Bjerknez Skrevet 24. mai Forfatter Skrevet 24. mai Syar-2003 skrev (6 minutter siden): Du sier hele tiden "du velger bort" ting. Sannheten er at du ikke valgte bort 20" 868M (255/285). Du valgte bort 858m 18" (som er standard) og valgte 862l 20" som tillegg/ekstrautstyr. 😉 Ja de 862l blooming felgene i sølv (tilbudt frem tom 2024 modell) var ingen innertier utseendemessig (som mange har uttrykt). BMW har tydeligvis tatt det til etterretning. Ble en forbedring med sølv/sort invertert mellom felg og plastic inserts 👍 Detta blir jo bare ordspill.... Jeg satt med utstyrslisten forran meg samens med selger og hadde lagt til 868M felgene. Selger sa til meg at disse hadde vesentlig innvirkning på rekkevidde og ga meg noen tall. Samtidig viste han meg de 862l felgene og jeg likte faktisk utseende på dem bedre også, så da valgte jeg i egentlig bort igjen 868M felgene til fordel for rekkevidde.
Trestein Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Syar-2003 skrev (1 time siden): e40 basic har ikke M bremser (minde diameter på skiver gjør at 17" passer) Som sagt så er effekten kontinuerlig for lav til at man trenger M bremser etter min mening. Skal man kjøre Nurnburg bil motoren/batteri varm lenge før bremsene. Selv om man slår av regenerering for å spare motor/batteri. Det gjelder for de aller fleste el biler på markedet. Både tesla og porsche har problemer med å klare 7min på bane. Hvor mye mindre diameter edrive40 har er jeg litt usikker på. Mine ser veldig like ut som det en vanlig 5 serie har hatt i det siste. Bremsecaliptere kan være ulike. Bare fargen? BMW valge å utstyre bilene veldig likt uavhengig av trim. Så min bil har desverre justerbare dempere selv om de er disablet i software. Pluss en hel del andre ting. 1
Syar-2003 Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Bjerknez skrev (1 minutt siden): Detta blir jo bare ordspill.... Jeg satt med utstyrslisten forran meg samens med selger og hadde lagt til 868M felgene. Selger sa til meg at disse hadde vesentlig innvirkning på rekkevidde og ga meg noen tall. Samtidig viste han meg de 862l felgene og jeg likte faktisk utseende på dem bedre også, så da valgte jeg i egentlig bort igjen 868M felgene til fordel for rekkevidde. Det er ikke ordspill . Andre som leser kan få feil inntrykk av hva som medfølger som standard på en i4 M50 når man ordlegger seg slik. Du har leaset en standardmodell, leasingkampanje og sammen med selger gjort tilpasninger i form av å legge til ekstrautstyr. Uansett hvilken versjon M50 man tar utgangspunkt i (standard, fully charged eller supercharged) er ett sett 18" 858M sommer standard. Vinterhjul er i utgangspunktet lokale ekstrautstyr som kan være inkludert eller ikke i en kampanje/tilbud. Oftest inkludert i en leasing pakke eller kampanje. 1
Syar-2003 Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Trestein skrev (1 minutt siden): Som sagt så er effekten kontinuerlig for lav til at man trenger M bremser etter min mening. Skal man kjøre Nurnburg bil motoren/batteri varm lenge før bremsene. Selv om man slår av regenerering for å spare motor/batteri. Det gjelder for de aller fleste el biler på markedet. Både tesla og porsche har problemer med å klare 7min på bane. Hvor mye mindre diameter edrive40 har er jeg litt usikker på. Mine ser veldig like ut som det en vanlig 5 serie har hatt i det siste. Bremsecaliptere kan være ulike. Bare fargen? BMW valge å utstyre bilene veldig likt uavhengig av trim. Så min bil har desverre justerbare dempere selv om de er disablet i software. Pluss en hel del andre ting. Jeg skrev en post om forskjellen på skiver litt senere enn posten du siterer.
Trestein Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Syar-2003 skrev (1 minutt siden): Jeg skrev en post om forskjellen på skiver litt senere enn posten du siterer. Ser at man kan få skiver som er 374mm diameter på M50. edive 40 har vel bare 345mm. Som sagt så er problemet mitt at jeg må kjøre de ren ganske ofte fordi de er for lite i bruk.
Syar-2003 Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Bjerknez skrev (32 minutter siden): Bare et spørsmål... med en batteripakke med 81ish kwt kapasitet og et forbruk på 19.5kwt. Hvordan får man dette til å bli 474km.? Det er 81ish kwt pluss x antall kwt regenerert.
