Gå til innhold

Hvor kritisk er forhjulstrekk i elbil egentlig?


Anbefalte innlegg

De seneste månedene har flere (mindre) og rimeligere elbiler blitt presentert med forhjulstrekk. I alle tester står det at "forhjulstrekk er det dårligste av tre alternativer", men jeg lurer på HVOR kritisk dette egentlig er - med tanke på "vanlig" fremkommelighet på vinterføre? Jeg skjønner jo at dekk, lastplassering, assistentsystemer osv også har mye å si for dette. 

MEN, helt grunnleggende: Vil man i praksis oppleve stor forskjell, dersom man går fra forhjulstrukket fossilbil til forhjulstrukket elbil? Og når man lever helt greit med forhjulstrukket fossilbil - i forhold til dagens kjøre- og fremkommelighetsbehov...? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Hobby2000 said:

De seneste månedene har flere (mindre) og rimeligere elbiler blitt presentert med forhjulstrekk. I alle tester står det at "forhjulstrekk er det dårligste av tre alternativer", men jeg lurer på HVOR kritisk dette egentlig er - med tanke på "vanlig" fremkommelighet på vinterføre? Jeg skjønner jo at dekk, lastplassering, assistentsystemer osv også har mye å si for dette. 

MEN, helt grunnleggende: Vil man i praksis oppleve stor forskjell, dersom man går fra forhjulstrukket fossilbil til forhjulstrukket elbil? Og når man lever helt greit med forhjulstrukket fossilbil - i forhold til dagens kjøre- og fremkommelighetsbehov...? 

Viktigste forskjellen er at typiske forhjulstrekk ICE biler har en vektfordeling som ligger mer over forhjulene, mens dette ikke nødvendigvis er tilfelle for en BEV siden batteriet gjerne er et annet sted en motoren og batteriet er det som legger til mye vekt.

Men strengt tatt, dette er ikke mye til bekymring for de aller aller fleste. Hvis du må stille spørsmålet tviler jeg på at du har en kjørestil som gjør at du vil merke noen forskjell.

Biljournalister og en del bilfans har gjerne et fokus på kjøreegenskaper som gjerne er lite relevant for de fleste brukere.

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg gikk fra Skoda octavia bensin med forhjulsdrift, til Hyundai Ioniq elbil med forhjulsdrift.

Jeg har en temmelig bratt bakke opp fra de ca 80 felles-garasjene, og tilsvarende bratt bakke ned til hovedveien. Det bruker sitte fast en lastebil eller to i året der, samt noen personbiler. Så et over-gjennomsnittet ille scenario, vil jeg påstå.

Ioniq'en sliter enkelte dager i året når det er dårlig brøytet eller lenge siden det ble strødd. Det er kanskje 4 dager i året at jeg ikke kjører pga føret. Men skodaen var det bare et par dager i året jeg ikke kunne kjøre. Dette er med piggfritt på begge bilene.

Så det er en vesentlig forskjell på bilene i dette tilfellet. På elbiler så kan en kanskje sjekke vektfordelingen, jeg mistenker ioniq'en for å raskt bli baktung.

En annen ting er at en ikke kan laste bagasjerommet fullt på en ioniq (uten at en har passasjerer). Jeg gjorde det en dag, og bilen ble livsfarlig på vinterføre. Fronthjula sto og spant i oppoverbakker på pent vinterføre og godt brøytet hovedvei. 

 

Om du har godt brøytet vei uten særlige (oppover-)bakker, og kan unngå å kjøre alene med fullt bagasjerom, så er det egentlig bare å kjøpe. Det er mye for pengene, som du sier. 

Men MÅ du komme deg fram uansett føre, så er 4-hjulstrekk den eneste løsningen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 10.5.2024 den 8:18 PM):

Jeg har kjørt mange framhjulsdrevne biler, og jeg skal aldri eie sånt dritt.
Måtte rygge opp bakker. 
Bakhjulsdrevne kom opp uten problemer. 
Dette er fossilbiler med motor over framhjulene. 

Virker som du kjører veldig lite da / har lite erfaring? Jeg kjører masse med forhjulsdrift og har aldri har måtte rygge opp en bakke, det hørtes helt vilt ut.

Fikk du nylig lappen?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
5 minutes ago, PgUp said:

Jeg kjører masse med forhjulsdrift og har aldri har måtte rygge opp en bakke, det hørtes helt vilt ut.

Nei, det er fornuftig å rygge opp en bakke, men hva som er mest fornuftig beror jo på bakkens topologi pluss en ting til - hvor stort problem har du hvis du kjører deg fast og ikke klarer å få bakhjulene inn på veien/sporet igjen? Hvis svaret er stort problem & langt utafor alfarvei, så kan det være mest fornuftig å rygge opp pga større sjanse for å komme seg ned igjen uten å bli sittende fast på tverra. Dette gjelder forøvrig uansett om bilen har for eller bakhjulsdrift.

Så kan det diskuteres hvorvidt fremkommeligheta er bedre om man rygger, det kommer an på flere faktorer

  • Har bilen et høyt tyndepunkt og kort akselavstand, så vil den tverrgående veltelinjen (med fare for å bruke feil begrep, men dere skjønner nok hva jeg mener)  flytte fremover og mer vekt flyttes fra bakaksel til forhjulene.
  • Ved visse former for snøfall kan det være en fordel for grep mot underlaget om et hjulsett pakker snøen først, før drivhjulene ruller over.

Med bakhjulsdrevet bil er det motsatt, men med en vesentlig forskjell - når hjulene på en bakhjulsdrevet bil spinner, kan bakenden havne på tverra. Egen erfaring tilsier at ved rygging av bakhjulsdrevet bil, er det lavere sansynlighet for å havne på tverra, og ettersom bilen uansett står med fronten vendt nedover vil det ikke ha like store konsekvenser om bakenden dreier utover.

Ja, og naturligvis med forbehold om at den aktuelle veien ikke er befolket og at det ofte pleier å oppholde seg barn i området - da må jo disse hensynene selvsagt komme i første rekke.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (30 minutter siden):

Virker som du kjører veldig lite da / har lite erfaring? Jeg kjører masse med forhjulsdrift og har aldri har måtte rygge opp en bakke, det hørtes helt vilt ut.

Fikk du nylig lappen?

Det blir for snevert å si. Jeg har måttet rygge opp bakke med forhjulsdrift når det er skikkelig glatt. Det kommer helt an på hvordan bakken er og hvor glatt det er, hvilke dekk du har, hvor erfaren sjåføren er, hvilke hjelpemidler bilen har og så videre. Skal du kjøre opp en islagt bakke uten å ta tilfart kan det være vanskelig uten å skli rett bak eller i grøfta. Da hjelper det å rygge faktisk.

Lenke til kommentar
PgUp skrev (2 timer siden):

Virker som du kjører veldig lite da / har lite erfaring? Jeg kjører masse med forhjulsdrift og har aldri har måtte rygge opp en bakke, det hørtes helt vilt ut.

Fikk du nylig lappen?

Var sjåfør i militæret i 2001.
Kjørte diverse biler med forhjulstrekk og alle måtte rygges opp bakker etter snøfall.
Snudde bilen i bakken, og tok bakkestart uten problemer, men forover ville den ikke gå. 

Desverre kjøpte jeg meg bil med forhjulstrekk etter militæret.
Det var den siste bilen med forhjulstrekk.

Nå har jeg firhjulstrekk, men kjører stort sett bare med bakhjuls. 

Jeg kjører omtrent 20k i året. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oOF skrev (3 timer siden):

Skal du kjøre opp en islagt bakke uten å ta tilfart kan det være vanskelig uten å skli rett bak eller i grøfta. Da hjelper det å rygge faktisk.

Det er faktisk ikke riktig. Hvis man ikke skal ta fart for å komme opp, så har det ingen betydning om man kjører eller rygger. Det er kun dersom man må komme opp i hastighet det kan fysisk sett lønne seg å rygge, men lykke til med å rygge i høy hastighet på glatt føre. Dersom man står stille i en bakke, og  friksjonen er så lav at man ikke får grep, vil man heller ikke få noen dynamisk tyngdeforskyvning (som er begrepet Geir_hk prøver å beskrive), og da vil, gitt at andre faktoirer er noenlunde like, den bilen med mest masse over drivhjulene klare seg best.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...