglende oppdragelse fra nevnte helikopterforeldre - som svever over dem langt inn i voksenlivet, ordner opp i alt for "ungene". Eller alt for mye oppdragelse, jeg tror ikke inne før klokka 22.00 og husarrest fører til veloppdragen ungdom, tvert i mot, de må lære å gå på trynet uten at det er noen rundt dem og blåser på vondtene deres hele tiden. 4
fredrik2 Skrevet 23. april Skrevet 23. april 12 hours ago, Ole-Br said: At du ønsker noe kvantitativt, men i samme innlegg skriver at tall på festvoldtekter ikke er relevant for en sak om festvoldtekt, avrunder vel egentlig dansen. Du kommer nok tomhendt tilbake uansett hvor du leter, siden du har din egen kjepphest. Jag tolkade det första inlägget och debatt artikeln som att det handlade om barn och unga som uppför sig på ett visst sätt. Statistiken om festvoldtekter inkluder folk av alla åldrar och ikke bara det att 18 åringar ger alkohol till 15 för att sen voldta dem.
disk Skrevet 23. april Skrevet 23. april 12 hours ago, Krig og fred said: Vet hva de går til, hva faen feiler det deg, egentlig? Voksne vet hva barna går til, det gjør ikke barn på 14-15. Derfor er det så viktig at foreldrene er føre var og tar de nødvendige tiltakene som trengs. Foreldre som lar unger gå på fest i den alderen der og gir faen, er skyldig i dette. Det er omsorgssvikt å gjøre noe sånt. Det er nettopp derfor vi trenger en klarhet i hva TS egentlig vil med denne diskusjonen. Å diskutere 14-15åringer som blir skjenket av myndige gutter er helt forskjellig fra å diskutere voldtektskultur i midten av 20 årene. 2
Atib Azzad Skrevet 23. april Skrevet 23. april 14 hours ago, disk said: Artikkelen TS linket til handlet hovedsaklig om tenåringer, og det er ganske forskjellig å diskutere dem, kontra voksne folk. Jeg tenker det til dels vil være overlappende også, disse som utnytter sine jevnaldrene og yngre, er kanskje ikke så forskjellig fra de som gjør det senere heller? Men ja, du har kanskje rett, trådstarter illustrerte teksten sin med et innlegg om tenåringer, det er kanskje ikke riktig av meg å se for generelt på dette, samtidig som jeg kjenner meg igjen i bildet som males av denne såkalte fest- og overgrepsskulturen. Dersom det er slik at denne tendensen har vært med oss over generasjoner handler det vel om noe større enn bare hva kidsa har funnet på denne gangen. Quote Voksne folk kan man diskutere ukultur, mens med tenåringer er det ganske annerledes, da mange kanskje er jomfru og jenter søker eldre gutter som er myndig og skaffer dem drikke. Mange er også veldig uerfarne i det meste, spesielt jentene, både med alkohol og hva en kan forvente. Det er likevel ukultur å bevisst utnytte andres svakheter og sårbarhet. Tilfeller som dreier seg om ignoranse og uerfaring blir selvsagt en annen ting, og bør skilles fra saker som dreier seg om å kalkulert overprøve andres vilje. Quote Eg pleier som regel bare forlate hele festen om eg ser idioter der, like barn leker best. Hva som foregår i topplokket til voksne folk som i lag doper ned kvinnfolk vet eg ikke. Har du noen ideer ? Det er jo rett og slett voldtekt, en veldig grov form for kriminalitet. Eg vet heller ikke hvorfor enkelte utfører blind vold Jeg tror ikke man finner noen, utenfor de med uarbeidede traumer, som mener de er den som passer godt for overgrep, en offer-pusslebit til overgriper-pusselbiten, hvis det var hva du mente med like barn leker best. Jeg skal heller ikke fremstille meg som en ekspert på dette, men tråden er vel opprettet for å spekulere litt i hva dette kan skyldes, sålangt har vi foreslått, foreldre, alkohol, og innetider. Jeg tenker kanskje det også finnes noen ledetråder i kultur, opplæring, kvinnesyn, seksualundervisning, samfunn, og ønsker om makt og kontroll, som kanskje er det mest konkrete jeg vet om når det kommer til voldtekt, at det er et forsøk på å kontrollere noe, en maktfantasi, som gjerne oppstår som følge av at man føler seg maktesløs på et eller annet plan som føles viktig for en. Jeg tror det finnes mange fellesstrekk mellom voldtekt og blind vold, uten at de dermed deler alle karakteristikker. Jeg mener, som sagt, å kjenne igjen denne ukulturen fra egen oppvekst (og til dels i samtiden, men ikke like eksplisitt som den utrykkes gjennom barn), og når jeg tenker tilbake, tror jeg nok min egen grunnskolekultur også kunne beskrives som alt-right, fremfor allright, jeg kjenner igjen mye i alle fall, hvordan den er drevet av et slags ønske om å opponere mot noe mykt, være kontrær, si det slik det egentlig ér, og alle disse tåpelige reaksjonære idéene maskert med rebelsk retorikk, som driver en slik ideologi. Dette er egentlig bare en veldig langtrukket måte å si at jeg ikke ville plassert for mye skyld på folk som Andrew Tate m.f. siden jeg tror tendensen er eldre, samtidig som det selvsagt ikke hjelper hvor lett tilgjengelig og populære disse kvinnehaterne ér. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå