Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

På jakt etter ny gressklipper


Anbefalte innlegg

Har hatt en elektrisk fra Black and decker siste par årene, prisklasse rundt 2500? Har absolutt ikke vært fornøyd, da den ikke klarer å klippe lavt nok uten at det blir for tungt (den stopper) eller at strømmen tappes før jeg er halvveis, 200 kvm plen. Har i utgangspunktet sett for meg å kjøpe ny, helst bensin. Var innom en forhandler som mente jeg bør prøve en dyrere variant av elektrisk å at dette vil gjøre susen? Hva tenker dere og hva slags erfaring har dere rundt elektrisk og bensin klippere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt både elklippere og bensinklippere. Konklusjonen er som du selv skriver.
Elektriske robotklippere, kantklippere eller gressklippere med ledning har vært «bruk og kast» etter et par sesonger.
Billige bensinklippere holder litt lenger, men gassvaier, drivmekanisme og hjul har vært de svake ledd.
Eier nå en god (og litt dyrere) Stihl-maskin som det ikke har vært noen feil med.

Man får det man betaler for…..

Lenke til kommentar

Jeg høyner med Honda fra 80-tallet. 

Prisen på nye er ikke videre hyggelig, men kommer til å bli ny bensin-Honda hos meg når (om?) gamlingen takker av. 

Batteridrift er ikke noe særlig om det kan gå lang tid mellom hver slått og graset blir langt og tjukt. Elektrisk er sikkert sterke, driftssikre og greie men så er det denne ledningen som må være med rundt.

Hondaen er ikke gal på forbruket selv om jeg av og til bruker den litt vel hardt. Starter på første drag etter å ha stått over vinteren med E10 på tanken. Velvillig og medgjørlig, skulle noe gå galt får man deler til den selv om den er ca 35 år gammel. 

Jeg er ikke sponset av Honda altså, men denne gamle røysa imponerer meg. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Valmeth said:

Jeg er ikke sponset av Honda altså, men denne gamle røysa imponerer meg. 

Kan også skrive under på Honda. Besteforeldra mine hadde en gammal Honda grassklipper som var sikkert 10-12 år eldre enn internett, sammen med jordfreser og snøfreser også 80-ish Honda. Nå var bestefar min ganske flink til å ta vare på tinga sine, men det maskineriet der daua aldri. Litt sånn "buy once, cry once" har jeg inntrykk av.

Har sjøl en McCulloch som har holdt ut i snart 10 år. Svakhet på den er plasttagger i framhjula som slites ut etter et par sesonger av metallet i tilsvarende tagger på drivakselen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forsøkte meg for noen år siden på en Gardena robotklipper med avgrensingstråd.
Håpet på at denne skulle passet plenen mens jeg var på ferie, men hver gang noen var hjemom hadde den helv***s «bærumsgeita» stoppet på alle andre steder enn i ladegarasjen. Et knotete oppsett gjorde ikke saken mer populær.

En stor skuffelse som ikke passet på min gjennomsnittlige plen som er litt mer uregelmessig enn en «green».

Tommelned…….

Lenke til kommentar
Inspector skrev (50 minutter siden):

Forsøkte meg for noen år siden på en Gardena robotklipper med avgrensingstråd.
Håpet på at denne skulle passet plenen mens jeg var på ferie, men hver gang noen var hjemom hadde den helv***s «bærumsgeita» stoppet på alle andre steder enn i ladegarasjen. Et knotete oppsett gjorde ikke saken mer populær.

En stor skuffelse som ikke passet på min gjennomsnittlige plen som er litt mer uregelmessig enn en «green».

Tommelned…….

Har nøyaktig samme erfaring med gardena robotklipper. Stoppet nærmest uforklarlig flere ganger i uken, man forventer mer for 15000 spenn, en enorm skuffelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har hatt en batteridrevet fra jula i 3 sesonger samt på hytta, så langt godt fornøyd, klarer overraskende langt gress.

https://www.jula.no/catalog/hage/hagemaskiner/gressklipper/batteridrevne-gressklippere/batteridrevet-gressklipper-024998/

Vi har to batterier i den da ett ikke holder til vår plen. Usikker hvor stor plenen er, men tipper 400kvm+

Men blir da ca 6500 med to batterier, så ikke billig.

Lenke til kommentar

Min Husqvarna gjorde meg gode tjenester i 14 sesonger. Sist høst kjørte den over begrensningsledningen og havnet i hagedammen - hadde gått bra siden 2010.

Hadde ulike problemer de siste årene men jeg fikk den alltid i gang igjen. Nå er jeg på jakt etter 2 eller 3 nye som skal gjøre jobben sammen - har samlet estimert 1500 kvm plen hvorav en del er helt for seg selv.

Trippelure skrev (11 timer siden):

Anbefaler ingen å bruke robotgtessklipper om de er glad i ville dyr. De kjører på/over og kan skade og drepe pinnsvin, samt skremmer bort rådyr og endel fugler som leter etter meitemark, snegler og andre småkryp å spise.

Pinnsvin er lett å beskytte: de er nattdyr og om du klipper kun i et tidsrom symmetrisk rundt kl 13 (10...16 f.eks) så sover de. 'Mine' rådyr bryr seg katta om den - for tiden ligger de typisk på plenen foran terrassen og drøvtygger, men et ekorn ble overkjørt en gang og overlevde det ikke. Opphakkede fugler har jeg fortsatt til gode å finne.

image.jpeg.f2dbe1277b7d0e169c01cb1addeb3b08.jpeg

Endret av trikola
  • Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (1 minutt siden):

Pinnsvin er lett å beskytte: de er nattdyr og om du klipper kun i et tidsrom symmetrisk rundt kl 13 (10...16 f.eks) så sover de. 'Mine' rådyr bryr seg katta om den - for tiden ligger de typisk på plenen foran terrassen og drøvtygger, men et ekorn ble overkjørt en gang og overlevde det ikke. Opphakkede fugler har jeg fortsatt til gode å finne.

Bra du ikke kjører om natten :thumbup: En kompis av meg mistet "sine" rådyr, de kom skjeldent på besøk etter at han skaffet seg den robotklipperen, men det er vel forskjell på de rådyrene også. Fuglene blir nok ikke overkjørt, men de flyr sin vei til et annet sted. Veldig trist med det ekornet da 😥

Lenke til kommentar

Har en Ryobi 36v selvgående elektrisk klipper som kostet 7-8000 for et par år siden, som fungerer veldig bra. Trekker bedre enn bensinklipperen, og takler lengre gress. Ankepunktet er batteriet holder ikke så lenge om det er langt gress, så anbefaler 2 batteri å veksle mellom.

Jeg vil tro de fleste merker fungerer, men du bør kjøpe 36v eller mer. De som bruker 18v "håndverktøy" batterier er mye svakere, og du vil nok bli skuffet.

Endret av likferd
Lenke til kommentar
2 hours ago, likferd said:

Har en Ryobi 36v selvgående elektrisk klipper som kostet 7-8000 for et par år siden, som fungerer veldig bra. Trekker bedre enn bensinklipperen, og takler lengre gress. Ankepunktet er batteriet holder ikke så lenge om det er langt gress, så anbefaler 2 batteri å veksle mellom.

Jeg vil tro de fleste merker fungerer, men du bør kjøpe 36v eller mer. De som bruker 18v "håndverktøy" batterier er mye svakere, og du vil nok bli skuffet.

Av nysgjerrighet... Hva slags modell?

Jeg kjøpte en Ryobi snøfreser og to 36v batterier i vinter. Litt av tanken var at jeg kunne kanskje gå for en Ryobi gressklipper når McCullochen min tar sitt siste sviv.

Lenke til kommentar

900kvm plen her. Har gammel, 8år, Honda bensinklipper. Vurderer nå og kjøpe batteriklipper. Har sett på Cramer klippere. Det er samme forhandler som jeg kjøpte Hondaen av og han virket positiv. Har mest lyst på 82v, men dette er en proffmaskin og koster kjapt 16K med 2 batteri. Skal høre litt mer rundt 48v versjonen. Tror det skal holde bra. Jeg klipper sjelden hele hagen i ett uansett. Grunnen til å gå over til batteri er plass og latskap. Det er lettere å plassere en maskin som kan settes på høykant eller på siden. Og det blir enklere å bytte kniv når den kan legges på hodet. Og ingen olje eller tennplugg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...