Gå til innhold

Ny Folkeavstemming om EU-medlemskap


EU-medlemskap?  

196 stemmer

  1. 1. For EU-Medlemskap?

    • Ja
      60
    • Nei
      99
    • Usikker
      37


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Red Frostraven skrev (9 timer siden):

Ironisk nok er det et problem med økende andel høyreekstreme i EU sitt parlement;

24% av EU-parlementet er høyreradikale eller høyreekstreme.

https://www.ceps.eu/yes-there-are-more-far-right-meps-but-the-mainstream-parties-still-hold-the-key-to-the-eus-agenda/

Ja, men det er en konservativ bølge over hele Europa (kan kanskje dra inn hele verden også). Det ser vi også i Norge, med det høyrepopulistiske partiet FRP. 

Jeg tror ikke det var der tankegangen var, for de som tenker EU er en "mørk kraft ". Det er nok en kristennasjonalistisk tankegang som ligger bak. Som er årsaken til at jeg dro inn partier som KrF og konservativt... 

Skrevet
On 7/29/2025 at 10:15 PM, Kajac said:

Hvis du har lest EU-forslaget så vet du at det ikke står noe der om tvangs-vraking, verken 10 år, 15 år, eller andre aldre. 
Det har også blitt avvist av Statens Vegvesen den gang i fjor da Sylvi Listhaug spredde løgnen i beste sendetid.

Her er forøvrig mine funn (spoiler rundt; det er mye). Og ingen ting tyder på at det finnes noe som helst substans i ryktene. Heck, til og med politikerne og byråkratene som laget forslaget har gått ut og avvist ryktene. Ingen vil bli tvunget til å kvitte seg med bilene sine...

  Reveal hidden contents

Til og med Amcar, som opprinnelig sådde ryktene i Norge, har moderert seg litt nå.

 

10 hours ago, skaftetryne32 said:

FRP er dessverre et av de partiene som har "Doubt is our product" som uoffisielt motto, de vet de lyver, men de vet at de alltid fanger noen i nettet sitt. 

Hehe. Men likte denne: 

Det er kommet foreløpige, men positive signaler fra EU-parlamentet. Under et nylig møte i Strasbourg ble det rapportert at flertallet i parlamentet har tatt stilling til flere punkter som er av stor betydning for entusiastkjøretøy i Europa. Dette markerer et viktig steg i retning av å sikre en fornuftig fremtid for våre rullende kulturminner.

Denne er over ett år gammel: 

Kort fortalt

Sylvi Listhaug, Nordea og Gjensidige kritiseres for å spre falske nyheter om et EU-direktiv som angivelig vil tvinge folk til å skrote biler eldre enn 15 år.

Venstres Ola Elvestuen avviser påstandene og får støtte fra Miljødirektoratet og Statens vegvesen.

Nordea og Gjensidige beklager, mens Listhaug avviser kritikken.

Sammendraget er laget av ChatGPT og godkjent av Børsen.

Skrevet
Kajac skrev (På 29.7.2025 den 21.52):

Nei, det står det aldeles ikke. Dette har blitt "debunked" herfra og til evigheten. Ingen biler vil bli tvangsvraket.

 

Hilsen en som faktisk har giddet å lese EU-forslaget dette ryktet stammer fra, fremfor å høre Sylvi Listhaug lyve på podcast.

Vi får se har ikke hørt a Listhsug på podkast 

Skrevet
Red Frostraven skrev (17 minutter siden):

Hvor har du hørt om lovforslaget da, og hvorfor trodde du på dem?

Det står følgende i artikkelen hos Dinside.no - Foreslår EU-kontroll hvert år 

Dieselbiler må vrakes

Til sammen kan disse forslagene føre til at mange tusen biler i Norge må kondemneres. Hvor mange er det ingen som foreløpig vet. I Sverige er det gjort beregninger som viser at så mange som 60 000 dieselbiler kan bli underkjent hvert år med de nye reglene. Mange av disse vil det være vanskelig og ulønnsomt å oppdatere til lovlig standard. De må dermed gå til vraking.

Skrevet
Hedonism skrev (På 31.7.2025 den 14.30):

Det står følgende i artikkelen hos Dinside.no - Foreslår EU-kontroll hvert år 

Dieselbiler må vrakes

Til sammen kan disse forslagene føre til at mange tusen biler i Norge må kondemneres. Hvor mange er det ingen som foreløpig vet. I Sverige er det gjort beregninger som viser at så mange som 60 000 dieselbiler kan bli underkjent hvert år med de nye reglene. Mange av disse vil det være vanskelig og ulønnsomt å oppdatere til lovlig standard. De må dermed gå til vraking.

DinSide og Dagbladet; Norgesmestre i clickbait 😂 Kan bare ikke ta dette seriøst...

Forslaget handler om dieselbiler med feil som i dag slipper igjennom kontrollen i Sverige fordi de pr. i dag ikke kontrollerer en gitt type utslipp. Husk at underkjent betyr at bilen ikke er godkjent, ikke at den må vrakes. Veldig vesentlig forskjell... Det er heller ikke snakk om at bilene må oppfylle et kunstig lavt utslippsnivå; de må bare oppfylle kravet som var gjeldende når bilen ble laget. Dersom bilen er i så dårlig stand at det vil være umulig å få den til å kravene den var laget for å følge, så er det kanskje på tide å vrake den... 

Disse avgasskontrollene som svenskene frykter har forøvrig vært innført i en flere EU-land i en årrekke allerede, blant annet Tyskland. Det har gått helt fint der, mange kjører fremdeles rundt i 30 år gamle dieselbiler. Men luften har blitt litt bedre, fordi det ikke lenger er lov å kjøre med denne avgassfeilen lenger. 

 

Og sist men ikke minst, så er det verd å huske på at dette er et forslag, ikke noe som er vedtatt. Det kommer mange helsprø forslag innad i EU stadig vekk, og de fleste blir forkastet eller kraftig moderert. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
6 hours ago, Kajac said:

DinSide og Dagbladet; Norgesmestre i clickbait 😂 Kan bare ikke ta dette seriøst...

Forslaget handler om dieselbiler med feil som i dag slipper igjennom kontrollen i Sverige fordi de pr. i dag ikke kontrollerer en gitt type utslipp. Husk at underkjent betyr at bilen ikke er godkjent, ikke at den må vrakes. Veldig vesentlig forskjell... Det er heller ikke snakk om at bilene må oppfylle et kunstig lavt utslippsnivå; de må bare oppfylle kravet som var gjeldende når bilen ble laget. Dersom bilen er i så dårlig stand at det vil være umulig å få den til å kravene den var laget for å følge, så er det kanskje på tide å vrake den... 

Disse avgasskontrollene som svenskene frykter har forøvrig vært innført i en flere EU-land i en årrekke allerede, blant annet Tyskland. Det har gått helt fint der, mange kjører fremdeles rundt i 30 år gamle dieselbiler. Men luften har blitt litt bedre, fordi det ikke lenger er lov å kjøre med denne avgassfeilen lenger. 

 

Og sist men ikke minst, så er det verd å huske på at dette er et forslag, ikke noe som er vedtatt. Det kommer mange helsprø forslag innad i EU stadig vekk, og de fleste blir forkastet eller kraftig moderert. 

Jepp: 

Det er kommet foreløpige, men positive signaler fra EU-parlamentet. Under et nylig møte i Strasbourg ble det rapportert at flertallet i parlamentet har tatt stilling til flere punkter som er av stor betydning for entusiastkjøretøy i Europa. Dette markerer et viktig steg i retning av å sikre en fornuftig fremtid for våre rullende kulturminner.

Denne er over ett år gammel: 

  • Liker 1
Skrevet

Leste noen nyhetene fra et par uker siden om EUs sterkt økte budsjett? 22 000 milliarder kroner, som de ønsker å finansiere hovedsakelig gjennom avgifter på tobakk, store selskaper og elektronisk avfall. Medlemslandene trenger ikke å betale mer. Alt som kreves er retten til å beskatte.

Å ha retten til å innkreve andres penger er den ultimate makttrippen. Hvis du har rett til å ta andres penger, har du en enorm mengde rettigheter. Det er det du vil ha hvis du skal styre en stat. Problemet er at Europa ikke er en stat.

Franskmennene vil ikke bli styrt av tyskere. Tyskere vil ikke bli styrt av polakker. Belgiere vil ikke bli styrt av italienere. Svenskene vil ikke bli styrt av finner, selv om det skulle være til vår fordel. Det hele oppleves som udemokratisk.

Dette er fordi ethvert legitimt demokrati har et førdemokratisk fellesskap, basert på kultur og språk, ofte også på krig og overgrep. Det er det som gjør at nordmenn aksepterer å bli styrt av nordmenn, selv om avgjørelsene går imot dem. Å bli styrt av noen andre kalles kolonialisme eller okkupasjon.

Det er her EU-fanatikerne stadig går feil. De tror at de kan bygge en europeisk stat uten et fundament. Bare de får makten. Altså retten til å beskatte.

EU-parlamentet endrer ikke på det. Det er et parlament uten politisk legitimitet i fravær av et førpolitisk fellesskap. Derfor er det ikke et reelt parlament, som kan ta flertallsbeslutninger over hodene på de nasjonale parlamentene. Da ville det snart bli oppfattet som en kolonimakt.

Man kan se paralleller til aristokratiet i Osmanske riket. Det var en idé om pan-arabisk fellesskap. De høyere sosiale klassene i dagens Tyrkia, Egypt og Irak hadde et sterkt fellesskap innenfor sin sosiale klasse. Problemet var at resten av befolkningen ikke delte den følelsen av fellesskap.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...