Gå til innhold

Formel 1 - 2025


Hvilket Team holder du med i 2025 sesongen?  

62 stemmer

  1. 1. Hvilket Team holder du med i 2025 sesongen?

    • Alpine
      1
    • Aston Martin
      3
    • Ferrari
      14
    • Haas
      1
    • Stake Sauber
      0
    • McLaren
      23
    • Mercedes-AMG
      4
    • Racing Bulls
      0
    • Red Bull Racing
      7
    • Williams Racing
      9
  2. 2. Kommer Mohammed bin Sulayems FIA styre til å bli sittende ut sesongen?

    • Ja
      31
    • Nei
      31
  3. 3. Hvilket "best of the rest" team holder du med

    • Alpine
      2
    • Aston Martin
      5
    • Haas
      1
    • Racing Bulls
      0
    • Williams Racing
      10
    • Stake Sauber
      2


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Piastri fikk hard straff, men det å bytte de om etterpå hadde vært helt på trynet. I F1 kanalene på andre forum/sosiale medier er selve spørsmålet sett på som en helt håpløs forespørsel.

Lando ga jernet når situasjonen utspilte seg, tok inn etpar kritiske sekunder før Piastri stoppet som ga han det rommet han trengte. Igjen velger McLaren å ikke steppe inn, noe som er positivt og har slått begge veier denne sesongen.

Hadde det blitt en safety car hadde Norris ledet vm, sånn sett ble det beste scenario for Oscar gitt straffen.

Ps: Oscar bremset fra over 200 til 50 i dårlig sikt med dobbelt bremsetrykk av hva Russel hadde. I regnet, så det er liten tvil om at dette var en klassisk brakecheck. FIA har gitt ut info om dette.

Endret av DrAlban3000
Videoannonse
Annonse
Skrevet
DrAlban3000 skrev (17 minutter siden):

Ps: Oscar bremset fra over 200 til 50 i dårlig sikt med dobbelt bremsetrykk av hva Russel hadde. I regnet, så det er liten tvil om at dette var en klassisk brakecheck. FIA har gitt ut info om dette.

Jeg skjønner selv heller ikke hvordan en tidsstraff for det han gjorde er kontroversielt. Mener det hadde vært mer spesielt om det ikke ble noen straff. Forventer Mclaren/Oscar at alle bak skal ta høyde for at noen foran/føreren foran plutselig kan bremse ned med 150km/t helt uten videre?

  • Liker 1
Skrevet
Hr Kotelett skrev (55 minutter siden):

Endelig podium for Hulkenberg og så var det ingen av McLarenguttene som dynket han i Champagne 😶

Det var litt smålig synes jeg. Synes også det var veldig tydelig at karene som kommenterer hos f1tv synes Silverstone er veldig stas. 

Det ser ut som løpet er kjørt for Max nå. Det blir nok ingen tittel i år. 

  • Liker 2
Skrevet (endret)

Piastri gjorde så og si samme "brake checken" på restarten på runde 17. ned fra 200 og noen km/t til 50. Litt uenig i å kalle det en brake check da jeg ikke tror intensjonen var å få max til å måtte ta en unna manøver men mer ett ønske om å kjapt få avstand til til Saftey Car. Uansett, når han gjorde dette for andre gang bestemte dommerne seg for å ta affære selv om første tilfelle ikke ble sett på av dommerne formelt. Verstappen var til gjengjeld overasket over straffen Piastri fikk. Men klart, det er og en forskjell på klarvær og våt og sleip bane som nok og spiller inn i avgjørelsen som ble tatt. 

De går en del gjennom det i  denne videoen 

Ellers var høydepunktet for Verstappen dette løpet at Hulkenberg omsider fikk sin etterlengtede podium plass :D

 

 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Skrevet
Comma Chameleon skrev (8 minutter siden):

Kjipt at han fikk et jævla lego-trofe da og ikke et ordentlig ett 😂

Det er patetisk. Spesielt når de feirer 75 år samme helgen. Noen burde være flaue. 

Skrevet
Snylter skrev (9 minutter siden):

Da vet jo Piastri til senere at det ikke er lov å starte med varme bremser etter SC..

Nedbremsing fra 220 - 50 km/t er eneste måten å varme opp bremsene litt på?
Hvor lavt skal man kunne bremse til tenker du? 40 km/t? 30 km/t? 20 km/t? til man er stillestående?

Skrevet

Jeg mener at endringen i hastighet isolert sett er helt ok.

Den eneste måten å få skikkelig varme i bremsene er å bruke de såpass at de blir varme..

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Snylter skrev (3 minutter siden):

Jeg mener at endringen i hastighet isolert sett er helt ok.

Den eneste måten å få skikkelig varme i bremsene er å bruke de såpass at de blir varme..

Ok, så isolert sett hvor langt ned er greit? 220-50 er ok? hva med 220-40? 220-20? hvor går grensen?
Og er det like greit i regn/på våt bane som på knussktørr asfalt og sol?

edit: Jeg regner med at vi kan være enige om at et sted før stillestående må grensen gå?

Endret av wampster
Skrevet (endret)
Snylter skrev (1 time siden):

Jeg mener at endringen i hastighet isolert sett er helt ok.

Den eneste måten å få skikkelig varme i bremsene er å bruke de såpass at de blir varme..

Isolert sett, ja. I kontekst av det rundt, nei. Han hadde selvfølgelig ikke fått straffen om han var alene på strekken. Nedbremsingen var et problem her, men det må ikke alltid være det.

Endret av Comma Chameleon
Skrevet
 
Sitat

 

- George's telemetry showed that the pressure on the brakes was only 30psi. This confirms his words that he only slightly touched the pedal
- he did look in the mirrors to see Max, but he braked only after he made sure that he was next to him, and not behind him
For comparison:
- Oscar's pressure at the moment of braking was about 60 psi, the speed dropped from 218 km/h to 52 km/h
- the incident occurred at the moment when the SC was leaving the track, so Oscar was the one who sets the pace for the entire peloton
- everything also happened in poor visibility

 

 
Skrevet
Snylter skrev (7 timer siden):

Da vet jo Piastri til senere at det ikke er lov å starte med varme bremser etter SC..

Piastri gjør nok aldri den feilen igjen, det er sikkert. Om han ikke klarer å få varme i bremsene og forholde seg til reglementet er han den eneste på griden med det problemet.

Piastri begynte å prate om dette i cool down rommet (at det var urettferdig,). Da sa Hulk at trekkspill effekten var stor, at flere bakover hadde nesten krasjet og at straffen egentlig var på sin plass. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Max did not agree with Piastri's penalty
"This is not the first time something like this has happened to me. And my rivals have already acted like this towards me a couple of times.
But I only heard after the race that Oscar was penalized by 10 seconds. This is again a very harsh penalty, 10 seconds is a lot. But yes, I don't make the rules"
Skrevet

5 sekunder kunne fint vært strengt nok, men ingen straff hadde også vært feil synes jeg. Det var over grensen. 10 sekunder var vel det Max fikk får å kjøre i George Russell med vilje her om dagen, så det sier vel litt.

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Det eneste som gjorde denne straffen  "kontroversiell" er alle parallellene som blir dradd til Canada med Russell som bråbremset på samme måten og Max igjen fløy forbi da han ikke klarte å bremse opp uten at dette ga straff for Russell.  Men en må selvfølgelig anerkjenne at forholdene var forskjellige og at Piastri gjorde dette 2 ganger på 2 separate SC restarts under samme løp. 

 

 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...