Gå til innhold

Kommentar: – Switch 2 er ikke for dyr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gringorilla skrev (19 minutter siden):

https://www.polygon.com/news/553774/nintendo-switch-2-no-achievements

Dette er en av grunnene til at jeg synes Switch 2 er for dyr. De har fortsatt ikke achievements. Ja, det høres kanskje teit ut, men det peker til et pågående problem med Nintendo, nemlig at de henger 20 år etter de andre aktørene med å tilby tjenester som forbrukerne ønsker. Altså, Nintendo Switch var den første konsollen deres med noenlunde fungerende online-funksjonalitet, hele 15 år etter jeg spilte SOCOM online på PS2, og selv på Switchen må man styre med vennekoder og andre utfordringer. Playstation og Xbox er rett og slett milevis foran Nintendo på slike ting, og samlet gjør det at jeg nesten bare spiller Playstation, til tross for at jeg elsker mange av Nintendo-seriene.

Nå spiller jeg tilnærmet ingenting online, så det bryr meg relativt lite, men online-butikken til switch er jo helt elendig.

Men jeg synes sammenligningen er litt drøy. Sony har også ligget bak på online. Xbox Live var milevis bedre enn PSN helt frem til PS4, så at det gikk an å spille online på PS2 er jo greit nok, men det gjorde det også på Wii U og N3DS i 2012. Det koster også skjorta bare å få online-spilling. På online-spill er PC veien å gå.

• Innsiktsfullt 1
jeg er enig i prisen på switch 2 den er ok mtp hva den tilbyr og hva den kan gjøre. men prisene på spill er jeg skeptisk til jeg mener da om spill utvikler mener prisen er god nokk for det dem klasifiserer som kvalitet ikke hva hver enkelt person ville kvalifisert som kvalitet det er det jeg synes er grå sonen for og være helt ærlig
  • Liker 1
Gringorilla skrev (1 time siden):

Xbox Live var 1) aldeles ikke "milevis bedre" (reinspikka propaganda faktisk), og 2) svært kostbart i forhold til PSN som var gratis.

Det var VIDEN kjent at Xbox Live på den tida lå langt foran PSN. Det var en grunn til at Sony valgte å ikke ta betalt. De lå rett og slett for langt bak. Achievements, vennesystemet, stabilitet, chat-systemet og mer var langt foran på Xbox Live. Mot slutten av generasjonen hadde ting blitt bedre og forskjellene mindre, men Xbox Live var definitivt fortsatt den beste online-tjenesten.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Nimrad skrev (På 29.4.2025 den 17.45):

Det var VIDEN kjent at Xbox Live på den tida lå langt foran PSN. Det var en grunn til at Sony valgte å ikke ta betalt. De lå rett og slett for langt bak. Achievements, vennesystemet, stabilitet, chat-systemet og mer var langt foran på Xbox Live. Mot slutten av generasjonen hadde ting blitt bedre og forskjellene mindre, men Xbox Live var definitivt fortsatt den beste online-tjenesten.

Achievements er greit. Noen måtte jo begynne med det, men Sony fulgte etter kun 1 år etter PS3 sin lansering. Og personlig synes jeg Trophies er et gøyere system enn achievements. Stabilitet er det punktet jeg mener er den største propagandaen. Jeg spilte MYE online i den tiden, typ 10 timer om dagen, og jeg kan ikke huske en eneste gang jeg hadde nevneverdige problemer. Chat-systemet var ganske kjipt, men kom på plass ca midt i generasjonen, altså for 15 år siden. Vennesystemet har da aldri vært noe problem?

Så ja, jeg kan si meg enig i at Xbox 360 var BEDRE, men ikke i nærheten av så mye bedre som folk skulle ha det til. 360en hadde mye annet søppel som Sony dessverre også har prøvd å etterligne, som f.eks. hovedmeny og digital butikk. Disse var betydelig ryddigere på PS3, men ble verre på PS4 og enda verre på PS5.

Men uansett hvordan man vender og vrir på det, så er jo poenget mitt at Nintendo FORTSATT gjør online helt ubrukelig. Vennekoder er en smerte i bakenden, lydkvaliteten på voicechat er komplett ubrukelig, Og det at du ikke engang kunne bruke Bluetooth-headset før 4 år etter lansering var også helt krise. I tillegg, sett bort fra Mario Kart og Splatoon, så satser Nintendo null og niks på online. De få andre spillene som har noen form for onlinefunksjonalitet, som Animal Crossing, er virkelig tragiske greier.

• Innsiktsfullt 1
Gringorilla skrev (2 timer siden):

Jeg spilte MYE online i den tiden, typ 10 timer om dagen, og jeg kan ikke huske en eneste gang jeg hadde nevneverdige problemer.

Hvis du spilte så mye og ikke husker at PSN var nede i nesten en måned, så stusser jeg litt på resten du sier. 

Gringorilla skrev (2 timer siden):

jeg kan si meg enig i at Xbox 360 var BEDRE, men ikke i nærheten av så mye bedre som folk skulle ha det til.

Uenig der

• Liker 1
Gringorilla skrev (1 time siden):

Selvfølgelig husker jeg det. Men husker DU at Xbox Live OGSÅ var nede i OVER en måned, rett etter maskina kom?

Nei, det gjør jeg faktisk ikke. Jeg var Sony fan for alle penga. Har du noe kilde til det så jeg kan kikke?

Ta og spør f.eks. chatGPT om en oppsummering av PSN og Xbox live fra den generasjonen. Det er null tvil om at PSN lå langt bak. Skjønner ikke hva du vil pirke på.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Nimrad skrev (21 timer siden):

Ta og spør f.eks. chatGPT om en oppsummering av PSN og Xbox live fra den generasjonen. Det er null tvil om at PSN lå langt bak. Skjønner ikke hva du vil pirke på.

Her viser du bare at du ikke forstår hvordan ChatGPT fungerer.

Nimrad skrev (22 timer siden):

Har du noe kilde til det så jeg kan kikke?

https://www.wired.com/2008/01/microsoft-offer-2/

Xbox Live er forøvrig nede temmelig ofte til å skulle være så utrolig mye bedre enn PSN:

https://www.purexbox.com/news/2021/09/study_reveals_xbox_live_suffered_100plus_outages_during_the_past_year

Og ber man ChatGPT ramse opp noen tilfeller av nedetid på Xbox Live får man følgende:

• December 24, 2007 – January 4, 2008: Approximately 11 days; caused by a surge in new users during the holiday season.

• December 25, 2014: Several hours; due to a DDoS attack by the hacking group Lizard Squad.

• February 25, 2021: Over 5 hours; users experienced sign-in issues and service disruptions.

• May 22, 2020: Several hours; multiple service outages across Microsoft 365 and Xbox Live platforms.

• January 24, 2023: Several hours; issues affecting purchases and content usage services.

• July 2, 2024: Several hours; authentication issues prevented users from logging in.

• September 12, 2024: Approximately 3 hours; a change by a third-party internet service provider caused disruptions.

Som sagt, Xbox Live var BEDRE, men ikke i nærheten av SÅ mye bedre som folk skulle ha det til. Jeg hadde seriøst aldri problemer med PSN (med unntak av nedetiden fra hackingen), verken med stabilitet, hastighet, responstid eller vedvarende nedetid. Jeg opplevde faktisk MER problemer etter de begynte å ta betalt for PSN, selv om det sjelden forekommer nå heller.

• 2 uker senere...

jeg pre ordra switch 2 av 4 grunner 1 nytt pokemon spill der du beveger deg med monsteret ekte pokemon som i animen for en gangs skyld

2 metroid prime beyond bonus med mouse mode so ble gledelig overasket der at jeg faktisk kan game det som alle andre fps spill som jeg liker på pcen

3 fremtidige xenoblade chronicles spill håper der kommer ett til switch 2

og til slutt 4 jeg har jo en asus rog ally pro MEN med en switch 2 har jeg mulighet til og bruke en joycon som datamus uten og trenge extra tilbehør out the gate derfor ser jeg frem til switch 2 og derfor har jeg pre ordra maskinen

Hva er logikken her... "Vi vil at du skal få så mye penger som mulig fra oss..."

Ja majoriteten av Nintendo spill kjører veldig bra, men så er også de fleste Nintendo spill ikke akkurat grafikk messig grensesprengende, eller komplekse. Så etter min mening blir det som å klappe for en som greide å bygge et hus med fire vegger og et tak. Mot noen som bygde et fyrtårn hus, som skal tåle naturkreftene i hundre år..

Det er faktisk flest porter som Doom 2016, Monster Hunter osv som virkelig klarer tyne og effektivisere kraften i Switch. Tredjepart utviklere, ikke Nintendo. Og snart nå Cyberpunk.

Samt at dette skal og være fordelen for konsoller. At det er et system, som er finjustert til Gaming, og utviklere ikke trenger å ta høyde for allverdens ulike systemer som i PC verden. Det er en minimum bar, at spill skal kjøre uten problem. Hvis ikke, eller spill kjører verre en mer imponerende spill på samme plattform. Så viser det enten til at utviklere siktet for høyt, eller at de ikke er gode nok.

Flere Indie spill i år, eller mer begrensede budsjetter vs AAA. Viser hva de klarer å få til, så argumentere med at spill koster mer og må ha en høyere pris for å være mulig.. Nei, den ser jeg ikke. Ihvertfall ikke for Nintendo spill, på ytelse og grafikk fronten.

Men for å slå et slag for Nintendo her. Så vil jeg tro at talentfulle utviklere vil koste mer å beholde. Spesielt med de siste Mario spillene. Som har vist en imponerende variasjon i gameplay, og utrolig design.

Men dette er bakgrunnen for mitt siste synspunkt. Hvis spillet er solid, og imponerende, og også gjerne er et av de største navnene i bransjen. Som f.eks Mario, så vil det og selge i bøtter spann. Med andre ord det vil tjene inn utvikling kostnad flerfoldige ganger. Som salgs historikk og regnskaps rapport hos Nintendo viser..

Til slutt vil jeg si at Nintendo sin holdning, til å ikke justere ned prisene på sine spill til -50-80%, når spillene har vært ute i flere år, og mer. Det er helt greit, som sagt spillene er solide. Og byr på en unik opplevelse, så det er jeg villig til å betale for. Men ikke hev taket på dette, da mister du meg som kunde.

Og spesielt når Nintendo har gjort flere tiltak og utsagn med Switch 2. Som er direkte forbruker fiendtlig, da kansellere jeg bestillingen min. Som jeg har gjort. For Nintendo er ikke lenger, selskapet som vil bringe spill og den gode Nintendo opplevelsen til flest mulig. Siste gnist gikk vekk med Satoru Iwata.. som holdt kapitalistene i Nintendo i sjakk.

Men versågod, be om at Nintendo skal finne smertegrensen og holde seg såvidt under.. trist å se.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...