Gå til innhold

Kommentar: – Switch 2 er ikke for dyr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Red Frostraven skrev (10 timer siden):

Prisen på spill i 1994 var 500 kroner.

I 2024 er det tilsvarende 1000 kroner, inflasjonsjustert.

https://www.norges-bank.no/tema/Statistikk/Priskalkulator/

Hvor mye større er ikke spillmarkedet i 2025 enn det var i 1994? Når man ser på hvor ekstremt mye Nintendo spillene egentlig selger, synser jeg det er helt rått hvordan Nintendo nå priser spillene sine. 

Men de av oss som hadde en SNES/N64 tilbake på 90-tallet er jo ikke fremmed for hvor mye spillkjøp svidde i lommeboka allerede den gang da 😛 

Angående prisen på konsollen, mange jeg har snakket med droppet blankt å kjøpe når de ser prisen. Det er helt klart en terskel for mange.  Én ting er sikkert dog... Bergsala gjorde det godt når de fikk igjennom avtalen med Nintendo tilbake på 80-tallet.  Uansett en fascinerende historie bak det der.

Hva er det som egentlig forhindrer Nintendo å ha direkte handel med norden i dag? Bergsala virker bare som ett fordyrende ledd. Men jeg vet ikke, jeg bare spør. 

Det er så sinnsykt irriterende at man faktisk blir helt utelukket fra å kunne kjøpe f.eks disse NSO klassiske kontrollene. Kunne gjerne tenkt meg ett par av disse GameCube kontrollene som kommmer. Fikk ordnet meg 4 stk. N64 NSO kontrollere når de ble lansert på Switch, men det var igjennom den tyske Nintendo butikken. Dette går meg bekjent ikke lengre. 

Endret av Mala
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
svenka skrev (2 timer siden):

Men hvordan kan en måle en verdi på en konsoll, uavhengig specs? Regner med at du og dine bekjenter vet at Steam Deck er vesentlig dyrere? Og den kan heller ikke dockes. 

Gjengangeren er at Switch 2 ikke tilbyr noe vesentlig mer enn den forrige Switch 1. Spillene er mer eller mindre de samme, bare med en facelift. 

Jeg er sikker på at alle sammen kommer til å kjøpe Switch 2 før eller senere, men trolig ikke før prisen er godt ned en del. 

Lenke til kommentar
Iki skrev:
Markiii skrev (1 time siden):

Men serien har jo vært mye rart, så hva skal de holde seg til da? Zelda-spillene har utviklet seg tidligere, så hvorfor skal de ikke kunne gjøre det nå?

Du må ha dungeons, progresjon gjennom ting i dem, og en historie som inneholder Zelda.

Utenfor dette kan du gjøre mye.

Problemet oppstår når du fjerner det som gjør en serie til den bestemte serien.

Jeg spiller gjennom ToTK i dette øyeblikk og gjorde nettopp Water Temple. Dette er en mer tradisjonell dungeon hvorav man finner flyvende baller med vann som man må bruke kreativt for å løse problemer. Disse ballene finner man ingen annet sted i spillet. De brukes kun i denne dungeonen for å teste din problemløsning og kreativitet. Progresjonen er avhengig av hvorvidt du klarer å bruke disse ballene i kombinasjon med din companion sine abilities. Alt dette gjør du fordi HELE SPILLET dreier seg om å lete etter Zelda, som har en mer sentral del i historien enn andre Zelda-spill. Og etter din definisjon er Majoras Mask IKKE et Zelda-spill, fordi historien har ingenting med Zelda å gjøre.
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
d'espresso skrev (17 timer siden):

"Pris for billigste konsoll på Nintendo sine sider i Tyskland tilsvarer 5636,- i NOK, som er 1065,- mer enn samme hos Elkjøp."

Nei, konsollen er rundt 1000 kroner dyrere her. Faktum er at hverken Elkjøp/Power/Komplett på den ene siden, eller Bergsala på den andre, klarer å hoste opp en logisk forklaring. Forskjellen er større nå enn før, og det er synd.

Det var en skrivefeil fra meg i farta. Greide å skrive mer enn mindre. Har rettet nå.

Hvor mye har forskjellen vært før?

