Gå til innhold

Hjemmekino reciever?


Anbefalte innlegg

Hei,vil gjerne høre hva andre har av hjemmekino forsterker og erfaringer.Har selv en gammel Onkyo som jeg har lyst å bytte ut da den ikke støtter HDR…men faktisk 4K så den er gammel ja….

Er ikke så teknisk av meg så er ute etter en enkel en som nesten er plug&play….hvis det er mulig? Jeg mener å huske at Onkyo var litt jobb med å sette opp back in the day…var litt forvirrende for en noob men mulig alle forsterkere er det?

Noen tips og erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har Onkyo og er egentlig fornøyd med det. 

Regner med at du har høyttalere fra før, så jeg vil anbefale å finne en hjemmekinoforsterker som passer til de. Da mener jeg prismessig. 

Ellers så er det vel kanskje mulig å koble kilden direkte til TV og så en optisk kabel mellom TV og forsterker også hvis du er fornøyd med det. Da vil du få både HDR og 4K og lyd gjennom forsterken. 

Lenke til kommentar

Jeg har kun hatt Denon, og aldri hatt noe å klage på.

"Oppgraderte" fra 4311 til X3800H.
Det nye er kun Atmos og 4k pass-through. 
Merker ikke noen annen forskjell fra den gamle. 

Husker ikke hva jeg hadde før 4311, men var sikkert Denon det også. 
Jeg hadde ihvertfall en Denon effektforsterker tilkoblet.

Endret av Dubious
Lenke til kommentar

Sjekk hvilken ohm høyttalerne dine har. F.eks. Yamaha RX-V6A støtter kun ned til 4 ohm på front kanalene, resten er minimum 6 ohm (https://manual.yamaha.com/av/20/rxv6a/en-US/3627532555.html). Hva konsekvensen av å koble høyttalere med lavere ohm enn hva recieveren er spesifisert for vet jeg ikke, men er vel tryggest å holde seg til spesifikasjonene.

Jeg har kun 4 ohms høyttalere, så jeg endt nylig opp med en Denon AVR-X2800H, da Denon støtter 4-16 ohm på alle kanaler. Den var veldig enkelt å sette opp, gode menyer. En liten ting er at den står i 8 ohm "modus" som standard, trenger man noe annet enn dette må den først skrus på, før høyttalerne er koblet til, og endret det. Når man skrur den på første gang så starter oppsett veiviseren, så en del steg om "hører du lyd" måtte bare hoppes over når jeg satt den opp. Fiksa resten i menyen etter at ohmen var satt riktig og alt koblet til. 

Lenke til kommentar
6 hours ago, Crowly said:

Sjekk hvilken ohm høyttalerne dine har. F.eks. Yamaha RX-V6A støtter kun ned til 4 ohm på front kanalene, resten er minimum 6 ohm (https://manual.yamaha.com/av/20/rxv6a/en-US/3627532555.html). Hva konsekvensen av å koble høyttalere med lavere ohm enn hva recieveren er spesifisert for vet jeg ikke, men er vel tryggest å holde seg til spesifikasjonene.

Jeg har kun 4 ohms høyttalere, så jeg endt nylig opp med en Denon AVR-X2800H, da Denon støtter 4-16 ohm på alle kanaler. Den var veldig enkelt å sette opp, gode menyer. En liten ting er at den står i 8 ohm "modus" som standard, trenger man noe annet enn dette må den først skrus på, før høyttalerne er koblet til, og endret det. Når man skrur den på første gang så starter oppsett veiviseren, så en del steg om "hører du lyd" måtte bare hoppes over når jeg satt den opp. Fiksa resten i menyen etter at ohmen var satt riktig og alt koblet til. 

Det eneste man oppnår på å sette den til 4 ohm er redusert effekt. Denne innstillingen er der kun for å unngå at forsterkeren blir veldig varm ved 4 ohms last, og det gjøres ved å senke forsyningsspenningen til forsterkeren, noe som reduserer maks effekt mye. Så om den har normalt mye plass rundt seg for kjøling er det bedre å la den stå på 8 ohm 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg ønsker meg en hjemmekino receiver i et mer sexy format. Jeg behøver ikke en million forskjellige tilkoblinger jeg ikke bruker, jeg vil ha en eller to HDMI ut, og fire eller flere HDMI inn, da med støtte for alt moderne snacks i farger, oppløsninger og bildefrekvens.

Litt sånn som med disse komblette hjemmekinopakkene med DVD/BR spiller man hadde en gang i tiden, bare at det er en god forsterker. 

Lenke til kommentar

 

13 hours ago, Potetflak er godt. said:

Litt skeptisk til Denon pga dårlig erfaring med merket tidligere 🤔
Budsjettet er maks ca 10 lapper.

Denon er stort sett solide og enkle så bruke. Yamaha også.

Onkyo/Pioneer (sammenslått) er jeg sannelig ikke sikker på for tiden. Pioneer har i alle fall hatt et helt forferdelig brukergrensesnitt tidligere. Ellers er de ikke så veldig "glade i" høyttalere med svært lav impedans.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Serpentbane said:

Jeg ønsker meg en hjemmekino receiver i et mer sexy format. Jeg behøver ikke en million forskjellige tilkoblinger jeg ikke bruker, jeg vil ha en eller to HDMI ut, og fire eller flere HDMI inn, da med støtte for alt moderne snacks i farger, oppløsninger og bildefrekvens.

Litt sånn som med disse komblette hjemmekinopakkene med DVD/BR spiller man hadde en gang i tiden, bare at det er en god forsterker. 

Marantz Cinema 70s er kompakt og snasen.

Ikke all verden med effekt, men burde holde for de fleste om man ikke spiller særlig høyt eller lar en subwoofer ta seg av de laveste frekvensene.

https://soundgarden.no/marantz/117548/marantz-cinema-70s-sort-hjemmekinoreceiver-slimline?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwqdqvBhCPARIsANrmZhOWQRwkzf_BoYLO58m9QVq04pBx2MU4SUXtUJ2jHoaZqfWMBjZRHC4aAuppEALw_wcB

Edit: Canton Smart Amp 5.1 finnes vel også. Vet dog ingenting om hvor godt denne funker i praksis 

https://njal.no/canton/178002/canton-smart-amp-51-airplay-chromecast-og-spotify-connect

 

Endret av Smule8o
Lenke til kommentar
13 hours ago, Potetflak er godt. said:

Takker for alle innspill.
Jeg vet ikke hvilken OHMS jeg har på mine gamle Paradigm bak høytalere men tror enten 6 eller 8?

Står ingenting på dem ihvertfall 🤷

Bakhøyttalere utgjør normalt ikke en så alt for stor belastning på forsterkeren. Normalt mest som foregår i front og senter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...