sedsberg Skrevet 1. februar Skrevet 1. februar 3 minutes ago, likferd said: Slike forbud er rent teoretiske, siden det er umulig å bli tatt for privatpersoner. Men ikke bruk dieselvarmere innendørs, det er relativt farlig med tanke på CO. Alt som brenner er potensielt farlig innendørs. Oksygen blir brukt opp og erstattet med kullsyre (CO2), og i værste fall kullos (CO). 1
Inge Rognmo Skrevet 1. februar Skrevet 1. februar Valmeth skrev (1 time siden): Dieselfyr = byggtørke o.l. Er virkelig ikke det lovlig lenger, slikt som ikke brukes til daglig oppvarming?? Altså ikke "primæroppvarmingskilde", eller hva det kalles på akademisk. Nei, heller ikke på byggeplasser*, eller som supplement til primærkilde om det er kaldere enn sistnevnte er dimensjonert for, bare om primærkilden er ute av drift, ref. §7 i forskriften det allerede er lenket til. Men det er som sagt avhengig av hvilket drivstoff det fyres med. Olje som ikke er mineralsk (det vil vel i praksis si det samme som fossil) er lov. (se §3) *) https://www.miljodirektoratet.no/ansvarsomrader/klima/for-myndigheter/kutte-utslipp-av-klimagasser/klima-og-energitiltak/bygg-og-anlegg/oljeforbud-pa-byggeplasser/
Valmeth Skrevet 1. februar Skrevet 1. februar Inge Rognmo skrev (1 time siden): Nei, heller ikke på byggeplasser*, eller som supplement til primærkilde om det er kaldere enn sistnevnte er dimensjonert for, bare om primærkilden er ute av drift, ref. §7 i forskriften det allerede er lenket til. Men det er som sagt avhengig av hvilket drivstoff det fyres med. Olje som ikke er mineralsk (det vil vel i praksis si det samme som fossil) er lov. (se §3) *) https://www.miljodirektoratet.no/ansvarsomrader/klima/for-myndigheter/kutte-utslipp-av-klimagasser/klima-og-energitiltak/bygg-og-anlegg/oljeforbud-pa-byggeplasser/ Der kan man se, da lærte jeg noe nytt i dag også. Er noen år siden jeg jobbet på bygg. Men uansett, nå har jeg søkt litt og bla lest om avgifter på skatteetatens nettsider og kan ikke se at parafin er avgiftsbelagt mer enn øvrig mineralolje. Konklusjon; lave salgskvanta er hovedgrunn til høy pris på parafin?
Dubious Skrevet 3. februar Skrevet 3. februar Hvorfor ikke bruke gass? Kun beholderne som skal byttes ut hvert 10. år, eller kontrolleres. Gassen holder evig. Flere som bruker gassgrill, og da har beholdere i reserve som de stadig bytter ut. 1
Vokteren Skrevet 3. februar Skrevet 3. februar Dubious skrev (5 timer siden): Hvorfor ikke bruke gass? Kun beholderne som skal byttes ut hvert 10. år, eller kontrolleres. Gassen holder evig. Flere som bruker gassgrill, og da har beholdere i reserve som de stadig bytter ut. Gass til 300 kr for 12 kg er ikke spesielt billig. Den brenner bare litt renere. 1
Vokteren Skrevet 4. februar Skrevet 4. februar Vokteren skrev (På 1.2.2025 den 14.37): Parafin og fyringsolje er på vei ut. Akkurat som fossilbiler, piggdekk, egen bolig, egen bil, vedfyring osv osv. Erstatningen er trange leiligheter uten pipe og parkeringsplass, kollektivtrafikk som bryter sammen ved en vanlig norsk vinter, galopperende strømpriser, direktiver som tvinger deg til å bruke sparepengene på etterisolering o.l. Alt drevet av sterke krefter som vil tjene enda mer penger på bekostning av folk flest. En strategi som gjør samfunnet enda mer sårbart mot uforutsette hendelser. En egnet strategi for sentral-europa som fortsatt har et stort potensiale, særlig på oppvarming og transport. Norge har for lengst hentet ut det største potensialet på disse områdene. 1
Yessmann Skrevet 8. februar Forfatter Skrevet 8. februar Kakkelfant skrev (På 1.2.2025 den 14.02): https://www.hyttetorget.no/zibro-parafin-plus-extra-20l 39,50 literen - billigste jeg fant Den nytter dessverre ikke. Jeg har ikke forhandler i nærheten og frakten koster kr.999.......
ingeh Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai (endret) Yessmann skrev (På 1.2.2025 den 12.55): Har kjøpt meg en parafinovn som backup i tilfelle strømbrudd. Men er i ettertid blitt oppmerksom på hvor dyrt parafin er. Prisen i de fleste butikker er 40-60 kroner/liter. Det er 2-3X prisen på bensin - som jo er full av avgift. Brennverdien for parafin er riktignok marginalt høyere enn bensin (7%), men hva kan denne voldsomme prisforskjellen skyldes? Prisen man opplever nà er selvsagt styrt av lav etterspørsel. Men allikevel virker dette som den rene galskap. Produksjonsprisen for parafin er ca. 25 % lavere enn for bensin. Verdensprisen er ca. 10 kroner literen men som ekstrarenset og tilsatt middel for å hindre voksing ved lave temperaturer og kalles Jet A1 er literprisen ca. 5 kroner eller lavere. Her er det selvsagt svært høye volumer. MEN - i ca. 1954 da vi fylte på det ene av to fat på 212 liter pà stativ i hagen betalte far med to hundrelapper plus en tier til sjåføren av tankbilen. Vi hadde da parafinbrenner i stuen. Og dette var billigere enn fyringsolje. Verden har nok blitt ganske rar og nå presterer vi å kjøre rundt med elektrokjemisk drivstoff fordi vi tror at da vil dannelsen av værtyper bli mer slik vi vil ha det. Slik blir det rarere og rarere. Farlig?? Endret 23. mai av ingeh
Sjørøver Skrevet 6. juli Skrevet 6. juli Jeg har en 20kw webasto som går på 24v batteri for beredskap. Har vannbåren varme i hele huset. Diesel er enkelt og få tak i og går ikke ut på dato.
Radon Ready Skrevet fredag kl 07:26 Skrevet fredag kl 07:26 On 2/1/2025 at 12:55 PM, Yessmann said: Har kjøpt meg en parafinovn som backup i tilfelle strømbrudd. Men er i ettertid blitt oppmerksom på hvor dyrt parafin er. Prisen i de fleste butikker er 40-60 kroner/liter. Det er 2-3X prisen på bensin - som jo er full av av gift. Brennverdien for parafin er riktignok marginalt høyere enn bensin (7%), men hva kan denne voldsomme prisforskjellen skyldes? 1. Ser ikke helt problemet her, da et beredskapslager er noe som du forhåpentligvis aldri vil få bruk for. Siden dette derfor ikke er en løpende utgift, men en engangsutgift, og siden mengden som skal kjøpes inn og lagres er liten, så har prisen på brennstoffet mindre betydning. 2. Istedet for parafin så kan du bruke tennvæske for grill, som kjemisk sett er lik parafin og som derfor vil brenne på samme måte. Tennvæskens pris er gjerne nedsatt i grillsesongen om sommeren, dvs rett over 30 kr pr liter på Rema, og enkelte år med sterk konkurranse mellom butikk-kjedene så kan den også være sponset. Forskjellen mellom parafin, tennvæske og lampeolje, er at samtlige av disse brennstoffene har sitt utgangspunkt i samme petroleumsdestillat, men er renset i økende grad i den oppgitte rekkefølgen for en type kjemiske forbindelser som naturlig forekommer i bensin, diesel og parafin, og disse forbindelsene kalles "aromater". De minste aromatene er svært giftige, kreftfremkallende og kjennetegnes av sterk aromatisk lukt, derav navnet. Bensin er ikke renset for aromater, og nettopp derfor er alle bensinpumpene på bensinstasjonen merket med en hodeskalle som symboliserer "svært giftig". Det er enkelt å sjekke om et brennstoff inneholder aromater; du bare åpner korka på flaska og lukter på brennstoffet. Er den omtrent luktfri, så er den omtrent aromatfri. Og nettopp derfor avtar lukten sterkt på brennstoffene i rekkefølgen: parafin, tennvæske og lampeolje, mens prisen øker i samme rekkefølgen. Rensingen er dyr, og nettopp derfor er f.eks lampeolje svært dyr, men luktfri. Tennvæske for grill er nesten luktfri, som tyder på at den er nesten aromatfri, noe den også burde være siden den er ment å tenne opp en grill beregnet for grilling av mat. På mine fjellturer som gjerne varer i flere uker av gangen, så bruker jeg en parafinbrenner (Optimus Cobra, støpt i ett stykke messing) i teltet, og den står gjerne og brenner kontinuerlig fra morgen til kveld for å varme opp teltet på ekstra kalde og nedbørsrike dager, og den koker jeg også mat på. Denne brenneren inngår også i mitt beredskapslager, sammen med to parafindrevne lykter av Petromax-type som sjeldnere er i bruk. Men brennstoffet jeg bruker på disse er ikke parafin, for det er for giftig og illeluktende etter min smak. Jeg bruker istedet tennvæske for grill, og det går helt som forventet helt uten problemer (med samme dyse som for parafin/kerosene). Derfor har jeg alltid ca 10-15 flasker tennvæske stående, selvfølgelig kjøpt inn i grillsesongen. 1
Trestein Skrevet fredag kl 07:48 Skrevet fredag kl 07:48 Kan man ikke bruke flybensin på disse. Samme som jetmotorer bruker
toralfb Skrevet fredag kl 07:55 Skrevet fredag kl 07:55 (endret) Trestein skrev (21 minutter siden): Kan man ikke bruke flybensin på disse. Samme som jetmotorer bruker Flybensin er gjerne omtalt som avgas 100/LL. Ligner på 98 oktan bensin. Ikke det samme som Jet A1. Er parafinlignende flydrivstoff som brukes i jetmotorer. I Forsvaret benyttes F34 til primuser og kjøretøy, mens F-35 tilsvarer det som sivilt kalles Jet A1. Endret fredag kl 08:11 av toralfb Rettet 34 og 35
Trestein Skrevet fredag kl 08:09 Skrevet fredag kl 08:09 toralfb skrev (13 minutter siden): Flybensin er gjerne omtalt som avgas 100/LL. Ligner på 98 oktan bensin. Ikke det samme som Jet A1. Er parafinlignende flydrivstoff som brukes i jetmotorer. F-34 som benyttes av forsvaret ligner mye på JET A1. Det var Jet A1 jeg tenkte på. Tror det kan brennes i parafin ovner og er ikke ekstremt dyrt
toralfb Skrevet fredag kl 08:14 Skrevet fredag kl 08:14 Trestein skrev (2 minutter siden): Det var Jet A1 jeg tenkte på. Tror det kan brennes i parafin ovner og er ikke ekstremt dyrt Jet A1 er rimelig i innkjøp i store volum. Usikker på hvor enkelt det er å kjøpe i små volum? F34 selges neppe til sivil bruk?
Trestein Skrevet fredag kl 09:03 Skrevet fredag kl 09:03 (endret) toralfb skrev (52 minutter siden): Jet A1 er rimelig i innkjøp i store volum. Usikker på hvor enkelt det er å kjøpe i små volum? F34 selges neppe til sivil bruk? Det burde være mulig å kjøpe et fat? De holder på med helikopterflygning til hytter her i området og da har de alltid noen fat liggende. Vet om flere som har fått til parafinlamper og kokeapparat fra disse fatene https://www.afsn.no/wp-content/uploads/2025/06/Price-List-2025-07-JP8_JETA1.pdf Endret fredag kl 09:07 av Trestein
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå