skaftetryne32 Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden agvg skrev (49 minutter siden): For en del folk er det faktisk for vanskelig, de som nådde sitt maksimale kompetansenivå med de enkleste av de enkle jobber er i dag uføretrygdede, dette er også en grunn til at flere blir uføre, vi fjerner helt bevisst mulighetene som var for og kunne leve av eget arbeid for disse. Personlig tror jeg det ble et lite problem en gang midt på nitti tallet da det ble bestemt at yrkesfag skulle først og fremst læres via teori, jeg tror det skapte en del "tapere" i samfunnet, å putte tall og bokstav koder på fysiske handlinger, også gjøre det et krav at man memoriserte de kodene var ikke akkurat gunstig for de allerede skoleleie som valgte yrkesfag. Vet ikke engang om de har endret på det tullet. 1
agvg Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Krig og fred skrev (Akkurat nå): Det er sikkert flere byggeforskrifter som kan skrotes, men jeg kan ikke se at de genererer jobber. Hvordan skal de det? Og hvordan genererer HMS jobber? Jeg jobber i en større bedrift, og HMS ligger under HR. Det er en (1!) HMS arbeider på over 1500 ansatte. Og det er alt av kostnader dere har på HMS? En person på HR? Eller glemmer du det omfattende regelverket som stadig blir mer og mer omfattende med sitt eget lag av ansatte?
agvg Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden skaftetryne32 skrev (1 minutt siden): Personlig tror jeg det ble et lite problem en gang midt på nitti tallet da det ble bestemt at yrkesfag skulle først og fremst læres via teori, jeg tror det skapte en del "tapere" i samfunnet Man fikk det for seg at dannelse var viktig, at allmennkunnskap var like viktig som yrkes kunnskap, og så hadde man jo tanken om at yrkesfag var og regne som ett steg mot høyere teknisk utdanning. Skikkelig yrkesfag er for dyrt, så man lager samlefag uten særlig tyngde eller retning.
Krig og fred Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden 11 minutes ago, agvg said: Eller vi kan jo ta mitt eksempel, når jeg skal hugge ved på ett av mine områder må det komme en mann fra Oslo, 5 timers reise, vi må befare, han må dokumentere hvordan det så ut før hogst, og med hogst snakker vi om kanskje 20 gåror som er ca 20 år gamle, etter hogst må han ta samme reisen og lage dokumentasjon på hva jeg har hugget, det er jo ett prakteksemplar på hva vi anser som "verdiskaping" i Norge, de timen han bruker på dette er totalt bullshit-jobb. Men hvorfor er han der, hva er begrunnelsen? 9 minutes ago, agvg said: Og det er alt av kostnader dere har på HMS? En person på HR? Eller glemmer du det omfattende regelverket som stadig blir mer og mer omfattende med sitt eget lag av ansatte? Hva slags lag av ansatte, hva er det du snakker om?
agvg Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden @Krig og fred Hvorfor han er der? Jo, fordi trærne vokser på en steintipp som er ett resultat av en kraftigbygging, NVE har begynt og kreve at alle miljøinngrep på disse tippene skal dokumenteres, full forståelig i høyfjellet men på en slik tipp som dette er det meningsløst, men regelverket skiller ikke på dette eller åpner for skjønn så mannen må bruke enormt med tid på og dokumentere min produksjon av noen sekker med ved. Slike miljøregler blir det stadig mer av, vet om ett tilfelle hvor det og fjerne ett vindfall krevde flere befaringer og utførelsesplaner og sluttrapport, og dette vindfallet var ikke noe spesielt utover at det var på kommunal grunn. Dette er rein galskap og bruke ressurser på, vi har ikke råd som nasjon og sløse med arbeidskraften på slikt.
agvg Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Krig og fred skrev (15 minutter siden): Hva slags lag av ansatte, hva er det du snakker om? Spørs jo hva dere driver med men det er ofte mye tid som går med til selvfølgeligheter innen HMS, har da sittet på nok HMS-kurs og blitt fortalt selvfølgeligheter dag ut og dag inn, kontrollører, kursholdere, eksterne folk blir innleid osv.
Tussi Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Morromann skrev (4 timer siden): Vel, noe MÅ gjøres for å få slutt på den ekstreme sykemeldingsepidemien vi har i landet. Og tillitsvagte sier jo selv rett ut i artikkelen at det ikke er sykdom som står bak økningen av sykemeldinger men "hardt arbeidspress". Det er ingen sykdom som heter "hardt arbeidspress"; det er slik arbeidslivet er. Og da må leger ha mot til å si det enkle ordet på tre bokstaver: "nei". Likevel har jeg to tanker i hodet samtidig; den utidige byråkratiseringen av sykehusene og "foretaksmodellen" har utvilsomt skapt et større arbeidspress da de pålegges meningsløse rapporteringsoppdrag som ikke har noe i en helseinstitusjon å gjøre. Men det er kanskje på siden av diskusjonen men likevel relevant på en måte. Stort arbeidspress over tid øker risikoen for utbrenthet, og da blir man syk 2
Krig og fred Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden 2 hours ago, agvg said: @Krig og fred Hvorfor han er der? Jo, fordi trærne vokser på en steintipp som er ett resultat av en kraftigbygging, Aha, ja da forstår jeg. 2 hours ago, agvg said: Spørs jo hva dere driver med men det er ofte mye tid som går med til selvfølgeligheter innen HMS, har da sittet på nok HMS-kurs og blitt fortalt selvfølgeligheter dag ut og dag inn, kontrollører, kursholdere, eksterne folk blir innleid osv. Ja, jeg har selv vært med på det. Men folk som jobber med HMS som oppgave (i motsetning til et frivillige verv) jobber en del i det skjulte. Jeg er veldig fornøyd med at vi har den HMS-standarden vi har her i landet. 1
agvg Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Krig og fred skrev (6 minutter siden): Jeg er veldig fornøyd med at vi har den HMS-standarden vi har her i landet. Den fullstendig regelstyrte HMSen finner jeg litt pussig, skal stå med en hjelm på hodet uansett risiko et ett godt eksempel på idioti, man skal ikke tenke, bare gjøre.
Krig og fred Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden 7 minutes ago, agvg said: Den fullstendig regelstyrte HMSen finner jeg litt pussig, skal stå med en hjelm på hodet uansett risiko et ett godt eksempel på idioti, man skal ikke tenke, bare gjøre. Det fin nes en mening bak det hele. Det rigide systemet gjør at det blir mindre glemsel. Og alt i alt forebygger det skader. Det er med hjelm som det er med kondom. Det er bedre å ha og ikke trenge, enn å trenge og ikke ha. 2
del_diablo Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden 3 hours ago, Krig og fred said: Og hvordan genererer HMS jobber? HMS generer ikke "jobber intern i bedriften". HMS generer bedrifter som driver med forskjellige fornuftige kurs, som også tilbyr papirstemplel. Gjerne per arbeider per 5 år. Man kan fint tilby f..eks T4, tilby papirene for Førstehjelpe(litt fornuftig), og jo lenge man drar på det så blir det mer og mer absurd. Så kan du feks outsoruce å skrive internrutiner til en annen bedrift, selv om det er bedre å lage de internt OG bruke de som prosedyreopplæring. Så kan man f.eks tilby Svanemmerking.... for en bedrift som bank eller et kontorlandskap, uten primær eller sekundærproduksjon. Utløpet tror jeg er fornuftig. Problemet er at man har tatt dett en del trinn, hvor man kanskje må skaffe seg ekstern hjelp bare for å srkive noen paprirer,
Subara Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden (endret) Jeg tror at mange rapportarbeidsoppgaver kreves i forhold til utbetaling av forsikring. Har man ordentlig HMS-kurs på jobben, kan ikke arbeidsgiver lastes ved arbeidsulykker, når de har fulgt standarden som er i dag. Forsikringsselskapene har fått for mye makt. Hvis legen har skrevet en detaljert rapport og undersøkt i forhold til hva hen fant, kan ikke legen lastes når pasienten klager. Man ser at feks. psykologer når de ikke skriver ordentlig journal etter timen, kan få problemer ved klager (eks. Peder Kjøs). Samtidig som at skriftelig kan bli brukt mot deg, så man må bruke tid på formuleringen. Endret 9 timer siden av Subara 1
agvg Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Subara skrev (21 minutter siden): Forsikringsselskapene har fått for mye makt. Ja, alle prøver og unngå noe ansvar, ergo blir det til tider helt latterlig mye kurs, som helst bør dokumenteres av tredjepart. Dette medfører store kostnader og sperrer de svakeste arbeidssøkere ute av arbeidslivet. Hvis det siste jeg hørte er sant, at man måtte kurses på spesifikke merker batteridriiller, og selv om en drill fra ett annet merke var dønn lik så hadde du ikke pr definisjon rett kursing, hvis drillen var gul og bar navnet f.eks Dewalt mens du hadde kurs på en Makita så var det ett problem ved ett uhell, jeg håper inderlig at dette var en overdrivelse, men man vet aldri....
Subara Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden agvg skrev (27 minutter siden): Ja, alle prøver og unngå noe ansvar, ergo blir det til tider helt latterlig mye kurs, som helst bør dokumenteres av tredjepart. Dette medfører store kostnader og sperrer de svakeste arbeidssøkere ute av arbeidslivet. Hvis det siste jeg hørte er sant, at man måtte kurses på spesifikke merker batteridriiller, og selv om en drill fra ett annet merke var dønn lik så hadde du ikke pr definisjon rett kursing, hvis drillen var gul og bar navnet f.eks Dewalt mens du hadde kurs på en Makita så var det ett problem ved ett uhell, jeg håper inderlig at dette var en overdrivelse, men man vet aldri.... Vet ikke hvordan man ev. skulle få reversert utviklingen, når det er så mange tilbydere. Når alt er så sikret og så mye opplæring, blir det vel også færre ulykker som er positivt, men at det kommer med en pris. Det har nok blitt færre dummingjobber. Selv om mange synes de gjør dummingarbeidsoppgaver. Man må også på kurs for å vaske toaletter. Samfunnet har blitt veldig profesjonelt og forsikringsselskapene er strenge når de skal utbetale. Pengene styrer.
agvg Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Subara skrev (52 minutter siden): Samfunnet har blitt veldig profesjonelt og forsikringsselskapene er strenge når de skal utbetale. Pengene styrer. Jo, men det er ikke forsikringsselskapene som skal definere regelverket og hva de finner for gitt og kreve. Hvis man lager regler som stenger ute arbeidstakere og unødvendige fordyrer samfunnet så må de stoppes. Store mengder krav gjør at mange havner på trygd, ofte er disse kravene utformet av folk som ikke forstår hvor problematisk det er for mange, de kan være veldig dyktige og lærer greit i en praktisk verden, men kursing og digital kompetanse kan være helt uoverkommelig. Vi kan ikke klage på utenforskap i arbeidslivet hvis vi ikke driver med annet enn og gjøre ting vanskelig og komplisert uten noen grunn.
Subara Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden agvg skrev (8 minutter siden): Jo, men det er ikke forsikringsselskapene som skal definere regelverket og hva de finner for gitt og kreve. Hvis man lager regler som stenger ute arbeidstakere og unødvendige fordyrer samfunnet så må de stoppes. Store mengder krav gjør at mange havner på trygd, ofte er disse kravene utformet av folk som ikke forstår hvor problematisk det er for mange, de kan være veldig dyktige og lærer greit i en praktisk verden, men kursing og digital kompetanse kan være helt uoverkommelig. Vi kan ikke klage på utenforskap i arbeidslivet hvis vi ikke driver med annet enn og gjøre ting vanskelig og komplisert uten noen grunn. Absolutt. Jeg er i mot da de la ned sløydsalen og håndarbeidssalen med kunnskapsløftet: norsk, engelsk og matte som viktigste fag. Istedenfor ble det tegning og formgivning på pulten i det vanlige klasserommet. Jeg tror trenden er i ferd med å snu på grunn av det grønne skiftet. Men teorien ser vi ikke ut til å bli av med. Og hvilke jobber er uten kurs i dag? Å bli sjåfør krever teorikurs. Mulig at man får jobb i butikk. Men det må bli butikk uten postkontor, for det krever kurs.
leticia Skrevet 21 minutter siden Skrevet 21 minutter siden Morromann skrev (15 timer siden): Vel, noe MÅ gjøres for å få slutt på den ekstreme sykemeldingsepidemien vi har i landet. Og tillitsvagte sier jo selv rett ut i artikkelen at det ikke er sykdom som står bak økningen av sykemeldinger men "hardt arbeidspress". Det er ingen sykdom som heter "hardt arbeidspress"; det er slik arbeidslivet er. Og da må leger ha mot til å si det enkle ordet på tre bokstaver: "nei". Men det er noe som heter utbrenthet, som kan komme av høyt arbeidspress. Utbrenthet (P29 Psykiske symptomer/plager) - Helsedirektoratet 1
Griever Skrevet akkurat nå Skrevet akkurat nå Morromann skrev (15 timer siden): Vel, noe MÅ gjøres for å få slutt på den ekstreme sykemeldingsepidemien vi har i landet. Og tillitsvagte sier jo selv rett ut i artikkelen at det ikke er sykdom som står bak økningen av sykemeldinger men "hardt arbeidspress". Det er ingen sykdom som heter "hardt arbeidspress"; det er slik arbeidslivet er. Og da må leger ha mot til å si det enkle ordet på tre bokstaver: "nei". Som flere har nevnt kan definitivt hardt arbeidspress og for mye stress føre til sykdom. men det er jo betenkelig at enkelte mener at det kan drives rovdrift på arbeidskraft, og så er det arbeideren som er problemet når det ryker. Jeg er enig i at noe må gjøres med antall sykemeldinger, men kanskje man rett og slett bare skal stole på at hardt arbeidspress er mye av årsaken og dermed begynne der?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå