Mercruiser Skrevet søndag kl 11:03 Forfatter Skrevet søndag kl 11:03 5 minutes ago, Complexity said: Min gjør heldigvis ikke dette, og det går automatisk i park om døren åpnes.. Det er litt rart ikke Audi har slik funksjon Jeg tror Audi har det. For øvrig vil normalt ikke "kryp"-funksjonen på automatgir være kraftig nok til at en bil kan brase gjennom en vegg.
Complexity Skrevet søndag kl 11:07 Skrevet søndag kl 11:07 4 minutes ago, sedsberg said: Det gjør min også. Men hvis jeg sitter i bilen og slipper bremsa så kan den rulle. Rettere sagt, den går ikke i park men handbrekket går på automatisk. Men tar jeg av handbrekket også så kan den rulle. Ja er vel forkjellige metoder der ute. Min bil holder inne bremsen alltid når bilen står stille. Slippes kun når gass trykkes inn. Og handbrekk er det samme som park. Dvs bilen min har egentlig ingen av delene den holder bare inne bakbremsen når "park" er aktivert. Aktiverer jeg "handbrekk" kliper den bare enda hardere på bakbremsen. Det har man sjelden bruk for.
Complexity Skrevet søndag kl 11:09 Skrevet søndag kl 11:09 5 minutes ago, Mercruiser said: Jeg tror Audi har det. For øvrig vil normalt ikke "kryp"-funksjonen på automatgir være kraftig nok til at en bil kan brase gjennom en vegg. Audi Q4 skal aktivere brems om man åpner døren sier google ja, Så noe rart har nok skjedd.
sedsberg Skrevet søndag kl 11:10 Skrevet søndag kl 11:10 Elbil? Min har mekanisk park i girkassa i tillegg til parkbrems på bakhjula. Og bilen skal gi forsiktig gass når man slipper bremsa (i gir) eller stå stille til man gir gass velger jeg selv. Men å gå ut av bilen uten å forsikre seg om at den ikke kan rulle er dårlig vane uansett om man har automatikk eller ikke.
Complexity Skrevet søndag kl 11:53 Skrevet søndag kl 11:53 41 minutes ago, sedsberg said: Elbil? Min har mekanisk park i girkassa i tillegg til parkbrems på bakhjula. Og bilen skal gi forsiktig gass når man slipper bremsa (i gir) eller stå stille til man gir gass velger jeg selv. Men å gå ut av bilen uten å forsikre seg om at den ikke kan rulle er dårlig vane uansett om man har automatikk eller ikke. Elbil jeg har ja. Men har også en Nissan Leaf og den bryr seg ikke om at døren er åpen og kjører avgårde. Den viser ett symbol på skjermen om at man burde sette bilen i Park når døren er oppe eneste men den gjør ingenting selv. 2 1
Svein M Skrevet søndag kl 13:01 Skrevet søndag kl 13:01 (endret) På en bensin/diesel vil så høre at en stopper motor. Og en kunne også slå av motor med nøkkel. På elbil vil jeg tro en forsatt har muligheten å sette bilen i park, og sette på håndbrekk. Men jeg er ikke helt sikker på hva som kan skje om en sitter i bilen og ved et uhell trykker på gassen. Endret søndag kl 13:02 av Svein M
Complexity Skrevet søndag kl 13:59 Skrevet søndag kl 13:59 57 minutes ago, Svein M said: På en bensin/diesel vil så høre at en stopper motor. Og en kunne også slå av motor med nøkkel. På elbil vil jeg tro en forsatt har muligheten å sette bilen i park, og sette på håndbrekk. Men jeg er ikke helt sikker på hva som kan skje om en sitter i bilen og ved et uhell trykker på gassen. Mange moderne biler er veldig stille så man hører ikke nødvendigvis motoren. Fysiske nøkler er ikke så vanlig der heller lenger. Er startknapp som på de fleste elbiler. 1
Hanhijnn Skrevet i går, 05:23 Skrevet i går, 05:23 Complexity skrev (18 timer siden): Min gjør heldigvis ikke dette, og det går automatisk i park om døren åpnes.. Det er litt rart ikke Audi har slik funksjon Rart at ikke alle nyere biler har den sikkerhetsanordningen. 1
Hanhijnn Skrevet i går, 06:32 Skrevet i går, 06:32 Lurer på om dette kommer til å bli en trend nå...? https://www.motor.no/aktuelt/sigurd-klomsaet-vil-heve-volvo-kjop-foler-meg-ikke-trygg-i-bilen/328507 Det må nå vel gå ut over salget av Volvo generelt, og XC40 spesielt vil jeg tro. 1
Locrin Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden (endret) On 9/14/2025 at 3:01 PM, Svein M said: På en bensin/diesel vil så høre at en stopper motor. Og en kunne også slå av motor med nøkkel. På elbil vil jeg tro en forsatt har muligheten å sette bilen i park, og sette på håndbrekk. Men jeg er ikke helt sikker på hva som kan skje om en sitter i bilen og ved et uhell trykker på gassen. Så lenge det ikke er hybrid i hvertfall, da kan man sikkert bli lurt. På min bil ( Tesla Model S 2014 ) så stopper jeg bilen med bremsen og trykker inn knappen som setter bilen i Park. Det er den sølvfargede knappen på illustrasjonen. Jeg kan da både høre og føle og se at parkbremsen aktiveres. På nyere modeller så aktiveres også parkbremsen når man åpner døren mens bilen er i gir, ihvertfall i rolig fart, har ikke prøvd på E6, men man kan fortsatt tvinge bilen til å kjøre ved å sette den i Drive igjen med døren åpen. Her er en illustrasjon for hvordan Tesla viser hvorvidt du er i PRND. Bilen i dette eksempelet står i revers og jeg synes det er ganske tydelig. Jeg har uansett lært for lenge siden at man alltid slipper bremsen pent, og trykker inn gassen pent. Uansett hvor flink man tror man er til å kjøre bil. Da gir man seg selv litt tid til å reagere riktig dersom virkeligheten er en annen enn oppfatningen. Endret 12 timer siden av Locrin 1
Svein M Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Jeg ser at opplegget er å sette bilen i "P". Og det aktiverer også parkeringsbrems. Og at en da for å kunne kjøre igjen setter bilen i "R" eller "D" (mens en holder på bremsen). Det virker å være et greit opplegg.
agvg Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden AL123 skrev (På 5.12.2024 den 23.38): Som en ekstra redundans vil motorstyreenheten altid velge det signalet som gir minst gasspådrag. Mao ikke nødvendigvis genialt for driftssikkerheten, men bra for sikkerheten. De mangler den tredje sensoren, du kan ikke verifisere dataen med bare to sensorer.
Leo_ Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Det er nok vanlig med to sensorer, en går fra høy til lav, den andre går fra lav til høy. Om disse ikke oppfører seg som forventet i forhold til hverandre tolkes dette som signalfeil og throttle command underkjennes.
Trestein Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Complexity skrev (På 14.9.2025 den 13.07): Ja er vel forkjellige metoder der ute. Min bil holder inne bremsen alltid når bilen står stille. Slippes kun når gass trykkes inn. Og handbrekk er det samme som park. Dvs bilen min har egentlig ingen av delene den holder bare inne bakbremsen når "park" er aktivert. Aktiverer jeg "handbrekk" kliper den bare enda hardere på bakbremsen. Det har man sjelden bruk for. Lurer litt på håndbrems funksjonen. Hva skjer om spolen mister strøm? låser den seg? Eller kan man risikere at bilen ruller om man kobler fra 12v batteriet. står bilen i park skal den være mekanisk låst? Har hatt så mange biler med svak håndbrems at jeg liker muligheten for mekanisk låsing
Complexity Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) 31 minutes ago, Trestein said: Lurer litt på håndbrems funksjonen. Hva skjer om spolen mister strøm? låser den seg? Eller kan man risikere at bilen ruller om man kobler fra 12v batteriet. står bilen i park skal den være mekanisk låst? Har hatt så mange biler med svak håndbrems at jeg liker muligheten for mekanisk låsing Motorisert aktuator på bakbremsen. Om du fjerner 12V forblir den der den er. Så er større problem med å få flytta en bil med dødt 12V enn det er at den triller avgårde om 12V dør. Med mekanisk låsing så mener du den fysiske splinten noen biler har i girkassen sin? Fungerte jo utmerket på Kia Soul. De hadde en tendens til å knekke så bilene trillet avgårde. De slapp en software update som gjorde om park funksjonen til å heller bruke aktuator på bakbremsen som f.eks Tesla gjør. Høres ut som det er tryggere. Endret 3 timer siden av Complexity
AL123 Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden agvg skrev (8 timer siden): De mangler den tredje sensoren, du kan ikke verifisere dataen med bare to sensorer. Selvfølgelig kan de det. Tror du må utdype den påstanden din
AL123 Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Complexity skrev (45 minutter siden): De slapp en software update som gjorde om park funksjonen til å heller bruke aktuator på bakbremsen som f.eks Tesla gjør. Høres ut som det er tryggere. Det tryggeste er selvfølgelig å både ha parkfuksjon i girkasse og håndbrekksfunksjon.
Complexity Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) 29 minutes ago, AL123 said: Det tryggeste er selvfølgelig å både ha parkfuksjon i girkasse og håndbrekksfunksjon. Koster nok å utvikle noe holdbart til bilens girkasse. Kjenner du hvor mye bilen vugger når du setter den i park så kjenner du hvor mye krefter den lille låsen skal tåle å holde. Msn høres ikke ofte om f.eks Tesla som triller avgårde selv om de bare bruker ett system? Bilene i dag følger godt med og gir beskjed også. Lite utrag av feil med parkbrems på Tesla. Endret 2 timer siden av Complexity
AL123 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Complexity skrev (11 minutter siden): Koster nok å utvikle noe holdbart til bilens girkasse. Kjenner du hvor mye bilen vugger når du setter den i park så kjenner du hvor mye krefter den lille låsen skal tåle å holde. Msn høres ikke ofte om f.eks Tesla som triller avgårde selv om de bare bruker ett system? Bilene i dag følger godt med og gir beskjed også. Lite utrag av feil med parkbrems på Tesla. Dette er veldig enkelt. Park og håndbrekk er 2 forskjellige ting. Har man kun en av delene, så har man ingen redundans.
agvg Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden AL123 skrev (1 time siden): Selvfølgelig kan de det. Tror du må utdype den påstanden din Hvis du skal ha redundans og sikkerhet så må du ha tre sensorer, med tre kan du sammenligne verdiene og den med avvik fra de to andre kan ignoreres.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå