Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen innen 300k


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv om bilen er pålitelig så vil den kreve service, luksus merker som mercedes, bmw, audi har som regel høyere kostnad på slite deler enn f.eks toyota.

Er derfor mange luksus biler som kjøres i grøfta fordi folk kjøper dem brukt men har ikke råd til å vedlikeholde dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal man ha deler eller tjenester som man må handle hos Mercedes kan det være dyrt. Min erfaring med "premiumbil" er at det ikke er så ille som mange påstår.

F.eks Bosch-deler til en Audi koster nødvendigvis ikke mer enn Denso- og Akebono-deler til en Toyota.  Min erfaring er at det er motsatt, delene som stort sett passer på en liten håndfull japanske biler er dyrere enn de som går på et utall europeiske.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Viss du ikke har ti tommeltotter, er det mye man kan gjøre selv på bilen!

Har en Volvo V70 2009 modell, hvor jeg har tatt servicen selv hvert eneste år de siste 4 årene. Havner på 1500kr med alle filtre og olje!
Bremser bytter jeg selv, foring etc. Dette er noe jeg har gjort på alle biler.

Skal du ha "ny" bil type innfor garantien, så ville jeg levert inn bilen på service. Her er det mye penger å spare viss man tar en ringerunde til lokale verksted! 

Lenke til kommentar

Man må også undersøke serviceavtalen. Jeg har Subaru som er en rimeligere bil, men den har obligatorisk service hvert år de første 5 årene for å at garantien skal gjelde, uavhengig av kjørelengde.

Og om de responderer på garantisaker. Hørt at Tesla har størst andel klagesaker. Jeg har en girkasse jeg aldri får svar på.

 

Når jeg sammenligner Subaru med feks. Volkswagen i tilsvarende biltype, virker Volkswagen mye mer solid.

Lenke til kommentar

Subaru er merket jeg har hatt som var dyrest å eie.

Subaru lager få modeller, og er ikke veldig mange av dem på veien, som fører til at man må kjøpe lav-volum-deler og ofte må til merkeverksted for enkle ting. Betalte for eksempel 290,- for to bolter til klavene til bremsekaliperne foran hos Sande Auto. Hadde det vært en Audi eller BMW kunne jeg fått det samme for noen tiere uten å gå til merkeverksted. Bremseskjoldene foran var rustet bort (fgammel Subaru tross alt...) kostet 1500,- stykket, men samme til en hvilke som helst tysk bil ville kostet et par hundre.

Endret av MailMan13
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...