Gå til innhold

Alvorlig feil på elbil - hvor vanlig er det?


Mercruiser

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
39 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Men bremsene vil fungere uavhenging av hva softwaren gjør eller ikke gjør. Det er ren fysikk. Pedalen er koblet til et hydraulisk stempel. Når man dytter på pedalen trykker man inn stemplet, hydraulikkvæsken dyttes inn i bremsene, bremseklossene dyttes mot bremseskivene, bilen stopper.

Husk at du er avhengig av en fungerende bremsekraftforsterker. I elbiler er denne ofte elektrisk. Dog vil jeg tro sjansen for at både gassen og bremsekraftforsterkeren skal feile samtidig er så godt som 0.

I tillegg kan ABS-pumpa motvirke bremsepedalen. Men igjen er det forsvinnende liten sjanse for at man skal få flere slike feil samtidig.

Skrevet
9 minutes ago, sedsberg said:

Husk at du er avhengig av en fungerende bremsekraftforsterker. I elbiler er denne ofte elektrisk. Dog vil jeg tro sjansen for at både gassen og bremsekraftforsterkeren skal feile samtidig er så godt som 0.

I tillegg kan ABS-pumpa motvirke bremsepedalen. Men igjen er det forsvinnende liten sjanse for at man skal få flere slike feil samtidig.

Du er ikke avhengig av bremsekraftforsterkren. Det blir bare tyngre å bremse uten den.

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Just now, Espen Hugaas Andersen said:

Du er ikke avhengig av bremsekraftforsterkren. Det blir bare tyngre å bremse uten den.

Du vil aldri i livet klare å blokkere en elmotor på full gass med uassisterte bremser. Det er så vidt man klarer å stoppe en rullende bil.

Endret av sedsberg
Skrevet (endret)
sedsberg skrev (3 timer siden):

Husk at du er avhengig av en fungerende bremsekraftforsterker. I elbiler er denne ofte elektrisk. Dog vil jeg tro sjansen for at både gassen og bremsekraftforsterkeren skal feile samtidig er så godt som 0.

I tillegg kan ABS-pumpa motvirke bremsepedalen. Men igjen er det forsvinnende liten sjanse for at man skal få flere slike feil samtidig.

Det er ikke nok at både bremsekraftforsterker og gasspedal svikter. Både gass- og bremsepedal sensorer på gjenskape et spesifikt digitalt signal på opptil 64-bits. ABS pumpa kan ikke motvirke bremsepedalen.

Endret av AL123
Skrevet
6 hours ago, AL123 said:

Det er ikke nok at både bremsekraftforsterker og gasspedal svikter. Både gass- og bremsepedal sensorer på gjenskape et spesifikt digitalt signal på opptil 64-bits. ABS pumpa kan ikke motvirke bremsepedalen.

Hele jobben til ABS-pumpa er å motvirke bremsepedalen. Altså unngå blokkering av bremsene. Det er en ikke så veldig uvanlig feil at f.eks. en dårlig hjulsensor kan gi falsk utlsag som dermed jobber mot pedalen i dét man skal bremse. Man mister ikke bremsene totalt men det blir markant hardere siden man må presse mot ABS-en. Har selv hatt to biler med nettopp dette problemet. Ikke unormalt at man må ta sikringen til ABS for å kunne kjøre trygt. Spesielt på eldre biler. Nyere biler har litt andre sensorer som vil sette feil i ECM raskere og koble ut ABS-en.

Skrevet (endret)
10 hours ago, sedsberg said:

Du vil aldri i livet klare å blokkere en elmotor på full gass med uassisterte bremser. Det er så vidt man klarer å stoppe en rullende bil.

Bremsekraftforsterkeren vil typisk forsterke bremsekraften med 3-4 ganger. Altså om man normalt sett må bruke 10 kg kraft på pedalen for full aktivering av bremsene så vil det uten bremsekraftforsterkeren kreve 30-40 kg for full aktivering av bremsene. Det er fullt mulig å stoppe en elbil med full effekt på motoren uten bremsekraftforsterker.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Skrevet
sedsberg skrev (10 timer siden):

Du vil aldri i livet klare å blokkere en elmotor på full gass med uassisterte bremser. Det er så vidt man klarer å stoppe en rullende bil.

 

Espen Hugaas Andersen skrev (11 minutter siden):

Det er fullt mulig å stoppe en elbil med full effekt på motoren uten bremsekraftforsterker.

Jeg har ikke prøvd å stoppe en elbil uten bremsekraftforsterker. Men jeg har prøvd å gasse og bremse samtidig med både Tesla Model Y og BMW i3. Det er helt uproblematisk å stoppe bilen, med stor margin. Så hvis det er 3-4 ggr. hjelp med BKF, så vil jeg tro det fremdeles er fullt mulig. Men antagelig litt forvirrende å måtte tråkke mye hardere.

At bremse skal feile samtidig som bilen gir full gass ukontrollert, det er ekstremt usannsynlig. For hvert tilfelle av denne kombinasjonen, burde det være drøssevis av tilfeller med enten bremsevikt eller max gass. Det burde også skje i alle andre situasjoner enn ved parkering og sakte kjøring.

Det er ikke dermed sagt at jeg utelukker at bilen skyter fart på egenhånd. Men det er veldig usannsynlig. Occam's razor.. Føreren tar feil av pedalene.

  • Liker 2
Skrevet
Just now, Dovreekspressen said:

Jeg har ikke prøvd å stoppe en elbil uten bremsekraftforsterker. Men jeg har prøvd å gasse og bremse samtidig med både Tesla Model Y og BMW i3. Det er helt uproblematisk å stoppe bilen, med stor margin.

Selvsagt. De fleste biler kutter gassen når man bremser når alt fungerer. Men å holde igjen en løpsk (eller to) elmotor på 3-400HK klarer du ikke uten ekstrahjelp fra bremsekraftforsterkeren.

  • Liker 2
Skrevet
11 minutes ago, sedsberg said:

Selvsagt. De fleste biler kutter gassen når man bremser når alt fungerer. Men å holde igjen en løpsk (eller to) elmotor på 3-400HK klarer du ikke uten ekstrahjelp fra bremsekraftforsterkeren.

Bremsene vinner over motorene, og man kan aktivere bremsene fullt uten bremsekraftforsterker, altså kan man stoppe bilen uten bremsekraftforsterker.

(Nå tror jeg heller ikke at det er et spesielt sannsynlig at bremsekraftforsterkeren feiler samtidig som motoren gir utilsiktet fullt pådrag. Men poenget er at det er ikke teoretisk mulig å havne i en situasjon der man ikke klarer stoppe bilen, uten en alvorlig mekanisk feil på bremsene som vil være synlig i etterkant.)

Skrevet
2 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Bremsene vinner over motorene, og man kan aktivere bremsene fullt uten bremsekraftforsterker, altså kan man stoppe bilen uten bremsekraftforsterker.

(Nå tror jeg heller ikke at det er et spesielt sannsynlig at bremsekraftforsterkeren feiler samtidig som motoren gir utilsiktet fullt pådrag. Men poenget er at det er ikke teoretisk mulig å havne i en situasjon der man ikke klarer stoppe bilen, uten en alvorlig mekanisk feil på bremsene som vil være synlig i etterkant.)

Har selv hatt BMW men en av de berykta vakumpumpene. Hvis denne røyk kunne du bare glemme å bremse så hardt at hjula låser seg (eller ABS slår inn). Skulle jeg bremse litt brått var jeg redd seteryggen skulle knekke. Legg til at de fleste sitter med setet så langt bak at de må styre pedalene med tærne så er det ikke særlig realitstisk å stoppe 3-400HK med bare muskler. Spesielt ikke hvis det gjelder gamlinger på 70+ år.

Men at sansynligheten for at dette skal gå galt samtidig er ekstremt lav er jeg enig i.

  • Liker 1
Skrevet
sedsberg skrev (52 minutter siden):

Selvsagt. De fleste biler kutter gassen når man bremser når alt fungerer. Men å holde igjen en løpsk (eller to) elmotor på 3-400HK klarer du ikke uten ekstrahjelp fra bremsekraftforsterkeren.

i3-en drar på med sine 170 hk selv med bremsepedalen inne, men det trengs kun et lett trykk på bremsen for å holde den igjen. Teslaen kutter pådraget, så der er det ikke like lett å si hvor hardt det ville ha verdt. Den er 3x så sprek, men har også kraftigere bremser.

Skrevet
Dovreekspressen skrev (10 minutter siden):

i3-en drar på med sine 170 hk selv med bremsepedalen inne, men det trengs kun et lett trykk på bremsen for å holde den igjen. Teslaen kutter pådraget, så der er det ikke like lett å si hvor hardt det ville ha verdt. Den er 3x så sprek, men har også kraftigere bremser.

I3 har ikke motor på fremaksel, så de hjulene er fristilt.

Skrevet
Snowleopard skrev (16 timer siden):

Så kroppen flyr bakover mens foten fremdeles presses fremover, fremfor å fly bakover sammen med resten av kroppen? Og da på den pedalen som er vanskeligst å treffe pga vinkelen man har på foten når man prøver å buksere seg på plass? Husk at det er en midtkonsoll mellom der man skal skritte over, som delvis skjuler gasspedalen. Fysisk så høres dette ut som den sprøeste tanken...! ;)

Jeg tenker som så at når man prøver å flytte seg over fra passasjerplassen til førerplasssen, så er det naturlig å sette foten til venstre der det ikke er pedaler for å få plass til høyre fot når man har fått plassert bakenden i setet. Så dersom man feiltråkker på en pedal med venstre fot, så er det bremsepedalen som er den man mest sannsynlig treffer.

Men altså, oppi det hele skal man altså treffe bremsen først, komme borti girvelgeren og så komme borti gassen, noe NAF-folkene var helt ute av stand til, med sine folk som var omtrent samme størrelse som eier.

Jeg er helt på linje med deg her.

Men har ikke denne situasjonen vært gjenstand for rekonstruksjon? Var jo en ny rekonstruksjon et år etter ulykken t.o.m. Vet ikke hva de hadde fokus på da.

  • Liker 1
Skrevet
Syar-2003 skrev (2 timer siden):

I3 har ikke motor på fremaksel, så de hjulene er fristilt.

Ja, hvilken betydning har det?

Testet Y-en akkurat. Den kutter ikke pådraget ved brems og gass samtidig. Gassen i bunnen og lett trykk på bremsen, så opprettholdes farten bilen allerede har. Neppe identisk oppførsel på Volvo, så for så vidt ikke relevant.

Prøvde også starte og kjøre bilen uten å sitte i setet. Det går helt fint.

Skrevet
sedsberg skrev (6 timer siden):

Har selv hatt BMW men en av de berykta vakumpumpene. Hvis denne røyk kunne du bare glemme å bremse så hardt at hjula låser seg (eller ABS slår inn). Skulle jeg bremse litt brått var jeg redd seteryggen skulle knekke. Legg til at de fleste sitter med setet så langt bak at de må styre pedalene med tærne så er det ikke særlig realitstisk å stoppe 3-400HK med bare muskler. Spesielt ikke hvis det gjelder gamlinger på 70+ år.

Men at sansynligheten for at dette skal gå galt samtidig er ekstremt lav er jeg enig i.

Men ikke helt utenkelig at ikke dette var det som kunne ha skjedd med den Teslaen på Torgalmenningen? Høres egentlig ut som det var nettopp det som kan ha inntruffet her.

Spørsmålet da er jo om Tesla har fanget opp dette i systemet, eller om det feilet samtidig, som er grunnen til at ikke er blitt fanget opp i loggen?

Selvsagt bare spekulasjoner her, siden jeg ikke har hatt muligheten til (eller kunnskapen om jeg hadde tilgangen, som sikkert uansett er begrensset av Tesla) til å sjekke dette på den aktuelle bilen?

Skrevet (endret)
1 hour ago, Snowleopard said:

Men ikke helt utenkelig at ikke dette var det som kunne ha skjedd med den Teslaen på Torgalmenningen? Høres egentlig ut som det var nettopp det som kan ha inntruffet her.

Spørsmålet da er jo om Tesla har fanget opp dette i systemet, eller om det feilet samtidig, som er grunnen til at ikke er blitt fanget opp i loggen?

Selvsagt bare spekulasjoner her, siden jeg ikke har hatt muligheten til (eller kunnskapen om jeg hadde tilgangen, som sikkert uansett er begrensset av Tesla) til å sjekke dette på den aktuelle bilen?

Tesla har elektrisk bremsekraftforsterker og trenger ikke vakumpumpe.

Bosch iBooster i par år gammel Y (og den logges nok)

IMG_20251003_173202421_HDR_PCT.thumb.jpg.aebe0512f0a07ba726dae2c26e9698bc.jpg

Unntaket er vel de første bilene deres som måtte ha vakumpumpe.

Endret av Complexity
Skrevet
sedsberg skrev (9 timer siden):

Hele jobben til ABS-pumpa er å motvirke bremsepedalen. Altså unngå blokkering av bremsene

sedsberg skrev (9 timer siden):

Hele jobben til ABS-pumpa er å motvirke bremsepedalen. Altså unngå blokkering av bremsene. Det er en ikke så veldig uvanlig feil at f.eks. en dårlig hjulsensor kan gi falsk utlsag som dermed jobber mot pedalen i dét man skal bremse. Man mister ikke bremsene totalt men det blir markant hardere siden man må presse mot ABS-en. Har selv hatt to biler med nettopp dette problemet. Ikke unormalt at man må ta sikringen til ABS for å kunne kjøre trygt. Spesielt på eldre biler. Nyere biler har litt andre sensorer som vil sette feil i ECM raskere og koble ut ABS-en.

 

Nei, ABS kan bremse uten at du tråkker inn pedalen, men kan aldri hindre deg i å bremse ned bilen.

Skrevet (endret)
6 hours ago, AL123 said:

Nei, ABS kan bremse uten at du tråkker inn pedalen, men kan aldri hindre deg i å bremse ned bilen.

Jo, den motvirker pedalen. Du kjenner bokstavlig talt pedalen bli skøvet tilbake. Den vil som jeg nevnte ikke fullstendig hindre deg, men den vil motvirke. Altså det blir tyngre å bremse.

Endret av sedsberg
Skrevet
sedsberg skrev (3 minutter siden):

Jo, den motvirker pedalen. Du kjenner bokstavlig talt pedalen bli skøvet tilbake. Den vil som jeg nevnte ikke fullstendig hindre deg, men den vil motvirke. Altså det blir tyngre å bremse.

Nei, det vil ikkje bli tyngre å bremse. Du bør sette deg ned med et flytdiagram for ABS og se hydraulikkstrømmen går.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...