nebrewfoz Skrevet tirsdag kl 17:42 Skrevet tirsdag kl 17:42 31 minutes ago, Snowleopard said: De nektet jo for at vektsensorer ikke eksisterte i setene, så hvordan forventer du at jeg skal finne uttalelser om at de "ikke-eksisterende" vektsensorene hadde noe med airbagene å gjøre? D må jammen lese bedre, og ikke spørre om "bevis" for noe som ikke er påstått! Du vet ikke noe om hvordan spørsmålene ble stilt. (Ikke jeg heller, for den del.) Hvis det var i relasjon til airbag, og hvis det er tilfelle at vektsensorene i setene ikke er koblet til airbag-systemet, så kan jeg godt se for meg at noen i farten kunne komme til å si "men det er ingen vektsensorer der". Vi snakker bare om utdrag fra samtaler, i tredje parts gjengivelse - ikke noen utskrift fra et rettsforhør. Ingen vil bli dømt pga de setningene du blafrer med. Og ta et lite skritt tilbake og se på hva det egentlig er du diskuterer her: Gir det mening å la et system som potensielt kan redde livet ditt være avhengig av en billig vektsensor i et bilsete? Hvor stor er sannsynligheten for at en slik vektsensor feiler? Hva er konsekvensen hvis den feiler? Hvis en vektsensor som feiler forhindrer at en airbag blir utløst, så er det potensielt katastrofalt. Hvis en vektsensor som feiler forhindrer at lampen "Fasten Seat Belts" blir tent når det sitter en person i setet uten setebelte på, så får ikke bilføreren noe lampevarsel (eller lydvarsel?) om at det sitter en dårlig beskyttet passasjer i bilen.
Snowleopard Skrevet tirsdag kl 17:54 Skrevet tirsdag kl 17:54 nebrewfoz skrev (1 minutt siden): Du vet ikke noe om hvordan spørsmålene ble stilt. (Ikke jeg heller, for den del.) Hvis det var i relasjon til airbag, og hvis det er tilfelle at vektsensorene i setene ikke er koblet til airbag-systemet, så kan jeg godt se for meg at noen i farten kunne komme til å si "men det er ingen vektsensorer der". Vi snakker bare om utdrag fra samtaler, i tredje parts gjengivelse - ikke noen utskrift fra et rettsforhør. Ingen vil bli dømt pga de setningene du blafrer med. Og ta et lite skritt tilbake og se på hva det egentlig er du diskuterer her: Gir det mening å la et system som potensielt kan redde livet ditt være avhengig av en billig vektsensor i et bilsete? Hvor stor er sannsynligheten for at en slik vektsensor feiler? Hva er konsekvensen hvis den feiler? Hvis en vektsensor som feiler forhindrer at en airbag blir utløst, så er det potensielt katastrofalt. Hvis en vektsensor som feiler forhindrer at lampen "Fasten Seat Belts" blir tent når det sitter en person i setet uten setebelte på, så får ikke bilføreren noe lampevarsel (eller lydvarsel?) om at det sitter en dårlig beskyttet passasjer i bilen. Det var da veldig hvor opptatt du var av dette spørsmålet om vektsensor mot airbags, når det jeg har skrevet er at bilen ikke burde være mulig å kjøre uten registrere en fører i førersetet. Jeg er i dette tilfellet mest opptatt av at bilen velger å kjøre (eller bli kjørt) av noen som ikke sitter i førersetet. Det altså samtidig som den visstnok skal måtte være med fot på bremsepedal for å skifte gir, og som dermed går mot at vedkommende samtidig har tråkket på gassen, og ikke da overstyrt eventuelt trykk på gassen. Det er altså noe annet enn om airbags skal utløses eller ikke. Til akkurat den jobben, håper og tror jeg at det er flere sensorer involvert. Men spør gjerne Volvo sine representanter/selgere om dette. Gjerne noen som er klar over at setene har vektsensor. Og er du så opptatt av hvilke spørsmål som er stilt, hvilken form og presentasjonsmåte på disse, så føler jeg at du heller bør stille de spørsmålene til Motor og NRK, da det er de som presenterer dette. 2
Espen Hugaas Andersen Skrevet tirsdag kl 19:15 Skrevet tirsdag kl 19:15 (endret) 4 hours ago, Snylter said: Noe som høres helt usannsynlig ut at stemmer. Det har også vært såpass mange tilfeller med disse bilene at det neppe kan skyldes brukerne. Det høres helt sannsynlig ut for min del. Når man sitter på noe som plutselig beveger seg fremover, så vil overkroppen skyves bakover og føttene vil gå forover og rundt over hodet (man ruller bakover), så fremt man ikke finner noe å sette beina i mot for å hindre den bevegelsen. Om det man da setter beina i mot er gasspedalen så er man i en situasjon man ikke lett kommer seg ut av. Endret tirsdag kl 19:18 av Espen Hugaas Andersen 1
Espen Hugaas Andersen Skrevet tirsdag kl 19:20 Skrevet tirsdag kl 19:20 (endret) 3 hours ago, kremt said: Det er ekstremt beleilig for Volvo, Statens Vegvesen og Politiet at konklusjonen blir "pedalforvirring". Det rett og slett den rimeligste løsningen for alle parter, unntatt forulempede med familie. Det er en tragisk sak og det er synd ingen helt har kunnet konkludere med hva som har skjedd men at alle peker på hverandre. I Sandvika er det ikke snakk om pedalforvirring. Der er det snakk om et mer uvanlig uhell der man klarer å plante foten på gasspedalen mens man kaver for å komme seg over midtkonsollen. Og sannheten er sannheten uansett hvor beleilig eller ubeleilig den er. Endret tirsdag kl 19:21 av Espen Hugaas Andersen 2
Espen Hugaas Andersen Skrevet tirsdag kl 19:28 Skrevet tirsdag kl 19:28 (endret) 2 hours ago, Snowleopard said: De nektet jo for at vektsensorer ikke eksisterte i setene, så hvordan forventer du at jeg skal finne uttalelser om at de "ikke-eksisterende" vektsensorene hadde noe med airbagene å gjøre? D må jammen lese bedre, og ikke spørre om "bevis" for noe som ikke er påstått! De skulle åpenbart ikke kommet med utsagnet, men for min del var det ganske åpenbart at en ingeniør hos Volvo hadde forklart til et ledelse- eller PR-menneske uten teknisk bakgrunn at det var ingen vektsensor som del av airbag-utløsningssystemet, og de har tenkt "ingen vektsensor, OK". Jeg ser ikke helt poenget med å terpe på det at et menneske hos Volvo ikke vet hva de snakker om. Man skal ikke ha mye peiling på bil for å vite at setene har vektsensor. Endret tirsdag kl 19:30 av Espen Hugaas Andersen 2
Snylter Skrevet tirsdag kl 19:40 Skrevet tirsdag kl 19:40 18 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said: I Sandvika er det ikke snakk om pedalforvirring. Der er det snakk om et mer uvanlig uhell der man klarer å plante foten på gasspedalen mens man kaver for å komme seg over midtkonsollen. Og sannheten er sannheten uansett hvor beleilig eller ubeleilig den er. Hvordan vil du da forklare at mannen satt med hele kroppen på høyre side i bilen etter ulykken? Det var ikke noe bein på andre siden av midtkonsollen, noe det ville vært naturlig om det var dersom han var halvveis over til venstre.. 2
Espen Hugaas Andersen Skrevet tirsdag kl 19:43 Skrevet tirsdag kl 19:43 (endret) 4 minutes ago, Snylter said: Hvordan vil du da forklare at mannen satt med hele kroppen på høyre side i bilen etter ulykken? Det var ikke noe bein på andre siden av midtkonsollen, noe det ville vært naturlig om det var dersom han var halvveis over til venstre.. Vitnet sa at sist hun så offeret (få sekunder før ulykken) satt han med et bein på hver side av midtkonsollen. Etter bilen falt ned fire etasjer er det ganske mulig at han endte opp et annet sted. Endret tirsdag kl 19:44 av Espen Hugaas Andersen 1
Snylter Skrevet tirsdag kl 19:53 Skrevet tirsdag kl 19:53 8 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said: Vitnet sa at sist hun så offeret (få sekunder før ulykken) satt han med et bein på hver side av midtkonsollen. Etter bilen falt ned fire etasjer er det ganske mulig at han endte opp et annet sted. Vitner har en tendens til å se det de blir fortalt at de så, vitner er ekstremt upålitelige særlig når det kommer til denne typen detaljer. Legg til medias fremstilling av hennes utsagn så får vi enda en usikkerhetsfaktor..
Espen Hugaas Andersen Skrevet tirsdag kl 19:56 Skrevet tirsdag kl 19:56 Just now, Snylter said: Vitner har en tendens til å se det de blir fortalt at de så, vitner er ekstremt upålitelige særlig når det kommer til denne typen detaljer. Legg til medias fremstilling av hennes utsagn så får vi enda en usikkerhetsfaktor.. Selv om man forkaster vitneutsagnet så er man ikke noe nærmere at det var noe galt med bilen. Når en bil faller fire etasjer så er det fint mulig for en person som sitter i førersetet å ende opp i passasjersetet. 1
Snylter Skrevet tirsdag kl 19:57 Skrevet tirsdag kl 19:57 Vi får se utfallet av saken i USA, Volvo vil vel se at de taper og i siste liten få på plass et enormt forlik.. I tilfelle betyr det i realiteten at de har levert et produkt med feil. 1
Espen Hugaas Andersen Skrevet tirsdag kl 20:02 Skrevet tirsdag kl 20:02 (endret) I USA er normalen å inngå forlik selv om man ikke har gjort noe galt. Rettsystemet er ikke spesielt velfungerende. Men hvis et selskap mener de kan lett bevise at de ikke har gjort noe galt så vil de stort sett ta det til retten, så vi kan se. Endret tirsdag kl 20:02 av Espen Hugaas Andersen
Snowleopard Skrevet tirsdag kl 20:04 Skrevet tirsdag kl 20:04 Espen Hugaas Andersen skrev (26 minutter siden): Jeg ser ikke helt poenget med å terpe på det at et menneske hos Volvo ikke vet hva de snakker om. Man skal ikke ha mye peiling på bil for å vite at setene har vektsensor. Du skjønner vel at på disse to linjene, så motsier du deg selv her. Klart vedkommende burde visst bedre, og ikke kommet med et så tåpelig utsagn! Så må jeg si jeg ikke skjønner hvorfor dere bare ser dette mot utløsning av airbag, da det var en av flere punkter som skal bevise at fyren aldri satt i førersetet. Det store spørsmålet er altså hvordan bilen kunne sette seg selv i gir, når vedkommende ikke var ung og sprek, men heller noe stiv og støl med sine rygg/hofteproblemer i tillegg til lang. Han hadde derfor problemer med å komme seg over, så heller ikke veldig sannsynlig at han har klart å operere pedalene slik dere henger dere opp i. 1
Espen Hugaas Andersen Skrevet tirsdag kl 20:19 Skrevet tirsdag kl 20:19 (endret) 15 minutes ago, Snowleopard said: Du skjønner vel at på disse to linjene, så motsier du deg selv her. Klart vedkommende burde visst bedre, og ikke kommet med et så tåpelig utsagn! Ja, men hva beviser det at en person som jobber hos Volvo ikke har peiling på bil? 15 minutes ago, Snowleopard said: Så må jeg si jeg ikke skjønner hvorfor dere bare ser dette mot utløsning av airbag, da det var en av flere punkter som skal bevise at fyren aldri satt i førersetet. Det store spørsmålet er altså hvordan bilen kunne sette seg selv i gir, når vedkommende ikke var ung og sprek, men heller noe stiv og støl med sine rygg/hofteproblemer i tillegg til lang. Det store spørsmålet er hvordan personen klarte å sette bilen i gir, ettersom det er absolutt ingenting som tyder på at bilen satte seg selv i gir. Og det gir fullstending mening at når man sitter på midkonsollen og forsøker bevege seg over i førersetet så kan man komme borti litt av hvert. Hvor sannsynlig er det at *akkurat* den gangen en person gjør noe som er uvanlig og til dels farlig så skulle bilen få en feil med flere av systemene, forårsake en ulykke, og så er det i etterkant ikke noe spor for at bilen har hatt noen feil? Det er ikke en rimelig antakelse. Det er som å observere at to personer går inn i en bakgate, og en person kommer ut av bakgaten dekket i blod, man undersøker nærmere og finner et lik med fem stikksår i ryggen og en kniv dekket i blod, og så hopper man bukk over den åpenbare løsningen og heller antar at han snublet og falt på kniven. 15 minutes ago, Snowleopard said: Han hadde derfor problemer med å komme seg over, så heller ikke veldig sannsynlig at han har klart å operere pedalene slik dere henger dere opp i. Det er ekstremt sannsynlig. Endret tirsdag kl 20:20 av Espen Hugaas Andersen 1
Hårek Skrevet tirsdag kl 20:25 Skrevet tirsdag kl 20:25 frohmage skrev (6 timer siden): Vet vi at han skulle rygge ut, altså i motsetning til å kjøre frem? Fra link i første post i denne tråden, Politiet uttaler: " Vi vet at sjåføren kjørte ut med fronten først."
frohmage Skrevet tirsdag kl 20:31 Skrevet tirsdag kl 20:31 (endret) Hårek skrev (8 minutter siden): Fra link i første post i denne tråden, Politiet uttaler: " Vi vet at sjåføren kjørte ut med fronten først." Ja jeg mente også det, men ble usikker da det ble diskutert effekten av revers for en side eller to siden. edit; Jeg misforsto denne diskusjonen her Hanhijnn skrev (7 timer siden): Ah, så du mener at bilen(e) akselererer bakover? Ja det kan jo forklare hvordan folk blir presset mot gasspedalen. Takk for oppklaringen. 😜 Endret tirsdag kl 20:34 av frohmage
nebrewfoz Skrevet tirsdag kl 21:40 Skrevet tirsdag kl 21:40 1 hour ago, Snowleopard said: Så må jeg si jeg ikke skjønner hvorfor dere bare ser dette mot utløsning av airbag, da det var en av flere punkter som skal bevise at fyren aldri satt i førersetet. Var det ikke en påstand som bl.a. ble fremsatt i Motor, at mannen umulig kunne ha sittet i førersetet fordi airbagen på førersiden ikke hadde blitt utløst?
Snowleopard Skrevet tirsdag kl 22:31 Skrevet tirsdag kl 22:31 nebrewfoz skrev (47 minutter siden): Var det ikke en påstand som bl.a. ble fremsatt i Motor, at mannen umulig kunne ha sittet i førersetet fordi airbagen på førersiden ikke hadde blitt utløst? Jo, det stemmer. Men det var ikke sagt noen steder at mangel på utslag på vektsensorene var de eneste som førte til det. Kombinasjonen av faktorer, som bl.a. at eier ble funnet i passasjersetet var vektig argument her, kombinert med at mannen med hans dårlige rygg/hofte og kroppslengde ikke klarte å komme seg over i førersetet. 1
Snowleopard Skrevet tirsdag kl 22:34 Skrevet tirsdag kl 22:34 Jeg begynner egentlig å gå lei av å sitte å måtte svare på ale disse spørsmålene som har låst seg til at setesensor (og kun det) = airbag-aktivering. Synes jeg har svart mer enn nok på dette, så jeg gir meg med diskusjon på det punktet. Dere vet hva jeg har svart på dette nå. Så får vi heller se hva som blir sluttstrek i denne saksføljetongen. 1
Hanhijnn Skrevet onsdag kl 06:29 Skrevet onsdag kl 06:29 USA-saken: https://www.motor.no/aktuelt/her-er-mannen-som-saksoker-volvo-i-usa/341806 Er visst mange med "pedalforvirring" der også... 1
sverreb Skrevet onsdag kl 11:56 Skrevet onsdag kl 11:56 5 hours ago, Hanhijnn said: USA-saken: https://www.motor.no/aktuelt/her-er-mannen-som-saksoker-volvo-i-usa/341806 Er visst mange med "pedalforvirring" der også... Anslagsvis ca 16000 ulykker i året i USA p.g.a. pedalforvirring. Ja det er veldig vanlig. Det vil være overraskende om du finner et større bilmerke eller bilmodell hvor dette ikke har skjedd. https://en.wikipedia.org/wiki/Sudden_unintended_acceleration 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå