Gå til innhold

Linux - Hvilken distro?

Gjest Slettet-l4Gadwj

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
2 hours ago, Svein M said:

De mest vanlige desktoper:

• KDE Plasma: Highly customizable and feature-rich, suitable for users who want a modern, Windows-like experience with heavy customization.
  • GNOME: Default for many popular distributions like Ubuntu and Fedora, offering a consistent, modern, and app-focused workflow.
  • Cinnamon: Developed for Linux Mint, it provides a familiar, traditional, and user-friendly interface similar to Windows.
  • Xfce: A stable, lightweight option that is ideal for older hardware while still providing a functional desktop.
  • LXQt: A very lightweight desktop environment, perfect for maximizing performance on low-power devices.
  • Budgie: Focuses on simplicity and elegance, designed to be familiar while offering modern design elements.
  • COSMIC: Originally a modified version of GNOME made for Pop! OS, it was later rebuilt from scratch as a standalone desktop environment using the Iced toolkit

De som er lightweight som Xfce, LXQt og MATE kan nok føles litt for enkle/funksjonsfattige i forhold til de vanlige variantene.

Leste litt om dette og ut i fra det som jeg fant på Internett, så forventet jeg at Cinnamon skulle være litt stort og treight. Men etter å ha testet litt så synes jeg heller Cinnamon ligger over mot de litt lettere variantene.

Når det gjelder GNOME og Xfce så kan det se ut som at det er vanlig å bygge opp helt forskjellige brukergransenitt, alt avhengig av Distro. GNOME i fra Pop!_OS og Fodora Workstation er jo helt forskjellig i fra hverandre, men det må vel kunne sies å være to veldig flotte varianter som ikke ligner så mye på "klassisk Windows". (Førstnevnte ligner vel litt på Mac OS, i forhold til brukergrensesnitt.)

De variantene av Cinnamon og KDE Plasma som jeg har testet, har da fungert forholdvis likt. Synes rent personlig at Cinnamon er hakket "bedre", men det blir vel da en smakssak. (Mitt kriterium det er først og fremst at operativsystemet skal være mest mulig "usynlig", man skal legge minst mulig merke til at det er der. Man skal aldri bli forstyrret av reklame, værmeldinger, eller oppdateringer, nyheter eller forslag til løsninger, som man ikke har bedt om, og så skal det hele selvfølgelig fungere dønn stabilt og feilfritt.)

Xfse ser da ut til å finnes i alle mulige praktiske utførelser. For MInt så er det vel bare en litt "skrapet" variant av Cinnamon installasjonen, mens for MX LInux Xfse, så er det noe som ser helt annerledes ut.

Det sies at å kjøre "live ISO" for å teste ikke gir samme utbytte som å gjennomføre en full installasjon. Det vil jeg mene ikke stemmer helt nå for tiden. På den PC som jeg sitter (4 år gammel Samsung laptop) så er det slik at all hardware er 100% støttet i fra Linux kernel. Ettersom Linux kernel er den samme ved live boot og ved full installasjon, så gir en test via live boot en ganske god informasjon om hvordan tingene fungerer.

Endret av arne22
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 hours ago, kremt said:

Jeg savner den menyen der du kan skru av og på wifi, bt, night light, ta screenshot etc.

Har du prøvd å høyreklikke på menylinja for å se om du kan legge til det du mangler?

Skrevet (endret)
4 hours ago, arne22 said:

Det sies at å kjøre "live ISO" for å teste ikke gir samme utbytte som å gjennomføre en full installasjon. Det vil jeg mene ikke stemmer helt nå for tiden. På den PC som jeg sitter (4 år gammel Samsung laptop) så er det slik at all hardware er 100% støttet i fra Linux kernel. Ettersom Linux kernel er den samme ved live boot og ved full installasjon, så gir en test via live boot en ganske god informasjon om hvordan tingene fungerer.

Når du kjører live iso så kjøres OS fra usb stikka, du får dermed ikke oppleve hva ssd/hdd er kapabel til før du gjør en install, blant annet

Endret av vortex
Skrevet

Ser at det det i diskusjonen er blitt et slags poeng av at bl.a. Xfce har for lite fuksjoner etc.

Men jeg har lært én ting av å gi bort gamle maskiner til folk som ikke er datakyndige: Avanserte DE er bare å glemme, mye bedre å satse på et enkelt skrivebordsmiljø som f.ex Mate.

Så har jeg prøvd litt med Budgie (Fedora). Denne fant jeg ut faller litt mellom to stoler egentlig, den skal vel være litt mer moderne enn Cinnamon. Men da passer det kanskje bedre med KDE. Klarte ikke heelt å bli enig med meg selv om Budgie var det riktige valget.

Når det er sagt så trives jeg meget godt med både KDE, Cinnamon og Xfce til daglig bruk.

Skrevet

Altså, det er ganske mye rart her og der i windows også. "Alle" klarer å bruke windows, så jeg ser virkelig ikke problemet med """""avanserte"""" DE. Man kan jo også diskutere om det er lettere eller vanskeligere med noe som har alt inkludert eller ikke. Jeg trives svært godt med KDE og har egentlig aldri hatt noe behov for å prøve noe annet

Skrevet

Har landet på at det beste er å starte minimalistisk og så legge til det man trenger etter hvert som behovene melder seg. Foretrekker en startmeny der jeg vet hva alle programmene er og gjør.

Less is more. Trenger ikke alle "bells and whistles" som standard. Selv om laptopen er ganske ny og kraftig, er det ikke noen grunn til å sløse med ressursene.

Skrevet
Radon Måling skrev (7 timer siden):

Er ikke veldig bevandret med Xfce, LxQt og de, men har ikke de også muligeten til å legge til extra widgets eller hva det måtte være man savner

Zorin legger i hvert fall inn en masse extensions/widgets/wrappers for å få både Xfce (i Lite-versjonen deres) og Gnome (standardversjon) mye nærmere Windows i funksjonalitet og utseende.

En ting som ingen har nevnt (tror jeg) er at Gnome visstnok er beste valget dersom du har en tablet eller en 2-i-1-enhet, angivelig grunnet god innebygd støtte for gyro og trykkskjerm. Min HP Spectre X360 funket flott out-of-the-bok, både i laptop- og pad-modus. Litt kalibrering for å få penn til å bli bra, men gikk ganske så greit.

Siste Zorin Lite-verson er 17.3, og den har nest nyeste Xfce-versjon - er litt spent på hvordan de vil tweake den siste Xfce når de lanserer Lite 18 om ikke alt for lenge. Dessverre har de meldt at de ikke kommer til å lansere en 19 Lite, så de akter å la Xfce-versjonen sin dø ut etterhvert, desverre. Uansett - her er Xfce-skrivebordet mitt med standardbakgrunn, minnebruk og CPU-info, samt meny og noe modifisert panel:image.thumb.png.a8818549786898dd818c696c277e4449.png

(Litt morsomt at CPU-X sier at jeg må "Start nisse" for å få all info... ;) )

• Liker 1
Skrevet (endret)
2 hours ago, vortex said:

Når du kjører live iso så kjøres OS fra usb stikka, du får dermed ikke oppleve hva ssd/hdd er kapabel til før du gjør en install, blant annet

Nei du kan ikke installere programmer og heller ikke oppdatere. Det er helt rett. Men hvis du lager en såkalt persistent live distro installasjon, så kan du det. Har testet ganske mange både som live og som hel distro. Foreløpig så er det vel ingen av de som jeg har testet, som har gitt noen overraskelser i forbindelse med overgang i fra live distro til full installasjon.

I gamle dager så kunne det nok være en hel del forskjell i erfaringen i fra live distro, men nå i dag så kjører jo alle distroene tilnærmet feilfritt, både som live og som full installasjon. Antar at det kanskje først og fremst har å gjøre med forbedringer på kernelnivå.

De fleste av de kjente distroene er jo også ganske gamle, så det har vært god tid til å oppgradere og forbedre.

Det var forresten en enkelt distro som ikke ville boote på min PC. Det var antiX. Vet ikke om det var feil ved nedlastingen eller hva det kunne skyldes(?!)

Endret av arne22
Skrevet
arne22 skrev (23 minutter siden):

Det var forresten en enkelt distro som ikke ville boote på min PC. Det var antiX.

Det har kjørt fint på flere maskiner her. Uansett spiller det vel liten trille hva man kjører om man ikke skal spille. "Alt" takler youtube og web.

Skrevet

For desktop så føler jeg disse er gode (for begynnere og andre):

KDE Plasma (den jeg bruker på kubuntu)

Cinnemon (den jeg ville valgt på Linux Mint)

GNOME (Godt valg for touch screen, eller at en liker denne desktop filosofien)

Xfce (om lavere ressursbruk er viktig)

For distro har jeg brukt: kubuntu (KDE) eller Linux Mint (Cinnemon).

Jeg tror også at disse er bra: Zorin, openSUSE, Fedora, Pop!_OS. Og sikkert andre også.

Skrevet

Jeg tenker å prøve MX fluxbox. Mange snakker om Mint men få om MX. Mint virker forsåvidt helt OK men har jo sine begrensninger. Kjørte heller ikke så lett som jeg trodde, opplevd et par ganger med total heng og måtte skru av. Jeg tror jeg foretrekker de mer klassiske linux variantene og DE, ikke liksom-windows versjonene. Bruker aldri skrivebord selv ikke i windows så ser ikke helt poenget. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...