Syar-2003 Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai (endret) Trestein skrev (5 minutter siden): Ser at man kan få skiver som er 374mm diameter på M50. edive 40 har vel bare 345mm. Som sagt så er problemet mitt at jeg må kjøre de ren ganske ofte fordi de er for lite i bruk. 374mm er MTEC pakken (BMW big brakes) med enda større bremser og kalippere. Tilbys som ekstrautstyr kun kombinert med følgende hjulvalg :20" 868M eller 19" 861M med performance dekk. Endret 24. mai av Syar-2003
Trestein Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Syar-2003 skrev (4 minutter siden): Det er 81ish kwt pluss x antall kwt regenerert. Tror regenererte kWh er inkusive i forbruk. Det blir bare 81kWh/0.195kWh/km som blir 415km Husk også at batterikapasiteten bare er 81.3kWh når bilen er helt ny. Jeg får som regel 78.5kWh kapasitet etter BC
Trestein Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Syar-2003 skrev (2 minutter siden): 374mm er MTEC pakken (BMW big brakes) med enda større bremser og kalippere. Tilbys som ekstrautstyr kun kombinert med følgende hjulvalg :20" 868M eller 19" 861M med performance dekk. Ok for det var mulig å få samme små 345 bremser til M50 også. Mulig at nett butikken ikke skiller mellom xdrive40 og M50?
Evil-Duck Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Trestein skrev (4 minutter siden): Som sagt så er effekten kontinuerlig for lav til at man trenger M bremser etter min mening. Skal man kjøre Nurnburg bil motoren/batteri varm lenge før bremsene. Selv om man slår av regenerering for å spare motor/batteri. Det gjelder for de aller fleste el biler på markedet. Både tesla og porsche har problemer med å klare 7min på bane. Om du kun ser for deg å kjøre bilen på norske veier uten å faktisk bruke noe av kreftene så har du nok rett i at du ikke trenger M bremser, men om en har noen ambisjoner om å ta bilen ut på en trackday eller rundt nordsløyfa så kommer behovet veeeldig fort. Var selv på trackday på Våler for mange herrens år siden i en Audi A3 1,9tdi med elleville 119 hesterkrefter, tok ikke mange rundene til før bremsene var nær ubrukelige på grunn av varmgang. Du koker bremser lett som en plett uansett hva effekt bilen har. Her har en Misha Charoudin som kaster en Model 3 Performance rundt nurnburgring, og fullstendig koker bremsene. Og her er jo og Model 3 en betydelig lettere bil enn i4 som og stiler krav til bremsene. Her er samme bilen med oppgraderte bremser som gjør det myyyye bedre Så her er jo det ganske klart at Model 3 performance hadde ett stort utbytte av større bremser, til tross for den "lave" kontinuerlige effekten de fleste elbiler har 1
Trestein Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Evil-Duck skrev (1 minutt siden): Om du kun ser for deg å kjøre bilen på norske veier uten å faktisk bruke noe av kreftene så har du nok rett i at du ikke trenger M bremser, men om en har noen ambisjoner om å ta bilen ut på en trackday eller rundt nordsløyfa så kommer behovet veeeldig fort. Var selv på trackday på Våler for mange herrens år siden i en Audi A3 1,9tdi med elleville 119 hesterkrefter, tok ikke mange rundene til før bremsene var nær ubrukelige på grunn av varmgang. Du koker bremser lett som en plett uansett hva effekt bilen har. Her har en Misha Charoudin som kaster en Model 3 Performance rundt nurnburgring, og fullstendig koker bremsene. Og her er jo og Model 3 en betydelig lettere bil enn i4 som og stiler krav til bremsene. Her er samme bilen med oppgraderte bremser som gjør det myyyye bedre Så her er jo det ganske klart at Model 3 performance hadde ett stort utbytte av større bremser, til tross for den "lave" kontinuerlige effekten de fleste elbiler har Tesla har jo nesten ikke regenerering. 80kW? Din BMW har jo over det doble 190kW?. Det må kompensere for vekta og vel så det
Syar-2003 Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai (endret) Trestein skrev (20 minutter siden): Ok for det var mulig å få samme små 345 bremser til M50 også. Mulig at nett butikken ikke skiller mellom xdrive40 og M50? M50 har 345 x 36 mm som standard og andre kalippere (tillater ikke 17" felg) E40 345 x 30 mm mindre kalippere (tillater 17" felg) Kalipper fremme M50 og e40 Endret 24. mai av Syar-2003
Evil-Duck Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Trestein skrev (14 minutter siden): Tesla har jo nesten ikke regenerering. 80kW? Din BMW har jo over det doble 190kW?. Det må kompensere for vekta og vel så det Nå var poenget bare å illustrere behover enkelte har for beefy bremser i elbiler, ikke for å starte enda en pappaen min er sterkere en pappaen din diskusjon om Model 3 vs i4. At det ble en Model 3 Performance jeg dro frem var av ingen annen grunn at jeg viste at disse to videoene eksisterte med den samme bilen på 2 forskjellige bremser og samme fører som illustrerer hvor mye gode bremser kan bety, også for elbil 2
Bjerknez Skrevet 24. mai Forfatter Skrevet 24. mai Syar-2003 skrev (38 minutter siden): Det er ikke ordspill . Andre som leser kan få feil inntrykk av hva som medfølger som standard på en i4 M50 når man ordlegger seg slik. Du har leaset en standardmodell, leasingkampanje og sammen med selger gjort tilpasninger i form av å legge til ekstrautstyr. Uansett hvilken versjon M50 man tar utgangspunkt i (standard, fully charged eller supercharged) er ett sett 18" 858M sommer standard. Vinterhjul er i utgangspunktet lokale ekstrautstyr som kan være inkludert eller ikke i en kampanje/tilbud. Oftest inkludert i en leasing pakke eller kampanje. Såpass høye tanker om folk i denne tråden har jeg at dem ikke blindt kjøper en bil basert på innhold i en forumtråd. Jeg laget denne tråden for at den skulle handle om erfaringer og ellers ting rundt i4. Jeg forteller om mine erfaringer på godt og vondt og om jeg sier at jeg "valgte bort" kontra "ikke valgte" tror jeg skaper i beste fall et oppkonstruert problem. For MEG så valgte jeg det bort for jeg hadde allered valgt det som ekstrautstyr. Da blir det naturlig for meg å si at jeg valgte det bort. Om andre blir forvirret og fullstendig satt ut av det må dem ta på sin egen kappe mener jeg. Da er det jo bra vi har sånne som deg her som kaster seg over de fleste feilformuleringer og strekker opp andre med fakta. Til tider er det veldig nyttig, men det kan blir litt FOR mye av det gode også.
Syar-2003 Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai For å kort oppsummere hva som trigget dagens diskusjoner. 2026 i4 M60: + Mere power (50 hester) + Raskere akselerasjon (0.2 s ved 0-100) + Lengre rekkevidde (30km) Selv om økningen i aks og rekkevidde er små er det en forbedring på begge punktene tross økningen i effekt fra 536hp til 693hp (544HK til ~ 701HK) Har det noe for seg å bytte inn dagens M50!til M60 , sikkert ikke. Men for nye kjøpere er den en forbedring. 1
Evil-Duck Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Inkrementelle oppgraderinger er tross alt helt uhørt innen bilproduksjon så ikke rart det blir diskusjon () 1
Syar-2003 Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Bjerknez skrev (6 minutter siden): Såpass høye tanker om folk i denne tråden har jeg at dem ikke blindt kjøper en bil basert på innhold i en forumtråd. Jeg laget denne tråden for at den skulle handle om erfaringer og ellers ting rundt i4. Jeg forteller om mine erfaringer på godt og vondt og om jeg sier at jeg "valgte bort" kontra "ikke valgte" tror jeg skaper i beste fall et oppkonstruert problem. For MEG så valgte jeg det bort for jeg hadde allered valgt det som ekstrautstyr. Da blir det naturlig for meg å si at jeg valgte det bort. Om andre blir forvirret og fullstendig satt ut av det må dem ta på sin egen kappe mener jeg. Da er det jo bra vi har sånne som deg her som kaster seg over de fleste feilformuleringer og strekker opp andre med fakta. Til tider er det veldig nyttig, men det kan blir litt FOR mye av det gode også. Sånne som deg ... Det er jo ikke "din tråd" lengre, det har du jo selv uttalt. Presisjon og være presis er visstnok en god egenskap. Mulig det har gått deg hus forbi men det er "svært" mange i elbiltrådene her på diskusjon.no som er opptatt av priser, utstyr hva som er inkludert og hva som koster ekstra og hvor mye. Da synes jeg bare det er rett og rimelig å presisere hva som er inkludert og hva som er tillegg. Mulig dette hjulvalget ditt var en femtilapp på månedsleien men for en som kjøper med 868M blir det 30 tusen ekstra på sluttprisen med tillegg av mtec som automatisk inkluderes. 5
Trestein Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Syar-2003 skrev (34 minutter siden): M50 har 345 x 36 mm som standard og andre kalippere (tillater ikke 17" felg) E40 345 x 30 mm mindre kalippere (tillater 17" felg) Kalipper fremme M50 og e40 Så det er tykkelsen som er forskjell. Vanligvis er det diameter og areal man endrer. Vil tro at M50 har større areal på bremsestemplene. Litt forundret over at min også har 4 stempler
Lord Britishface Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Selv valgte jeg bort strandeiendom på Nesøya med underjordisk garasje, båthus og svømmebasseng og tok i stedet treroms i i gammel boligblokk. Veldig fornøyd med den avgjørelsen! 2
Syar-2003 Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Trestein skrev (3 minutter siden): Så det er tykkelsen som er forskjell. Vanligvis er det diameter og areal man endrer. Vil tro at M50 har større areal på bremsestemplene. Litt forundret over at min også har 4 stempler Større diameter og areal på skiver isolert sett gir ikke nødvendigvis mere stopping power. Man øker diameter, har doble/tykkere med bedre ventilering etc for å forhindre at de går varme. Varme bremser mister stopping power. Er en fin YT video som har en god drilldown av dette temaet. Skal poste om jeg finner den igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå