Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Samletråd for barn og bil. Hjelp til valg av bil, sete med mer.


Anbefalte innlegg

Det vil vel naturlig nok være mindre plasskrevende når du slipper å ha med Barnevogn.

Spørsmålet er vel heller hvor mye annet styr som skal være med på tur når ungen blir gammel nok. Jeg kjenner folk som har fått det til å fungere med E36 Compact og folk som må ha SUV for å reise på overnatting hos foreldre for å få med seg alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Sjørøver said:

Jeg har mast litt om valg av bil når en har fått barn, men jeg må spør igjen:

 

Hvordan endrer plassbehovet seg etter alder? Har skjønt at det er en stor fordel med god plass så lenge de bruker vogn. Men når de slutter med det, kan en da typisk gå ned noen størrelser i bil?

Trenger mindre plass bak til vogn, men du trenger mere plass bak da barnesetet blir større..

Er en vanskelig kabal..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (1 time siden):

Spørsmålet er vel heller hvor mye annet styr som skal være med på tur når ungen blir gammel nok.

Hva er normalt her? Er jo veldig begrenset hva en må ha med når en skal på besøk eller gå litt i byen, mener jeg. 

 

Complexity skrev (43 minutter siden):

du trenger mere plass bak da barnesetet blir større..

Det har jeg faktisk oversett helt. Samboer var ikke sånn veldig imponert når jeg spurte pent om ikke de sluttet med sete etter de var ferdige med det de har nå... 😅 

Hvilke type sete er det største de bruker? 

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Sjørøver said:

Hva er normalt her? Er jo veldig begrenset hva en må ha med når en skal på besøk eller gå litt i byen, mener jeg. 

 

Det har jeg faktisk oversett helt. Samboer var ikke sånn veldig imponert når jeg spurte pent om ikke de sluttet med sete etter de var ferdige med det de har nå... 😅 

Hvilke type sete er det største de bruker? 

Kommer veldig ann på hvor sikker man ønsker å være. Burde vel sitte baklengs til de er minst 4 år og noen mener vel mye mere enn det. Er de bakovervendte stolene som tar mye plass om barnet ikke skal sitte med helt bøyde knær.

Man får dog forovervendte stoler man kan bruke men er sterke meninger om sånt..

Lite å velge i om man skal ha isofix til de større stolene og. Da må man bannes med belter å stropper hit å dit hver gang setet skal i en annen bil..

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (3 timer siden):

Jeg har mast litt om valg av bil når en har fått barn, men jeg må spør igjen:

 

Hvordan endrer plassbehovet seg etter alder? Har skjønt at det er en stor fordel med god plass så lenge de bruker vogn. Men når de slutter med det, kan en da typisk gå ned noen størrelser i bil?

Baby fram til ca 1 år: Bagasjerom er viktig. Bilstolen tar ikke all verdens plass i baksetet så lenge det er babysete. Vogn derimot tar mye plass. I tillegg kommer madrass til reisegrindseng, babygym og annet ræl som må med på hyttetur. Jeg hadde 308SW med 600 L bagasjerom. 

1-4 år: Fortsatt mye bagasje, men tingene tar mindre plass. Du kan ha mindre sportsvogner, droppe reisegrindseng+madrass. I stedet kommer sparkesykler, leker og klær til å kreve plass. Den store endringen er imidlertid bakovervendt bilstol som ungen bruker til minst 4 år. De er enorme. Jeg hadde Touran, som er genial fordi 2. seterad har individuelle stoler på skinner. 3 åringen ble skjøvet bakover og fikk god plass på den ene siden, mens babyen ble skjøvet framover og gav plass til mer bagasje på den andre siden. 

4 år og opp: Krever mindre plass. Barnesetene er nette og små. Utstyr som er med tilsvarer mer eller mindre en vanlig person. Jeg har en E-tron nå. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, Sjørøver said:

Hvilke type sete er det største de bruker? 

Vi har en BeSafe Stretch i min Mazda 6 sedan som egentlig har god plass til voksne i baksetet og den er infernalsk stor, jeg kan såvidt sitte i passasjersetet forran (sammenkrøket bein vinklet til en side, sjakktrekk mtp airbag) med den bakom. Mine foreldre har Axkid One 2 når dem passer mini, den er også stor.

Vel og merke at vi har ankret fast BeSafe Stretch med medfulgte kroker under framsetet som gjør at bilstolen tar mer plass enn en vanlig Isofix stol

Vi skal til innkjøp av en bil til sommeren og vi vil bruke vår bilstol som referanse i baksetet.

Endret av Fantomtegningen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Fantomtegningen said:

Vi har en BeSafe Stretch i min Mazda 6 sedan som egentlig har god plass til voksne i baksetet og den er infernalsk stor, jeg kan såvidt sitte i passasjersetet forran (sammenkrøket bein vinklet til en side, sjakktrekk mtp airbag) med den bakom. Mine foreldre har Axkid One 2 når dem passer mini, den er også stor.

Vel og merke at vi har ankret fast BeSafe Stretch med medfulgte kroker under framsetet som gjør at bilstolen tar mer plass enn en vanlig Isofix stol

Vi skal til innkjøp av en bil til sommeren og vi vil bruke vår bilstol som referanse i baksetet.

Har to slike Axkid One 2, og det er en meget bra stol. En av de få store stolene med isofix og den er veldig lett å ta inn og ut.

Også har den hurtigknapp så man kan slide den helt inn når det ikke sitter noen i den (som man når fra forsetet), så man slipper å ha fremsetene helt i dashen når man kjører uten barn.

I en Leaf blir man sittende litt ubehagelig med en sånn bak seg og en unge som vil ha føttene ute..

Men stor kudos til Nissan Leaf sine firkantige dører som gjør det til en lek å ta ungene inn og ut av bilstolen.  Tesla model 3 sine dører er helt idiotisk til det..

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, Sjørøver said:

Jeg har mast litt om valg av bil når en har fått barn, men jeg må spør igjen:

Hvordan endrer plassbehovet seg etter alder? Har skjønt at det er en stor fordel med god plass så lenge de bruker vogn. Men når de slutter med det, kan en da typisk gå ned noen størrelser i bil?

Det ble betydelig mindre bagasje med i bilen da vi var ferdig med barnevogn-tiden. 

Men så kommer det tilbake. Du vil ikke tro hva ei jente på 13 vil ha med på selv en liten weekend på hotell. Og derfra holder det seg jevnt høyt.  :D

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 31.3.2024 at 4:26 PM, Trestein said:

Er det noe sted i verden elbiler selger godt uten subsidier? Var nede i Italia og de lufte fælt på hvordan vi hadde råd til å kjøre biler på strøm?

Var akkurat i Milano. Tok endel Uber og Model 3 var godt representert blant uber i hvert fall.

On 3.4.2024 at 8:11 PM, Sjørøver said:

Jeg har mast litt om valg av bil når en har fått barn, men jeg må spør igjen:

 

Hvordan endrer plassbehovet seg etter alder? Har skjønt at det er en stor fordel med god plass så lenge de bruker vogn. Men når de slutter med det, kan en da typisk gå ned noen størrelser i bil?

Du har fått gode svar tidligere her ser jeg. 0,5år - 4år (eller 6år om dama di er endel av barkovervendtbarnestolmafian) krever god plass i baksetet og bagasjerom. Har 2 unger, og du trenger en eller annen slags barnevogn frem til de er 3år kanskje litt lenger. Trikset er å ha 2 vogner, en som er for bilturer, og en som er for trilleturer når man tar kollektivt / går til dit man skal. 
(Anbefaler på det sterkeste å kjøpe denne vognen så fort som mulig. Den er enkelt å slå opp, går som håndbagasje på fly, komfortabel nok for kiden til å ta en blund i https://www.babybanden.no/products/baby-jogger-city-tour-2-everett-green)

Etterhvert så skal de ha med seg like mye sportsutstyr og klær som voksne. Når man skal ha med 4 fullsize kofferter, så blir listen over biler raskt kortere

On 3.4.2024 at 10:25 PM, Sjørøver said:

Hva er normalt her? Er jo veldig begrenset hva en må ha med når en skal på besøk eller gå litt i byen, mener jeg. 

 

Det har jeg faktisk oversett helt. Samboer var ikke sånn veldig imponert når jeg spurte pent om ikke de sluttet med sete etter de var ferdige med det de har nå... 😅 

Hvilke type sete er det største de bruker? 

Kjøp dette barnesetet, ungen kan sitte fremovervendt etter at de er ferdig med babysete. Alle er mer fornøyde. Bedre kontakt med ungen, mindre bilsjuke, bedre plass i bilen. Ungen får også glede av kjøle / varmeanlegget i bilen, så de slipper å sitte å steke/fryse mens all luften i bilen blåser forbi stolen, som det gjør på bakovervendt.
https://dinside.dagbladet.no/motor/vinneren-er-framovervendt/76161162

Denne stolen vant ADAC sin test, og er tryggere enn de bakovervendte stolene i testen. Dette skaper HELT kortslutning hos barnesetemafian som påvirker dama di, men vil anbefale å skjære igjennom med litt fornuft og testresultater.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 timer siden):

(Anbefaler på det sterkeste å kjøpe denne vognen så fort som mulig. Den er enkelt å slå opp, går som håndbagasje på fly, komfortabel nok for kiden til å ta en blund i https://www.babybanden.no/products/baby-jogger-city-tour-2-everett-green)

Hadde denne vogna og en VW e-up med førstemann. Null problem. Bilen ble ikke for liten før kid nr 2 kom og det måtte være plass til to bilstoler og to voksne. En bilstol bak passasjersetet gikk helt fint, men jeg har ca ingenting å gå på bak førersetet.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (På 8.4.2024 den 7:06 PM):

Trikset er å ha 2 vogner, en som er for bilturer, og en som er for trilleturer når man tar kollektivt / går til dit man skal. 

Kollektivt er dessverre ikke et alternativ der jeg bor. Bussen går aldri når du trenger det og det kreves flere bytter for å komme seg der det tar 15 minutt med bil. Men jeg har sett behovet for en skikkelig tur vogn og en for kjøpesenter og lignende. Vi har en emmaljunga nxt90 som jeg tenker å sette 4 store hjul på, den blir for trilleturer. Så har vi en kompakt jogger som vi har arvet. 

 

bzzlink skrev (På 8.4.2024 den 7:06 PM):

Kjøp dette barnesetet, ungen kan sitte fremovervendt etter at de er ferdig med babysete. Alle er mer fornøyde. Bedre kontakt med ungen, mindre bilsjuke, bedre plass i bilen. Ungen får også glede av kjøle / varmeanlegget i bilen, så de slipper å sitte å steke/fryse mens all luften i bilen blåser forbi stolen, som det gjør på bakovervendt.
https://dinside.dagbladet.no/motor/vinneren-er-framovervendt/76161162

Denne stolen vant ADAC sin test, og er tryggere enn de bakovervendte stolene i testen. Dette skaper HELT kortslutning hos barnesetemafian som påvirker dama di, men vil anbefale å skjære igjennom med litt fornuft og testresultater.

Sjekket opp i det, og det ser supert ut. Noen har klagd på at ungen ser mindre pga airbag over magen, men den kjøper jeg ikke. Sjekket på prisjakt, og det var selvfølgelig på det dyreste det har vært på lenge nå, skal følge med når det kommer på salg. 🤞

Lenke til kommentar

Et lass med biler funker så lenge du har ett eller to barn. Det er 3 og opp som er vanskelig. 

 

Babysete opp til ett år, bakovervendt til 4, beltestol frem til 12. 

 

Bakovervendt tar mest plass. Ikke stress med hvilken vei vogna passer, bare den går inn. Det er ikke så lenge du trenger den.

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (På 11.4.2024 den 9:53 AM):

Volvo xc90 er en praktisk og god bil for barnefamilier.

Hadde man bare hatt penger til en slik bil, så hadde nok alle barnefamilier kjørt rundt i XC90

Her går det i V70, men blir trange den og når man skal feks pakke til hyttetur etc.

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (På 3.4.2024 den 10:25 PM):

Hva er normalt her? Er jo veldig begrenset hva en må ha med når en skal på besøk eller gå litt i byen, mener jeg. 

Usikker. Mitt inntrykk av kjensfolk er at det skal pakke ned ting for alle tenkelige og utenkelige situasjoner

Lenke til kommentar
sveibuen skrev (11 timer siden):

Hadde man bare hatt penger til en slik bil, så hadde nok alle barnefamilier kjørt rundt i XC90

Her går det i V70, men blir trange den og når man skal feks pakke til hyttetur etc.

Vi hadde en 2005 mod xc90 til den nette sum av 34 tusen kr, hadde den i nesten 4år før vi skrotet den.

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (18 timer siden):

Hørtes dyrt ut ja😅

Jepp ;)

8år gammel XC90 til 450-500k kr, det er mye peng 😮

Men anyways! Det er fantastiske biler! Har veldig lyst på en selv, men med de prisene så kan jeg bare glemme det. Godt fornøyd med min 2009 modell V70 2.4D. God og romslig bil til sitt bruk, men savner den ekstra plassen når vi skal på hytta etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...