Tyskland har ikke samme lønnsøkning som vi har her hjemme. 

Norske lønnsstigning siste 10 år: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2024-6/id3031371/?ch=3

Tysk lønnsstigning 1992-2024: https://no.tradingeconomics.com/germany/wage-growth

Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev:

Prisen på spill i 1994 var 500 kroner.

I 2024 er det tilsvarende 1000 kroner, inflasjonsjustert.

https://www.norges-bank.no/tema/Statistikk/Priskalkulator/

nå finnes det knapt fysiske butikker så kostnader som distribusjon er mihalvert om ikke mer pluss digitalt salg gir de hele fotjenesten nå uten at spillbutikkene tar 10-20% som før så dette er ikke et agument for å akseptere dagens priser på spill imo
Lenke til kommentar
Kajac skrev:
svenka skrev (2 timer siden):

Men hvordan kan en måle en verdi på en konsoll, uavhengig specs? Regner med at du og dine bekjenter vet at Steam Deck er vesentlig dyrere? Og den kan heller ikke dockes. 

Gjengangeren er at Switch 2 ikke tilbyr noe vesentlig mer enn den forrige Switch 1. Spillene er mer eller mindre de samme, bare med en facelift. 

Jeg er sikker på at alle sammen kommer til å kjøpe Switch 2 før eller senere, men trolig ikke før prisen er godt ned en del. 

hvis prisengår ned da ps5 går jo kun opp i pris
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jubutak skrev (19 timer siden):

Disse ballene finner man ingen annet sted i spillet.

Det er det son er poenget mitt. Du må ha ting du finner som gir progresjon gjennom spillet, ikke bare en enkelt dungeon.

Jubutak skrev (20 timer siden):

etter din definisjon er Majoras Mask IKKE et Zelda-spill, fordi historien har ingenting med Zelda å gjøre.

Jeg skrev at historien måtte inneholde Zelda. Majoras mask inneholder Zelda. Spesifikt rundt den svært viktige ocarina of time.

Om du fjerner Zelda totalt fra serien så er det vel ikke noe poeng i å kalle den for "legend of Zelda" lengre?

Lenke til kommentar
48 minutes ago, Iki said:

Det er det son er poenget mitt. Du må ha ting du finner som gir progresjon gjennom spillet, ikke bare en enkelt dungeon.

Jeg skrev at historien måtte inneholde Zelda. Majoras mask inneholder Zelda. Spesifikt rundt den svært viktige ocarina of time.

Om du fjerner Zelda totalt fra serien så er det vel ikke noe poeng i å kalle den for "legend of Zelda" lengre?

Dette blir min siste kommentar her da jeg vet ikke hvordan jeg kan gjøre det mer klart og denne diskusjonen går ingen steder:

Enig med de ballene med vann, men om du ser etter abilities som brukes gjennom hele spillet så får de du i starten av begge spillene. 

Zelda er en sentral karakter i både Breath of The Wild og Tears of The Kingdom. Begge spillene går ut på å finne ut hvor hun er og hvordan vi kan finne henne  

Hun, og hennes tilværelse, er kjent gjennom hele Breath of The Wild, og flashbackene omhandler i all hovedsak hennes utviklin.

I Tears of The Kingdom er hun enda mer viktig, og spillets største emosjonelle øyeblikk er sentrert rundt hennes rolle i spillet og hva hun går igjennom. 

I begge spillene kunne ikke Link ha oppnådd noe uten henne.

Takk for engasjement :)

- Julian

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
49 minutes ago, JornHansen said:

Jeg synes artikkelen her var så spinnvill at jeg måtte skrive min egen gjesteartikkel:

https://www.gamer.no/artikler/la-oss-ta-det-helt-med-ro/518609

Flott artikkel! Delte den videre - mange interessante og gode perspektiv på hvordan du har opplevd spill gjennom livet :) Vi er alle skrudd sammen forskjellige og det er viktig å få frem ulike historier og perspektiv rundt tematikken. 

Jeg elsker Nintendo sine spill, men har også en stor forkjærlighet for alt av PlayStation, (noe av) Xbox, og retrospill fra SNES og Sega Genesis holder jeg nært hjertet. 

*Det skal også sies at jeg anerkjenner at jeg er en privilegert ung utdannet mann med utdannet samboer og en solid inntekt, uten barn + at jeg fikk igjen et fint Switch 2 size beløp på skatten, som putter meg i en posisjon der jeg ikke kunne brydd meg mindre om prisen. Jeg vil bare ha mer av spillene jeg er så glad i :) 

Forstår perspektivet ditt godt, til tross for min «spinnville» artikkel.

- Julian

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jubutak skrev (20 minutter siden):

Flott artikkel! Delte den videre - mange interessante og gode perspektiv på hvordan du har opplevd spill gjennom livet :) Vi er alle skrudd sammen forskjellige og det er viktig å få frem ulike historier og perspektiv rundt tematikken. 

Jeg elsker Nintendo sine spill, men har også en stor forkjærlighet for alt av PlayStation, (noe av) Xbox, og retrospill fra SNES og Sega Genesis holder jeg nært hjertet. 

*Det skal også sies at jeg anerkjenner at jeg er en privilegert ung utdannet mann med utdannet samboer og en solid inntekt, uten barn + at jeg fikk igjen et fint Switch 2 size beløp på skatten, som putter meg i en posisjon der jeg ikke kunne brydd meg mindre om prisen. Jeg vil bare ha mer av spillene jeg er så glad i :) 

Forstår perspektivet ditt godt, til tross for min «spinnville» artikkel.

- Julian

Takker for deling og ros. Jeg tenker dette ikke har så mye å gjøre med den enkeltes personlige økonomi å gjøre, det handler mer om hva de forskjellige plattformene velger å gjøre når de føler seg uslåelige. Dette kommer garantert til å slå tilbake på Nintendo da konsoller må treffe bredt for å være en suksess. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, JornHansen said:

Takker for deling og ros. Jeg tenker dette ikke har så mye å gjøre med den enkeltes personlige økonomi å gjøre, det handler mer om hva de forskjellige plattformene velger å gjøre når de føler seg uslåelige. Dette kommer garantert til å slå tilbake på Nintendo da konsoller må treffe bredt for å være en suksess. 

Tror Nintendo føler seg ganske uslåelige som du sier, spent på å se de eventuelle konsekvensene av dette! Blir nok ikke mangel på spillnytt fremover :)

- Julian

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jubutak skrev (1 time siden):

Jeg beklager.

Skrev du virkelig et innlegg til gamer hvor du argumenterer for at Switch 2 ikke er for dyr / faktisk burde koste mere, uten å tenke over situasjonen til andre?

Samt at du kommer med kommentaren "jeg ikke kunne brydd meg mindre om prisen"…??

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Iki said:

Jeg beklager.

Skrev du virkelig et innlegg til gamer hvor du argumenterer for at Switch 2 ikke er for dyr / faktisk burde koste mere, uten å tenke over situasjonen til andre?

Samt at du kommer med kommentaren "jeg ikke kunne brydd meg mindre om prisen"…??

Aldeles ikke. Det første som står i artikkelen min er at jeg forstår at jeg klager på prisen. Hovedfokuset i min artikkel er hvorfor JEG er villig til å kjøpe en Switch, og hvor gode jeg synes spillene er samt hva de betyr for MEG. Det at jeg påpeker viktigheten av å skildre ulike perspektiv på samme sak har ingenting med uvitenhet ovenfor andre sin situasjon å gjøre.

Jeg bryr meg om prisen i den forstand at jeg forstår det er vondt for de som ikke har råd / synes det er for dyrt, men for min egen del er ikke prisen en bekymring.

Jeg har spart, fikk igjen på skatten og har mer til overs etter jeg har kjøpt konsollen = Jeg bryr meg ikke om prisen, bare gi meg spillene. 

Såklart jeg tenker over situasjonen til andre, så trangsynt er jeg ikke.

Håper dette oppklarer. 

- Julian

• Liker 1
Lenke til kommentar
Mala skrev (På 15.4.2025 den 17.34):

Hvor mye større er ikke spillmarkedet i 2025 enn det var i 1994? Når man ser på hvor ekstremt mye Nintendo spillene egentlig selger, synser jeg det er helt rått hvordan Nintendo nå priser spillene sine. 

