Gå til innhold

Hvordan modifisere en analog mobiltelefon Nokia C2-01 Type RM-721


Gjest kjell1

Anbefalte innlegg

Gjest kjell1

hei alle sammen,-

Har en gammel analog mobiltelefon Nokia C2-01 Type RM-721 som jeg liker innmari godt. Den passer til mitt behov og jeg er godt kjent med den. Jeg vil helst beholde den, men har lest at G2-nettet skal faces ut iløpet av 2025. Da må jeg kjøpe en ny - eller ?

Har gått inn i Innstillinger + Telefon + Nettverksmodus. Her har jeg tre alternativer: Dobbeltmodus (vet ikke hva det er), UMTS (3G) og GSM (2G som jeg bruker idag).

Håper at det er en "mobilspesialist" som kan svare helt sikkert på om det går ann å modifisere denne telefonen til å takle 4G-nettverket.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En metode som bør fungere er å sette opp sin egen 2G sender som telefonen kan koble seg til.

Men, private har ikke lov til å sende på de nødvendige frekvenser. Stor risiko for beslaglagt sender og bøter.

En annen metode er om det internt i telefonen kan kobles en nyere 4/5G modul til. Alt er mulig, men noe er mer komplisert. Skal ikke si noe om hvor omfattende en slik endring blir, det kreves gode kunnskaper og datablad på virkemåten til telefonen.

Vesentlig billigere å finne en enkel nyere telefon som har 4 og 5G støtte.

Endret av toralfb
Lenke til kommentar

@kjell1 Du har min sympati her.

Bruker selv en Nokia 3720 som gjør alt jeg trenger en telefon til, og jeg har ikke en gang tenkt over at nettet den benytter kan/vil bli deaktivert så den slutter å virke.

https://www.gsmarena.com/nokia_c2_01-3638.php
https://www.gsmarena.com/nokia_3720_classic-2867.php

Lader telefonen hver lørdag, og - i motsetning til "alt" som er på markedet idag - tåler å bli mistet i bakken. Og den kostet meg 1390 Kr. i 2010. Har en Samsung A21S som kostet meg akkurat det samme 11 år senere som bare venter på å bli tatt i bruk, noe jeg IKKE ser frem til da min erfaring med smarttelefoner er at de er stokk dumme og har 90 % ubrukelige funksjoner...

Lenke til kommentar

Folk må være klar over at selv om telefonen støtter 4G så er det ikke sikkert at den støtter 4G-tale. I tillegg må den støttes i de forskjellige nettene vi har i Norge (ICE, Telenor og Telia). Så det er mye som kan gå feil når man skal kjøpe ny mobil.

Åpent kjøp er en nødvendighet da selgerne for de respektive telefonene ofte ikke er klar over problemstillingen eller har nødvendig kompetanse om akkurat hvilke mobiler som støttes i de forskjellige nettene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest kjell1
torbjornen skrev (14 timer siden):

Analog er telefonen uansett ikkje. NMT-telefonane var analoge.

Hvordan får jeg medifisert den ?

Lenke til kommentar
Gjest kjell1
PaladinNO skrev (15 timer siden):

@kjell1 Du har min sympati her.

Bruker selv en Nokia 3720 som gjør alt jeg trenger en telefon til, og jeg har ikke en gang tenkt over at nettet den benytter kan/vil bli deaktivert så den slutter å virke.

https://www.gsmarena.com/nokia_c2_01-3638.php
https://www.gsmarena.com/nokia_3720_classic-2867.php

Lader telefonen hver lørdag, og - i motsetning til "alt" som er på markedet idag - tåler å bli mistet i bakken. Og den kostet meg 1390 Kr. i 2010. Har en Samsung A21S som kostet meg akkurat det samme 11 år senere som bare venter på å bli tatt i bruk, noe jeg IKKE ser frem til da min erfaring med smarttelefoner er at de er stokk dumme og har 90 % ubrukelige funksjoner...

Vi er tydeligvis meningsfeller ja. Min Nokia C2-01 kjøpte jeg faktisk for ca 15 år siden. Den lå i en sjokkselger til 99,- (de ville bli kvitt dem). Jeg kjøpte 5 stykker for å ha på varastyr, men nå blir jo de ubrukbare også. Og min har gått i gulvet mange ganger uten å ta skade av det. Men jeg har oppdaget at det ser LITT lysere ut i Sverige. Norge facer ut G2 i 2025, mens Sverige gjør det i 2027. Men det blir vel litt trøblete og få ordnet med et svensk mobilabb (?). Jeg skal kontakte noen firmaer som driver med reperasjon/modifisering av mobiler får å høre om de kan hjelpe.

Lenke til kommentar
kjell1 skrev (5 minutter siden):

Men hvordan får jeg modifisert den jeg har til å kunne ringe med på 4G-nettet ?. Det er poenget

Du får ikke modifisert den. Det er ikke nok å «bytte ut» modemet inne i telefonen, det er sannsynligvis nødvendig med store endringer i operativsystemet i tillegg. Det blir som å bygge om en elbil til å gå på bensin, det er nok teoretisk mulig men ikke i praksis, og det er langt billigere og enklere å kjøpe ny bil.

Jeg forstår ønsket om å bruke telefonen du har og ikke bli tvunget til å kjøpe en ny, men noen ganger er det den beste, enkleste og eneste løsningen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest kjell1
toralfb skrev (16 timer siden):

En metode som bør fungere er å sette opp sin egen 2G sender som telefonen kan koble seg til.

Men, private har ikke lov til å sende på de nødvendige frekvenser. Stor risiko for beslaglagt sender og bøter.

En annen metode er om det internt i telefonen kan kobles en nyere 4/5G modul til. Alt er mulig, men noe er mer komplisert. Skal ikke si noe om hvor omfattende en slik endring blir, det kreves gode kunnskaper og datablad på virkemåten til telefonen.

Vesentlig billigere å finne en enkel nyere telefon som har 4 og 5G støtte.

Ja, det er sikkert billigere med en ny g4/g5-tlf, men om det er mulig å rette til den gamle så går jeg for det. Skal snakke med et sted som reparerer/modifiserer mobiler imorra så får vi se

Lenke til kommentar

Det er ikke mulig å modifisere.

Men det finnes mange lignende telefoner til salgs: https://www.prisjakt.no/c/mobiltelefoner?438=9392|31395|29880|16508&b_11099=1&sort=popularity

edit: jeg vet ikke hvilke av disse som vil virke med 4g-tale, men f.eks Nokia 800 Tough har 4g.

Jeg vil tro at det er mye bedre å ha en smart-telefon som er det som brukes i dag.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
kjell1 skrev (15 minutter siden):

Vi er tydeligvis meningsfeller ja. Min Nokia C2-01 kjøpte jeg faktisk for ca 15 år siden. Den lå i en sjokkselger til 99,- (de ville bli kvitt dem). Jeg kjøpte 5 stykker for å ha på varastyr, men nå blir jo de ubrukbare også. Og min har gått i gulvet mange ganger uten å ta skade av det. Men jeg har oppdaget at det ser LITT lysere ut i Sverige. Norge facer ut G2 i 2025, mens Sverige gjør det i 2027. Men det blir vel litt trøblete og få ordnet med et svensk mobilabb (?). Jeg skal kontakte noen firmaer som driver med reperasjon/modifisering av mobiler får å høre om de kan hjelpe.

Du er uansett avhengig av 2G-sendere i Norge. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...