Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Totaloppussing av bad


Anbefalte innlegg

40 år gammelt bad på 5 kvadrat skal totalrenoveres. Hvor mye koster det i Oslo nå for tiden når man ser bort fra fliser og møbler? Hva er viktig å tenke på ved valg av totalentrepenør og hva må man forsikre seg om er med i en arbeidskontrakt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bør ikke se bort ifra fliser og møbler.  Det er en ganske dyr affære bare de 2 punktene i enhvert tilbud.

Men veldig "basic" standard 5 kvm vil nok være rundt 350.000 + hvis du bruker bademiljø og lignende aktører.

Kanskje du får det ned til 300k ved å gjøre litt selv / billige varer/fliser.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, DIYDari said:

Bør ikke se bort ifra fliser og møbler.  Det er en ganske dyr affære bare de 2 punktene i enhvert tilbud.

Men veldig "basic" standard 5 kvm vil nok være rundt 350.000 + hvis du bruker bademiljø og lignende aktører.

Kanskje du får det ned til 300k ved å gjøre litt selv / billige varer/fliser.

 

 

Takk for svar. 350.000 inkl fliser og baderomsmøbler?

Lenke til kommentar
tommy18 skrev (8 minutter siden):

Takk for svar. 350.000 inkl fliser og baderomsmøbler?

Det er for alt fra A-Å ved en totalrenovering ja. Også bare et estimat.

ta kontakt med 2-3 leverandører, de klarer som regel å komme med et tilbud rimelig kjapt hvis du ikke er kresen og har en plantegning klar.

Lenke til kommentar
32 minutes ago, DIYDari said:

Det er for alt fra A-Å ved en totalrenovering ja. Også bare et estimat.

ta kontakt med 2-3 leverandører, de klarer som regel å komme med et tilbud rimelig kjapt hvis du ikke er kresen og har en plantegning klar.

Tusen takk. Ser mange selskaper kommer med en totalpris vor flis og møbler ikke er med så får kunden selv velge hva som ønskes og billig eller dyrt. Får jeg en pris på ca 300k så kan det være noe å muligens gå videre med. Har du erfaring med kontrakt og hva som må være med der for å ikke bli lurt, spesielt om noe ikke går helt knirkefritt...

Lenke til kommentar
tommy18 skrev (22 timer siden):

Tusen takk. Ser mange selskaper kommer med en totalpris vor flis og møbler ikke er med så får kunden selv velge hva som ønskes og billig eller dyrt. Får jeg en pris på ca 300k så kan det være noe å muligens gå videre med. Har du erfaring med kontrakt og hva som må være med der for å ikke bli lurt, spesielt om noe ikke går helt knirkefritt...

Bruk en større aktør hvis du vil ha ting på "easy" mode. koster for en 10-20-30k mer enn andre mindre parter.

men oftest så slipper du også evt problemer å forholde deg til dersom noe skal skje.
det er utrolig enkelt for små firmaer å bare drite i deg som kunde dersom noe skjer, fordi de vet at kunder vil bruke uendelig lang tid på å klage, og enda lenger tid på å gå via feks nemda for å få bistand.

Er riktignok dårlige firmaer jeg snakker om her nå.. Så du kan få skikkelig drittarbeid gjort via de større aktørene også..men da har du som regel noen å klage lettere til som bør ta grep raskere.

 

Jeg hadde brukt mittanbud i første omgang.. Sett hva som dukker opp der da jeg liker å bruke små aktører personlig ( Jeg ser etter de som har stolthet i arbeidet sitt og vil ha et godt rykte på seg som skal vare lenge ) 

Er du rutinert kan du enkelt få 10-15 befaringer på samme dag.
Er også en liten teknikk å ha befaringer som overlapper.. Slik at aktør A vil se at du har flere på banen osv osv.

Er sånn jeg har luket ut mange dårlige aktører privat.
Noen reagerer i sinne og sier det er useriøst ( de holder jeg meg unna )
Andre sier det er fint å ha flere øyne og tilbud ( de pleier jeg å fokusere på, disse er som regel sikre på eget arbeid og tilbud) 
Andre tenker at det ikke er verdt tiden deres og beveger seg over til andre uten å gi tilbud engang. ( gjør jobben for meg ved å slippe å svare de )

Lykke til med jobben!

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
tommy18 skrev (På 25.3.2024 den 2:42 PM):

40 år gammelt bad på 5 kvadrat skal totalrenoveres. Hvor mye koster det i Oslo nå for tiden når man ser bort fra fliser og møbler? Hva er viktig å tenke på ved valg av totalentrepenør og hva må man forsikre seg om er med i en arbeidskontrakt?

300+ tusen er egentlig grisedyrt for den jobben, men er lett det man må betale for den jobben i Oslo.

Er det det eneste badet i boligen? Leilighet?

Lenke til kommentar
4 hours ago, DIYDari said:

Bruk en større aktør hvis du vil ha ting på "easy" mode. koster for en 10-20-30k mer enn andre mindre parter.

men oftest så slipper du også evt problemer å forholde deg til dersom noe skal skje.
det er utrolig enkelt for små firmaer å bare drite i deg som kunde dersom noe skjer, fordi de vet at kunder vil bruke uendelig lang tid på å klage, og enda lenger tid på å gå via feks nemda for å få bistand.

Er riktignok dårlige firmaer jeg snakker om her nå.. Så du kan få skikkelig drittarbeid gjort via de større aktørene også..men da har du som regel noen å klage lettere til som bør ta grep raskere.

 

Jeg hadde brukt mittanbud i første omgang.. Sett hva som dukker opp der da jeg liker å bruke små aktører personlig ( Jeg ser etter de som har stolthet i arbeidet sitt og vil ha et godt rykte på seg som skal vare lenge ) 

Er du rutinert kan du enkelt få 10-15 befaringer på samme dag.
Er også en liten teknikk å ha befaringer som overlapper.. Slik at aktør A vil se at du har flere på banen osv osv.

Er sånn jeg har luket ut mange dårlige aktører privat.
Noen reagerer i sinne og sier det er useriøst ( de holder jeg meg unna )
Andre sier det er fint å ha flere øyne og tilbud ( de pleier jeg å fokusere på, disse er som regel sikre på eget arbeid og tilbud) 
Andre tenker at det ikke er verdt tiden deres og beveger seg over til andre uten å gi tilbud engang. ( gjør jobben for meg ved å slippe å svare de )

Lykke til med jobben!

 

Tusen takk for tips. Jeg tenker også å se etter firma med gode tilbakemeldinger på mittanbud.

Lenke til kommentar
3 hours ago, mobile999 said:

300+ tusen er egentlig grisedyrt for den jobben, men er lett det man må betale for den jobben i Oslo.

Er det det eneste badet i boligen? Leilighet?

Det stemmer, er en leilighet. Snakket med flere i borettslaget i dag, og bad på 5 kvadrat koster alt fra 300k-400k. Fliser og møbler kommer i tillegg.

Lenke til kommentar

Hvis det er borettslag eller sameie kan det være spesifikke krav til den som skal utføre dette i forhold til at man skal unngå skader og lekkasjer som får følger for andre boenheter. Viktig å følge reglene som er satt på dette ellers kan man bli ansvarlig ved feil. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (8 minutter siden):

Hvis det er borettslag eller sameie kan det være spesifikke krav til den som skal utføre dette i forhold til at man skal unngå skader og lekkasjer som får følger for andre boenheter.

Ja, da er det lurt at arbeidet er utført av personer som har våtromssertifikat og en rørlegger. Elektriker er obligatorisk uansett.

Lenke til kommentar

Lite tips/noe å tenke på: det er ikke nødvendigvis de beste firmaene du finner på tjenester som "mitt anbud'; de gode trenger gjerne ikke å bruke slike tjenester for å få oppdrag.

Bruk også proff.no til å sjekke likviditeten til firmaene som du får tilbud fra, og hvor lenge de har holdt på.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Om jeg skulle pusset opp i dag ville jeg valgt bort fliser til fordel for malbare vegger og kanskje et pent gulvbelegg og dusjkabinett. På denne måten sparer man et enormt beløp i tillegg til at det ser penere ut. I tillegg kan man enkelt bytte design i ettertid ved å endre farge på vegger, henge opp en spilevegg eller tilsvarende.

Et problem i eldre borettslag/sameier er at man pusser opp badet selv og etter et par år bestemmer styret av ulike årsaker at alle bad skal pusses opp samtidig. Pengene man la inn i dette i utgangspunktet er da tapt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trulss skrev (37 minutter siden):

Om jeg skulle pusset opp i dag ville jeg valgt bort fliser til fordel for malbare vegger og kanskje et pent gulvbelegg og dusjkabinett.

OT, men skal bygge nytt bad selv, ikke tenkt på belegg til gulv. Takk for tips👌

Lenke til kommentar
Trulss skrev (1 time siden):

Om jeg skulle pusset opp i dag ville jeg valgt bort fliser til fordel for malbare vegger og kanskje et pent gulvbelegg og dusjkabinett. På denne måten sparer man et enormt beløp i tillegg til at det ser penere ut. I tillegg kan man enkelt bytte design i ettertid ved å endre farge på vegger, henge opp en spilevegg eller tilsvarende.

Et problem i eldre borettslag/sameier er at man pusser opp badet selv og etter et par år bestemmer styret av ulike årsaker at alle bad skal pusses opp samtidig. Pengene man la inn i dette i utgangspunktet er da tapt.

Du presenterer dette som en objektiv sannhet 😅, mange foretrekker fliser fremfor malte vegger og gulvbelegg. Selv liker jeg kombinasjonen av malte vegger og flisgulv i et litt større bad, men i et lite bad der det ofte vil være vannsprut på veggene ville jeg valgt fliser.

Tilbake til tema vil jeg anbefale å se om man finner baderomsmøbler man liker på IKEA, de møblene jeg har sett fra baderomsmøbelprodusenter ligger ekstremt høyt i pris for møbler i ganske alminnelig kvalitet (20-40000 for en enkel skuffeseksjon med servant)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
rulleguru skrev (Akkurat nå):

Du presenterer dette som en objektiv sannhet 😅, mange foretrekker fliser fremfor malte vegger og gulvbelegg. Selv liker jeg kombinasjonen av malte vegger og flisgulv i et litt større bad, men i et lite bad der det ofte vil være vannsprut på veggene ville jeg valgt fliser.

Tilbake til tema vil jeg anbefale å se om man finner baderomsmøbler man liker på IKEA, de møblene jeg har sett fra baderomsmøbelprodusenter ligger ekstremt høyt i pris for møbler i ganske alminnelig kvalitet (20-40000 for en enkel skuffeseksjon med servant)

Man unngår vannsprut med dusjkabinett, dessuten tåler maling vann. Når det gjelder innredning får man det rimelig på Ikea, Megaflis m.fl.

Om man gjør det på denne måten kan man gjøre mye av jobben selv. Man trenger heller ikke særlig sertifisert personell for å male eller henge opp en skap.

Lenke til kommentar
Trulss skrev (28 minutter siden):

Man unngår vannsprut med dusjkabinett, dessuten tåler maling vann. Når det gjelder innredning får man det rimelig på Ikea, Megaflis m.fl.

Om man gjør det på denne måten kan man gjøre mye av jobben selv. Man trenger heller ikke særlig sertifisert personell for å male eller henge opp en skap.

Ja, men dusjkabinett ønsker mange, inkludert meg, å unngå av estetiske hensyn og plasshensyn på små bad. Jeg synes også det er utrolig ekkelt med alt av skit som samler seg under og i kriker og kroker i dusjkabinettet.


Klart man kan dusje direkte på malt vegg med våtromsmaling, men jeg skulle likt å se hvordan det ser ut etter daglig bruk i mange år vasket med kraftige vaskemidler for å unngå muggsopp etc, jeg ser mange anbefaler å ikke dusje rett på malt vegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
rulleguru skrev (6 timer siden):

Ja, men dusjkabinett ønsker mange, inkludert meg, å unngå av estetiske hensyn og plasshensyn på små bad. Jeg synes også det er utrolig ekkelt med alt av skit som samler seg under og i kriker og kroker i dusjkabinettet.


Klart man kan dusje direkte på malt vegg med våtromsmaling, men jeg skulle likt å se hvordan det ser ut etter daglig bruk i mange år vasket med kraftige vaskemidler for å unngå muggsopp etc, jeg ser mange anbefaler å ikke dusje rett på malt vegg.

Jeg synes ikke et nyere dusjkabinett nødvendigvis er stygt. En fordel er at det hindrer fukt å spre seg i huset om membranen under flisene ikke er tett. Om man kan spare flere hundre tusen så kan man kanskje sette lavere krav til estetikken.

Vi har et bad som er dusjet på daglig i ti år, og det er malte vegger med vanlig stuemaling og ikke våtromsmaling. Det er nesten like pent som da det var nytt. Dog er det ikke vasket veldig ofte da det av en eller annen grunn ikke ser møkkete ut heller. Det er betong bakenfor. Det andre badet som har fliser over det hele er det mye mer arbeid med å gjort rent. Møkkete fuger og vannstriper på flisene, samt at det alltid ligger en dam med vann som ikke automatisk renner ned i sluket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...