Gå til innhold

Lisensfinansiert trakassering/mobbing?


Anbefalte innlegg

Neffi skrev (23 minutter siden):

Bård og kollegaene leser opp et manus skrevet av en desk med forfattere. Når programmet leses fra manus slik, ansees det som en kulturell kunstform. På lik linje med et teaterstykke. Hva Atle gjør i fylla på byen blir sånn sett en ekstremt dårlig sammenligning. 

Dette er eit godt poeng.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Neffi skrev (4 timer siden):

Har dere lagt merke til hvor ekstremt krenket høyresiden blir, til og med av humor som er oppspinn, samtidig som de hardnakket mener venstresiden er "Woke", hvis venstresiden skulle føle at noen er krenket (i virkeligheten)?

Det er jo som om at svenskene skulle saksøkt staten på grunn av svenskevitser.

Her synes jeg du trekker diskusjonen ned på et svært lavt nivå, som er synd da jeg synes diskusjonen i utgangspunktet forholdt seg overraskende saklig.

"Dere er så ekstremt krenket" er generelt en diskusjonsform som ikke indikerer at en er ute etter en intellektuelt redelig diskusjon. 

Sitat

Hvorfor reagerer dere ikke på at Iselin sa at hvis det ble krig, så ville hun bli russer-tøs for å få seg en gratis hårklipp, som skjedde under det samme programmet. Er det fordi det er virkelighet sånn at det slipper unna virkelighets-testen?

Jeg tror de fleste (til høyre og venstre) vil se ganske ulikt på selvironi og humor på andres bekostning.

Sitat

 

Og om dere ikke ser på programmet en gang, hvordan klarer dere da å bli så krenket? Tiende-ledds krenket gjennom noen som kjenner noen som kjenner noen som kjenner noen som følte seg krenket?

Eller er det det at å vitse om nazister er å krenke nazister? Er det da sånn at alle nazistene blir krenket og protesterer? Skulle ønske det var en logikk her. Noen som helst.

 

Jeg tror ikke logikken er så vanskelig å se som det kanskje kan virke. Denne formen for satire er gjerne ikke frikoblet fra virkeligheten, og de satiriske merkelappene er gjerne ikke helt frikoblet fra det satirikeren mener om vedkommende, selv om det gjerne er satt veldig på spissen. Noen ganger også (selv)ironisk, selv om det ikke virker å være tilfelle her. En bør nok lese budskapet fra manusforfatter mer i retning "neida han er nok ikke helt nazist, men..."

 

 

Så synes jeg ikke nødvendigvis denne saken er så skrekkelig grov, og et satireprogram må nesten prøve seg frem og akseptere at en ikke alltid er så morsom at vitsen fungerer så godt. Kanskje ville det fungert bedre om de generelt leverte "grovhetene" bedre, var litt mindre forutsigbare og hadde litt mindre slagside, men kanskje vil det likevel være urimelig å vurdere hva som er greit basert på hvor gode de er på leveransen. 

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (7 timer siden):

Klarer du faktiskt å sidestille en vits som til syvende og sist (hovedsaklig) går på hennes egen bekostning, med å trolig FEILAKTIG anklage noen for å være nazist 🙄😵‍💫?!?!?!

Det var ikke en sidestilling av sjanger, det var om det fins et virkelighetsprinsipp i satire, og det gjør det ikke. Hun sa også noe om at man bare kunne henge alle som står i helse- eller mat-, (husker ikke eksakt) kø. Tar dere virkelighetstesten på det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Neffi said:
7 hours ago, Gjest MKII said:

Klarer du faktiskt å sidestille en vits som til syvende og sist (hovedsaklig) går på hennes egen bekostning, med å trolig FEILAKTIG anklage noen for å være nazist 🙄😵‍💫?!?!?!

Det var ikke en sidestilling av sjanger, det var om det fins et virkelighetsprinsipp i satire, og det gjør det ikke. Hun sa også noe om at man bare kunne henge alle som står i helse- eller mat-, (husker ikke eksakt) kø. Tar dere virkelighetstesten på det?

Les det du siterte meg på minst en gang til, eller igjen og igjen (og eventuellt...) til du forstår det jeg skrev...

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (2 timer siden):

Her synes jeg du trekker diskusjonen ned på et svært lavt nivå, som er synd da jeg synes diskusjonen i utgangspunktet forholdt seg overraskende saklig.

Klart det blir saklig når diskusjonen er et ensteming ekkokammer fra samme politiske fløy, som ønsker å kanselere NPN, fordi satiren ikke sparker riktig vei.

herzeleid skrev (2 timer siden):

"Dere er så ekstremt krenket" er generelt en diskusjonsform som ikke indikerer at en er ute etter en intellektuelt redelig diskusjon. 

Poenget her var jo en referanse til en del andre tråder som det samme ekkokammeret styrer, som går på akkurat det at venstresiden er woke og så lettkrenkelig at de mener det er psykisk sykdom. Den ballen fortjener å bli spilt tilbake. Det handler om selvinnsikt. 

Men poenget er vel ikke at det skal være bunn i argumentene, det handler mer om å bare fornekte. Fordi politikk.

herzeleid skrev (2 timer siden):

Jeg tror de fleste (til høyre og venstre) vil se ganske ulikt på selvironi og humor på andres bekostning.

Igjen, jeg kunne tatt hvilken som helst vits. Poenget var ikke å sidestille sjangeren, poenget var at jeg spurte om det var et virkelighetsprinsipp i satire. For definisjonene på satire sier noe annet.

herzeleid skrev (2 timer siden):

Jeg tror ikke logikken er så vanskelig å se som det kanskje kan virke. Denne formen for satire er gjerne ikke frikoblet fra virkeligheten, og de satiriske merkelappene er gjerne ikke helt frikoblet fra det satirikeren mener om vedkommende, selv om det gjerne er satt veldig på spissen. Noen ganger også (selv)ironisk, selv om det ikke virker å være tilfelle her. En bør nok lese budskapet fra manusforfatter mer i retning "neida han er nok ikke helt nazist, men..."

Jeg mener faktisk det motsatte. Om ikke hintet var banalt nok, ville det ikke være sjokkerende og på den måten morsomt. Men fornærmelsessjangeren stikker nok for de fleste som den treffer, hvis man velger å ta det som en halv-sannhet.

herzeleid skrev (2 timer siden):

Så synes jeg ikke nødvendigvis denne saken er så skrekkelig grov, og et satireprogram må nesten prøve seg frem og akseptere at en ikke alltid er så morsom at vitsen fungerer så godt. Kanskje ville det fungert bedre om de generelt leverte "grovhetene" bedre, var litt mindre forutsigbare og hadde litt mindre slagside, men kanskje vil det likevel være urimelig å vurdere hva som er greit basert på hvor gode de er på leveransen. 

Igjen, vitsene går begge veier i programmet, og noen er mer morsom for ulike politiske retninger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (7 minutter siden):

Les det du siterte meg på minst en gang til, eller igjen og igjen (og eventuellt...) til du forstår det jeg skrev...

Les hva jeg skrev da. Jeg sidestilte de ikke. Jeg spurte deg om du tok en virkelighetssjekk på de andre vitsene i programmet. Og dro fram ett eksempel. Hvor mange eksempel skal være nødvendig å gå igjennom før man kan enes i at det ikke er et virkelighetsprinsipp i programmet?

Videre påstår du at noen er anklaget for å være nazist, og der er vi fullstendig uenig, og jeg lurer litt på om du har sett programmet noen gang? Hvis spøkene skal tas som anklagelser så lurer jeg litt på i hvilken virkelighet?

Endret av Neffi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (7 minutter siden):

Det virker åpenbart at det er flere som ikke har lært etter saken med Finn Kalvik (som visstnok var mer gjennomført og langvarig), og at dårlig og feilslått "humor" ikke er frakoblet virkligheten bare fordi det er "humor"🤔

Så du mener at NPN står inne for å henge alle som står i mat eller helse-kø?

Og Bjørn Eidsvåg sin begravelse er faktisk planlagt for denne uka?

Endret av Neffi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Neffi skrev (14 minutter siden):

Klart det blir saklig når diskusjonen er et ensteming ekkokammer fra samme politiske fløy, som ønsker å kanselere NPN, fordi satiren ikke sparker riktig vei.

Og her senker du nivået ytterligere. Om du leser første side vil du se at det er motstridende meninger og svært få som tar til orde for å kansellere noe. 

Sitat

Poenget her var jo en referanse til en del andre tråder som det samme ekkokammeret styrer, som går på akkurat det at venstresiden er woke og så lettkrenkelig at de mener det er psykisk sykdom. Den ballen fortjener å bli spilt tilbake. Det handler om selvinnsikt. 

Jeg synes ikke "de andre oppfører seg teit i andre tråder" er noe godt argument for å selv gjøre det, og argumentet burde i seg selv føre til at en reflekterer litt over hva en egentlig driver med. Jeg skjønner at du kanskje har en konflikt gående med eller horn i siden til noen i tråden og det er mulig denne kjeklingen går fra tråd til tråd, men jeg synes vi bør holde oss for voksne til slikt. 

Sitat

Men poenget er vel ikke at det skal være bunn i argumentene, det handler mer om å bare fornekte. Fordi politikk.

Denne skjønte jeg ikke helt. Er dette din oppsummering av alle andre sine innlegg i tråden, dine egne eller en annen tråd? 

Sitat

Igjen, jeg kunne tatt hvilken som helst vits. Poenget var ikke å sidestille sjangeren, poenget var at jeg spurte om det var et virkelighetsprinsipp i satire. For definisjonene på satire sier noe annet.

Jeg ser du spør om noe, men jeg skjønner ikke hvor du henter dette "virkelighetsprinsippet" fra? Det ser for meg ut som en avsporing, men mulig jeg er dum her? 

Sitat

Jeg mener faktisk det motsatte. Om ikke hintet var banalt nok, ville det ikke være sjokkerende og på den måten morsomt. Men fornærmelsessjangeren stikker nok for de fleste som den treffer, hvis man velger å ta det som en halv-sannhet.

Det motsatte av hva da? 

Sitat

Igjen, vitsene går begge veier i programmet, og noen er mer morsom for ulike politiske retninger. 

Det gjør de, men det virker å være en slagside og det blir ofte svært forutsigbart. Som sagt tror jeg de hadde kommet lettere unna med det med en sterkere besetning. Knut Nærum var blodrød, men jeg tror de fleste husker ham som betraktelig mer elegant enn det vi ser i dag. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Neffi said:

som ønsker å kanselere NPN, fordi satiren ikke sparker riktig vei.

Jeg for min del ville bare utheve at det er svært 'inn' i den vestlige verden å kalle nye utfordrere for nazister.

Jeg liker NPN ganske mye. Og jeg er forundret over at det i det hele tatt for lov til å sendes når resten av den vestlige verden har blitt som den er. Jeg ser på NPN og nyheter. Ingenting annet fra norske aktører.

I andre vestlige ikke satiriske kanaler så blir personer sidestilt med nazisme regelmessig. Heldigvis har vel ikke dette skjedd i norske kanaler, som er bra. Jeg ville bare ta til orde for at det er litt skummelt å høre det, fordi da kan det finne på å spre seg til alvorlig media også, som vil gjøre samtalene våre like useriøse som de kan være i USA.

Håper vi ikke lar oss blende av disse taktikkene som går helt tilbake til noen apeflokker vi stammer fra. Beholde makt ved å mobbe og undertrykke andre.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (10 timer siden):

Og her senker du nivået ytterligere. Om du leser første side vil du se at det er motstridende meninger og svært få som tar til orde for å kansellere noe. 

Jeg synes ikke "de andre oppfører seg teit i andre tråder" er noe godt argument for å selv gjøre det, og argumentet burde i seg selv føre til at en reflekterer litt over hva en egentlig driver med. Jeg skjønner at du kanskje har en konflikt gående med eller horn i siden til noen i tråden og det er mulig denne kjeklingen går fra tråd til tråd, men jeg synes vi bør holde oss for voksne til slikt. 

Tror du misforstår problemstillingen jeg viser til, men jeg skjønner hvorfor det blir sånn. Når utgangspunktet i problemstillingene er at man baserer seg på ulike prinsipper, så kan man faktisk ikke forstå eller enes om noe. Skillet mellom den høyrevridde tanken og den venstre, ligger jo i at det på den ene siden er et likhetsprinsipp på venstresiden, mens det er et ulikhetsprinsipp bak den høyre. Da kan det fremmes problemstillinger fra høyresiden, med standpunkter som ikke skal være gjeldende for andre tilfeller, eller andre folk. Eksempelvis at man ikke kan vitse med menn som er på "rett side av politikken", fordi det gjelder en mann. Og at prinsippet gjelder "mann på rett politisk side", ikke vitsingen i seg selv.

herzeleid skrev (10 timer siden):

Denne skjønte jeg ikke helt. Er dette din oppsummering av alle andre sine innlegg i tråden, dine egne eller en annen tråd? 

Jeg peker helt klart mot et politisk ekkokammer. Det er noen motstemmer her inne, men som jeg forklarte over ser de vel mindre og mindre mening i å diskutere noe særlig her inne, siden verdiene og tankesettene ikke baserer seg på eksempelvis situasjonsbasert overførbarhet, likhetsprinsipper og menneskeverd. Så de stemmene trekker vel til sine egne ekkokammer i stedet, akkurat som at høyresiden trekker inn hit. 

herzeleid skrev (10 timer siden):

Jeg ser du spør om noe, men jeg skjønner ikke hvor du henter dette "virkelighetsprinsippet" fra? Det ser for meg ut som en avsporing, men mulig jeg er dum her? 

TS og enkelte i tråden mener vitsen er rotet i virkeligheten. At det derfor er en anklagelse, og at sjangeren satire da bygger på et virkelighetsprinsipp, hvilket det ikke gjør. Hvis du ikke forstår argumentet som er satt, forstår du jo så klart heller ikke motargumentet jeg legger fram.

herzeleid skrev (10 timer siden):

Det motsatte av hva da? 

Motsatt av påstanden om at satire har bunn i virkeligheten. Fornærmelsen i satire bruker sjokk som virkemiddel. Men igjen, det er jo en ikke-diskusjon, når det ikke er satire som er problemet, men at det ble vitset mot "en mann på rett politisk side".

herzeleid skrev (10 timer siden):

Det gjør de, men det virker å være en slagside og det blir ofte svært forutsigbart. Som sagt tror jeg de hadde kommet lettere unna med det med en sterkere besetning. Knut Nærum var blodrød, men jeg tror de fleste husker ham som betraktelig mer elegant enn det vi ser i dag. 

De av oss på venstresiden NYTER Bård og co, og syns slagsiden er fortreffelig. På lik linje med at den andre slagsiden har tatt bolig her inne på forumet. Vi finner våre miljø, og det skjer samme hva vi eventuelt skulle mene om det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Förstår faktiskt ikke hur folk som Neffi kan se allt så polariserat. 

Hvis man er imot envits som implicerar att någon är nynazist så tolkas det som att problemet är att vitsen var riktad mot  "en mann på rett politisk side". NPN tog också direkt på sig kritiken och beklagade.

Jag är snarare mer vänster än höger men tycker att en del av vänster sidan på forumet kommer med en massa tull. Bland annat genom att sätta andra i helt fel gruppe. 

Möjligt att det att kalla andra för nynazister är normalt på vänster siden idag, för Neffi vet vi att det är det, men för folk flest tror jag det fremdeles er att väldigt nedsättande begrepp. Skulle ocskså si att det är väldigt få i Norge som faktiskt är nynazister och kanske ingen offentlig person förutom Brevik. 

Man kan självklart ikke heller si vad som helst hvis det er satir eller en vits. Hur manga hade reagerat hvis de drog samma vits men med pedofili? 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Neffi skrev (På 17.4.2024 den 2:19 PM):

Forøvrig så har jo nynazistene selv vært ute og sagt at de mangler et politisk parti med deres agenda. Det nærmeste og eneste alternativet de har (hadde), var FRP. Det er jo ikke rart at det kan dras en spøk i den retningen.

 

Pr. definisjon er nok faktisk FrP det mest demokratiske av alle partiene på Tinget, fordi de ønsker folkeavstemminger i langt flere viktige enkeltsaker for landet, enn hva andre partier ønsker.  Såvidt jeg husker ble en tidligere FrP-er fra Oslo for noen år tilbake (men under Sylvis ledelse) utestengt fra partiet (og gikk over til Demokratene) fordi han hadde omtalt seg selv som "nasjonaldemokrat" (var det vel?, virket vel egentlig vel strengt det kanskje, tross alt), husker ikke navnet på vedkommende i farten.  Det er jo et parti som kaller seg Alliansen som jeg vet ofte er beskyldt for å skulle ha nazi-sympatier, men jeg kjenner ikke konkret til  hva de står for, men har hørt referert relativt ekstreme uttalelser fra lederen, hvis de stemmer. 

Hørte forresten på landsmøtetalen til Listhaug nå i helgen (opptak i VG-nett).  Det var egentlig en fantastisk tale med hovedvekt på hvor mye FRIHET betyr (innenfor lovens rammer selvfølgelig).  Tror ikke disse nynazistene du referer til at de er videre begeistret for Sylvis (og andre FrP-ere) sin mangeårige støtte til Israel gitt, for å si det forsiktig...  (og likedan nå FrPs unisone støtte til Ukraina f.eks.).  De som beskylder FrP for nazisme gjør det nok utfra enten politisk kunnskapsløshet, eller f.eks.  utfra "fornærmelse" over at partiet jobber for å unngå "svenske tilstander" i Norge.  Det siste faller nok visse (kanskje sågar her inne i tråden) litt tungt for brystet kanskje...  Hvem vet. 

Men min oppsummering blir vel at verden (utfra politiske observasjoner en del ti-år nå..) ville vært et adskillig bedre sted uten, merk, nevnt i alfabetisk rekkefølge;

islamisme, kommunisme og nazisme.  Uenig?  (I så fall er det jo her bare å unnlate å gi tommel f.eks., det går i tilfelle så greit atte.., man er jo demokrat må vite og respekterer andres preferanser sånn sett så klart...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Jeg så NPN fra fredagen. Nå er det nok! Nå må NRK se på hvem i NPN redaksjonen som står bak disse satiriske oppslagene myntet på en FRP'er som skal holde en 17. mai tale! 😠

Dette kan ikke fortsette!

FRP går jo desverre bare opp og opp i målingene ser det ut til pågrunn av denne feilslåtte fotskytende satiren som ikke duger til å klistre FRP til nazisme! 😡😡Her har dere litt å lære fra Russland NPN, mange der som ser nazister overalt nå.

Kan ikke dere i NPN heller fortelle om de store ambisjonene Jonas Gahr Støre fikk for Norge, etter at han som ung voksen leste en helt fantastisk og revolusjonerende bok fra østen, <sett inn en liten videosnutt med fokus på ett bord fra 'Jonas sin stue' der det ligger en liten rød bok med navnet "Mao" på forsiden>. Da vil vi jo garantert få samme omvendt utslagskraft der, slik at vi får reddet dette partiet som virkelig har stått på, og gitt alt for at vanlige folk endelig har fått den turen de hadde sittet og ventet på!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...