Gå til innhold

For oss som vurderer å flytte til Sveits


Anbefalte innlegg

Kjetil Lura skrev (2 minutter siden):

Skattekalkulator? Viser den det jeg har inn på konto?

Merker kun når vi får lønnsøkning, kanskje jeg passer 30k om de stemmer ja den 7 mai

Der kan du legge inn lønn og annen info som fradrag etc. Så kan du gå mange år tilbake i tid. Og det du vill merke er at med samme tall vill skatten øke når du går tilbake i tid til Erna regjering.

Om du ikke har veldig høy lønn da. Da er det omvendt.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Cyrio skrev (På 12.4.2024 den 6:41 PM):

Liten digresjon som vi ikke trenger å henge oss så mye opp i, men det året jeg gikk ut av barneskolen ble det satt opp noen brakkerigger for å "midlertidig" huse elever.. 
Disse brakkene står der nå godt over 20 år senere! 

Det samme skjedde på min skole. 😅

 

Cyrio skrev (På 12.4.2024 den 6:41 PM):

Vi har elendige eldrehjem selv om vi må betale for å bo  der
Vi har elendig infrastruktur selv om vi betaler kommunale avgifter (vann/avløp og i enkelte tilfeller også avfall) 
Vi betaler latterlige summer for strøm og drivstoff
Vi betaler fullpris for byggesøknader på egen eiendom

Det kan jeg ikke se meg enig. Eldrehjem er stort sett veldig gode, så lenge det er kompetente folk som drifter de. Vann og avløp varier veldig mye, men generelt er det latterlig god vannkvalitet i Norge. Det er også dyrt å drifte det når folk bor så spredt. 

Men at summene for drivstoff og strøm er latterlige, må du være syk for å være uenig med. Samme med avgift på søknader, de er astronomiske. Og det må søkes på alt for mye. Kommunen bør drite i det meste folk gjør på eiendommen så lenge det ikke er skadelig for andre. 

scuderia skrev (På 13.4.2024 den 12:25 PM):

Sveitsere er hyggelige men samfunnet er veldig firkantet, masse regler (som sveitsere elsker å følge) og ganske kaldt folkeslag

Det er 100% akkurat som nordmenn. 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 12.4.2024 at 6:41 PM, Cyrio said:

Liten digresjon som vi ikke trenger å henge oss så mye opp i, men det året jeg gikk ut av barneskolen ble det satt opp noen brakkerigger for å "midlertidig" huse elever.. 
Disse brakkene står der nå godt over 20 år senere! 

Originalbygget er fremdeles "urørt" med unntak av ordinært vedlikehold. (Som i mine øyne burde koste litt mindre enn 220 500 000,-) 

Hadde vi bygget ny skole hvert 7. år så hadde jeg forstått at dette hadde kostet, men det gjør vi jo ikke. 
Så hvor blir disse pengene av..? 

Dette problemet kunne bli løst på en annen måte enn å bygge flere offentlige skoler.

Jeg bor i Danmark og her går 1 av 5 elever på privatskoler/friskoler hvor 75% av skolepengene er dekket av staten. Man skulle tro det fører til store forskjeller, men det har egentlig ikke skjedd. Skolepengene er lave og mange søker privatskole av helt andre grunner enn å få best mulig karakterer. Ja, det finnes elever som rømmer den offentlige skolen, men det er ikke så forskjellig fra Norge hvor man finner en bolig i et godt område for å få en bedre skolesone.

Privatskoler er like forskjellige som foreldrene, noen fokuserer på faglighet, men andre fokuserer på mindre klasser, engelsk/tysk/fransk, religion eller alternative pedagogiske tilbud. Det er også en del privatskoler som erstatter offentlige skoler som har blitt stengt ned.

Hadde man gjort det samme i Norge, så ville det vært mindre press på det offentlige systemet og det ville ikke vært nødvendig å bygge brakker.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...