Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Måler 46VAC i stikkontakt


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg leier leilighet. Den ene taklampen har aldri fungert. Jeg bestemmer meg for å undersøke hvorfor. Jeg trekker ut kontakten og måler 46VAC i veggen, der hvor jeg måler 230VAC på en annen kontakt, et annet sted i leiligheten.

Det jeg lurer på er om noen kan forklare hvordan man kan oppnå andre verdier enn 0 og 230, slik som hos meg? Jeg nekter å tro at denne ene kontakten har egen kurs, for den er i gangen min (skal uansett sjekke sikringsskapet). Men uansett om den hadde slått ut ville jeg målt 0V... Men 46VAC da... rart?

Det er vannbåren varme i alle leilighetens gulv. Men det er vel ikke relevant, for hvis det var jordfeil eller noe sånt ville varmen forsvunnet, men varmen fungerer fint.

Håper noen har forslag/tips!

PS: Dette er ikke relevant heller, tenker jeg, men det er en rar type stikkontakt, ikke shuko. De er vesentlig mindre, firkantede, og har tre flate ledere istedet for runde. Dessuten har de en mothake som låser den fast. Jeg ser ikke helt fordelen ift shuko, men det er ikke mitt hus. Jeg klarer ikke finne igjen på nettet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DrOnline skrev (5 minutter siden):

Det er vannbåren varme i alle leilighetens gulv. Men det er vel ikke relevant, for hvis det var jordfeil eller noe sånt ville varmen forsvunnet, men varmen fungerer fint.

Kontakt eier av boligen.

OT: Hvorfor skulle vannbåren varme slutte å fungere ved jordfeil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Testoppsettet mitt.

DCL ja, takk!

Eier har nettopp kjøpt boligen. Jeg bor i leilighet i sokkelen. Jeg har bodd her vesentlig lengre enn han :D Men jeg skal vise han situasjonen så han vet han bør fikse det en gang i fremtiden hvertfall. Evt kan det være noe forrige eier må betale han for, men jeg skal i hvertfall informere han.

Jeg måler 34VAC mellom live og jord...

Tanken med jordfeilforslaget og varmen var erfaring fra varmekabler i gulv i en bolig jeg eide tidligere, som var helt ny, da var det jordfeil i varmekabler på vaskerom som slå ut sikringen. Ja jeg forstår at det ikke er samme situasjon, men jeg ville oppgi mest mulig info...

Takk for hjelpen.

20240322_160737.jpg

Lenke til kommentar
DrOnline skrev (1 time siden):

Det jeg lurer på er om noen kan forklare hvordan man kan oppnå andre verdier enn 0 og 230,

Hvis du måler mellom en tilkoblet faseleder og en åpen krets (f.eks. fra en bryter som ar av) så måler du i prinsippet over en liten kondensator. Multimeter har høy impedans, så kondensator blir ikke umiddelbart utladet, og du kan måle en viss spenning. Spenningen vil falle til null med en gang en lav impedans kobles til, det går svært lite strøm.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
20 hours ago, Hårek said:

Hvis du måler mellom en tilkoblet faseleder og en åpen krets (f.eks. fra en bryter som ar av) så måler du i prinsippet over en liten kondensator. Multimeter har høy impedans, så kondensator blir ikke umiddelbart utladet, og du kan måle en viss spenning. Spenningen vil falle til null med en gang en lav impedans kobles til, det går svært lite strøm.

Du får ikke AC ut av en kondensator.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 time siden):

Du får ikke AC ut av en kondensator.

Voltmeteret måler nettspenningen. En liten kondensator slipper ikke gjennom lavfrekvens.
Ta en PC eller annet utstyr med SMPS strømforsyning, som ikke er koblet til jordet stikkontakt. Mål spenningen mellom en faseleder og kabinett. Jeg måler 118V AC (IT nett).
Det kommer av en filterkondensator (Y-capacitor) som gir potensial til kabinettet. Det er samme prinsipp her.
 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...