Gå til innhold

Kontaminering av matvarer?


Anbefalte innlegg

Kom i en diskusjon med en person forleden. 

Tingen var at jeg hadde lagt en åpnet pakke med serranoskinke i kjøleskapet og får å holde plastikken/emballasjen trykket ned så brukte jeg en annen uåpnet pakke med kjøtt som "vekt" til å legge oppå serranoskinke pakken. 

Personen mente at dette måtte jeg aldri gjøre fordi den pakken jeg brukte som vekt kunne ha rester av bakterier fra produksjonen av kjøttet på utsiden av emballasjen og at hvis den kom i kontakt med serranoskinken så kunne disse bakteriene gjøre meg syk.

Jeg synest dette hørte litt far out, men har personen et godt poeng? Bør jeg være obs med å passe på at skinken ikke kommer i kontakt med emballasjen til en annen kjøttpakke?

Endret av ltdata
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stor forskjell på teori og praksis. Alt som kjem i kontakt med mat og som ikkje er sterilisert (inkludert luft) kan potensielt føre bakterier over på maten.

I dette tilfellet er nok faren for kontaminering større ved at skinka ikkje hadde blitt pakka tett igjen slik at støv og bakteriar i lufta hadde fått tilgang til skinka. Denne uopna kjøttpakken som du la over vil nok være heilt akseptabelt rein til formålet, men det kan sjølvsagt være bakteriar på utsida av pakken.
I aller verste fall så kan det denne kjøttpakken ha vært i kontakt med rått kjøtt, enten frå slakteriet eller ved at pakken ikkje har vært heilt 100% tett, men også det skal ganske mykje til.

I tillegg til alt dette så er også serranoskinke veldig motstandsdyktig mot bakteriar. Dette er kjøtt som er preservert ved både tørking og salting, så sjølv om du skulle få bakteriar på skinka så skal det litt til for at bakteriane får formert seg og utgjer eit problem for matsikkerheita.
At det kjem bakteriar på maten treng heller ikkje å være eit problem så lenge maten blir fortært før bakteriekonsentrasjonen blir for stor. Dersom du uansett skal ete opp pålegget i løpet av ein dag eller to så kan du være langt mindre nøye på mathygienen enn dersom du skal pakke ned pålegget for langtidsoppbevaring.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Mange takk for utfyllende svar. 

Slik jeg forstår det så er det liten risiko for at man blir syk ved å gjøre dette. Kanskje ekstrem liten risiko, men ikke 0?

I de fleste tilfeller er pakken som ligger under dekket av plast, så da må både pakken under ligge delvis udekket og slakteriet må ha lagt igjen bakterier på overflaten av kjøttpakken og bakterienivået må ha blitt høyt nok til at jeg blir syk.

Grunnen til at jeg dekker pakka med en annen pakke er nettopp det første punktet du nevnte med at jeg ønsker at plastet på skinkepakka ikke skal sprette opp og gi for mye luft til skinka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er litt "far out" ja. Det er typisk smak som kan påvirkes når visse typer mat lagres i sammen, og noen typer frukter/grønnsaker bør ikke lagres sammen grunnet etylen.
Men i forhold til bakterier så tror jeg det er lite sannsynlig vil skape noen problemer, så lenge maten lagres forsvarlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (11 minutter siden):

Det er litt "far out" ja. Det er typisk smak som kan påvirkes når visse typer mat lagres i sammen, og noen typer frukter/grønnsaker bør ikke lagres sammen grunnet etylen.
Men i forhold til bakterier så tror jeg det er lite sannsynlig vil skape noen problemer, så lenge maten lagres forsvarlig.

Ok, ja de blir jo ikke lagret sammen engang. Kun undersiden av emballasjen av en uåpnet kjøttpakke som berører en annen matvare som ligger under. Personen mener at emballasjen til kjøttpakken er skitten (bakterier) og at den emballasjen ikke må komme i direkte kontakt med andre matvarer 

Endret av ltdata
Lenke til kommentar

Immunsystemet vårt takler fremmede bakterier, virus og støv hele tiden. Hver gang vi drar inn luft i lungene følger det med millionvis av mikropartikler hvorav mye bakterier og virus. Normalt sett ordner immunsystemet det sånn at vi ikke blir syke. Sånn er det med det vi spiser også. Det sies at man aldri skal spise noe som har falt på gulvet, for selv 5-sekunderregelen gjelder egentlig ikke. Men hvis man plukker opp ei nøtt, en brødbit, ei pølse fra gulvet og spiser det, så vil man mest sannsynlig ikke bli syk likevel. Vi er rigget til å kunne tåle ganske mye.

Det er først når immunsystemet blir overrasket over ukjente bakterier/virus at vi kan bli syke, hvis immunsystemet ikke reagerer raskt nok eller allerede er svekket av noe annet. Noen få mennesker har så dårlig immunsystem at de må leve i en kunstig atmosfære hele livet, men de fleste av oss kan til og med spise litt søle hver gang vi drikker av vannflaska hvis vi deltar i et terrengsykkelritt, uten at vi dør en smertefull død få timer senere.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ltdata skrev (På 29.4.2024 den 9:27 AM):

Kom i en diskusjon med en person forleden.

Det er på tide å vurdere skilsmisse. Dere har åpenbart ikke et godt klima dere i mellom og verdigrunnlaget er forskjellig (ditt faktabaserte og fakta-oppsøkende versus partnerens impulsivt følelsebaserte og relativistiske syn på verden. Mulig jeg overreagerer, men jeg tar denne kjøleskapkonflikten som et symptom på noe større.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 timer siden):

Det er på tide å vurdere skilsmisse. Dere har åpenbart ikke et godt klima dere i mellom og verdigrunnlaget er forskjellig (ditt faktabaserte og fakta-oppsøkende versus partnerens impulsivt følelsebaserte og relativistiske syn på verden. Mulig jeg overreagerer, men jeg tar denne kjøleskapkonflikten som et symptom på noe større.

Ja, du overreagerer, du gikk full KG, aldri gå full KG. TS ba ikke om råd angående hans samliv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...