skaftetryne32 Skrevet 15. mai Skrevet 15. mai rozon skrev (20 minutter siden): Og det har jeg aldri påstått heller. Du spurte konkret "Hvilke forskjellige raser av mennesker mener du det eksisterer da, og hva er det som gjør dem til forskjellige raser, kan du dokumentere dine påstander også ?" Jeg har aldri sagt noe som ligner det du påstår engang. Vels siden du så ut til å mene at forskjellige menneske raser eksisterer så mener jeg det er et godt spørsmål, eller mener du ikke at forskjellige menneskeraser eksisterer ? men du sier 👇 rozon skrev (1 time siden): Begrepet rase brukes helt ukritisk når det gjelder dyr, så det kan ikke påstås å være utelukkende et sosialt konstrukt. Men det er jo utelukkende et sosialt konstrukt, ikke sant ? Det er poenget mitt, det er ingen forskjellige raser av mennesker, er vi enige ? 3
rabler Skrevet 15. mai Skrevet 15. mai Jeg elsker hvordan rasistene går av hengslene hver gang jeg påpeker hva etnisitet faktisk betyr 😂 2 1
rozon Skrevet 15. mai Skrevet 15. mai 10 minutes ago, skaftetryne32 said: Vels siden du så ut til å mene at forskjellige menneske raser eksisterer så mener jeg det er et godt spørsmål, eller mener du ikke at forskjellige menneskeraser eksisterer ? men du sier 👇 Men det er jo utelukkende et sosialt konstrukt, ikke sant ? Det er poenget mitt, det er ingen forskjellige raser av mennesker, er vi enige ? Jeg har aldri ment at mennesket er delt inn i raser - jeg sier jo faktisk det motsatte opp til flere ganger. Men det betyr ikke at vi ikke bruker raser når vi snakker om andre arter, så begrepet rase er ikke et sosialt konstrukt.
Gouldfan Skrevet 15. mai Skrevet 15. mai skaftetryne32 skrev (22 minutter siden): Vels siden du så ut til å mene at forskjellige menneske raser eksisterer så mener jeg det er et godt spørsmål, eller mener du ikke at forskjellige menneskeraser eksisterer ? men du sier 👇 Men det er jo utelukkende et sosialt konstrukt, ikke sant ? Det er poenget mitt, det er ingen forskjellige raser av mennesker, er vi enige ? Om Hund feks er ulike raser? Eller er det bare navn vi har funnet på som følge av avl og oppdrett? Vi må huske at hund og katt er avlet frem... Mennesker er en rase med forskjellige variasjoner tror jeg er riktigere.... Idag så er Intelligens viktigst, andre tider var det viktig å være Sterk eller rask til å løpe fra løver eller fiender feks.
freedomseeker Skrevet 15. mai Forfatter Skrevet 15. mai "I en utgave av podkasten NESS som slippes snart, hevder han at innvandrere fra islamske land koster Norge minst svimlende 2260 milliarder kroner." https://inyheter.no/15/05/2025/eilertsen-vi-tappes-for-10-millioner-kroner-per-innvandrer-fra-islamske-land/ 1 1
skaftetryne32 Skrevet 15. mai Skrevet 15. mai Gouldfan skrev (20 minutter siden): Mennesker er en rase med forskjellige variasjoner tror jeg er riktigere.... Eller forskjellige miljøtilpasninger, men vi er fremdeles akkurat det samme dyret. Gouldfan skrev (22 minutter siden): Idag så er Intelligens viktigst, andre tider var det viktig å være Sterk eller rask til å løpe fra løver eller fiender feks. Det var nok intelligens den gangen også, ikke all verdens hurtighet eller styrke overvinner en løve så lenge vi fremdeles er bare mennesker, samarbeid derimot. 3
freedomseeker Skrevet 15. mai Forfatter Skrevet 15. mai https://www.finansavisen.no/makro/2025/05/15/8264437/nullvekst-bare-offentlig-sektor-trekker-opp "Eksporten faller og boliginvesteringene uteblir. Derfor blir det nullvekst for BNP i år, tror regjeringen." Samtidig så fører de verdens mest absurde og radikale innvandringspolitikk, hvor de ikke tar hensyn til kvalifikasjon, samfunnets behov, eller kostnader det medfører for både sivilsamfunnet og staten. I revidert nasjonalbudsjett så skal de minst bruke 542 milliarder fra Oljefondet. Regjeringen kan bruke så mye på grunn av at kronekursen er halvert mot de fleste valutaer, noe som har gjort at oljefondet har vokst eksponentielt mye. Men nordmenn flest har blitt langt fattigere. 1
Hugo_Hardnuts Skrevet 15. mai Skrevet 15. mai Gouldfan skrev (1 time siden): De fleste gjennomgår tester på sesjon og innrulling i forsvaret, men det var kun gutter før da. Statistikk er aldri 100% korrekt eller fullstendig, men det er statistikk uansett. At Kina er så sterk har nok litt å med å gjøre at de er sabla mange innbyggere i Kina feks. Men det er sabla mange innbyggere i de Afrikanske landene da, og vi ser at Marokko ligger på EUs nivå bla uten at jeg tror de har mange flere muligheter til å teste, Og at Israel er mørkeblått sammenlignet med araber landene rundt. Så har vel også Mensa organisasjoner i de fleste land uten at jeg vet.... https://www.mensa.org/ Vel, problemet her er at du ikke vet hva du måler, og da er det kanskje statistikk over noe helt annet enn hva du tror den viser. Det finnes ingen normerte IQ-tester for hele verden. De fleste IQ-testene er normert etter hvert enkelt land, mens et fåtall er normert for et større geografisk område (Raven har bla. felles normering for hele Vest-Europa). Det vil si at man pr. i dag ikke kan sammenligne IQ på tvers av verden fordi vi ikke har noen måte å teste folk på tvers av verdensdeler, og dermed vet vi heller ikke hvor det gjennomsnittlige nivået for hele verdens befolkning ligger. Det er da heller ingen vits å sammenligne resultater fra den samme testen i ulike land, fordi disse er normert separat. Dermed er også terskelen for innpass i Mensa ulikt fra land til land, selv om scoren som kreves på papiret er den samme. 2
Gouldfan Skrevet 15. mai Skrevet 15. mai (endret) Hugo_Hardnuts skrev (1 time siden): Vel, problemet her er at du ikke vet hva du måler, og da er det kanskje statistikk over noe helt annet enn hva du tror den viser. Det finnes ingen normerte IQ-tester for hele verden. De fleste IQ-testene er normert etter hvert enkelt land, mens et fåtall er normert for et større geografisk område (Raven har bla. felles normering for hele Vest-Europa). Det vil si at man pr. i dag ikke kan sammenligne IQ på tvers av verden fordi vi ikke har noen måte å teste folk på tvers av verdensdeler, og dermed vet vi heller ikke hvor det gjennomsnittlige nivået for hele verdens befolkning ligger. Det er da heller ingen vits å sammenligne resultater fra den samme testen i ulike land, fordi disse er normert separat. Dermed er også terskelen for innpass i Mensa ulikt fra land til land, selv om scoren som kreves på papiret er den samme. Javel, jeg trodde Mensa sine tester er de samme i hele organisasjonen med unntak av språk etc Kan du vise til at feks en Spansk og en Norsk Mensa test er ulik i innhold? Kunne gjerne tatt Kina også, men om det er språk i den testen så er det vanskelig å forstå. https://www.quora.com/Does-Mensa-use-different-admission-tests-in-different-countries Endret 15. mai av Gouldfan
rabler Skrevet 15. mai Skrevet 15. mai (endret) 15 minutes ago, Gouldfan said: Javel, jeg trodde Mensa sine tester er de samme i hele organisasjonen med unntak av språk etc Kan du vise til at feks en Spansk og en Norsk Mensa test er ulik i innhold? Kunne gjerne tatt Kina også, men om det er språk i den testen så er det vanskelig å forstå. https://www.quora.com/Does-Mensa-use-different-admission-tests-in-different-countries Mensatestene er rene logiske tester som det går an å trene på.. Edit: De har null verdi og er mer som partyleker å regne. Endret 15. mai av rabler 1
Gouldfan Skrevet 15. mai Skrevet 15. mai (endret) rabler skrev (12 minutter siden): Mensatestene er rene logiske tester som det går an å trene på.. Edit: De har null verdi og er mer som partyleker å regne. Ok det var nytt for meg, så det at Mensa medlemmer har en målt IQ level er altså bare en partylek og ikke seriøst målt??? Endret 15. mai av Gouldfan
Tussi Skrevet 15. mai Skrevet 15. mai rabler skrev (2 timer siden): Jeg elsker hvordan rasistene går av hengslene hver gang jeg påpeker hva etnisitet faktisk betyr 😂 Jeg har en stor forkjærlighet for det kurdiske folk. Kan jeg bli etniske kurdef?
Paxville Skrevet 15. mai Skrevet 15. mai rabler skrev (2 timer siden): Jeg elsker hvordan rasistene går av hengslene hver gang jeg påpeker hva etnisitet faktisk betyr 😂 Bladd noen sider tilbake, klarer ikke se noen rasister. Hvem spesifikt mener sjarmtrollet rabler er rasist? 2
Sovna Skrevet 15. mai Skrevet 15. mai Inkludering benyttes til ytterligheter, alt for ikke få et rasisme stempel. En skole har tilbudt to alternative pølser på 17 mai. Kylling eller vegetar. Det nektes å medbringe tradisjonelle grill/svin pølser. De skal ikke ligge på samme grill? Kyllingpølsa til Ali kan bli smitta..? 3
Socketlicker Skrevet 15. mai Skrevet 15. mai Hugo_Hardnuts skrev (7 timer siden): Venter fortsatt i spenning på definisjonen din og link til jussen. Rart det der, hvor stille det blir når man pirker litt i argumentasjonen din... Det har du fått. Kommer ikke til å bruke mer tid på en kverulant som bare troller.
Hugo_Hardnuts Skrevet 15. mai Skrevet 15. mai (endret) Gouldfan skrev (1 time siden): Javel, jeg trodde Mensa sine tester er de samme i hele organisasjonen med unntak av språk etc Kan du vise til at feks en Spansk og en Norsk Mensa test er ulik i innhold? Kunne gjerne tatt Kina også, men om det er språk i den testen så er det vanskelig å forstå. https://www.quora.com/Does-Mensa-use-different-admission-tests-in-different-countries Mensa spesifiserer ikke hvilken test det er de selv benytter, utover at det er en test de har lisens til å bruke. Men ut fra oppgavene man får opp som eksempler, ser det ut til at det er Raven. For denne er innholdet og normeringen den samme for Vest-Europa, altså inkl. Spania og Norge. Men man kan også bli medlem hvis man kan vise til resultat over 130 fra andre, godkjente tester. Her er Wechsler-testene (WISC, WAIS, WASI) de mest brukte, og disse er normert for hvert enkelt land. Oppgavene er de samme, men instruksjonene og de verbale testene er da (naturlig nok) på ulike språk, også er de normert slik at gjennomsnittsscoren (IQ100) er beregnet ut fra hvert enkelt land. Det blir litt som hvis man skal beregne hvor ofte det kjøres over eller under 100km/t på veiene i ulike land, men hvert land bruker forskjellige utgangspunkt for å kalibrere landets speedometer. Jeg har null innsikt i hvordan eller hvorvidt IQ testes i land utenfor Vesten, så det kan jeg ikke mene så mye om utover at det - som sagt - ikke finnes noen globalt normerte tester. Edit: Alle IQ-tester kan for øvrig trenes på. Enten direkte ved at man øver på oppgaver som ligner på de som brukes i testen (matriser hvis man skal gjennomføre Raven feks) - ev. den faktiske testen hvis man får tilgang til denne. Det er en grunn til at man opererer med karenstid ved slik testing. Eller man kan trene indirekte ved at man bedriver generell hjernetrim. Man ser feks at man kan øke IQ-scoren til et barn ved å lese for det. Endret 15. mai av Hugo_Hardnuts 4
Hugo_Hardnuts Skrevet 15. mai Skrevet 15. mai Socketlicker skrev (2 minutter siden): Det har du fått. Kommer ikke til å bruke mer tid på en kverulant som bare troller. Det er vakkert hvordan du selv klarer å undergrave din egen argumentasjon. Bra jobba! 6
Socketlicker Skrevet 15. mai Skrevet 15. mai Hugo_Hardnuts skrev (8 minutter siden): Det er vakkert hvordan du selv klarer å undergrave din egen argumentasjon. Bra jobba! *gjeeesp* Gi deg med trollingen din nå, du dummer deg bare ut enda mer.
Lallabaika Skrevet 15. mai Skrevet 15. mai Socketlicker skrev (1 time siden): *gjeeesp* Gi deg med trollingen din nå, du dummer deg bare ut enda mer. Jeg har heller ikke sett den juridiske definisjonen du nevnte. Muligens fordi det ikke finnes? 3
Vokteren Skrevet 15. mai Skrevet 15. mai rabler skrev (5 timer siden): Jeg elsker hvordan rasistene går av hengslene hver gang jeg påpeker hva etnisitet faktisk betyr 😂 Den som vet minst om etnisitet er nok du som tror at etnisitet er noe man bytter over natta… 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå