Salvesen. Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni nebrewfoz skrev (2 minutter siden): Hvorfor er det da bare oppstarten av produksjon av ny Model Y som gir et såpass synlig utslag på de kurvene som ble vist på forrige side? Hvorfor skjedde ikke det samme under oppstarten av produksjon av ny Model 3? Kaaan det være at det er andre faktorer som også spiller inn? kan du være litt mer spesifikk når du stiller spørsmål? Hvilken graf og hvilke datapunkt peker du på?
nebrewfoz Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni 3 minutes ago, Salvesen. said: kan du være litt mer spesifikk når du stiller spørsmål? Hvilken graf og hvilke datapunkt peker du på? Jeg tenker på Tesla-kurven i denne figuren: 2
Salvesen. Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni nebrewfoz skrev (6 minutter siden): Jeg tenker på Tesla-kurven i denne figuren: Du er klar over at Q2 ikke er over, sant? Slik at det ser verre ut enn det er for siste kvartal. Da sitter en igjen med ett kvartal der de omstilte seg... Dette kan en finne igjen andre plasser i kurven også.
nebrewfoz Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni 1 hour ago, Salvesen. said: Dette kan en finne igjen andre plasser i kurven også Feel free til å peke dem ut.
Salvesen. Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni nebrewfoz skrev (2 minutter siden): Feel free til å peke dem ut. Søk på derivasjon, også lærer du deg hva det er så kommer du også til å se områder i grafen som har samme fortegn
kremt Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni 3 hours ago, Salvesen. said: Er jo ingen som har sagt at det tar mer tid, bare tid. Omlegging av produksjonslinjer tar tid. Og det tar tid å få ned takt tiden på en ny linje. Det hevdes produksjonsproblemer er grunnen til at de selger færre biler. Hvorfor har de da titusener av biler i inventory? For Q2 er de estimert å selge 80 tusen færre biler enn Q2 forrige år. Er dette hypergrowth? Tesla is sitting on so much inventory it has to take over parking lots all over the US Tesla plans to pause production at Gigafactory Texas for second time in 2 months 2 2
Salvesen. Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni kremt skrev (10 minutter siden): Det hevdes produksjonsproblemer er grunnen til at de selger færre biler. Hvorfor har de da titusener av biler i inventory? For Q2 er de estimert å selge 80 tusen færre biler enn Q2 forrige år. Er dette hypergrowth? Tesla is sitting on so much inventory it has to take over parking lots all over the US Tesla plans to pause production at Gigafactory Texas for second time in 2 months Har jeg sagt at det er hyper growth? Produserer Texas Y engang? Tror ikke det. Er vell kun pga cyber problemene det du linker til.
kremt Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni Tror de produserer y også Quote Now, Tesla told employees that it is again shutting down Model Y and Cybertruck production at Gigafactory Texas over the first week of July. 2
Syar-2003 Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni (endret) De produserer vel som alle andre - bilmodeller til sitt hjemmemarked (u.s) primært i usa. Endret 17. juni av Syar-2003 1
frohmage Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni (endret) Hvor vanskelig er det å produsere en ren blod urinprøve når du er verdens rikeste? Endret 17. juni av frohmage 1
Markiii Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni (endret) nebrewfoz skrev (5 timer siden): Hvorfor er det da bare oppstarten av produksjon av ny Model Y som gir et såpass synlig utslag på de kurvene som ble vist på forrige side? Hvorfor skjedde ikke det samme under oppstarten av produksjon av ny Model 3? Kaaan det være at det er andre faktorer som også spiller inn? Økonomien har også gått kraftig nedover. Folk har dårligere råd. Model 3 er en ganske mye billigere bil. Men produksjonen ble vel også gjort på en annen måte. Nye Model 3 ble først produsert i Kina, og produksjonen kom vel ikke til USA før etter flere måneder. Så i motsetning til nye Model Y der det ble bråstopp i produksjonen over hele verden på svært kort tid, så ble dette spredt utover ganske mange måneder med Model 3. Effekten ble altså en annen. I tillegg selger jo Model Y mye mer enn Model 3, så nedgang i produksjonen av Model Y merkes mye mer. nebrewfoz skrev (5 timer siden): Jeg tenker på Tesla-kurven i denne figuren: Produksjonen av nye Model Y startet ikke før mot slutten av februar, eller starten av mars. Så produksjonen var på langt nær oppe på 100% igjen i Q2, som vi fortsatt er i. Videre, mange biler i Europa kommer fra fabrikken i Kina, og der går det fortsatt i "bølge", selv om de har prøvd å jevne ut leveringene gjennom året. Vi har jo sett at de i stor grad har prioritert Kina, for eksempel. En ting til er at de muligens er i gang med å forberede produksjonen av en billigere variant på eksisterende produksjonslinjer. Da vil produksjonskapasiteten på Model 3/Y være lavere. Som sagt, det er mange faktorer her. Det er for tidlig å si så mye om selve etterspørselen. Endret 17. juni av Markiii
minim Skrevet 18. juni Skrevet 18. juni Kommer stadig flere forklaringen på årsaken til at salget er som det her. I Frankrike mangler det godkjenning. https://www.elbil24.no/nyheter/her-star-tusenvis-av-teslaer-strandet/83230701 1
Bing123 Skrevet 18. juni Skrevet 18. juni On 6/17/2025 at 4:51 PM, ps5 said: Så du veier det at han har sansen for litt rekresjonell Ketamin over det å aggregere verdens største formue og utøve mer makt enn du klarer i 8000 livstider? Hva har du selv oppnådd? Les de 2 svarene mine rett før denne, og gjerne hele tråden - så forstår du at det opplagt sarkastisk
Salvesen. Skrevet 18. juni Skrevet 18. juni frohmage skrev (23 timer siden): Hvor vanskelig er det å produsere en ren blod urinprøve når du er verdens rikeste? Tror det er like lett som å få fatt i stoffene i fra legene;)
frohmage Skrevet 18. juni Skrevet 18. juni Salvesen. skrev (2 timer siden): Tror det er like lett som å få fatt i stoffene i fra legene;) Hehe ja, den samme legen tilbyr sikkert begge deler 1 1
Salvesen. Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni frohmage skrev (9 timer siden): Hehe ja, den samme legen tilbyr sikkert begge deler Garantert
knopflerbruce Skrevet 20. juni Skrevet 20. juni Det er jo lett å prøve å bortforklare denne "knekken" på grafen, men det samme gjelder jo alle andre aktører. Det er ikke noe særskilt ved Tesla, utover at de har gått fra å være svært populære, til å bli ganske så upopulære. Hvorvidt det er riktig at noe data for siste kvartal mangler, skal jeg ikke uttale meg om, men det er ingen grunn til å tro at de manglende dataene ville endret noe i Teslas favør. Det kan like gjerne være stikk motsatt, og sannsynligvis er dataene gode nok til å si noe om retningen. Så kan jo også folk lage luftslott av hvor hardt man påstår andre går ut om denne skammen, bare for å ta på seg æren av å korrigere. Litt som når foliehatter sier "det er ikke lov å si X, det burde det være" - samtidig som ingen har nektet dem å si noe som helst. Det blir noe snodig når et narrativ baserer seg på noe det ikke er konsensus om, bare for å konstruere en anledning til å hevde en posisjon i en debatt. Det blir bare tåpelig semantikk om man skal koke spikersuppe over om "skam" er et treffende begrep eller ei. Poenget er at Musk og hans politiske standpunkter koster Tesla enormt mye penger. Synd for dem, bra for konkurrentene. Og for dem som støtter Musk, som sikkert vil kunne nyttiggjøre seg av et mer levelig bruktbilmarked for dem som fortsatt ønsker seg en Tesla. 4
Salvesen. Skrevet 23. juni Skrevet 23. juni https://www.nettavisen.no/okonomi/tesla-skammen-er-dod-dominerer-bestselgerlistene/s/5-95-2497014?fbclid=IwQ0xDSwLGZ3tleHRuA2FlbQIxMQABHlc8Q3eraPSz8eUqJ9S8IiWnZrrqIpY6FSkCaN03wuo1EVxBkeE6abhVqZo-_aem_7AVSsdhgMz5OqTctc5Smqw hatet er enormt.. 1
Salvesen. Skrevet 23. juni Skrevet 23. juni kremt skrev (1 minutt siden): Hvilket hat? Føles konstruert av fansen. Sorry, feilvalg av ord der! Skam var det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå