Gå til innhold

Merkbar forskjell på DDR4 RAM - Oppgradere


Sinvano

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Aetius skrev (1 time siden):

Neppe den helt store ytelsesendringen. Vil ikke tro det står i stil til prisen, med mindre du får minnebrikkene billig. Du kan ikke låne noen og teste med før du kjøper da, så ser du om det er verdt det?

Ikke som jeg kan i farta. Prisen satt til side så kan man stille spørsmålet igjen eventuelt.

 

HK støtter opp til 4400mhz.

Lenke til kommentar

2666 er bare det intel oppgir. Når en har "K" cpu og enten Z370 eller Z390 chipset så støttes minne overklokking. Og da er grensene mer hva som går i kombinasjon med de minnebrikkene en bruker. Og der er noe som heter XMP, som er at en kan kjøpe minne med en viss hastighet også er der et automatisk system som gjør at en kan velge den hastigheten.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hovedkort produsent har en liste med hvilke minnebrikker de har testet med. Det letteste er å se hva andre bruker på nett, eller sjekke RAM produsentene som har sine internettsider der en kan søke på hvilke minnebrikker som passer til et hovedkort

Her f.eks: https://www.corsair.com/eu/en/c/memory?type=findbycompatibility

https://www.gskill.com/configurator

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sinvano skrev (2 timer siden):

Ja, ok. XMP har jeg vært borti så da kan jeg altså forholde meg til hva hovedkortet tåler. Altså 4400mhz.

Men jeg tenker jeg havner på 3600mhz brikker.

Sweetspot DDR4 er en plass mellom 3200 og 3600Mhz. 3200 CL 14 vil yte omtrent likt som 3600 CL 16, så der ville jeg bare gått for de brikkene som har best pris. Skal man over 4000Mhz så begynner silikon lotteriet å spille inn, og det er ikke alle CPUer eller Hovedkort som takler så høye hastigheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
TheKims skrev (31 minutter siden):

Sweetspot DDR4 er en plass mellom 3200 og 3600Mhz. 3200 CL 14 vil yte omtrent likt som 3600 CL 16, så der ville jeg bare gått for de brikkene som har best pris. Skal man over 4000Mhz så begynner silikon lotteriet å spille inn, og det er ikke alle CPUer eller Hovedkort som takler så høye hastigheter.

Nei riktig. Tenkte ikke høyere enn 3600mhz da det er snevert utvalg og pris blir høy hvis jeg skal opp noe mer.

Får undersøke litt mer priser og finne noe greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg prøvde nå Corsail side: https://www.corsair.com/us/en/c/memory?filter=formatted_tech_specs.Tested Speed%3A%3A3600&type=findbycompatibility

La inn dette hovedkortet: Asus Rog Strix Z370-G Gaming

Da er raskeste RAM de foreslår 3600 MHz

De har da både sett med 2x8GB og 2x16GB i den hastigheten.

Dette er forskjellig fra mitt B450 hovedkort der 2x8GB kommer opp som 3600, mens 2x16GB foreslås med 3200 MHz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...