Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kollegaer som går sjuk på jobb


Gjest 9b9b2...5bd

Anbefalte innlegg

Gjest 9b9b2...5bd

Finnes det regler for hva man kan gjøre når man jobber i feks kontorlandskap med kronisk sjuke og smittsomme kollegaer? Flere av de jeg jobber med er forkjølet og har styggere hoste enn jeg har hatt noen sinne med jevne mellomrom men de drar det alltid med seg på jobb. Flere ganger etter å ha sittet hele dagen i samme rom med konstante voldsomme hostebyger så har jeg blitt sjuk selv noen dager seinere. Har man lov å nekte å være der når det er sånn? Eller er man pålagt å bare sitte der og bli smittet? De hoster og gryler året rundt så de må omtrent slutte å gå på jobb helt hvis de skal vise hensyn så jeg ser ikke helt for meg at det er noen løsning heller.

Anonymous poster hash: 9b9b2...5bd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter at jeg begynte å ta D-vitamin tilskudd fast så har jeg så og si aldri fått noe av det som typisk går av influensa og forkjølelse. Skal sies at jeg tar 3 ganger det som er anbefalt fordi jeg mener grensene som er satt for RDA er kunstig lave, og en tåler en god del mer. Legen reagerte på dette når jeg sa det og ville måle dette for å se om det var for mye, men testen viste at det lå helt normalt i forhold til andre.

Hvis en leser om D-vitamin viser det at dette er et svært gammelt og viktig stoff som sannsynligvis har hatt stor betydning for pattedyr over en temmelig lang periode i evolusjonen. Forskningen som er gjort i den senere tid bekrefter også dette da en har funnet du at det er et sekosteroid som regulerer minst 1000 ulike gener i mennesker.

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
vidor skrev (26 minutter siden):

Etter at jeg begynte å ta D-vitamin tilskudd fast så har jeg så og si aldri fått noe av det som typisk går av influensa og forkjølelse. Skal sies at jeg tar 3 ganger det som er anbefalt fordi jeg mener grensene som er satt for RDA er kunstig lave, og en tåler en god del mer. Legen reagerte på dette når jeg sa det og ville måle dette for å se om det var for mye, men testen viste at det lå helt normalt i forhold til andre.

Hvis en leser om D-vitamin viser det at dette er et svært gammelt og viktig stoff som sannsynligvis har hatt stor betydning for pattedyr over en temmelig lang periode i evolusjonen. Forskningen som er gjort i den senere tid bekrefter også dette da en har funnet du at det er et sekosteroid som regulerer minst 1000 ulike gener i mennesker.

Støtter dette 100%, har samme erfaring selv. Og de periodene jeg har sluttet og nivåene synker, blir jeg innimellom noe syk. Zink, magnesium og jern er også viktig for å holde seg frisk, og mange har mangler på dette eller ligger i nedre skikt av det som er anbefalt.

De aller aller fleste her i landet har faktisk mangel på D-vitamin hele eller store deler av året, så det skader ikke å ta tilskudd. Det bygges inn i skjelettet og gjør det sterkere, så ikke særlig farlig å ta mer enn det som er anbefalt. D3 (animalsk, og det huden selv produserer når den utsettes for sollys) er bedre, taes lettere opp og er mer effektivt enn D2 (vegetabilsk). Kan anbefale D-vitamin olje av merket Solgar 🌞

Endret av Trippelure
Lenke til kommentar
Gjest 9b9b2...5bd

Tar allerede ZMA og tran som har d-vitamin. Blir ganske sjelden syk selv. Men jeg har blitt halsforkjølet noen ganger etter å ha delt luft med sjuke kollegaer eller blitt sittende tett på sjuke folk på bussen. Det er sånn det spres. Det går over på noen dager for min del, men det er irriterende. Både å gå med vondt i halsen og å være redusert i noen dager, men og bare tanken på å bli dusjet av folk sin smitte hele arbeidsdagen.

Anonymous poster hash: 9b9b2...5bd

Lenke til kommentar

Ta det opp med vernetjenesten. Det er dessverre et problem på steder der arbeidsgiver mener man sparer så voldsomt mye på åpne landskap der folk sitter tett.

I følge arbeidsmiljøloven skal arbeidet være helsefremmende - og her blir du jo dårlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du kan i utgangspunktet ikkje nekte å møte på jobb. Som @panzerwolf seier så er det eit krav etter arbeidsmiljølova at arbeidet skal være helsefremmande, men den praktiske utfordringa er at det blir ei vurderingssak. At ein kan bli smitta av vanlege sjukdommar vil ein ofte argumentere med at er pårekneleg når ein jobbar saman andre.

Reint praktisk så blir fyrste spørsmål om du har reelle alternativ utanom å være heime utan å jobbe? Heimekontor er nemt, det er ikkje berre eit alternativ for deg men kanskje helst for dei som er sjuke men likevel kan jobbe. 

Det skal mykje til for at du kan nekte å møte på jobb, så realistisk sett så må du argumentere for kva som er alternativet, og kva risiko for unødvendige kostnadar ein får ved at sjuke får møte på jobb og føre til at fleire blir sjuke. Kortids sjukefråvær er noko som arbeidsgivar må dekke, så det bør være lønnsomt å forebygge at dei tilsette får influensa og liknande. 

Lenke til kommentar
Trippelure skrev (15 timer siden):

De aller aller fleste her i landet har faktisk mangel på D-vitamin hele eller store deler av året, så det skader ikke å ta tilskudd.

Jeg er enig, har alltid før hatt for lite D vitamin nivå, men er nå litt over normalen ser jeg.

Men ikke overdriv inntak av D vitamin heller.. 
https://www.forskning.no/mat-og-helse-vitaminer/kan-du-fa-i-deg-for-mye-d-vitamin-se-hva-forskerne-anbefaler/2363521

Lenke til kommentar

At det er åpent kontorlandskap er et ansvar arbeidsgiver har, ikke skattebetalerne. De skal ikke sykemeldes, de er åpenbart friske nok til å jobbe. Det vil koste oss skattebetalere enormt mye penger om hostende mennesker skal være hjemme fra jobb. Husk at man er mest smittsomt dagen ved symptomdebut og et par dager etter. Hoste kan vedvare i flere uker som et restsymptom på infeksjon som er overstått - man er IKKE smittsom da.

Arbeidsgiver må legge tilrette for å løse et slikt problem - enten må de som hoster være hjemme, eller så må de som ikke vil eksponeres for hoste være hjemme. Det må dere løse selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...