Gå til innhold

Lønnsutbetaling ved oppsigelse


Anbefalte innlegg

Hei,
jeg har et spørsmål som noen her inne kanskje kan hjelpe meg med!

I februar leverte jeg oppsigelse fra min nåværende stilling. Med tre måneders oppsigelsestid skal jeg i utgangspunktet jobbe ut mai. Samtidig har jeg fortsatt en del feriedager opparbeidet fra i fjor som jeg kan ta ut. Dersom jeg f.eks. ønsker å ta ut ferie i hele mai, og dermed kun jobbe til 30. april, vil jeg da få utbetalt lønn for mai?

Årsaken til at jeg er usikker er at feriedagene omtales jo som "betalt ferie", noe som gav meg inntrykk av at man får betaling også disse dagene. Arbeidsgiveren min sier det ikke fungerer på denne måten, men at jeg vil få betalt kun til 30. april dersom jeg tar ferie i mai. Jeg stoler vel egentlig på arbeidsgiveren min, men vil gjerne sjekke med noen som vet mer om dette enn meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ferie du avvikler hver år, selv om det står at de er betalt ferie, er noe som du egentlig betaler selv, en gang i året, enten i mai eller juni, avhengig av når i måned lønnen kommer. 
Hvis ferie du tenker å bruke før du slutter er overført fra i fjor vil du da få utbetalt lønn som vanlig.
Hvis du bruker ferie fra årets kvote vil du ikke kunne få lønn med mindre arbeidsgiver også får lov til å gjennomføre en vanlig ferietrekk fra lønnen din.
Ut fra hva du sier vil dette ikke være mulig, fordi ferietrekket gjennomføres som regel på junilønn, samtidig som når feriepengene fra fjorårets utbetales. 
Du er ikke ansatt hos dem i juni, så du vil ikke kunne trekkes for ferie. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest c299f...66e

Du vil ikke få LØNN for Mai dersom du tar fri i Mai nei.

 

Du kan derimot få Feriepenger som du har opparbeidet i 2023, og late som det er "lønn" for Den friperioden.

Det er det feriepenger i praksis er.

Når du har fri, blir du trukket i lønn tilsvarende tiden du er pliktet til å ferie ila et år.
Også får du feriepenger som du har opparbeidet året tidligere ( i dette tilfelle ila 2023) 

Anonymous poster hash: c299f...66e

Lenke til kommentar
Gjest c299f...66e

Forutsetter at arbeidsgiver faktisk gir deg feriepengene når du slutter da.  Min forståelse er at ofte ber folk om å få både fjorårets, og årets feriepenger utbetalt, slik at man ikke er avhengig av bedriften lenger.

Anonymous poster hash: c299f...66e

Lenke til kommentar
2 minutes ago, mronym said:

Hvis ferie du tenker å bruke før du slutter er overført fra i fjor vil du da få utbetalt lønn som vanlig.
 

Dagene jeg planlegger å ta ut er delvis overført fra i fjor og delvis av årets kvote. Da kan jeg informere arbeidsgiver om hvor mange overførte feriedager fra 2023 dette gjelder, og anta at kun disse gir lønnede dager.

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Guest c299f...66e said:

Forutsetter at arbeidsgiver faktisk gir deg feriepengene når du slutter da.  Min forståelse er at ofte ber folk om å få både fjorårets, og årets feriepenger utbetalt, slik at man ikke er avhengig av bedriften lenger.

Anonymous poster hash: c299f...66e

Dette var også et tema vi diskuterte, og informasjonen jeg fikk fra økonomiavdelinga var at jeg må betale skatt på utbetaling av feriepenger som er opparbeidet i 2024, mens jeg ikke betaler skatt dersom jeg "lar de ligge" til neste år. Jeg ble derfor sterkt anbefalt å ikke ta ut årets feriepenger allerede i år, nettopp for å unngå tapet av det skattebeløpet.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, JohannesG said:

Dette var også et tema vi diskuterte, og informasjonen jeg fikk fra økonomiavdelinga var at jeg må betale skatt på utbetaling av feriepenger som er opparbeidet i 2024, mens jeg ikke betaler skatt dersom jeg "lar de ligge" til neste år. Jeg ble derfor sterkt anbefalt å ikke ta ut årets feriepenger allerede i år, nettopp for å unngå tapet av det skattebeløpet.

Det er korrekt det du har fått beskjed om.
Du betaler mer skatt hvis du får utbetalt feriepenger som du har opptjent fra 1 januar til og med du går av i år. 

Men feriepenger og lønn går hver for seg, så hvis du vil ha mest mulig utbetalt bør du jobbe til siste dagen, minus evt. ferie overført fra i fjor.
Dersom du har behov for å koble av før du starter i ny stilling, eller om du har behov for å starte så tidlig som mulig, da bør du ta ut alt ferie. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
JohannesG skrev (10 minutter siden):

Dette var også et tema vi diskuterte, og informasjonen jeg fikk fra økonomiavdelinga var at jeg må betale skatt på utbetaling av feriepenger som er opparbeidet i 2024, mens jeg ikke betaler skatt dersom jeg "lar de ligge" til neste år. Jeg ble derfor sterkt anbefalt å ikke ta ut årets feriepenger allerede i år, nettopp for å unngå tapet av det skattebeløpet.

 

mronym skrev (3 minutter siden):

Det er korrekt det du har fått beskjed om.
Du betaler mer skatt hvis du får utbetalt feriepenger som du har opptjent fra 1 januar til og med du går av i år. 

Men feriepenger og lønn går hver for seg, så hvis du vil ha mest mulig utbetalt bør du jobbe til siste dagen, minus evt. ferie overført fra i fjor.
Dersom du har behov for å koble av før du starter i ny stilling, eller om du har behov for å starte så tidlig som mulig, da bør du ta ut alt ferie. 

Man trekkes i skatt, det betyr ikke nødvendigvis at man betaler mer i skatt. Skatten din går kun på total inntekt, forskjellen er bare når man betaler skatten. 

Neste år vil du da ikke få betalt feriepenger og gå en måned uten lønn, derav kan du redusere skatteprosenten din for alle andre måneder i året - nettopp fordi normalt skattekort tar høyde for at man betaler mer skatt hver måned så man ikke betaler skatt av feriepengene i juni.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du må også gjere avtale om å få ta ut ferien i mai. Etter ferielova kan du berre kreve å få ta ut tre samanhengande veker i hovudferieperioden 1 juni til 30 september. 

Om du gjer avtale om åbta ut ferien i oppseiingstida så bør du sjølvsagt også avklare det økonomiske. 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, MrL said:

 

Man trekkes i skatt, det betyr ikke nødvendigvis at man betaler mer i skatt. Skatten din går kun på total inntekt, forskjellen er bare når man betaler skatten. 

Neste år vil du da ikke få betalt feriepenger og gå en måned uten lønn, derav kan du redusere skatteprosenten din for alle andre måneder i året - nettopp fordi normalt skattekort tar høyde for at man betaler mer skatt hver måned så man ikke betaler skatt av feriepengene i juni.  

Helt sant, mye kommer an på om man sier opp og går til en annen stilling med tilsvarende inntekt, høyere, eller ikke noe jobb i det hele tatt.
Men som du sier summen påfølgende år er uavhengig av når man har fått disse utbetalt, bare at trekket går automatisk til 50%

Lenke til kommentar

Jeg har nå hatt en ny prat med økonomiavdelinga, og da blir det til at jeg får betalt for feriedagene jeg overførte fra 2023, mens jeg tar noen flere fra årets kvote uten betaling, slik det skal være. De hadde ikke tatt høyde for at overførte feriedager fra i fjor skal gi lønnsutbetaling, slik at nå blir mai litt trivligere for meg.

Takk for alle innspillene! Lærer noe nytt hver dag :)

Lenke til kommentar
JohannesG skrev (10 minutter siden):

Jeg har nå hatt en ny prat med økonomiavdelinga, og da blir det til at jeg får betalt for feriedagene jeg overførte fra 2023, mens jeg tar noen flere fra årets kvote uten betaling, slik det skal være. De hadde ikke tatt høyde for at overførte feriedager fra i fjor skal gi lønnsutbetaling, slik at nå blir mai litt trivligere for meg.

Takk for alle innspillene! Lærer noe nytt hver dag :)

Utrolig at de ikke klarte å finne ut av dette selv, vær glad du er på vei ut tenker jeg😅

Lenke til kommentar
Gjest c299f...66e

Når selskapet er så blindt, hadde jeg vært deg hadde jeg bedt om alt utbetalt ved siste utbetaling.

Se det slik, du blir ikke straffet for å ta ut årets feriepenger her og nå.  Du betaler bare skatten på det beløpet med en gang, kontra å betale den skatten over en lengre periode i år. 

Godt mulig at selskapet har  dårlig likviditet. Derfor de vil at du skal vente med utbetalingene.

 

 

 

Anonymous poster hash: c299f...66e

Lenke til kommentar

Vanlig praksis er at alle opparbeidede feriepenger utbetales ved arbeidsforholdets slutt, og jeg ville alltid bedt om akkurat det. Det er lurt å sette av noe av dette, så man kan ta ferie året etter.

Alle feriepenger beskattes, men skatten fordeles vanligvis ut over hele året. Tar du ut feriepengene for neste år nå, får du skattetrekket også nå i stedet for fordelt over hele året. Du vil kunne ende opp med litt høyere skatt dersom du vil tjene betydelig mer i år enn til neste år, slik at feriepengene trekkes fra trinnskatt på et høyere nivå (aka høyere marginalskatt). Hvis man tjener like mye eller mer i ny jobb, er skattegevinsten ved å utsette uttak av feriepenger helt marginal. En god grunn til å ta ut alle feriepengene nå, er at dersom bedriften går konkurs før du får pengene utbetalt, får man i beste fall en god del ekstra plunder og jobbe med å få ut pengene. Ulempen er dersom man ikke er økonomisk disiplinert og brenner dem opp før neste års ferie.

Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (På 13.4.2024 den 12:21 AM):

Vanlig praksis er at alle opparbeidede feriepenger utbetales ved arbeidsforholdets slutt, og jeg ville alltid bedt om akkurat det. Det er lurt å sette av noe av dette, så man kan ta ferie året etter.

Alle feriepenger beskattes, men skatten fordeles vanligvis ut over hele året. Tar du ut feriepengene for neste år nå, får du skattetrekket også nå i stedet for fordelt over hele året. Du vil kunne ende opp med litt høyere skatt dersom du vil tjene betydelig mer i år enn til neste år, slik at feriepengene trekkes fra trinnskatt på et høyere nivå (aka høyere marginalskatt). Hvis man tjener like mye eller mer i ny jobb, er skattegevinsten ved å utsette uttak av feriepenger helt marginal. En god grunn til å ta ut alle feriepengene nå, er at dersom bedriften går konkurs før du får pengene utbetalt, får man i beste fall en god del ekstra plunder og jobbe med å få ut pengene. Ulempen er dersom man ikke er økonomisk disiplinert og brenner dem opp før neste års ferie.

heller få plasser jeg har vært betaler ut åretsferiepenger når man slutter, de kommer året etterpå, jeg har bar en gang bedt om og få utbetalt feriepenger ved sluttlønn og da forventetet jeg at selskapet ikke skulle finnes året etter på, noe som nesten stemte da de ble kjøpt og og absorbert inn i et større selskap. 

Lenke til kommentar
Mato skrev (2 timer siden):

heller få plasser jeg har vært betaler ut åretsferiepenger når man slutter, de kommer året etterpå, jeg har bar en gang bedt om og få utbetalt feriepenger ved sluttlønn og da forventetet jeg at selskapet ikke skulle finnes året etter på, noe som nesten stemte da de ble kjøpt og og absorbert inn i et større selskap. 

Hovedregelen er at de skal utbetales siste arbeidsdag men en kan betale ved en senere anledning som året etterpå/som normalt.

De fleste bedrifter vill nok foretrekke sistnevnte da det er work as usual.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 timer siden):

Hovedregelen er at de skal utbetales siste arbeidsdag men en kan betale ved en senere anledning som året etterpå/som normalt.

De fleste bedrifter vill nok foretrekke sistnevnte da det er work as usual.

Det er ofte også å foretrekke for arbeidstakaren som då slepp å passe på å ikkje bruke opp pengane før ein tek ut ferie. 

Veldig mange bedrifter praktiserer også ei løysing der feriepengane blir utbetalt i juni. Strengt tatt skal feriepengane utbetalast når du tek ferie og så skal ein ha vanlig lønn så lenge ein jobbar som normalt. Det er likevel ofte å foretrekke å gi alle tilsette feriepengar samtidig. 

 

For trådstarter så hadde eg vurdert å kreve feriepengane utbatalt med ein gong og ikkje inngå avtale om å få feriepengane seinare. Dette fordi det framstår som at arbeidsgivaren din roter litt på dette området, og skulle det være noko feil i feriepengegrunnlaget så er det lettare å få ordna i det når du fortsatt er på arbeidsplassen og jobbar i oppseiingstida. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...