Gå til innhold

For oss som vurderer å flytte til Sveits


Anbefalte innlegg

Cyrio skrev (På 12.4.2024 den 18.41):

Jeg liker velferd jeg altså, men jeg liker ikke at hver gang det stilles kritiske spørsmål til ledelsen av denne velferden, så er svaret "JAMMEN VELFERD KOSTER!" Jeg skjønner også at velferd koster, men jeg klarer ikke å fatte at det skal koste i nærheten av de summene vi kollektivt sett betaler inn hvert eneste år nå. :)

Jeg skal komme med en anekdote om at "velferd" koster:

I dag skulle jeg prøve å booke en time hos en legespesialist som jeg var hos for to år siden. Da fikk jeg vite at henvisninger fra fastlege kun er gyldig i ett år, så da måtte jeg booke en time hos fastlegen for å få en ny henvisning. Første ledige time hos fastlegen: 7. mai, dvs. om tre uker. Om jeg hadde tatt den timen og fått en ny henvisning til spesialist, hadde jeg sikkert ikke fått time hos sistnevnte før om 1-3 måneder. Da hadde regnestykket blitt 3 uker + 1-3 måneder bare for å få en time hos en spesialist.

Dette gadd jeg ikke, så da fant jeg en halvprivat klinikk i nærområdet. Første ledige time: august. Da svarte jeg resepsjonisten med at så lenge gadd jeg ikke å vente.

Det hele endte opp med at jeg bestilte en time hos Volvat i neste uke. Pris: 2100 kr. 

Så, hva har jeg egentlig betalt? Jeg har faktisk betalt dobbelt: Først høye skatter for "velferd", deretter 2100 kr ut av egen lomme. 

Edit: Og enkelte politikere mente at utflytterne til Sveits ville savne norsk helsevesen 😂

Endret av logaritmemannen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kalle Klo skrev (På 19.3.2024 den 11:57 AM):

Jeg er overbevist om at nederlandsk syke kommer til å bli kjent som norsk syke etterhvert, da Norges lidelser kommer til å bli episke framover. Vi har bygd oss opp en enorm offentlig sektor som har vendt seg til å sløse med penger alle veier. "Luksusfellen" oppsummerer Norge på så mange forskjellige vis.

Kan ikke egentlig se at Luksusfellen oppsummerer Norge. Det er slike folk over hele verden, i det minste der det finnes en middelklasse.

Og jeg klarer ikke helt å se at det skal være noen "norsk syke" heller. Norge er jo en enorm suksesshistorie. De fleste andre små land som har funnet olje har jo som regel blitt diktaturer der en liten elite har resten av befolkningen som slaver. Eller de har sløst bort pengene og blitt fattige igjen. I Norge har vi vært ganske nøkterne, og vi har vært forsiktig med å nettopp bruke for mye oljepenger.

At mange jobber i offentlig sektor er ikke nødvendigvis negativt. Det betyr jo bare at mange tjenester som i andre land drives privat, i Norge er statlig/kommunalt. Ikke alt skal være konkurranseutsatt.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Markiii said:

Kan ikke egentlig se at Luksusfellen oppsummerer Norge. Det er slike folk over hele verden, i det minste der det finnes en middelklasse.

Og jeg klarer ikke helt å se at det skal være noen "norsk syke" heller. Norge er jo en enorm suksesshistorie. De fleste andre små land som har funnet olje har jo som regel blitt diktaturer der en liten elite har resten av befolkningen som slaver. Eller de har sløst bort pengene og blitt fattige igjen. I Norge har vi vært ganske nøkterne, og vi har vært forsiktig med å nettopp bruke for mye oljepenger.

At mange jobber i offentlig sektor er ikke nødvendigvis negativt. Det betyr jo bare at mange tjenester som i andre land drives privat, i Norge er statlig/kommunalt. Ikke alt skal være konkurranseutsatt.

Jeg mente mer at Norge som helhet er på Luksusfellen, og da særlig det offentlige. Det var ikke enkeltpersoner jeg refererte til. 

"Norsk syke" refererte til "Nederlansk syke", som ble et begrep etter sterkt økte kostnader i Nederland etter at de hadde en kort oljealder som for lengst er historie. Litt som vi fortsatt snakker om jappetiden, men det var et lite blaff som varte 5 år, mens nå er vi på vei ut av en mega-jappetid som har vart i over 20 år, men som veldig få snakker om.

Vi har opparbeidet oss noen enorme kostnader, og det blir tungt å bære når oljen er på hell. Vi har ikke enda greid å diversifisere norsk økonomi noe vesentlig, fisk er nr 2 langt etter oljen (og her er det andre problemer på gang med oppdrett osv), alt annet er småtteri. Vi er helt nederst på næringskjeden og eksporterer mest råvarer. Sammenlign med Sverige og Danmark, som har diversifisert, bærekraftig industri og tjenestesektor, og befinner seg på motsatt ende av skalaen. 

Mener vi må sammenligne oss selv med de andre nordiske landene, ikke div. bananrepublikker i den tredje verden, det er å legge listen svært lavt.  

Egentlig enig i at offentlige tjenester i utgangspunktet er et gode, men situasjonen i norsk offentlig sektor er jo at det eser ut, det blir færre og færre folk på gulvet og flere og flere mellomledere. Det er ikke bærekraftig. Fastlegeordningen er i ferd med å knele, skole og barnehager sliter mer og mer, mens byråkratiet eser ut. Nå har Regeringen prøvd å øke inntektene ved å heve skattene, og da ser det ut som vi har passert punktet hvor det faktisk skader inntektene på sikt. Med andre ord så er det ikke mer å hente der, nå må man se på hvordan man kan få mer ut av de offentlige budsjettene man faktisk har. Oljesektoren hadde en sterkt ettertrengt hestekur etter oljeprisen stupte på 2010-tallet, det trengs sårt i offentlig sektor nå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hevet pensjonsalder til 70 år, totalt skatte og avgiftstrykk på 60-70 %, tusenvis av statlige ansatte bare for å finne opp nye skatter og avgifter samt tette smutthull. Personlig vil jeg vel ikke si dette er tegn på en god økonomi eller et land som har ting på stell. Og nå i det siste, veldig økt fokus på utflyttere og finne opp exitskatter, trekke opp eller destruere stigene som er brukt til dette. Må si det lukter desperasjon. 

I mellomtiden forandres samfunnet til plutokrati og chrony capitalism. Vanlige borgere har virkelig ingen sjanse i dette spillet, uansett hva de gjør vil de kjempe mot staten resten av livet som skal dobbel og trippelskatte dem for alt de noengang har tjent. 

 

1edo6m.jpg&f=1&nofb=1&ipt=236743a19d55e3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
kremt skrev (Akkurat nå):

Hevet pensjonsalder til 70 år, totalt skatte og avgiftstrykk på 60-70 %, tusenvis av statlige ansatte bare for å finne opp nye skatter og avgifter samt tette smutthull. Personlig vil jeg vel ikke si dette er tegn på en god økonomi eller et land som har ting på stell. Og nå i det siste, veldig økt fokus på utflyttere og finne opp exitskatter, trekke opp eller destruere stigene som er brukt til dette. Må si det lukter desperasjon. 

I mellomtiden forandres samfunnet til plutokrati og chrony capitalism. Vanlige borgere har virkelig ingen sjanse i dette spillet, uansett hva de gjør vil de kjempe mot staten resten av livet som skal dobbel og trippelskatte dem for alt de noengang har tjent. 

 

1edo6m.jpg&f=1&nofb=1&ipt=236743a19d55e3

Nå har jo inntektsskatt for "vanlige" gått ned hvert år i støre regjering. Det er de "rike" som får gjennomgå, ikke folk flest de får stadig lavere skatter og bedre fordeler som økt barnetrygd, billigere barnehage etc.

Lenke til kommentar

Hvis du trenger hjelp til et såpass stort prosjekt bør du først og fremst betale noen for den hjelpen som har brukt tid og penger på å opparbeide seg kunnskapen til å kunne hjelpe deg.

 

Flyttingen til Jens Rugseth feks kostet i underkant 12 Mnok i bistand fra advokater og konsulenter ++
Aspelin familien brukte rundt det samme.
Røkke har jeg bare ca ca tall på..men var nærmere 30Mnok.

Ellers funker sikkert google også.

De som vil flytte til sveits osv bør bare gjøre det.. Så lenge Norge slipper regningene fra både de og deres avkom i all overkommelig framtid.
Så kan vi jo se hvor fint alle vil ha det om noen generasjoner 😂  ( Ikke at egoister bryr seg om sine egne generasjoner som kommer etter de uansett)
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 16.4.2024 den 8:25 PM):

Nå har jo inntektsskatt for "vanlige" gått ned hvert år i støre regjering. Det er de "rike" som får gjennomgå, ikke folk flest de får stadig lavere skatter og bedre fordeler som økt barnetrygd, billigere barnehage etc.

Inntektsskatt er jo langt fra den eneste skatten vi har.. 
Om jeg som "vanlig" hadde betalt 35% skatt og vært ferdig med saken hadde jeg vært happy camper jeg altså.. 

Utfordringen her er jo at de øker alt annet rundt. 
Og da snakker jeg ikke om det de definerer som "luksus".. (Forøvrig relativt smålig at det anses som luksus å dra på en ferie til utlandet 1 gang i året, eller kjøpe en bruktbåt fra slutten av 80 tallet noe politikere tydeligvis mener er unødvendig for oss "vanlige") 

Om man ser på hvordan skattetrykket er på alt vi faktisk trenger, så blir jo regnestykket et helt annet. 

La oss si at jeg har en inntekt på 500 000 og skatter 33% på dette.
500 000 - 165 000 = 335 000,- som jeg får utbetalt gjennom et år. 

Men vent litt, jeg jo en bolig, og den koster i snitt 4 581 993,- (https://eiendomnorge.no/boligprisstatistikk/)

Her må jeg selvsagt betale eiendomsskatt ettersom bolig (selvsagt) er luksus..

Kalkulatoren til smartepenger.no ligger som standard på 3 i skattepromille, så da lar jeg den stå slik. 
Da blir resultatet 13 746,- i skatt for boligen min

335 000 - 13 746 = 321 254,-

Til boligen følger det også med kommunale avgifter, snittet var 20 404,- i 2023. (https://www.smartepenger.no/skatt/1123-kommunale-avgifter-og-eiendomsskatt)

321 254 - 20 404 = 300 850,-

Men jeg må jo nesten ha strøm også, sånn for at huset ikke skal bli ødelagt. 
Snittforbruk på enebolig er rundt 20 000 kwh pr år ifølge Fjordkraft (https://www.fjordkraft.no/strom/stromforbruk/enebolig/)

I 2023 så kostet nettleie 31,4 øre pr kwh og øvrige avgifter på 43,3 øre pr kwh. (https://www.ssb.no/energi-og-industri/energi/statistikk/elektrisitetspriser/artikler/lavere-strompris-for-husholdningene-i-2023)


31,4 + 43,3 = 74,7 øre pr kwh

74,7 * 20 000 / 100 = 14 940,- i avgifter. 
Vi fikk jo litt tilbake i strømstøtte, men dette var jo for å kompansere for strømprisene, ikke for avgiftene. 
Men vi kan jo ta det med for "moro".. 
24,3 * 20 000 /100 = 4 860,- 

Altså kan vi legge på 14 940,- eller 10 080,- i strømavgift alt ettersom du mener at strømstøtte skal telle med eller ikke. 
(For å vise goodwill tar jeg sistnevnte) 

300 850 - 10 080 = 290 770,-

Ok, jeg har nå et sted og bo som har vann og strøm, men før jeg i det hele tatt har forlatt huset mitt har min månedslønn nå gått fra  41 666,- netto til 24 230,- brutto. 

La oss videre for enkelhets skyld si at jeg går "i null" hver måned og kontoen alltid er tom dagen før lønning. Jeg bruker 50% av min inntekt på lavsatsprodukter (Mat/hotell/kino osv) som er 15% MVA. Resten går på den ordinære 25% satsen, så da runder jeg av MVA til 20%. 

290 770 - 58 154 = 232 616,- 

I realiteten har nå staten krevd inn nesten 60 000,- ekstra på mitt forbruk via MVA og min reelle månedslønn er på 19 384,-
som jeg kan disponere "fritt", altså har over 50% "forsvunnet" i skatter og avgifter.

Men det stopper kun der dersom jeg bare handler forbruksvarer gjennom hele året...
Alle transaksjoner/tjenester utover ordinært forbruk skattes/avgiftsbelegges jo selvsagt ekstra: 
-Kjøp av bolig
-Byggesøknader/bruksendring på eksisterende bygg
-Flyturer
-Kjøp av kjøretøy
-Tilkobling til kommunalt vann/avløp (som ikke er valgfritt dersom kommunen "tilbyr" deg dette) 
Og helt sikkert en haug med andre ting jeg ikke kommer på. 

Kom ikke og si til meg at det "er de rike som får gjennomgå" når det er helt åpenlyst at en ordinær person med helt ordinær lønn har under 20 000,- å rutte med etter skatter/avgifter pr måned før lån, strøm og forsikringer er betalt. 
Enda værre blir det dersom du er avhengig av bil, for der har du både avgifter ved kjøp, men også bompenger hver eneste gang du har behov for å benytte deg av denne bilen. 

Jeg klarer meg sikkert greit jeg, men at Støre har gjort noe som helst i nærheten av positivt for de "vanlige" er ren løgn. 


Om vi i tillegg ser på prisøkningen rundt alt regjeringen ikke nødvendigvis kontrollerer 100% alene (de lærde strides) men som vi faktisk virkelig har behov for har det jo blitt utrolig mye værre for de "vanlige" den siste tiden. 
Strøm, renter, mat og drivstoff alene er jo haugevis av tusenlapper ekstra hver eneste måned om man bare går noen få år tilbake i tid. 

Da hjelper det utrolig lite om man "får tilbake" 22% av rentekostnaden, 24 øre pr kwh av strømforbruk og noen få hundrelapper ekstra i måneden fordi "arbeidernes mann" har senket inntektsskatten med noen ørsmå prosentandeler og gir barnefamilier litt ekstra i barnetrygden. 

Jeg på min side synes det ihvertfall er helt krise at et regjeringen under ledelse fra noen som kaller seg arbeiderpartiet holder på slik de gjør samtidig som de forsøker å overbevise folk om at handler i arbeiderklassens interesse. 

Mitt eneste håp er at folk våkner litt opp nå som halve regjeringen har måttet gå av på typ en halv regjeringsperiode grunnet masse forskjellige uærligheter som ikke henger sammen. :)

 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Cyrio skrev (1 time siden):

Inntektsskatt er jo langt fra den eneste skatten vi har.. 
Om jeg som "vanlig" hadde betalt 35% skatt og vært ferdig med saken hadde jeg vært happy camper jeg altså.. 

Utfordringen her er jo at de øker alt annet rundt. 
Og da snakker jeg ikke om det de definerer som "luksus".. (Forøvrig relativt smålig at det anses som luksus å dra på en ferie til utlandet 1 gang i året, eller kjøpe en bruktbåt fra slutten av 80 tallet noe politikere tydeligvis mener er unødvendig for oss "vanlige") 

Om man ser på hvordan skattetrykket er på alt vi faktisk trenger, så blir jo regnestykket et helt annet. 

La oss si at jeg har en inntekt på 500 000 og skatter 33% på dette.
500 000 - 165 000 = 335 000,- som jeg får utbetalt gjennom et år. 

Men vent litt, jeg jo en bolig, og den koster i snitt 4 581 993,- (https://eiendomnorge.no/boligprisstatistikk/)

Her må jeg selvsagt betale eiendomsskatt ettersom bolig (selvsagt) er luksus..

Kalkulatoren til smartepenger.no ligger som standard på 3 i skattepromille, så da lar jeg den stå slik. 
Da blir resultatet 13 746,- i skatt for boligen min

335 000 - 13 746 = 321 254,-

Til boligen følger det også med kommunale avgifter, snittet var 20 404,- i 2023. (https://www.smartepenger.no/skatt/1123-kommunale-avgifter-og-eiendomsskatt)

321 254 - 20 404 = 300 850,-

Men jeg må jo nesten ha strøm også, sånn for at huset ikke skal bli ødelagt. 
Snittforbruk på enebolig er rundt 20 000 kwh pr år ifølge Fjordkraft (https://www.fjordkraft.no/strom/stromforbruk/enebolig/)

I 2023 så kostet nettleie 31,4 øre pr kwh og øvrige avgifter på 43,3 øre pr kwh. (https://www.ssb.no/energi-og-industri/energi/statistikk/elektrisitetspriser/artikler/lavere-strompris-for-husholdningene-i-2023)


31,4 + 43,3 = 74,7 øre pr kwh

74,7 * 20 000 / 100 = 14 940,- i avgifter. 
Vi fikk jo litt tilbake i strømstøtte, men dette var jo for å kompansere for strømprisene, ikke for avgiftene. 
Men vi kan jo ta det med for "moro".. 
24,3 * 20 000 /100 = 4 860,- 

Altså kan vi legge på 14 940,- eller 10 080,- i strømavgift alt ettersom du mener at strømstøtte skal telle med eller ikke. 
(For å vise goodwill tar jeg sistnevnte) 

300 850 - 10 080 = 290 770,-

Ok, jeg har nå et sted og bo som har vann og strøm, men før jeg i det hele tatt har forlatt huset mitt har min månedslønn nå gått fra  41 666,- netto til 24 230,- brutto. 

La oss videre for enkelhets skyld si at jeg går "i null" hver måned og kontoen alltid er tom dagen før lønning. Jeg bruker 50% av min inntekt på lavsatsprodukter (Mat/hotell/kino osv) som er 15% MVA. Resten går på den ordinære 25% satsen, så da runder jeg av MVA til 20%. 

290 770 - 58 154 = 232 616,- 

I realiteten har nå staten krevd inn nesten 60 000,- ekstra på mitt forbruk via MVA og min reelle månedslønn er på 19 384,-
som jeg kan disponere "fritt", altså har over 50% "forsvunnet" i skatter og avgifter.

Men det stopper kun der dersom jeg bare handler forbruksvarer gjennom hele året...
Alle transaksjoner/tjenester utover ordinært forbruk skattes/avgiftsbelegges jo selvsagt ekstra: 
-Kjøp av bolig
-Byggesøknader/bruksendring på eksisterende bygg
-Flyturer
-Kjøp av kjøretøy
-Tilkobling til kommunalt vann/avløp (som ikke er valgfritt dersom kommunen "tilbyr" deg dette) 
Og helt sikkert en haug med andre ting jeg ikke kommer på. 

Kom ikke og si til meg at det "er de rike som får gjennomgå" når det er helt åpenlyst at en ordinær person med helt ordinær lønn har under 20 000,- å rutte med etter skatter/avgifter pr måned før lån, strøm og forsikringer er betalt. 
Enda værre blir det dersom du er avhengig av bil, for der har du både avgifter ved kjøp, men også bompenger hver eneste gang du har behov for å benytte deg av denne bilen. 

Jeg klarer meg sikkert greit jeg, men at Støre har gjort noe som helst i nærheten av positivt for de "vanlige" er ren løgn. 


Om vi i tillegg ser på prisøkningen rundt alt regjeringen ikke nødvendigvis kontrollerer 100% alene (de lærde strides) men som vi faktisk virkelig har behov for har det jo blitt utrolig mye værre for de "vanlige" den siste tiden. 
Strøm, renter, mat og drivstoff alene er jo haugevis av tusenlapper ekstra hver eneste måned om man bare går noen få år tilbake i tid. 

Da hjelper det utrolig lite om man "får tilbake" 22% av rentekostnaden, 24 øre pr kwh av strømforbruk og noen få hundrelapper ekstra i måneden fordi "arbeidernes mann" har senket inntektsskatten med noen ørsmå prosentandeler og gir barnefamilier litt ekstra i barnetrygden. 

Jeg på min side synes det ihvertfall er helt krise at et regjeringen under ledelse fra noen som kaller seg arbeiderpartiet holder på slik de gjør samtidig som de forsøker å overbevise folk om at handler i arbeiderklassens interesse. 

Mitt eneste håp er at folk våkner litt opp nå som halve regjeringen har måttet gå av på typ en halv regjeringsperiode grunnet masse forskjellige uærligheter som ikke henger sammen. :)

 

Nei det er ikke løgn, inntektsskatten har gått ned, strøm støtte, barne trygd opp, sfo og barnehage ned osv. 

Når blå kommer inn går alt dette opp igjen for å dekke formueskatten som reduseres med mer for de få i samfunnet 

 

Hvilke skatter er det de har økt som gjør at de 50-100 000 en typisk familie nå har mer å rutte med drar denne summen til null eller minus?

Endret av Salvesen.
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (32 minutter siden):

Nei det er ikke løgn, inntektsskatten har gått ned, strøm støtte, barne trygd opp, sfo og barnehage ned osv. 

Når blå kommer inn går alt dette opp igjen for å dekke formueskatten som reduseres med mer for de få i samfunnet 

De med årsinntekt på 450 000 - 700 000 fikk skattelette på totalt 400,- i følge tv2. Det tilsvarer 33,33,- pr måned. 

Strømstøtten har jeg omtalt i mitt forrige innlegg. 

Barnehageplass gjelder langt fra alle. Ikke alle har barn, og ikke alle med barn har barnehageplass. 

Men ok, du sparer 1000,- på barnehageplass pr måned. 

Barnetrygd ser ut til å være uforandret?

 

Så, dersom jeg er personen jeg forespeiler i forrige innlegg og har 1 stk barn "sparer" jeg 1033,33 pr måned. (Hvis jeg ikke har barn "sparer" jeg 33.33,- pr måned)

 

Mener du virkelig at det er positivt om du måler opp mot hvordan prisutviklingen på alt annet har vært under Støre? 

Det mener ikke jeg. 🙂

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (41 minutter siden):

Nei det er ikke løgn, inntektsskatten har gått ned, strøm støtte, barne trygd opp, sfo og barnehage ned osv. 

Når blå kommer inn går alt dette opp igjen for å dekke formueskatten som reduseres med mer for de få i samfunnet 

 

Hvilke skatter er det de har økt som gjør at de 50-100 000 en typisk familie nå har mer å rutte med drar denne summen til null eller minus?

Inntektsskatten har blitt satt ned med noen hundrelapper for de som tjener under 800 k. Veldig "merkbart" (not). Samtidig er det sannsynlig at dagens klovneregjering med sin næringsfiendtlige politikk har svekket den norske kronen utover den såkalte "rentedifferansen", "markedsuroen" og alle andre forklaringer som de som driver med synsevitenskap (makroøkonomer) kommer med. Dette fører til høyere inflasjon, høyere rente og dårligere kjøpekraft i utlandet, som langt overstiger den symbolske skatteletten og den sparte tusenlappen i barnehageregning. 

 

men man fikk jo "tatt de rike*", så da er alt ok.

 

*de rike = de som tjener mer enn de som stemmer på AP og SV.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Cyrio skrev (Akkurat nå):

De med årsinntekt på 450 000 - 700 000 fikk skattelette på totalt 400,- i følge tv2. Det tilsvarer 33,33,- pr måned. 

Strømstøtten har jeg omtalt i mitt forrige innlegg. 

Barnehageplass gjelder langt fra alle. Ikke alle har barn, og ikke alle med barn har barnehageplass. 

Men ok, du sparer 1000,- på barnehageplass pr måned. 

Barnetrygd ser ut til å være uforandret?

 

Så, dersom jeg er personen jeg forespeiler i forrige innlegg og har 1 stk barn "sparer" jeg 1033,33 pr måned. (Hvis jeg ikke har barn "sparer" jeg 33.33,- pr måned)

 

Mener du virkelig at det er positivt om du måler opp mot hvordan prisutviklingen på alt annet har vært under Støre? 

Det mener ikke jeg. 🙂

Nei de i det området har fått flere tusen i skattelette i støre regjering. Det er bare å gå på skatteetaten sine sider og bruke kalkulatoren.

Barnehage og sfo omfatter vanvittig mye folk.

Barnetrygd har nesten dobbelt seg siden 2019 for de yngste.

"Prisutvikling" under støre er jo helt latterlig. Hele verden opplever stor innflasjon og høye renter, det er ikke vår regjering sin feil. Og strømmen som også har økt var planlagt lenge før denne regjeringen og ble hell signert av Frp om jeg ikke husker feil. Heller ingen andre partier som tenker å kutte denne avtalen.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
logaritmemannen skrev (Akkurat nå):

Inntektsskatten har blitt satt ned med noen hundrelapper for de som tjener under 800 k. Veldig "merkbart" (not). Samtidig er det sannsynlig at dagens klovneregjering med sin næringsfiendtlige politikk har svekket den norske kronen utover den såkalte "rentedifferansen", "markedsuroen" og alle andre forklaringer som de som driver med synsevitenskap (makroøkonomer) kommer med. Dette fører til høyere inflasjon, høyere rente og dårligere kjøpekraft i utlandet, som langt overstiger den symbolske skatteletten og den sparte tusenlappen i barnehageregning. 

 

men man fikk jo "tatt de rike*", så da er alt ok.

 

*de rike = de som tjener mer enn de som stemmer på AP og SV.

For det første stemmer det ikke, selv jeg med mer i lønn har fått flere tusen i lette. Men det er ikke vi som skal ha lette, det er folk flest som tjener mye mindre.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

"Prisutvikling" under støre er jo helt latterlig. Hele verden opplever stor innflasjon og høye renter, det er ikke vår regjering sin feil. Og strømmen som også har økt var planlagt lenge før denne regjeringen og ble hell signert av Frp om jeg ikke husker feil. Heller ingen andre partier som tenker å kutte denne avtalen

Hele verden opplever forskjellig grad av inflasjon. Jeg sier ikke at det er grunnet oss eller vår regjering. 

Jeg sier at det er latterlig dyrt å bo her, at jeg forstår de som har mulighet for å besette seg i et annet land og at jeg mener våre folkevalgte treffer meget få riktige tiltak for å motvirke det som skjer. 

At inflasjonen skyller over verden er selvsagt ikke Støre sin feil, men at en 19 åring som leier bolig og nå er avhengig av dieselbilen sin for å jobbe nå betaler 25 kroner for literen istedenfor 13 kroner literen ved pumpestasjonen i oljenasjonen Norge er absolutt noe regjeringen kunne gjort noe med. 

At samme person nå betaler en helt vill sum for strøm i dag kontra for noen år siden i kraftnasjonen Norge, det kunne regjeringen gjort noe med. (Utover en strømstøtte som ikke er i nærheten av å dekke inn prisøkningen)

At det blir stadig større marginer til matgigantene/grossistene samtidig som det blir smuler igjen til produsentene og forbrukerne kunne de gjort noe med. 

At det er ca 0 avgiftslettelser på noe som helst med unntak av nevnte barnehageplasser samtidig som det snakkes om solidaritet.. det er jo faktisk merkelig. 

 

Så ja, jeg står for det jeg sier om at det er løgn at nåværende regjering har gjort noe positivt for "oss" 🙂

 

Her er forresten tv2 sitt innslag om skattelettelser ifbm statsbudsjett 2024. Om du har noe som viser tusenlapper istedenfor hundrelapper er det bare å si ifra, hyggelig hvis jeg tar feil på det punktet.  https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/dette-betyr-statsbudsjettet-for-deg/16103452/

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Cyrio skrev (2 minutter siden):

Hele verden opplever forskjellig grad av inflasjon. Jeg sier ikke at det er grunnet oss eller vår regjering. 

Jeg sier at det er latterlig dyrt å bo her, at jeg forstår de som har mulighet for å besette seg i et annet land og at jeg mener våre folkevalgte treffer meget få riktige tiltak for å motvirke det som skjer. 

At inflasjonen skyller over verden er selvsagt ikke Støre sin feil, men at en 19 åring som leier bolig og nå er avhengig av dieselbilen sin for å jobbe nå betaler 25 kroner for literen istedenfor 13 kroner literen ved pumpestasjonen i oljenasjonen Norge er absolutt noe regjeringen kunne gjort noe med. 

At samme person nå betaler en helt vill sum for strøm i dag kontra for noen år siden i kraftnasjonen Norge, det kunne regjeringen gjort noe med. (Utover en strømstøtte som ikke er i nærheten av å dekke inn prisøkningen)

At det blir stadig større marginer til matgigantene/grossistene samtidig som det blir smuler igjen til produsentene og forbrukerne kunne de gjort noe med. 

At det er ca 0 avgiftslettelser på noe som helst med unntak av nevnte barnehageplasser samtidig som det snakkes om solidaritet.. det er jo faktisk merkelig. 

 

Så ja, jeg står for det jeg sier om at det er løgn at nåværende regjering har gjort noe positivt for "oss" 🙂

 

Her er forresten tv2 sitt innslag om skattelettelser ifbm statsbudsjett 2024. Om du har noe som viser tusenlapper istedenfor hundrelapper er det bare å si ifra, hyggelig hvis jeg tar feil på det punktet.  https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/dette-betyr-statsbudsjettet-for-deg/16103452/

 

Fossilt gjør de ingenting med for målet er ikke å oppmuntre til å kjøre fossilt. Det er vell bare Frp som gneldrer om dette og det er typisk de, skrike høyt og gjør ingenting når de kommer i posisjon.

Strøm støtte har vi og det gjør at vi fortsatt har noen av de laveste strømprisene i Europa iallefall justert for lønninger.

Personlig mener jeg den burde vært behovsprøvd. Jeg burde ikke fått støtte og derav burde mer av pengene gå til studenten som du sier.

Igjen venter jeg på avgiftene som støre regjering har påført "folk flest".

Og igjen, for skatten kan du enkelt gå inn på skatteetaten sine sider og bruke kalkulatoren. Den går helt tilbake til 2018. Sammenlign 2019 med 2024 feks. Så ser du tusenlappene.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (12 minutter siden):

Fossilt gjør de ingenting med for målet er ikke å oppmuntre til å kjøre fossilt. Det er vell bare Frp som gneldrer om dette og det er typisk de, skrike høyt og gjør ingenting når de kommer i posisjon.

Strøm støtte har vi og det gjør at vi fortsatt har noen av de laveste strømprisene i Europa iallefall justert for lønninger.

Personlig mener jeg den burde vært behovsprøvd. Jeg burde ikke fått støtte og derav burde mer av pengene gå til studenten som du sier.

Igjen venter jeg på avgiftene som støre regjering har påført "folk flest".

Jeg forstår at det ikke er målet at folk skal kjøre fossilt. 

Men med bilprisene vi har er det mange som ikke har råd til å kjøpe ny bil. De har en gammel dieselkjerre til 30 000,-

Hva skal de gjøre? Hjelper lite med lavere bomsatser og andre fordeler om du kjører diesel fordi du ikke har råd til annet. 

Det skulle bare mangle at vi har billigere strøm enn andre, vi produserer den jo tross alt selv. Men allikevel har prisene gått amok. Og strømstøtten i dagens form er et lite plaster på et stort og åpent sår. 

Jeg har vel heller ikke sagt at Støre har påført oss nye avgifter? Jeg sier at han (og regjeringen) ikke tilfører samfunnet noe positivt.  

De gjør lite for å motvirke det vi nå ser. 

Hva som skjedde fra og med 2019 er ikke så interessant da det var Erna som styrte den gang. Av en eller annen grunn får jeg heller ikke 2024 som et alternativ og det er jo differansen mellom 23 og 24 vi snakker om her.  

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Cyrio skrev (3 minutter siden):

Jeg forstår at det ikke er målet at folk skal kjøre fossilt. 

Men med bilprisene vi har er det mange som ikke har råd til å kjøpe ny bil. De har en gammel dieselkjerre til 30 000,-

Hva skal de gjøre? Hjelper lite med lavere bomsatser og andre fordeler om du kjører diesel fordi du ikke har råd til annet. 

Det skulle bare mangle at vi har billigere strøm enn andre, vi produserer den jo tross alt selv. Men allikevel har prisene gått amok. Og strømstøtten i dagens form er et lite plaster på et stort og åpent sår. 

Jeg har vel heller ikke sagt at Støre har påført oss nye avgifter? Jeg sier at han (og regjeringen) ikke tilfører samfunnet noe positivt.  

De gjør lite for å motvirke det vi nå ser. 

Hva som skjedde fra og med 2019 er ikke så interessant da det var Erna som styrte den gang. Av en eller annen grunn får jeg heller ikke 2024 som et alternativ og det er jo differansen mellom 23 og 24 vi snakker om her.  

Du skrev dette:

Utfordringen her er jo at de øker alt annet rundt. 

Jeg lurer på hva Støre regjeringen har økt.

 

Jeg har nevnt i fleng ting de hjelper folk flest med.

Ja du må nesten sammenligne da Erna styrte mot i dag... Det er jo poenget siden støre regjering kom inn(2020) har de ikke gjort annet enn å redusere.

Hvorfor du skal se på 23-24 forstår jeg lite av.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 16.4.2024 at 8:25 PM, Salvesen. said:

Nå har jo inntektsskatt for "vanlige" gått ned hvert år i støre regjering. Det er de "rike" som får gjennomgå, ikke folk flest de får stadig lavere skatter og bedre fordeler som økt barnetrygd, billigere barnehage etc.

Det har ikke jeg sett, ligger på 28% skatt. Men det jeg har sett er at skatten på fond, har gått fra 28 til 38.

Glad jeg solgte alle før (de som er for vanlige folk) tok over. Sparte 10% i skatt av 250000 i fond.

Har kun 8800 i fond nå, gidder ikke spare mer der nå. Skal gjøre det når idiotene som styrer nå kan sett den ned til 28%.

Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (1 minutt siden):

Det har ikke jeg sett, ligger på 28% skatt. Men det jeg har sett er at skatten på fond, har gått fra 28 til 38.

Glad jeg solgte alle før (de som er for vanlige folk) tok over. Sparte 10% i skatt av 250000 i fond.

Har kun 8800 i fond nå, gidder ikke spare mer der nå. Skal gjøre det når idiotene som styrer nå kan sett den ned til 28%.

Som sagt, bare til å sjekke skattekalkulatoren til skatteetaten å gå år for år i støre regjering. Reduksjon hvert år for folk flest og noe oppgang for de med høy lønn for å kompensere. God politikk, IMO. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...