Gå til innhold

Hvorfor får regimetro asylsøkere beskyttelse i Norge og Vesten?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, Brother Ursus said:

Dette er noe jeg har stusset over i lang tid.

I Norge har vi nå blant annet eritreere som utkjemper gateslag mot hverandre. Tilsynelatende er rundt halvparten regimetro. Hvorfor mister de ikke oppholdstillatelsen, dersom de støtter regimet de har fått beskyttelse ifra?

Hvis du undrar deg militærtjeneste i Eritrea så risikerer du henrettelse. Dette kan skje så tidlig som 14-15 årsalderen. Selv som regimetro. Det er iaf en av grunnene til at de får beskyttelse i Norge. 

Når det er sagt så fuck de som eventuelt er regimetro blant eritreerne, Eritrea er en av de jævligste diktaturene i verden, på høyde med nordkorea. Dette er også en av grunnene til over 90% av søknadene blir innvilget.

Endret av shockorshot
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Iki said:

Hvorfor skulle de støtte et regime de selv trenger beskyttelse fra?


https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/nyA4Xa/feiret-eritreas-nasjonaldag-hvorfor-blir-vi-stemplet-som-regimestoettere

Det er det jeg også stusser på, og har lurt på i flere år. Jeg er redd vi er utrolig naive i dette landet.

Det er lignende tilstander blant norsk-iranere, folk som hevder å være afghanere som flykter fra Taliban, og flere andre nasjonaliteter.

Hvorfor skule noen f.eks flykte fra Ayatollah-regimet i Iran, men sitte her i Norge og støtte det? Likevel er det alt for ofte det som skjer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (1 time siden):

Hvis du undrar deg militærtjeneste i Eritrea så risikerer du henrettelse. Dette kan skje så tidlig som 14-15 årsalderen. Selv som regimetro. Det er iaf en av grunnene til at de får beskyttelse i Norge. 

Når det er sagt så fuck de som eventuelt er regimetro blant eritreerne, Eritrea er en av de jævligste diktaturene i verden, på høyde med nordkorea. Dette er også en av grunnene til over 90% av søknadene blir innvilget.

Tror de regimetro i stor grad er folk som kom hit før det nåværende regimet tok makten, og barna deres.

Men det er og regimetro som har kommet senere. De driver visst ren utpressing mot de andre.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, shockorshot said:

Hvis du undrar deg militærtjeneste i Eritrea så risikerer du henrettelse. Dette kan skje så tidlig som 14-15 årsalderen. Selv som regimetro. Det er iaf en av grunnene til at de får beskyttelse i Norge. 

Når det er sagt så fuck de som eventuelt er regimetro blant eritreerne, Eritrea er en av de jævligste diktaturene i verden, på høyde med nordkorea. Dette er også en av grunnene til over 90% av søknadene blir innvilget.


Det ser ut til å være en betydelig andel. Noe jeg finner sjokkerende. Og jeg er egentlig overrasket over at ikke politiet og UDI går inn for å finne ut av oppholdsstatusen deres. De har åpenbart ikke noe beskyttelsesbehov om de elsker diktaturet sitt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Just now, Entern said:

Tror de regimetro i stor grad er folk som kom hit før det nåværende regimet tok makten, og barna deres.

Men det er og regimetro som har kommet senere. De driver visst ren utpressing mot de andre.


Når byttet Eritrea regime? Og bør de ikke i så fall miste beskyttelsesgrunnlag?

Man kan vel tilbakekalle statsborgerskap dersom det er gitt asyl eller flyktninge- status på feilaktig grunnlag, men ikke dersom de kom før det skjedde.

Jeg får ikke helt dette til å stemme. Eritreere er også bare én gruppe. Andre er som sagt iranere som støtter ayatollaen, som er nyankomne etter 1980, og afghanere som støtter Taliban osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (4 minutter siden):


https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/nyA4Xa/feiret-eritreas-nasjonaldag-hvorfor-blir-vi-stemplet-som-regimestoettere

Det er det jeg også stusser på, og har lurt på i flere år. Jeg er redd vi er utrolig naive i dette landet.

Det er lignende tilstander blant norsk-iranere, folk som hevder å være afghanere som flykter fra Taliban, og flere andre nasjonaliteter.

Hvorfor skule noen f.eks flykte fra Ayatollah-regimet i Iran, men sitte her i Norge og støtte det? Likevel er det alt for ofte det som skjer.

 

Brother Ursus skrev (1 minutt siden):


Når byttet Eritrea regime? Og bør de ikke i så fall miste beskyttelsesgrunnlag?

Man kan vel tilbakekalle statsborgerskap dersom det er gitt asyl eller flyktninge- status på feilaktig grunnlag, men ikke dersom de kom før det skjedde.

Jeg får ikke helt dette til å stemme. Eritreere er også bare én gruppe. Andre er som sagt iranere som støtter ayatollaen, som er nyankomne etter 1980, og afghanere som støtter Taliban osv.

Det der med iranerne er litt rart. Jeg har alltid hatt inntrykk av at de fleste iranere i Norge, og alle jeg har møtt, er mot regimet.

Men det er noen ganske høylytte regimetro individer, som den familien NRK er så glad i og dama til Per Sandberg.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Brother Ursus said:


Det ser ut til å være en betydelig andel. Noe jeg finner sjokkerende. Og jeg er egentlig overrasket over at ikke politiet og UDI går inn for å finne ut av oppholdsstatusen deres. De har åpenbart ikke noe beskyttelsesbehov om de elsker diktaturet sitt.

Tror ikke det er lov i norsk lovgivning å sende folk til land hvor de mest sannsynlig blir henrettet eller torturet over mange år. Uansett deres meninger.

Og det er jo egentlig bra, folk må ha lov til å mene hva de vil uten at staten kommer etter dem. Vi lever tross alt i et liberalt sosialdemokrati og jeg er ikke for at staten skal bestemme hva du mener.

Endret av shockorshot
  • Liker 3
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (19 timer siden):

Tror ikke det er lov i norsk lovgivning å sende folk til land hvor de mest sannsynlig blir henrettet eller torturet over mange år. Uansett deres meninger.

I dette tilfellet er det helt greit, de det gjelder er ofte I nær tilknytning eller er agenter for regimet i Eritrea, og har løyet på sine asylsøknader og fortjener å bli sendt tilbake til Eritrea  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, Mr.Duklain said:

I dette tilfellet er det helt greit, de det gjelder er ofte I nær tilknytning eller er agenter for regimet i Eritrea, og har løyet på sine asylsøknader og fortjener å bli sendt tilbake til Eritrea  

Sorry det er fortsatt ikke lov hvis de risikerer henrettelse.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (21 timer siden):

Tror ikke det er lov i norsk lovgivning å sende folk til land hvor de mest sannsynlig blir henrettet eller torturet over mange år. Uansett deres meninger.

Og det er jo egentlig bra, folk må ha lov til å mene hva de vil uten at staten kommer etter dem. Vi lever tross alt i et liberalt sosialdemokrati og jeg er ikke for at staten skal bestemme hva du mener.

Et bedre grunnlag ville være å ha lavere terskel for å utvise kriminelle. I dag går det vel mange kriminelle rundt som ikke kan utvises fordi det er så farlig i hjemlandet. Men jeg synes det blir feil å gi dem beskyttelse her og la dem fortsette å ødelegge andres liv. Samfunnet må beskyttes mot dem.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (20 minutter siden):

Hvorfor skulle de risikere henrettelse om de elsker regimet sitt, og tom. er villig til å gå til kamp for det i andre land?

Var det ikke du som skrev lengre opp at:

Brother Ursus skrev (23 timer siden):

støtter regimet de har fått beskyttelse ifra

Om dem trenger beskyttelse fra dette regimet så kan man vel ikke påstå at dem vil klare seg om dem sendes hjem?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (1 time siden):

Sorry det er fortsatt ikke lov hvis de risikerer henrettelse.

De risikere ikke henrettelse hvis regimet har sendt dem. 

En liten "funfact" er jo at Eritrea fikk korona etter at en "flyktning" reiste tilbake dit på ferie fra Norge. Tror ikke han var redd for å bli henrettet. 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Mr.Duklain said:

De risikere ikke henrettelse hvis regimet har sendt dem. 

En liten "funfact" er jo at Eritrea fikk korona etter at en "flyktning" reiste tilbake dit på ferie fra Norge. Tror ikke han var redd for å bli henrettet. 

Da må du først bevise at det er regimet som har sendt dem og det er ikke bare de som personlig liker regimet eller hva de står for. 

Det er ikke sånn i Norge at staten skal bestemme hvordan du tenker eller hva du mener.

Endret av shockorshot
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...