Gå til innhold

Helt-hjem og ansvar - forsvunnet/stjålet pakke


iblazeqt

Anbefalte innlegg

Skrevet
16 hours ago, iblazeqt said:

Oppdatering: En hyggelig Epost fra Klarna dukket opp i innboksen for en times tid siden. Ginatricot har godkjent (ovenfor Klarna) kansellering av ordre og trukket kravet. Klarna rydder opp. 

Selv om du fikk pengene tilbake, så har ikke Gina Trikot lært noe, så du burde absolutt tipse Forbrukertilsynet om at de omgår norges lover: https://www.forbrukertilsynet.no/send-tips

Legg ved kopi av mailene du har fått.

Det hersker ingen som helst tvil om varen ikke kan anses å være levert om den er hengt opp på et postkassestativ.

Etter min mening kan varen kun anses å være levert dersom den er oppi postkassen med lokket lukket, eller plassert ved døren eller annet sted på tomten som ikke er umiddelbart tilgjengelig for almennheten. Dersom de ikke kan sannsynliggjøre at dette er gjort, har de ikke levert varen.

  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
John-B skrev (10 minutter siden):

Selv om du fikk pengene tilbake, så har ikke Gina Trikot lært noe, så du burde absolutt tipse Forbrukertilsynet om at de omgår norges lover: https://www.forbrukertilsynet.no/send-tips

Legg ved kopi av mailene du har fått.

Det hersker ingen som helst tvil om varen ikke kan anses å være levert om den er hengt opp på et postkassestativ.

Etter min mening kan varen kun anses å være levert dersom den er oppi postkassen med lokket lukket, eller plassert ved døren eller annet sted på tomten som ikke er umiddelbart tilgjengelig for almennheten. Dersom de ikke kan sannsynliggjøre at dette er gjort, har de ikke levert varen.

Takk for lenke! 
Tips blir sendt ila ettermiddagen. 

  • Liker 1
Skrevet
John-B skrev (28 minutter siden):

Etter min mening kan varen kun anses å være levert dersom den er oppi postkassen med lokket lukket, eller plassert ved døren eller annet sted på tomten som ikke er umiddelbart tilgjengelig for almennheten. Dersom de ikke kan sannsynliggjøre at dette er gjort, har de ikke levert varen.

Er varen sendt som brev så er den levert når brevet ligger i postkassen.

Pakker er levert når mottaker får pakken.

Derfor velger jeg som regel pakke når det er tilgjengelig, og brev kun på billige ting. 

Skrevet

Helt Hjem må vel lastes for å ikke levere i dette tilfellet. Jeg synes det å gi butikken skylden egentlig er feil, men om butikken krever Helt Hjem for tap av varene er helt greit.

Man kan ikke anse en pakke som levert til mottaker ved å bare legge den fra seg ved postkassene eller i nærheten av hjemmet. Om den ikke kan leveres forsvarlig bør de ta den med seg til egnet utleveringssted eller ta kontakt for ny levering.

Har selv opplevd å finne pakker til meg selv ved siden av postkassene i feil oppgang hvor flere hundre personer går forbi daglig. Man kan ikke kalle dette forsvarlig praksis og jeg mener transportøren har ansvaret og bør gi avsender erstatning. Uavhengig av erstatningen bør mottaker får tilbake pengene av selger umiddelbart etter tap.

Skrevet
Trulss skrev (1 time siden):

Helt Hjem må vel lastes for å ikke levere i dette tilfellet. Jeg synes det å gi butikken skylden egentlig er feil, men om butikken krever Helt Hjem for tap av varene er helt greit.

Man kan ikke anse en pakke som levert til mottaker ved å bare legge den fra seg ved postkassene eller i nærheten av hjemmet. Om den ikke kan leveres forsvarlig bør de ta den med seg til egnet utleveringssted eller ta kontakt for ny levering.

Har selv opplevd å finne pakker til meg selv ved siden av postkassene i feil oppgang hvor flere hundre personer går forbi daglig. Man kan ikke kalle dette forsvarlig praksis og jeg mener transportøren har ansvaret og bør gi avsender erstatning. Uavhengig av erstatningen bør mottaker får tilbake pengene av selger umiddelbart etter tap.

Husk at det er forskjell på skyld og ansvar.

Selger har her ansvar for at kjøper får varen som er bestilt. Men Helt Hjem kan være skyld i at det ikke skjedde.

Noe som betyr at kjøper (TS) henvender seg til selger og klager, og så må de ordne opp og evnt kreve dette dekket av Helt Hjem (som de valgte å bruke).

  • Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Trulss said:

Helt Hjem må vel lastes for å ikke levere i dette tilfellet. Jeg synes det å gi butikken skylden egentlig er feil, men om butikken krever Helt Hjem for tap av varene er helt greit.

Det er ganske enkelt - butikken har solgt ei vare, og er ansvarlege for å oppfylle avtalen. Dei må gjerne bruke underlevrandører for å oppfylle delar av avtalen; det er det normale i dei fleste kundeforhold. Men du som kunde har ingen avtale med speditør, du har avtale med butikken.

Om du prøver å krevje speditør for noko her vil du få til svar at du er ikkje deira kunde.

  • Liker 1
  • 4 måneder senere...
Skrevet (endret)

HeltHjem går rett forbi hjemmet ditt hvis du ikke skriver navnet ditt på dør. Det nyttet ikke med navn på postkassen alene. Første gang gikk han rett forbi. Neste gang han skulle forsøke å levere dagen etter så gikk jeg ut og stod der og ventet på ham, så ser jeg han kommer gående på andre siden av gaten, går rett forbi meg i lynfart. Han kommer ikke og sjekker om jeg har skrevet navn på døren engang. Går rett forbi, en liten pjokk som halvløper der. Det var første og siste gang jeg brukte HeltHjem når de løper heltforbi.

Endret av AgurkMaske
  • Liker 2
Skrevet (endret)
AgurkMaske skrev (På 12.5.2025 den 16.23):

HeltHjem går rett forbi hjemmet ditt hvis du ikke skriver navnet ditt på dør.

Det kommer nok an på budet. I blokka jeg bor, står det kun leilighetsnummer på et lite, nesten usynlig skilt over døren. Ikke noe navn. Men jeg fikk en Helt-hjem pakke levert på døren her om dagen.

Jeg er imidlertid litt skeptisk, for de leverer i løpet av natten. Da jeg gikk på jobb 05:20, lå pakken der. Først klokken 7 får jeg melding om at den er levert (er vel for å ikke vekke folk). Men mellom 05:20 og klokken 7 kan det være mange som går forbi og synes pakken ser fristende ut.

En venninne har to ganger opplevd å få beskjed om at pakken er levert, men da hun går ut for å sjekke så er den borte vekk. Da har imidlertid nettbutikken hun bestilte fra ordnet opp og sendt på nytt. Men det jeg bestilte, var fra en privatperson, og da blir det litt mer stress.

Endret av Nukleosid
Skrevet (endret)

dette med Kina-pakker ved døra bunner vel i hva som kreves/betales i frakt/levering kostnaden? Man vil ikke ha disse pakkene (tusenvis) i post-i-butikk systemet? Det er sikkert mulig for aktørene at man måtte hente selv, men da hadde vi måttet betale langt høyere frakt for at det skulle vært lønnsomt for Posten/Bring å håndtere det?

btw, kl. 5 en morgen jeg kikket ut, holdt en flokk skjærer å hakke i filler ei forholdsvis stor Temu-pakke fra Helt Hjem hos en nabo. Den var fylt med mindre småpakker som de hadde slengt utover. Der og da fikk jeg ikke gjort noe, men nevnte senere for vedkommende hva som hadde skjedd.

Endret av Mr.M
Skrevet
Mr.M skrev (13 minutter siden):

dette med Kina-pakker ved døra bunner vel i hva som kreves/betales i frakt/levering kostnaden?

Jeg har bare bestilt fra Aliexpress en gang og da fikk jeg det levert i postkassen. Helt hjem leverer vel bare fra norske avsendere?

Skrevet
ilpostino skrev (15 timer siden):

Jeg har bare bestilt fra Aliexpress en gang og da fikk jeg det levert i postkassen. Helt hjem leverer vel bare fra norske avsendere?

Helt Hjem er jo "hovedleverandøren" av pakkene fra Temu, så nå er jeg litt usikker på hva du mener?

Aliexpress (Posten/Bring) legger i postkassa så sant det får plass, men man har mulighet å velge alternativ for større pakker. Inne på Posten (når man sporer pakken) kan man fylle ut alternativet i skjema. Jeg får disse lagt i ei putekasse ved inngangspartiet. Veldig greit mht. potensielt tyveri, skjærer, eller vær & vind.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...