Syar-2003 Skrevet 7. mai Skrevet 7. mai Bjerknez skrev (11 timer siden): Må si jeg bare elsker Drevit Grey fargen. Når det ikke er sol eller når det ikke er dagslys etc. samt kveld så ser den helt grå ut. Men når solen skinner på lakken så får den en helt spesiell gullaktig farge. Ganske stilig Har prøvd og ta bilde av effekten her, men det ser enda bedre ut i virkeligheten: Skjedde svært sjelden i mitt eie av dravit gray jeg hadde i over 2 år. Har kun ett bilde av det 1. Resten var den temmelig kjedelig utseende slik bilde 2. 1
Bjerknez Skrevet 7. mai Forfatter Skrevet 7. mai Jeg synes nå faktisk egentlig at den grå fargen på det siste bildet du la inn av bilen den er dritfin. Har sett noen sorte I4 M50 å dem ser direkte kjedelige ut i forhold synes jeg. Jeg liker at bilen har en mørk og dus farge, men som samtidig ikke er sort. Sterke farger har jeg aldri vært fan av på biler. Sterke farger er mer kledelige på "konebiler" og småbiler som ikke er like "seriøse" på en måte. Fargene i seg selv kan være fine, men bilen ser litt klovnete ut. Det er en av grunnene til at jeg fjernet Msport setene i bilen. Det ble bare litt "too much" for meg. Sikkert fint i en Ferarri, men det er nå tross alt ikke en Ferarri jeg kjører.
Syar-2003 Skrevet 7. mai Skrevet 7. mai (endret) Bjerknez skrev (34 minutter siden): Jeg synes nå faktisk egentlig at den grå fargen på det siste bildet du la inn av bilen den er dritfin. Smaken er som baken , todelt Gjorde masse research i forkant og hadde store forhåpninger til dravit grau etter alle bilder/videoer i ulike kanaler og instagram m.m , og skjønte i ettertid at meste var fra US California, Miami, Saudi, Dubai etc.i sterk og høy sol eller fra forhandleres ustillinger med sine spesielle spotlights. Solforholdene og lyset her tll lands gjorde at det ble en skuffelse og bilen var flat mørk grå/brun til vanlig og til og minnet om militær farget i dagslys med lav norges sol🤢 Var også som deg veldig entusiastisk de første månedene. Så ble den også stygg dagen etter vask av bare litt støv. Den jeg har nå i frozen pure gray ser lekker ut selv med et to ukers støvlag på. Og etter å hatt denne i4-M50 i over 2 år er jeg fremdeles slått av hvor lekker den "fargen" er Man fjerner forresten ikke m-setene. De er ikke standard og må legges til uansett hvilken versjon du velger. Endret 7. mai av Syar-2003
Bjerknez Skrevet 7. mai Forfatter Skrevet 7. mai Syar-2003 skrev (7 minutter siden): Smaken er som baken , todelt Gjorde masse research i forkant og hadde store forhåpninger til dravit grau etter alle bilder/videoer i ulike kanaler og instagram m.m , og skjønte i ettertid at meste var fra US California, Miami, Saudi, Dubai etc.i sterk og høy sol eller fra forhandleres ustillinger med sine spesielle spotlights. Solforholdene og lyset her tll lands gjorde at det ble en skuffelse og bilen var flat mørk grå/brun til vanlig og til og minnet om militær farget i dagslys med lav norges sol🤢 Var også som deg veldig entusiastisk de første månedene. Så ble den stygg dagen etter vask av støv. Den jeg har nå i frozen pure gray ser lekker ut selv med et to ukers støvlag på. Og etter å hatt denne i4-M50 i over 2 år er jeg fremdeles slått av hvor lekker den "fargen" er Man fjerner forresten ikke m-setene. De er ikke standard og må legges til uansett hvilken versjon du velger. Ja, smaken er som baken, helt klart. Jeg liker veldig godt gråfargen. Den kunne vært bittelitt mørkere faktisk. Lyse biler har jeg ikke spesielt sansen for. M sport setene var en del av Msport pluss pakken (mener jeg å huske) men etter å ha kjørt en demobil med disse var ikke disse gode for min rygg og dem så også litt "glorete" ut. Ble litt for "mye". Er jo tross alt ikke en ferarri dette. Uansett, så mener jeg vertfall selv at jeg traff innertier på fargevalget. Siden jeg liker og polere litt etc. så er frozen fargene utelukket for min del. Men matt lakk ser stilig ut når det er nytt, men igjen ville jeg valgt en mørk utgave. Min bil blir vasket såpass ofte at den sjelden ser støv uansett, hehe.
Syar-2003 Skrevet 8. mai Skrevet 8. mai (endret) Bjerknez skrev (27 minutter siden): M sport setene var en del av Msport pluss pakken (mener jeg å huske) Nei det er ikke noe som heter det. Det er en pakke som heter "m sport pro pack" og den inneholder m-setebelter, shadow headlights og røde bremsekalippere. Det er kun to type seter til i4m50 : sportseter med ulike setetrekk/farger (stoff, sensatec vernasca skinn og merino skinn) og m-sportseter som også har noen variasjoner av trekk (sort skinn med blå søm eller sort skinn med innslag av rødt). M-seterne har hel rygg med integrert nakkestøtte og et m-skilt og bygger mere ut på baksiden. De er et individuelt tillegg/oppgradering og ikke del av noen pakke. 🙂 Endret 8. mai av Syar-2003
Bjerknez Skrevet 8. mai Forfatter Skrevet 8. mai M sport pro var det jeg mente ja. Husker ikke alle detaljer fra bestillingen.
Evil-Duck Skrevet 8. mai Skrevet 8. mai Har blitt fan av den "nye" fargen Cape York Green Metallic, har en i5 som freser rundt om her med den lakken. Hadde nok fort endt med den om jeg skulle kjøpt en ny BMW nå. Klin umulig å gjøre seg opp noen mening på denne fargen uten å se den i virkeligheten, men den er virkelig lekker. 1 1
Bjerknez Skrevet 8. mai Forfatter Skrevet 8. mai Syar-2003 skrev (10 minutter siden): Her er den klassiske fargekombinasjonen 👌 Har sett en del biler med matt lakk som ikke ser spesielt pene ut etter en stund. Typiske defekter jeg ser er blanke skjolder diverse steder. Matt lakk kan heller ikke poleres enkelt og er vanskeligere og holde vedlike etc. men ja, det ser bra ut når dem er nye. Står også litt om det her: https://www.dropoff.no/artikkel/populært-med-matt-lakk-på-nye-biler-dette-er-viktig-å-tenke-på Jeg hadde matt lakk (mørke grå) på en motorsykkel jeg hadde. Var et sant h***** og holde vedlike, ble fort riper og den var i det hele tatt ganske skjør og tålte ikke mye. Etter bare to år var den vesentlig forringet og da snakker vi om en motorsykkel som ble kjøpt klin ny og kun gikk sommerstid. Jeg liker utseendet som matt lakk gir, men vanlig lakk er etter min erfaring mye mer motstandsdyktig mot ytre påvirkninger.
Syar-2003 Skrevet 8. mai Skrevet 8. mai (endret) Bjerknez skrev (6 timer siden): Har sett en del biler med matt lakk som ikke ser spesielt pene ut etter en stund. Typiske defekter jeg ser er blanke skjolder diverse steder. Matt lakk kan heller ikke poleres enkelt og er vanskeligere og holde vedlike etc. men ja, det ser bra ut når dem er nye. Står også litt om det her: https://www.dropoff.no/artikkel/populært-med-matt-lakk-på-nye-biler-dette-er-viktig-å-tenke-på Jeg hadde matt lakk (mørke grå) på en motorsykkel jeg hadde. Var et sant h***** og holde vedlike, ble fort riper og den var i det hele tatt ganske skjør og tålte ikke mye. Etter bare to år var den vesentlig forringet og da snakker vi om en motorsykkel som ble kjøpt klin ny og kun gikk sommerstid. Jeg liker utseendet som matt lakk gir, men vanlig lakk er etter min erfaring mye mer motstandsdyktig mot ytre påvirkninger. Bilen er selvsagt lakkbeskyttet med keramisk coating fra forhandler, faktisk med drop-off siden før den ble utlevert Og har vært hos de til etterbehandling to ganger allerede. Og lakken er helt strøken etter to år og fem måneder. Jeg har også to år bak meg med en annen bil med matt wrap😛. Vedlikehold (vask) er identisk og man følger akkurat de samme vaskerutinene som en bil med shiny lakk med drop-off ceramic coating. Parkeringsbulker med sår i lakk og keying må selvsagt utbedres med respray. Men dette har jeg vært klar over siden før jeg tok valget og har alt fått erfaring med. Har vært gjennom en utbedring etter en senterparkering dingert inn i min sidedør forårsaket av tredjepart. Har ikke skjedd nå på ti- femten år faktisk. Utbedring og omlakkering ble gjort helt strøkent av et autorisert bmw lakkverksted. For de var det en triviell sak selv om hele panel måtte bli omlakkert. Skaden var taksert til 40k og ble dekket av toppforsikring uten bonustap. Egenandelen måtte jeg stå for selv da skadeforvolder var ukjent part. Bonus , eventuelle riper i kategorien swirls i klarlakken som kan ses med det menneskelige øye på mørke (dravit) blank lakk grunnet lysets brytning blir usynlige på en frozen matt bil. Sammenlikningen med MC som man sitter og ligger utenpå og gnukker mot lakken blir nok litt feil 😅 Endret 8. mai av Syar-2003
Bjerknez Skrevet 8. mai Forfatter Skrevet 8. mai Syar-2003 skrev (2 minutter siden): Bilen er selvsagt lakkbeskyttet med coating fra forhandler, faktisk med drop-off siden før den ble utlevert Og har vært hos de til etterbehandling to ganger allerede. Og lakken er helt strøken etter to år og fem måneder. Jeg har også to år bak meg med en annen bil med matt wrap😛. Vedlikehold (vask) er identisk og man følger akkurat de samme vaskerutinene som en bil med shiny lakk med drop-off ceramic coating. Parkeringsbulker med sår i lakk og keying må selvsagt utbedres med respray. Men dette har jeg vært klar over siden før jeg tok valget og har alt fått erfaring med. Har vært gjennom en utbedring etter en senterparkering dingert inn i min sidedør forårsaket av tredjepart. Har ikke skjedd nå på ti- femten år faktisk. Utbedring og omlakkering ble gjort helt strøkent av et autorisert bmw lakkverksted. For de var det en triviell sak selv om hele panel måtte bli omlakkert. Skaden var taksert til 40k og ble dekket av toppforsikring uten bonustap. Egenandelen måtte jeg stå for selv da skadeforvolder var ukjent part. Bonus , eventuelle riper i kategorien swirls i klarlakken som kan ses med det menneskelige øye på mørke (dravit) blank lakk grunnet lysets brytning blir usynlige på en frozen matt bil. Jeg har litt blandede erfaringer med coating. Mange tror jeg missforstår ordet coating og mange kaller det "glassering" eller ekstra lag med klarlakk etc. og tror at man beskytter lakken godt. Det som er bra med coating er at bilen blir lettere og holde ren og at skitt og smuss løsner lettere. Men noe mekanisk beskyttelse er det ikke. Ikke av nevneverdig grad. Coating er nemlig ikke like hard som klarlakk (selv om den er hardere enn vanlig lakkforsegling etc. Derimot koster Coating langt mer (hvis man betaler proffe for jobben) da hele bilen må "renses" og poleres før coating legges på. En hurtigforsegling legger man mens man spyler av bilen og tar maks 2 minutter. Dette gjør man omtrent hver tredje måned og i forbindelse med vask og koster kanskje 10 kr. pr. gang i middel. Men ja, Coating er litt bedre og holder lenger, men krever vedlikehold og koster såpass mye mer at jeg synes det er helt på grensen til idiotisk. Gjør man det selv er det helt innafor hvis man vet hva man driver med. Da vil jeg si det er verdt det. Skulle jeg få swirls i lakken på min, så fjerner jeg dette lett selv. Evt. kan jeg betale proffe for å polere den, så kan jeg legge beskyttelse selv. Men det skal sies at jeg liker å pusle med slikt selv Men coating kan jeg ikke legge for jeg har ikke noe optimalt sted og stå. Men ja, har man matt lakk så synes ikke vaskeriper like godt, men jeg synes bakdelene ellers overgår fordelene for min del. Men matt lakk er så absolutt pent, avhengig av farge, noe som er en smakssak.
Syar-2003 Skrevet 8. mai Skrevet 8. mai Bjerknez skrev (5 timer siden): Matt lakk kan heller ikke poleres enkelt Matt lakk skal overhode ikke poleres.
Bjerknez Skrevet 8. mai Forfatter Skrevet 8. mai Syar-2003 skrev (Akkurat nå): Matt lakk skal overhode ikke poleres. Det er nok riktig ja.
Syar-2003 Skrevet 8. mai Skrevet 8. mai (endret) Bjerknez skrev (32 minutter siden): Men ja, Coating er litt bedre og holder lenger, men krever vedlikehold og koster såpass mye mer at jeg synes det er helt på grensen til idiotisk. Initiell kost var bakt inn i nybilprisen fra Bavaria , men tror det var 7500,- Årlig etter og rebehandling dekket Bavaria første året. Årets kostet 1875,- Det er peanøtter og absolutt verdt det "for meg". Jeg har heller ikke noe eget sted å stå og dille med detaljert vask og polering og slik type arbeid. Så jeg føler meg overhode ikke som noen idiot. Endret 8. mai av Syar-2003
DrAlban3000 Skrevet 8. mai Skrevet 8. mai (endret) Bjerknez skrev (23 minutter siden): Coating er nemlig ikke like hard som klarlakk (selv om den er hardere enn vanlig lakkforsegling etc. Derimot koster Coating langt mer (hvis man betaler proffe for jobben) da hele bilen må "renses" og poleres før coating legges på. Her sto det mye rart. Bare finner du på ettersom du skriver? Coating kan være så mangt, men om du mener keramisk coating så er denne langt hardere enn lakken din. Det er poenget til beskyttelsen, å lage en meget tynn og hard barriere imot skitt og slitasje. Endret 8. mai av DrAlban3000
Hansien Skrevet 8. mai Skrevet 8. mai Syar-2003 skrev (24 minutter siden): Initiell kost var bakt inn i nybilprisen fra Bavaria , men tror det var 7500,- Årlig etter og rebehandling dekket Bavaria første året. Årets kostet 1875,- Det er peanøtter og absolutt verdt det "for meg". Jeg har heller ikke noe eget sted å stå og dille med detaljert vask og polering og slik type arbeid. Så jeg føler meg overhode ikke som noen idiot. Nå vet jeg ikke hvor lang tid en slik etterbehandling/rebehandling tar. Men det virker som om enkelte glemmer av at man gjerne har en timelønn når man utfører arbeid. Folk som driver med bilpleie burde ta tiden de bruker, kostnadene på materiell og utstyr også legge på sin egen timelønn når de sammenligner det med å stå selv å drive med dette kontra sette det bort.
