Gå til innhold

Turistar som leiger elbil og har null erfaring...


Anbefalte innlegg

Møtte på eit trist skue i går. Kjem inn på ein ladestasjon og ser ein e-Up står og ladar på eit 43kW AC uttak. Visar seg at dei er franske på førstereis og har leigd seg elbil utan opplæring eller peiling. Var litt trøblete kommunikasjon sidan kun den eine var ok i engelsk, men kunne virke som at dei hadde kun lada slik sidan dei plukka opp bilen. Dei var ikkje klar over at ein kunne ta ut dekselet over DC pinnane og hurtiglade. Trur ikkje dei visste kva kW og kWh er ein gong. Fekk bytta dei over på DC, men etter 30 minutt med AC så var sikkert batteriet kaldt og effekten var kun 28kW, men med 3,7kW AC maks effekt så hadde dei vorte sitjande der heile natta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (17 minutter siden):

Har sett folk på Youtube som har leid bil, og stopper på bensinstasjon for å fylle drivstoff.
ingen som har fortalt de at de fikk en elbil. 

Det er jo rimelig sært å kjøre el bil. Det blir det samme som om jeg kommer til afrika og får en leigebil som kun går på metanol. Finnes det oversikt over hvor man kan fylle metanol i kongo? Ops kun spesielle brikker må man ha for å kjøpe metanol? Må jeg kjøpe literflasker eller kan jeg fylle fra en slange? Trenger jeg en app for å fylle? Nei minst 3 apper? Og her som er kun 3G dekning? Hadde byttet den inn med en bensin eller diesel bil asap

Skjønner ikke hva utleieselskaper tenker på. De må jo gi kunden en bil med drivstoff som finnes i området og som kan fylles rimelig kjapt og betales med vanlig bankkort. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (7 timer siden):

Skjønner ikke hva utleieselskaper tenker på. De må jo gi kunden en bil med drivstoff som finnes i området

Var jo det de gjorde.

Men de burde selvfølgelig ha informert om hvordan man fyller det elektriske drivstoffet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med elbil er energipåfyllingen en del av funksjonaliteten til bilen. 

Det finnes bilprodusenter som løser dette helt sømløst. Bilen sier selv i fra når og hvor den må lade, og det er bare å plugge den inn.

Hvordan man lader ligger det instruksjonsvideoer på i infotainmentet i bilen.

Her henger bilutleiefirmaene etter, og de må anerkjenne at drivstoffpåfylling må være endel av løsningen når man leier bil av de.

Kan sammenlignes med bomsystemet i USA. Leier du bil i New York, så kan du velge om du vil ha med bombrikke som en tilleggstjeneste i leieavtalen, slik at utleiefirmaet fikser betalingen i alle bommer for deg.

Skal de leie ut elbiler, så må det være et valg om man vil ha med drivstoffpåfylling med plug and charge i leieavtalen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har full forståelse for at det kan være utfordrande for turistar som har leigd elbil i Norge. Det er vanskeleg nok som fersk elbileigar. Mykje appar, ladestasjonar som kan være vanskelege å finne, osv. 

Mange ladestasjonar tilbyr også enkel Vipps betaling, men det er ei teneste som ikkje er tilgjengeleg utan norsk bankkort. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
45 minutes ago, uname -i said:

Nok et eksempel på at betaling med kort bør innføres på samtlige ladestasjoner så fort som mulig. 

Det løser kanskje litt, men ikke mye av problemet.

Jeg har sloss med en del parkeringsautomater rundt omkring i europa. De tar kort, men det hjelper ikke akkurat på brukervennligheten.

Alle som har forsøkt å betale for parkering i Szczecin i Polen, vet hva jeg mener. 

Lovgiverne burde bruke tiden sin på å tvinge igjennom plug to charge standard, og drite i kortbetaling.

Jeg håper det er neste skrittet til Tesla nå som de skriver avtaler med de andre produsentene i USA for å gi de tilgang til Tesla nettverket. 

At de tvinger igjennom plug-to-charge for at biler skal få lov å lade på Tesla ladere.

karta 09a Zblizeniowo.png

Endret av bzzlink
La til bilde av mitt nemesis
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, uname -i said:

Hva var problemet?

På den I polen var det rett og slett UX, og at ikke alt var oversatt til engelsk eller oversatt riktig.

Neste var at den stilte meg spørsmål eller ga meg valg som jeg ikke hadde noen forutsetning for å svare på.
Hvilken sone parkerer du i? Med kode som ikke gjenspeilet seg på skiltet i gaten
Hvilken kjøretøyklasse kjører du? Med uoversatte valgmuligheter, som jeg måtte bruke google lens/translate på

Og siden det å gjøre feil på automaten kan gjøre at bilen din blir taua inn, så er innsatsen ganske høy, så man vil gjøre det riktig.

Det var lettere å kjøpe billetter på metroen i Beijing, og det var ganske vanskelig. 
 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 minutt siden):

På den I polen var det rett og slett UX, og at ikke alt var oversatt til engelsk eller oversatt riktig.

Neste var at den stilte meg spørsmål eller ga meg valg som jeg ikke hadde noen forutsetning for å svare på.
Hvilken sone parkerer du i? Med kode som ikke gjenspeilet seg på skiltet i gaten
Hvilken kjøretøyklasse kjører du? Med uoversatte valgmuligheter, som jeg måtte bruke google lens/translate på

Og siden det å gjøre feil på automaten kan gjøre at bilen din blir taua inn, så er innsatsen ganske høy, så man vil gjøre det riktig.

Ser ikke helt hva slags argument det er mot kortlesere generelt at en enkelt lader i Polen hadde dårlig oversettelse til engelsk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (2 minutter siden):

Ser ikke helt hva slags argument det er mot kortlesere generelt at en enkelt lader i Polen hadde dårlig oversettelse til engelsk.

Argumentet et vel meir på at heile systemer for lading er dårleg tilpassa turistar, og det er nok ikkje noko noko enklare for utlendingar i Norge med bruksanvisning på norsk, og særnorsk betalingsapp. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, The Avatar said:

Mange ladestasjonar tilbyr også enkel Vipps betaling, men det er ei teneste som ikkje er tilgjengeleg utan norsk bankkort. 

Jeg sto å klødde meg i hodet selv over hvordan å bruke vipps betaling.

Det var lett å starte; putte pluggen i bilen, scanne qr kode på pluggen og så startet det. Og det sendte meg til en nettside hvor jeg kunne se status.

Avslutte; Var der jeg klødde meg i hodet. Jeg trykket stopp på laderen, men da sto det "authenticate to stop" og en QR kode. Forsøkte å scanne den, men da kom jeg ingen vei

Begynte å lete i bilen etter en stoppknapp for stoppe lading. Fant ingenting, pistolen sto bom fast (Dette er Skoda Citigo, og jeg har kun hurtigladet den 1 gang før og det var på Tesla lader.)

Så kom jeg på at det hadde jo vært en status nettside jeg ble sendt til fra vipps! Når jeg fant tilbake til den i nettleseren var økten utløpt.

Så så jeg at jeg hadde fått noen tekstmeldinger mens jeg gjorde ærender, der lå det en tekstmelding fra ladeoperatøren med linke til en nettside hvor jeg kunne stoppe laderen.

Jeg fant ut av dette, og ble ikke nevneværdig stresset. Min 70 år gamle mor? - Nei det er for vanskelig å lade og kortbetaling gjør det ikke så mye enklere

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, uname -i said:

Ser ikke helt hva slags argument det er mot kortlesere generelt at en enkelt lader i Polen hadde dårlig oversettelse til engelsk.

Det er ikke måten å betale på som er hovedproblemet. Det er absolutt hele ladeopplevelsen. Kortbetaling lar deg bare skippe steget med å laste ned app. Det er kun en bitteliten bit av en veldig komplisert prosedyre.

Se min beskrivelse av hurtigladningen min som novice på både bilen og ladeopertøren

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, uname -i said:

Jeg vet ikke. Det er sikkert uendelig komplisert.

Jeg så en film fra recharge hvor de gikk igjennom kortbetalingen og prosessen. 

Der hadde de bare valgt å stole på folk, sånn at man bare kunne trykke stopp på laderen, så stoppet ladingen. 

Men det er jo ikke noe gøy når det er en delt lader, og folk trykker feil, eller at noen bedriver guttestreker og trykker stopp for the hell of it.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 minutter siden):

Men det er jo ikke noe gøy når det er en delt lader, og folk trykker feil, eller at noen bedriver guttestreker og trykker stopp for the hell of it.


Enig, det største problemet med kortbetaling er tenkte situasjoner som aldri har skjedd. 

Det begynner å bli religion det her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
10 minutes ago, uname -i said:


Enig, det største problemet med kortbetaling er tenkte situasjoner som aldri har skjedd. 

Det begynner å bli religion det her.

Hmm, hvis det er en religion som tilber rævva UX, så er jeg enig i at ladebransjen inneholder endel yppersteprester ja.

Du snakker om dette som det ikke er noe problem, men kan ikke svare på hvordan man avslutter en ladøkt som er betalt med kort. 

Så da blir det litt vanskelig å tro på deg.

Jeg beskrev akkurat hvordan man avslutter en ladeøkt med vipps. Det hjalp ikke på brukeropplevelsen, mulig kort gjør det. 

Noen som vet hvordan dette fungerer hos de forskjellige leverandørene? Eller er det ikke rullet ut enda?

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (4 minutter siden):

Hmm, hvis det er en religion som tilber rævva UX, så er jeg enig i at ladebransjen inneholder endel yppersteprester ja.

Du vet at kort brukes overalt på alt mellom himmel og jord her i verden og fungerer bra, ikke sant? Du kan kjøpe en bil med kort(som jeg gjorde) eller du kan kjøpe en Cola på automat til 25 kroner.

Men av en eller annen grunn, med en gang noen kWh med strøm skal kjøpes så faller alt sammen. 

Ja, jeg tror det er mulig å avslutte en ladeøkt selv om man betaler med kort. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...