Gå til innhold

Hva skal vi gjøre med teknologisk inkompetente politikere?


Anbefalte innlegg

Da har forsvarsministerens Facebook-konto blitt hacket. Jeg vil påstå det er grunn til oppsigelse å bli hacket i 2024, spesielt når man innehar en så offentlig og kjent stilling som minister, da det skal veldig lite til for å gjøre det så å si umulig å bli hacket.

Lærer ikke våre folkevalgte, og da spesielt ministere, om grunnleggende datasikkerhet? Hvor er Stortingets IT-avdeling? Hva med Forsvarsdepartementet? NSM? Har ingen lært noe av de siste årens flauser?

Jeg blir direkte dårlig og flau av å tenke på hva uvedkommende kan få tilgang til på Grams Facebook-konto.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hadde vært fint å fått flere detaljer rundt dette, om han hadde totrinnsgodkjenning og diverse. Vi får vente å se, men dette er jo noe vi må finne ut mer av, vi kan ikke ha det slik. 

 

Det må vell være en prosedyre rundt offentlige mennesker/politikere når det kommer til bruk av sosiale medier m.m? 

Lenke til kommentar

Vi får heller håper de er instruert til å ikke dele statshemmeligheter på Facebook, selv Trump måtte ta til takke med en ekstra telefon i sin tid.

Metodene for sosial engineering blir bedre for hver dag så at noen i denne alderen går på er ikke uventet og neppe oppsigelsesgrunn - i motsetning til alt annet de finner på i regjeringen.

Lenke til kommentar

Man får håpe statsråden i forsvarsdepartementet er smartere enn sin unge kollega i justisdepartementet/kinesisk etterretning, og opprettholder et klart skille mellom jobb og fritid hva angår datasystemer.

Generelt hva angår Facebook og andre løsninger for online lagring og kommunikasjon man ikke drifter selv må man ta for gitt at absolutt alt man laster opp/sender i praksis er delt offentlig, uansett hvilke innstillinger man tror man setter for deling. Ting som ikke tåler å stå på forsiden av VG neste dag skal ikke legges på Facebook selv med de strengeste innstillingene for deling, ei heller sendes over Facebook Messenger.

Lenke til kommentar

Jeg tviler på at Facebook-kontoen hans er lenket til sikre systemer, men hvem vet... jeg forstår fremdeles ikke hvorfor våre folkevalgte og offentlige personer får bruke smarttelefoner i jobben uansett. De burde legges igjen hjemme eller samles inn når de entrer Storting eller Regjerings- bygg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Runar skrev (2 timer siden):

Da har forsvarsministerens Facebook-konto blitt hacket. Jeg vil påstå det er grunn til oppsigelse å bli hacket i 2024, spesielt når man innehar en så offentlig og kjent stilling som minister, da det skal veldig lite til for å gjøre det så å si umulig å bli hacket.

Lærer ikke våre folkevalgte, og da spesielt ministere, om grunnleggende datasikkerhet? Hvor er Stortingets IT-avdeling? Hva med Forsvarsdepartementet? NSM? Har ingen lært noe av de siste årens flauser?

Jeg blir direkte dårlig og flau av å tenke på hva uvedkommende kan få tilgang til på Grams Facebook-konto.

At den blir hacket er ein ting, men om dei av den grunn skulle få tilgang til sensitiv informasjon hadde vore endå verre. Eg håpar ein minister har vett nok til å ikkje bruke FB til sånt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 hours ago, Runar said:

Jeg blir direkte dårlig og flau av å tenke på hva uvedkommende kan få tilgang til på Grams Facebook-konto.

Slapp av. Kontoen var ikke hacket, men noen hadde opprettet en annen konto i Forsvarsministerens navn: https://www.forsvaretsforum.no/bjorn-arild-gram-datasikkerhet-sosiale-medier/mistenkte-at-gram-sin-konto-var-hacket-falsk-alarm/381884?noLog=1

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...