Syar-2003 Skrevet 8. mai Skrevet 8. mai (endret) Hansien skrev (24 minutter siden): Nå vet jeg ikke hvor lang tid en slik etterbehandling/rebehandling tar. Men det virker som om enkelte glemmer av at man gjerne har en timelønn når man utfører arbeid. Folk som driver med bilpleie burde ta tiden de bruker, kostnadene på materiell og utstyr også legge på sin egen timelønn når de sammenligner det med å stå selv å drive med dette kontra sette det bort. Årets var re/etterbehandlig var bil minus tre paneler venstre side. Disse panelene fikk ny drop-off keramisk beskyttelse da de var strippet og nylakkert og det kostet 800 pr panel eks mva (3000kr) men denne regningen tok forsikringsselskapet. Bavaria har jo en avtale med Bilfix og det er vel naturlig med gode priser for lakkkonservering via forhandler jamført med privat. Endret 8. mai av Syar-2003
sverreb Skrevet 8. mai Skrevet 8. mai 41 minutes ago, DrAlban3000 said: Her sto det mye rart. Bare finner du på ettersom du skriver? Coating kan være så mangt, men om du mener keramisk coating så er denne langt hardere enn lakken din. Det er poenget til beskyttelsen, å lage en meget tynn og hard barriere imot skitt og slitasje. Keramisk coating er (skal være) silisium dioksid eller silisiumkarbid (usikker på om det egentlig er en ting, kildene jeg fant var ikke gode) Dette er definetivt hardere enn polymerene i lakken. Samtidig er coatingen så tynn at man ikke egentlig kan forvente noe særlig ripebeskyttelse. Det er litt som å kle en gummimatte med aluminiumsfolie og forvente at det skal beskytte mot kutt og pungteringer. Det kan sikkert bidra til å begrense de mikroskopiske ripene man får fra vanlig vask, men ikke forvent at det gjør noe med en ripe som man vil kunne føle med neglen. Først og fremst gjør den bilen mer lettstelt. Noen 'kjermaiske' coatinger er egentlig silisiumpolymere og ikke kjeramikk i hele tatt AFAIK 1
Bjerknez Skrevet 8. mai Forfatter Skrevet 8. mai DrAlban3000 skrev (49 minutter siden): Her sto det mye rart. Bare finner du på ettersom du skriver? Coating kan være så mangt, men om du mener keramisk coating så er denne langt hardere enn lakken din. Det er poenget til beskyttelsen, å lage en meget tynn og hard barriere imot skitt og slitasje. Tror jeg ordla meg litt feil. Jeg snakker ut fra erfaring og hva jeg har opplevd. Jeg har hatt coating på både bil og motorsykkel og testet litt om hverandre (er en del år siden nå). På MC tanken feks. fikke jeg like fort gnissemerker etter tankveske med coating som jeg gjorde uten og med vanlig voks. Derfor annser jeg hardheten som jeg skriver. Så MIN faktiske opplevelse av coating er at den ikke er hardere. Vertfall ikke av den form at den forhindrer mekanisk slitasje mer enn annen forsegling. At det står at coating er hardere på flasken spiller liten trille for meg så lenge det ikke gagner meg.
Bjerknez Skrevet 8. mai Forfatter Skrevet 8. mai sverreb skrev (4 minutter siden): Keramisk coating er (skal være) silisium dioksid eller silisiumkarbid (usikker på om det egentlig er en ting, kildene jeg fant var ikke gode) Dette er definetivt hardere enn polymerene i lakken. Samtidig er coatingen så tynn at man ikke egentlig kan forvente noe særlig ripebeskyttelse. Det er litt som å kle en gummimatte med aluminiumsfolie og forvente at det skal beskytte mot kutt og pungteringer. Det kan sikkert bidra til å begrense de mikroskopiske ripene man får fra vanlig vask, men ikke forvent at det gjør noe med en ripe som man vil kunne føle med neglen. Først og fremst gjør den bilen mer lettstelt. Noen 'kjermaiske' coatinger er egentlig silisiumpolymere og ikke kjeramikk i hele tatt AFAIK HELT enig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå