Gå til innhold

Flytte for å bedre økonomien?


Gjest e9638...39d

Anbefalte innlegg

Gjest e9638...39d

Skal prøve å korte ned.  Men vil egentlig bare se etter fallgruver andre kanskje ser som ikke vi gjør og om det er noe vi utelater.

Situasjonen i dag er som følger.
Verdi Hus 8.5Mnok, kan bli 9M ved å pusse opp bad som vi vurderer
Gjeld 5.5Mnok. Kun hus, har ingen annen gjeld.

Samboer er fastlåst på området vi er i.. Nemlig mitt nabolag hvor jeg vokste opp.  Det er ikke snakk om byen, men boligfeltet hun låser seg til.  I følge henne selv, kun pga ungene.. Det er tettbygd rekkehus overalt og mange barnefamilier.  Jeg vet at samboer liker å ha folk rundt seg for å føle seg trygg.. Hun er dog aldri utenfor huset i nærområdet. 

Vi bor rett utenfor boligfeltet i dag i en enebolig..Vi kan bokstavelig talt se på husene..Derfor hun ble med på å kjøpe enebolig i første omgang. 
Saken er at hun har null utdanning, og har bare hatt lavtlønnet yrket hele arbeidslivet. Hun har ingen ambisjoner om karriere, så det vil nok ikke endre seg betydelig.. Jeg har dog fremmet ønske om at hun bør søke jobber hvor kan klare å få et sted mellom 450-550k   Noe hun nå søker på. Hun har jobbet 20% i 1.5 år nå.. Så økonomien er mildt sagt trang.

Vi kjøpte enebolig i den tro at samboer skulle arve en god del penger innen 2 år ( var hovedgrunnen, ettersom det var snakk om 3Mnok i arv),  samt vi forventet enormt mye mer for boligen vi solgte. 
Vi måtte 800k under takst. Så det hugget er en stor del av problemet, men var likevel ikke det største problemet.
Samboer fikk kontrabeskjed nå nylig om at arven foreldrene lovte, den uteblir da de ville ha pengene for seg selv likevel.

Så da sitter vi her. 
35k i mnd i kun lånekostnader.
Totalt har vi rundt 60.000kr i faste utgifter ( ink mat) 
Jeg har utbetalt 45k, og samboer 25k.

Hvis samboer kommer seg opp på 35k, så bedres situasjonen en del.
Men vi kommer ikke utenom det faktum at 35k i mnd..Hvorav 26k er bare renter..Det føles helt jævlig å betale kun for å bo.

For det som har skjedd..Er at boligfeltet nevnt over her.. Det har sunket en del i pris.  Rekkehusene selges for 5Mnok om dagen.. ( er ikke ofte det selges, men skjer i ny og ne ) Og vi vil da ende opp et sted rundt 1.5-2,5Mnok i gjeld.

Vi er 33 år begge to, har 2 barn på henholdsvis 7 og 4 år. 

Ungene bryr seg ikke om mindre rom og hage ( tror jeg )   Men om 5-10 år..så vil de kanskje bry seg ?

Hva hadde du gjort? 
 

Anonymous poster hash: e9638...39d

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er det nok godt rom for sparing, du sier den eneste gjelden dere har koster dere 35k i måneden men dere har faste kostnader på 60. Burde være mulig å redusere disse 25k en god del.

Og om samboer får utbetalt 25k for 20% bør hen jo bare se seg rundt etter en annen deltidsjobb eller øke % i jobben hun har for det er godt betalt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest e9638...39d
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Her er det nok godt rom for sparing, du sier den eneste gjelden dere har koster dere 35k i måneden men dere har faste kostnader på 60. Burde være mulig å redusere disse 25k en god del.

Og om samboer får utbetalt 25k for 20% bør hen jo bare se seg rundt etter en annen deltidsjobb eller øke % i jobben hun har for det er godt betalt!

Bomma litt.. Samboer jobber 40%     Og får greit betalt fordi det er familie som hjelper via en kortvarig jobbstilling.
Vi vil anta at samboer vil få utbetalt 35k ved 100% stilling ( typisk kundeservice, lagerarbeid osv som hun søker på)

Ang de 25k er det vanskelig å redusere. Vi lå tidligere på 32k i faste utgifter, men reduserte forsikringer og strømbruk.
Mat- 9k
Strøm- 1.5k
Bil - 2.5k
Kom avg - 1.5k
Underholdning/internett - 1.5k
Forsikring - 4k
Barnehage/sfo - 6k
 

Anonymous poster hash: e9638...39d

Lenke til kommentar

Gratulerer med en mulig åpenbaring!

Personlig syns jeg at alt for mange, spesielt her i Norge bor seg ihjel - og betaler alt for mye penger i å bare være hjemme / bo flott. Jeg syns livet for enhver person hadde blitt mye rikere, derso man bor mer nøkternt, og dermed frigir kapital man kan bruke på opplevelser, reise, sanselige opplevelser, mat og lignende. Ved å ha en enklere livsstil, vil man også sette mer pris på tingene man har, og gjerne bli mer restriktiv i forhold til innkjøp og nytterveriden av dette. Det gir god trening spesielt for barn. Dessuten er det enklere å komme seg ut dersom man bor mer enkelt... Bor man i et "slott" - så er det alt for komfortabelt å være hjemme. 

Jeg hadde nok oppfordret dama til utdannelse... om dere er 33 år er det ikke for sent, og du har jo kapital nok til å hjelpe henne på veien. Et så stort gap mellom inntekt tror jeg skaper turbulens senere i livet. Med mindre du er happy med å forsørge henne. For det er jo det du gjør. 

Jeg tenker det er helt greit å flytte når ungene er 7 og 4 år. I den alderen er ikke vennskap like "satt" som når man er i tenårene... og man vil få nye venner lett som bare det, over alt hvor man flytter. Hadde de vært i tenårene, hadde det nok blitt langt mer dramatisk. 

Flott at du også tar hensyn til dama sine meninger, men jeg syns det er litt naivt også. Du skriver det selv. Få ambisjoner, vil bare være rundt huset der dere bor, ønsker ikke å flytte på seg... Og det var henne som "etter planen" skyte inn arv i boligen, noe det ikke ble noe av.... Da er jo avtalen/planen allerede brutt. Du stor allerede for mesteparten av betalingene, så da har også du mest å si i forhold til de store valgene.... Dersom hu bidrar 20%, har hun også 20% stemmekraft vil jeg påstå. 

Man kan flytte ganske langt på 30 min kjøring fra de fleste steder i Norge.... så det er jo ikke slik at man "legger igjen" hele nettverket, venner og full pakke. Men når dama allerede "hviler" på skuldrene dine, og ikke ønsker å gjøre så mye.... kan jeg jo forstå at det enkleste for henne er å bare bli boende. Mindre styr, mindre å forholde seg til, slipper å styre med nye ting... nye personer.

Dersom hun er villig til å "gi litt gass" - gjerne ved å ta en utdannelse, eller bidra litt mer til felleskassa. Så kanskje det lar seg gjøre å bli boende. Men så lenge hun ikke ønsker så mye... Det å jobbe 20% er jo absolutt ingen ting. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest e9638...39d skrev (Akkurat nå):

Bomma litt.. Samboer jobber 40%     Og får greit betalt fordi det er familie som hjelper via en kortvarig jobbstilling.
Vi vil anta at samboer vil få utbetalt 35k ved 100% stilling ( typisk kundeservice, lagerarbeid osv som hun søker på)

Ang de 25k er det vanskelig å redusere. Vi lå tidligere på 32k i faste utgifter, men reduserte forsikringer og strømbruk.
Mat- 9k
Strøm- 1.5k
Bil - 2.5k
Kom avg - 1.5k
Underholdning/internett - 1.5k
Forsikring - 4k
Barnehage/sfo - 6k
 

Anonymous poster hash: e9638...39d

Kan dere ikke gjøre noe med barnehage/sfo? Din samboer er trossalt ledig 60% av tiden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er sjansen for at huset er solgt før dere får solgt deres eget?
Det er risiko for å gå på en smell.

Husk meglerhonorar og andre flyttekostnader.

Det å pusse opp bad er vel ikke lønnsomt om man øker prisen med kr. 500.000, men alt avhenger av investeringskostnaden.

Borettslag har ofte forkjøpsrett, om dere er medlem bør dere ha en taktikk for om retten kan benyttes. Det kan være at boligen er forhåndsutlyst.

Det er ofte kostbart å bo i borettslag, men nyere er bedre enn gamle. Verdt å undersøke om deler av felles lån er avdragsfritt med tanke på fellesutgifter (ikke alltid det oppgis korrekt av megler).

Lenke til kommentar

Så sant du ikke får pusset opp det badet for maks 100K, så la være om det er å pusse opp for å selge. Da er det bedre å tydeliggjøre at prisen reflekterer at badet trenger oppussing slik at en kjøper kan ta med dette i beregningen og heller pusse opp badet slik de ønsker. Det er nok ikke rent sjeldent at meglere anbefaler oppussingsjobber for at prisen skal gå noe opp, men det er ikke så ofte det gjenspeiler en faktisk prisøkning (så sant du ikke flipper hus da, men det er et annen kategori). Du sitter igjen med kanskje å ha brukt 300K på en faktisk prisøkning på 250K, mens megler høster uansett gevinsten av den prisøkningen.

Ta også en runde på årsakene til hun vil flytte. Det er en del som er av den oppfatning at bare man flytter, så får man det bedre selv også uten å ta høyde for at det man sliter med kanskje har helt andre årsaker.  Da vil man aldri bli fornøyd.

Trulss skrev (17 minutter siden):

Husk meglerhonorar og andre flyttekostnader.

Særlig dette. Dersom det er rekkehus som er selveier, får dere dokumentavgift på dette også. Skal dere selge med megler og alt det der, går det raskt med 500K rett ut for å bytte bolig. Mulig disse pengene hadde vært bedre anvendt andre steder.

Lenke til kommentar
Gjest e9638...39d
Salvesen. skrev (14 minutter siden):

Kan dere ikke gjøre noe med barnehage/sfo? Din samboer er trossalt ledig 60% av tiden. 

Kunne spart en tusenlapp. Men ville påført mer stress på meg og min jobb.
Samboer må møte på jobb sporadisk, SFO krever ukesplan 1 uke i forveien. Barnehage må ha faste dager.

De faste kostnadene er vi egentlig "gode" på.  For vi har redusert fra 30k allerede ved å endre vaner og rutiner til å passe hverdagen uten at vi på gå på akkord med livskvaliteten.

Det gjelder i størst grad bo kostnad. Om det er verdt å ha enebolig og stor hage++ for 35k i mnd  vs da et rekkehus, mindre fasiliteter/rom  For 22k. 
( Skal sies at det føles jo ekstra kjipt, for 22k var kostnaden for eneboligen før renta gikk opp) 

Enebolig fasen var også et innslag fra samboer som trodde hun skulle være midtpunktet i sitt sosiale liv.
Muligheten for å ha langbord annenhver helg, plass til hele nabolagets barneflokk osv osv så virket eneboligkjøpet som en brilliant idé 

men realiteten ble at langbord og selskap skjer 3 ganger i året, Ungene riktignok..joda de bor i hagen og løper ned huset. Så den delen ble en realitet..Men personlig klarer jeg meg uten den delen hehe.

Anonymous poster hash: e9638...39d

Lenke til kommentar

Gitt at du/dere kan skrive fra alle rentekostnadene er de jo effektivt 19.000

Mitt første/beste råd er:
Søk avdragsfrihet i 1-3 år så har dere raskt mer pusterom frem til dere finner
ut hva dere gjør.

Uansett hva du/dere gjør ikke puss opp badet i håp om at det skal hjelpe på boligverdien,
med mindre en av dere har familie som jobber med det og kan gjøre det på dugnad/gratis.

Lenke til kommentar
Gjest e9638...39d skrev (4 minutter siden):

Kunne spart en tusenlapp. Men ville påført mer stress på meg og min jobb.
Samboer må møte på jobb sporadisk, SFO krever ukesplan 1 uke i forveien. Barnehage må ha faste dager.

De faste kostnadene er vi egentlig "gode" på.  For vi har redusert fra 30k allerede ved å endre vaner og rutiner til å passe hverdagen uten at vi på gå på akkord med livskvaliteten.

Det gjelder i størst grad bo kostnad. Om det er verdt å ha enebolig og stor hage++ for 35k i mnd  vs da et rekkehus, mindre fasiliteter/rom  For 22k. 
( Skal sies at det føles jo ekstra kjipt, for 22k var kostnaden for eneboligen før renta gikk opp) 

Enebolig fasen var også et innslag fra samboer som trodde hun skulle være midtpunktet i sitt sosiale liv.
Muligheten for å ha langbord annenhver helg, plass til hele nabolagets barneflokk osv osv så virket eneboligkjøpet som en brilliant idé 

men realiteten ble at langbord og selskap skjer 3 ganger i året, Ungene riktignok..joda de bor i hagen og løper ned huset. Så den delen ble en realitet..Men personlig klarer jeg meg uten den delen hehe.

Anonymous poster hash: e9638...39d

Flytting er nok det beste alternativet ja. Dere er en av mange som ble lurt de siste årene til å tro at de lave rentene var "normalt". Vi er på ca normalnivå nå og dere har egentlig ikke råd til det, men det gikk da rentene var unormalt lave. Bankene var ekstremt dårlige på å fortelle dette, de ville selge såklart.

Lenke til kommentar
Gjest e9638...39d
panzerwolf skrev (3 minutter siden):

Så sant du ikke får pusset opp det badet for maks 100K, så la være om det er å pusse opp for å selge. Da er det bedre å tydeliggjøre at prisen reflekterer at badet trenger oppussing slik at en kjøper kan ta med dette i beregningen og heller pusse opp badet slik de ønsker. Det er nok ikke rent sjeldent at meglere anbefaler oppussingsjobber for at prisen skal gå noe opp, men det er ikke så ofte det gjenspeiler en faktisk prisøkning (så sant du ikke flipper hus da, men det er et annen kategori). Du sitter igjen med kanskje å ha brukt 300K på en faktisk prisøkning på 250K, mens megler høster uansett gevinsten av den prisøkningen.

Ta også en runde på årsakene til hun vil flytte. Det er en del som er av den oppfatning at bare man flytter, så får man det bedre selv også uten å ta høyde for at det man sliter med kanskje har helt andre årsaker.  Da vil man aldri bli fornøyd.

Særlig dette. Dersom det er rekkehus som er selveier, får dere dokumentavgift på dette også. Skal dere selge med megler og alt det der, går det raskt med 500K rett ut for å bytte bolig. Mulig disse pengene hadde vært bedre anvendt andre steder.

Jeg er håndverker og har håndverker familie, så får pusset opp billig. Rundt 100k for et bad er det vi forventer.
Har fått anslag fra 2 bekjente meglere om hvis vi pusser opp slik tegningene viser, så kan de rettferdiggjøre prisøkning på 400-500k

Årsaken til at hun vil flytte er for å få mer penger på bok rett å slett.
Samboer er typen som liker å shoppe litt for mye.  Hun har foreldre som har nok på bok til at hun trenger ikke bekymre seg i sine eldre dager.  Hun vil også oppleve ting her og nå..Hun trenger ikke tenke på å spare til god pensjonstid på grunn av enorm arv som vil tilkomme.  Så for henne er 100k mer i året en ekstra ferie for oss som familie feks.

Anonymous poster hash: e9638...39d

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Guest e9638...39d said:

Årsaken til at hun vil flytte er for å få mer penger på bok rett å slett.
Samboer er typen som liker å shoppe litt for mye.  Hun har foreldre som har nok på bok til at hun trenger ikke bekymre seg i sine eldre dager.  Hun vil også oppleve ting her og nå..Hun trenger ikke tenke på å spare til god pensjonstid på grunn av enorm arv som vil tilkomme.  Så for henne er 100k mer i året en ekstra ferie for oss som familie feks.

Gigantisk rødt flagg spør du meg.  Ville helt klart beholdt huset fremfor å frigjøre penger til hendes shopping. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest e9638...39d
tigerdyr skrev (7 minutter siden):

Gigantisk rødt flagg spør du meg.  Ville helt klart beholdt huset fremfor å frigjøre penger til hendes shopping. 

Høres nok verre ut enn det er.
Er ikke sånn at hun løper ut å bruker alt hun har med en gang dersom vi hadde solgt.

hun har vært lavtlønnet siden hun begynte å jobbe..Aldri hatt mer enn 5-6k til overs i mnd. Noen år halvparten av det også.
Jeg tror, når man har så lite over lengre tid, at man føler det er lettere å bruke penger også.

Det hjelper heller ikke at foreldrene står over henne og sier at hun vil arve 50 mill når de går bort og at hun bør bruke penger på det hun vil. 🙃   ( og joda, jeg har prøvd iherdig å få henne over på en tankegang som tilsier at hun aldri skal regne med arv uansett tilfelle) 


  

Anonymous poster hash: e9638...39d

Lenke til kommentar
Gjest e9638...39d
Salvesen. skrev (21 minutter siden):

Flytting er nok det beste alternativet ja. Dere er en av mange som ble lurt de siste årene til å tro at de lave rentene var "normalt". Vi er på ca normalnivå nå og dere har egentlig ikke råd til det, men det gikk da rentene var unormalt lave. Bankene var ekstremt dårlige på å fortelle dette, de ville selge såklart.

Hadde nok sett for meg et normalt renteløp på 3-4%.. Så at vi er på nærmere 6% har ikke vært forventet.
Ei heller forventet vi ikke en så rask økning på så kort tid.

Jeg tror hverdagen hadde vært noe helt annet dersom rentenivået hadde gått opp slik det har gjort. Over 6-7 år..kontra det som har vært.  Da hadde man klart å akklimatisere seg gradvis, nå føltes det som " Heyyy, i Januar betalte du 20k, nå i Juni skal du betale 40k, best å skaffe deg en 5 årig utdanning, ny jobb, bedre lønn som tilsvarer 10 år i arbeid..Og helst litt brennkvikt før vi tar huset ditt" 

Anonymous poster hash: e9638...39d

Lenke til kommentar
Gjest e9638...39d skrev (Akkurat nå):

Hadde nok sett for meg et normalt renteløp på 3-4%.. Så at vi er på nærmere 6% har ikke vært forventet.
Ei heller forventet vi ikke en så rask økning på så kort tid.

Jeg tror hverdagen hadde vært noe helt annet dersom rentenivået hadde gått opp slik det har gjort. Over 6-7 år..kontra det som har vært.  Da hadde man klart å akklimatisere seg gradvis, nå føltes det som " Heyyy, i Januar betalte du 20k, nå i Juni skal du betale 40k, best å skaffe deg en 5 årig utdanning, ny jobb, bedre lønn som tilsvarer 10 år i arbeid..Og helst litt brennkvikt før vi tar huset ditt" 

Anonymous poster hash: e9638...39d

Snittet de siste 30 årene er vell over 6% om jeg husker rett. Så det er dessverre ikke så unormalt det vi ser nå og det har vært mye verre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om dette grøntarealet er så viktig for barna. Jeg vil si det er viktigere nå enn når de blir 17 år. I borettslag er det ofte tilrettelagte lekeplasser. Det å kunne frigjøre midler til reising og andre aktiviteter for barna er også viktig.

Rentene skal nok ikke ned på nivået som har vært, men noe ned kan man forvente om et års tid.

Man kan vurdere å ta det opp med svigers å si at dere må flytte om pengene ikke kommer.

Lenke til kommentar
Gjest 74c9e...55a

Jeg ville kjøpt meg ned helt klart. Blir det arv kan dere kjøpe dere noe annet etterhvert. Livet er for kort til å bo seg ihjel. Bare husk å selg før dere kjøper nytt. 

Anonymous poster hash: 74c9e...55a

Lenke til kommentar

Jeg må si at jeg er usikker på ideen om å flytte til nytt hus i samme område så lenge man har nytte av å ha den størrelsen på huset som man har. 

Størrelse/kvalitet på hus er viktig, det er ofte en god grunn til at en bolig er dobbelt så dyr som en annen. Å nedgradere størrelse når man har bruk for hele huset kan jeg ikke tenke meg at er noen god følelse, tror også det kunne vært litt flaut å si at man solgte huset og flyttet til ett mindre når man rent faktisk har hatt nytte av hele huset. (altså huset ikke er underbefolket i sammenheng med hva som er vanlig).

Lån på bolig er en form for tvangssparing, om 15 år så har du sannsynligvis mye mer penger hvis du beholder huset kontra om du selger og flytter til ett billigere og bruker pengene på høyere forbruk.  (men hvis dere uansett arver om 20 år så har det ingenting å si)

Når det er sagt så er det å betale 300 000 i året i renter ganske vilt, dette vil forhåpentligvis bedre seg litt om ett par år men det er ganske ille nå. (og det kan rent teoretisk bli værre)

Hvis samboers foreldre er virkelig rike så kan det f.eks være en ide at de kan lånene dere penger billig/rentefritt, mulig de er mer villig til å gi fra seg penger hvis de ikke føler at det forlater familien, (i og med at dere er samboere/ugift kanskje de ikke følte de ønsket å gi gave til dere begge, og ikke ønsket å lage noen situasjon ut av å bare gi penger til den ene). 

Å si opp boliglån nå føles litt skummelt, ingen garanti for at du får låne så mye som du har i lån nå hvis du skal kjøpe tilsvarende bolig igjen. 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest e9638...39d skrev (På 8.4.2024 den 9:17 AM):

Hva hadde du gjort?

Jeg lever ikke for å bo, jeg bor for å leve
Jeg var ganske klar på det da vi kjøpte, selv om hun som nå er kona mi ønsket seg litt mer eksklusiv adresse. Derfor sitter vi også greit i det i dyrtid. Jeg ønsker å dra på ferier til utlandet, gjøre ting jeg har lyst til, og at på til kunne spare noen kroner

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Har dere vurdert fastrente? Ikke sikkert det er svaret på utfordringene deres og det har noen ulemper. Med det beste tilbudet på 5 års fastrente på finansportalen og 30 års nedbetalingstid så vil det gi dere ca. 5500 (etter at rentefradraget dere mister er trukket fra) mer å rutte med i måneden.

Endret av nVIDIAsucks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...