Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Angrer på signert avtale rundt nabogrenser


Anbefalte innlegg

Hei godtfolk,

 

Jeg har en bekjent som har hatt en konflikt angående tomtegrenser med naboen. I forbindelse med søknad på et tilbygg sendte min bekjente ut nabovarsel med tegninger og plassering på tomt. En av naboene reagerte på plasseringen av grensene og mente store deler av min bekjentes tomt egentlig var hans, både innkjøring og store deler av utearealer klin inntil husveggen. Min bekjente og nabo har felles avkjørsel fra hovedvei.

Resultatet var at naboen skaffet advokat som formulerte et langt og delvis aggressivt brev med krav om at det stykket av eiendom nabo mente tilhørte seg ble ført tilbake vederlagsfritt.

I frykt for kostnadene rundt en rettsak og konfliktsky som min bekjente er skrev hun under på avtalen som naboens advokat hadde ført opp.

Det er ca 15 år siden kommunen sist hadde oppmåling og fastsettelse av grensene. Når min bekjente kjøpte eiendommen for 10 år siden og helt frem til nevnte nabovarsel har grensene ikke vært endret eller påklagd.

Hun angrer nå to år senere på å ha skrevet under denne avtalen. Jeg lurer da på om det er noe vits i å ta dette videre til jordskifteretten eller andre innstanser. Da det her virker som grov urettferdighet har foregått hvor nabo truer en enslig kvinne med dårlig økonomi med advokat og høye kostnader dersom nabos krav og tolkning av eiendomsgrenser ikke ble godtatt. Men det kan jo kun være min oppfatning.

 

Ser frem til deres tilbakemeldinger.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
On 17.3.2024 at 11:16 PM, Maskinfører said:

Dere får sjekke Grunnboken over hva som evt er tinglyst der sånn 

Der er det referert til plassering av to grushauger nær 1900-tallet og ikke godt bli klok av.

 

On 17.3.2024 at 10:46 PM, zanta said:

Beste løsning er vel å få målt og merket opp tomtegrenser på nytt?

Kommunen målte opp for ca. 15 år siden, men når de ble kjent med nabo nå mange år senere var uenig ville de ikke ha noe med saken å gjøre og ba eier evt gå til jordskifteretten.

 

Hun er konfliktsky og dårlig stilt økonomisk så da legges dette dødt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
cptCory skrev (4 timer siden):

Der er det referert til plassering av to grushauger nær 1900-tallet og ikke godt bli klok av.

 

Kommunen målte opp for ca. 15 år siden, men når de ble kjent med nabo nå mange år senere var uenig ville de ikke ha noe med saken å gjøre og ba eier evt gå til jordskifteretten.

 

Hun er konfliktsky og dårlig stilt økonomisk så da legges dette dødt.

Nei da forstår jeg 

Lenke til kommentar
On 18.3.2024 at 9:15 AM, krikkert said:

Avtaler er bindende. Å forsøke å komme seg ut av en avtale man har underskrevet frivillig er ikke lett - det er ikke nok å kunne vise til at man var redd for sakskostnader. 

Men har du forslag til hvordan hun kunne komme seg ut av avtalen?

Forøvrig: sivile tvister er vel egentlig bare for dumminger og tapere🙂  Finner man ut av utfallet *før* en eventuell rettslig rettergang, så unngår man slikt tull. Rettsystemet - slik som for eksempel Jordskifteretten - har vel som regel ikke noe faglig å bidra med i sivile tvister. Er man veldig i tvil om utfall av en eventuell tvist så kan man kanskje bruke mynt-og-krone-leken. Billigere!

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Dersom noen bruker truende fremferd (eller løgn/svindel) for å få noen til å signere en avtale, kan ikke da signaturen bli vurdert som ugyldig?

Truende fremferd kan vel være å true fattige med store rettslige saksomkostninger og stygge brev fra advokater? En må vel ikke bli truet med pistol for at ens signatur skal bli vurdert som ugyldig? En signatur basert på svindel kan vel også være ugyldig? Ble dama lurt/manipulert til å signere (i all hast)?

Endret av lada1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, lada1 said:

Truende fremferd kan vel være å true fattige med store rettslige saksomkostninger og stygge brev fra advokater?

Definisjonen av trugsmål i straffelova er "Den som i ord eller handling truer med straffbar atferd under slike omstendigheter at trusselen er egnet til å fremkalle alvorlig frykt"

Å gå til søksmål er stortsett ikkje straffbart. Og det å inngå avtale for å unngå prosessrisiko er jo fullstendig legitimt og vanleg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, barfoo said:

Definisjonen av trugsmål i straffelova er "Den som i ord eller handling truer med straffbar atferd under slike omstendigheter at trusselen er egnet til å fremkalle alvorlig frykt"

Å gå til søksmål er stortsett ikkje straffbart. Og det å inngå avtale for å unngå prosessrisiko er jo fullstendig legitimt og vanleg.

Sikkert riktig - men ikke desto mindre umoralskt.  Og det er et argument for å effektivisere rettsystemet. Dette *er* mulig også uten bruk av AI/it. Husleitvistutvalgene er et godt eksempel. Ordningen med småkravs-prosesss  er et annen eksempel.

Endret av lada1
Lenke til kommentar
8 hours ago, barfoo said:

Korleis er det umoralsk?

Å prøve ensidig å vinne fram overfor en som ikke kan forsvare seg, er vel umoralskt?  Det hadde vært (moralskt) bedre at alle kunne forsvare seg under like forhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, lada1 said:

Å prøve ensidig å vinne fram overfor en som ikke kan forsvare seg, er vel umoralskt?  Det hadde vært (moralskt) bedre at alle kunne forsvare seg under like forhold.

Eg forstår ikkje kor du vil med innlegga dine om rettsvesenet generelt. Du har masse patos, men etos og logos mangler så totalt at du ikkje greier å formidle et bodskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvordan folk klarer å ha tvister om eiendomsgrenser...

https://seeiendom.kartverket.no/ har vært online og fritt tilgjengelig siden 2011 og der vises tomtegrenser helt klart og tydelig.  (Dvs unntak for festetomt som genrelt bare vises ca eller som sirkel rundt bygg og for historisk veldig gamle tomter der Kartverket ikke har presise data og grensene kan være omtrentelige.)  Der kan en også se på Grunnboken hvor evt tinglysninger er notert.

Hvis det er moment i avtalen som gjør den ugyldig rent logisk kan det være en mulighet. 

Når tomtegrenser justeres skal dette normalt gjøres som en oppmålingsforretning via kommunen.  Landmåler fra kommunen kommer ut, staker ut nye grensepunkt og begge parter signerer oppmålingsprotokoll. Deretter blir matrikkelen (tomtegrensene) oppdatert hos Kartverket.  Dette koster litt gebyrer osv som vanligvis deles hvis det er snakk om grensejustering (mindre justeringer der hver av partene har like god nytte av at f.eks. grenser rettes ut og forenkles ved at likt areal byttes).

Pkt 1 er derfor å sjekke på ovennevnte link - søke opp eiendommen og studere om grensene er endret ihht avtalen for to år siden.  En kan velge satelittbakgrunn istf kart for å se litt nærmere.  De samme grensene kan en også se på Finn.no ved å ta opp kartet og velge Finn Hybrid (satelitt+tomtegrenser).   Det er ikke rent få eiendommer som har problem ved at garasjer og annet står delvis over på naboens tomt...  (...og dermed tikkende bomber ift nabo-krangel)

Historikk kan også være interessant.  I tidligere tider var det ikke uvanlig at en kunne tape eiendom og hus i privat kortspill. 

Endret av Rune_says
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, barfoo said:

Eg forstår ikkje kor du vil med innlegga dine om rettsvesenet generelt. Du har masse patos, men etos og logos mangler så totalt at du ikkje greier å formidle et bodskap.

Hva var bidraget her?  At det ikke er interessant å diskutere forbedringer av rettsystemet? 

Diskusjon rundt forbedringer av rettsystemet har forøvrig avstedkommet visse forbedringer allerede. Det var vel verre før.

Når det er profesjons- og direkte økonomiske interesser knyttet til rettsystemet så oppstår det lett friksjon. En fallgruve er at dommere kan avsi dommer som er hevet over logikk. For å sette det på spissen: en dom kan visst bygge på at 2 + 2 = 5 og likevel være rettskraftig. Jeg lurer på om enkelte dommere blir påvirket av slik "makt". 

Endret av lada1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Rune_says said:

Skjønner ikke helt hvordan folk klarer å ha tvister om eiendomsgrenser...

https://seeiendom.kartverket.no/ har vært online og fritt tilgjengelig siden 2011 og der vises tomtegrenser helt klart og tydelig.  (Dvs unntak for festetomt som genrelt bare vises ca eller som sirkel rundt bygg og for historisk veldig gamle tomter der Kartverket ikke har presise data og grensene kan være omtrentelige.)  Der kan en også se på Grunnboken hvor evt tinglysninger er notert.

Hvis det er moment i avtalen som gjør den ugyldig rent logisk kan det være en mulighet. 

Når tomtegrenser justeres skal dette normalt gjøres som en oppmålingsforretning via kommunen.  Landmåler fra kommunen kommer ut, staker ut nye grensepunkt og begge parter signerer oppmålingsprotokoll. Deretter blir matrikkelen (tomtegrensene) oppdatert hos Kartverket.  Dette koster litt gebyrer osv som vanligvis deles hvis det er snakk om grensejustering (mindre justeringer der hver av partene har like god nytte av at f.eks. grenser rettes ut og forenkles ved at likt areal byttes).

Pkt 1 er derfor å sjekke på ovennevnte link - søke opp eiendommen og studere om grensene er endret ihht avtalen for to år siden.  En kan velge satelittbakgrunn istf kart for å se litt nærmere.  De samme grensene kan en også se på Finn.no ved å ta opp kartet og velge Finn Hybrid (satelitt+tomtegrenser).   Det er ikke rent få eiendommer som har problem ved at garasjer og annet står delvis over på naboens tomt...  (...og dermed tikkende bomber ift nabo-krangel)

Historikk kan også være interessant.  I tidligere tider var det ikke uvanlig at en kunne tape eiendom og hus i privat kortspill. 

Det sies at det er mange feil i matrikkelen spesielt når det gjelder gamle grense-definisjoner. Google "feil i matrikkelen" så finner du mange treff.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes mange diffuse grenser (spesielt utenfor byene) der utfallet av en tvist slettes ikke er gitt på forhånd. Seeiendom er ikke fasiten. Det var heller ikke så dyrt å ta noe til jordskifteretten sist det var aktuelt for meg for noen år siden, jeg vet ikke om dette har endret seg siden den gang.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, TAC-2 said:

Det finnes mange diffuse grenser (spesielt utenfor byene) der utfallet av en tvist slettes ikke er gitt på forhånd. Seeiendom er ikke fasiten. Det var heller ikke så dyrt å ta noe til jordskifteretten sist det var aktuelt for meg for noen år siden, jeg vet ikke om dette har endret seg siden den gang.

Av ren nysgjerrighet: hadde Jordskifteretten noe faglig bidrag i denne prosessen som du var oppe i? 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, lada1 said:

Av ren nysgjerrighet: hadde Jordskifteretten noe faglig bidrag i denne prosessen som du var oppe i? 

Naboen og jeg gjorde det meste av jobben med å skaffe skjøter og andre relevante papirer så det var mest for å få en objektiv vurdering av tredjepart.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, lada1 said:

En fallgruve er at dommere kan avsi dommer som er hevet over logikk. For å sette det på spissen: en dom kan visst bygge på at 2 + 2 = 5 og likevel være rettskraftig

Du har fått forklart i andre tråder at retten skal ta stilling til partane sine påstander. Kva tenker du retten skal gjere? Utføre eiga etterforsking?

1 hour ago, lada1 said:

Av ren nysgjerrighet: hadde Jordskifteretten noe faglig bidrag i denne prosessen som du var oppe i? 

Vel, dei er uavhengig tredjepart som går gjennom dokumentasjon og fastset ei grense som ikkje kan angripast når dommen er rettskraftig? Det har vel ein verdi...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...