Det blir feil sammenligning å se mot 1994. Vi har levd på at markedet har vokst og prisene på software har stått stille eller gått ned i 30 år(+++). Men hvordan har det utviklet seg de siste 5 årene? Jeg har ikke sett noe tall, men har en feeling på at det peaket under covid med tanke på alle kutt og oppsigelser vi har sett nylig. Jeg tenker da spesielt på «tradisjonelle» spill, ikke mobilspill med mikrotransaksjoner o.l.

Misforstå meg rett. Mario Kart World er for dyrt. På den andre siden misliker jeg egentlig mer av disse «deluxe edition», «gold edition» ++ pakkene andre spill holder på med for å presse meg for penger.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 4/15/2025 at 6:10 PM, Kajac said:

Switch 2 har over 10x kraften, noe er det.

Økosystemet og bevaring av spill er problemet med Nintendo. Hvis prisen er et problem burde man gjøre noe med egne inntekter før man setter seg ned på et sete og svinner hen i fortapelsens verden.

Prisen er ikke spesielt høy før man legger på de >=40%  som produkter fra Apple, Nintendo, NVIDIA, osv koster mer i Norge. Alt koster mer i Norge.

Switch 2 med bundle burde ha kostet mellom 5200 og 5300 kr i Norge, men vi er så godt trent i at varer koster mer her, at man trenger ikke rynke på nesa over å betale kr 7449. Hvis dere husker "Classic Mini" så kostet de dobbel pris i Norge, men de fikk solgt alle pluss en ekstra produksjonsrunde likevel.

Saken er at man ikke burde kjøpe forbrukerfiendtlige plattformer uavhengig av prisen.

Endret av BadCat
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (29 minutter siden):

Switch 2 har over 10x kraften, noe er det.

Økosystemet og bevaring av spill er problemet med Nintendo. Hvis prisen er et problem burde man gjøre noe med egne inntekter før man setter seg ned på et sete og svinner hen i fortapelsens verden.

Prisen er ikke spesielt høy før man legger på de >=40%  som produkter fra Apple, Nintendo, NVIDIA, osv koster mer i Norge. Alt koster mer i Norge.

Switch 2 med bundle burde ha kostet mellom 5200 og 5300 kr i Norge, men vi er så godt trent i at varer koster mer her, at man trenger ikke rynke på nesa over å betale kr 7449. Hvis dere husker "Classic Mini" så kostet de dobbel pris i Norge, men de fikk solgt alle pluss en ekstra produksjonsrunde likevel.

Saken er at man ikke burde kjøpe forbrukerfiendtlige plattformer uavhengig av prisen.

Norge har generelt sett billig elektronikk sammenlignet med resten av Europa. Så det er overraskende å se at Switch 2 er såpass mye dyrere i Norge kontra andre land. Men vi har høyere kjøpekraft enn de fleste andre, så det er ikke så rart at de prøver seg. Men det bør slåes ned på spør du meg. Uansett blir Switch 2 neppe en flopp, men de jeg kjenner som opprinnelig var giret på den, synes den er for dyr i forhold til det de får. Og dette er folk som tjener godt over gjennomsnittet, så det handler ikke om å ikke ha råd, men om å føle at man ikke får en god deal for pengene. Selv om Switch 2 er ti ganger så kraftig som Switch 1, spiller ikke dette noen rolle når nesten alle spillene har "leke-grafikk".

• Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.polygon.com/news/553774/nintendo-switch-2-no-achievements

Dette er en av grunnene til at jeg synes Switch 2 er for dyr. De har fortsatt ikke achievements. Ja, det høres kanskje teit ut, men det peker til et pågående problem med Nintendo, nemlig at de henger 20 år etter de andre aktørene med å tilby tjenester som forbrukerne ønsker. Altså, Nintendo Switch var den første konsollen deres med noenlunde fungerende online-funksjonalitet, hele 15 år etter jeg spilte SOCOM online på PS2, og selv på Switchen må man styre med vennekoder og andre utfordringer. Playstation og Xbox er rett og slett milevis foran Nintendo på slike ting, og samlet gjør det at jeg nesten bare spiller Playstation, til tross for at jeg elsker mange av Nintendo-seriene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...