Gå til innhold

Må vi selge boliger?


Anbefalte innlegg

Slik jeg forstår hovedregelen, så er det slik at du kan eie 5stk boliger i Norge privat, uten å måtte registrerer deg som næring.
(det finnes noen unntak når du driver med korttids leie aka. airbnb, men det gjør ikke vi)


Hva skjer når du gifter deg?

Jeg har 3 leiligheter.
Bor i en, og leier ut 2stk. 

Min samboer har også 3 leiligheter. 
(Vi bor i praksis i hennes leilighet siden den er større enn min, også leier hun ut de andre to.

Vi snakker om å gifte oss og å kjøpe hus sammen, som vi skal eie 50/50.

 

Er det slik at dersom vi gifter oss, så kommer vi fremdeles under samme regel at du kan eier opp til 5stk boliger som privatperson.
Eller er det nye regler da?
Slik vi forstår det, blir gifte skattet som en person.
 

Vil vi eie 3,5 stk boliger hver, eller eier vi plutselig 7stk boliger, og må selge 2?

 

Vi ønsker å unngå å måtte registrere oss som næring. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
19 minutes ago, Olav55 said:

Er det slik at dersom vi gifter oss, så kommer vi fremdeles under samme regel at du kan eier opp til 5stk boliger som privatperson.

https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/juss/eie-for-utleie/

"Det er verdt å merke seg at dersom to ektefeller har særeie kan man eie fire utleieenheter hver uten at det anses som næringsvirksomhet."

Særeie ser altså ut å være veien å gå - og er vel uansett det mest fornuftige når man skal giftes. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (12 minutter siden):

https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/juss/eie-for-utleie/

"Det er verdt å merke seg at dersom to ektefeller har særeie kan man eie fire utleieenheter hver uten at det anses som næringsvirksomhet."

Særeie ser altså ut å være veien å gå - og er vel uansett det mest fornuftige når man skal giftes. 

Takk for svar.

Dette med særeie, er det noe som må dokumenteres i en avtale før vi gifter oss?

Pr. idag, så er jo mine og hennes boliger tinglyst som 100% våre egene.
Noe vi tenker å beholde selv om vi gifter oss. 

Lenke til kommentar
Olav55 skrev (53 minutter siden):

Dette med særeie, er det noe som må dokumenteres i en avtale før vi gifter oss?

Pr. idag, så er jo mine og hennes boliger tinglyst som 100% våre egene.
Noe vi tenker å beholde selv om vi gifter oss. 

Denne "regelen" om å eige maks fem bustadar er berre ein forvaltningspraksis hos skatteetaten. Den eigentlege regelen er at det skal vurderast om du er næringsdrivande, noko som mellom anna betyr ei vurdering på om virksomheita er eigna til å gå med overskot på sikt, om du driv for eiga rekning og risiko, osv.
Til dømes så kan du bli vurdert som næringsdrivande med så lite som to utleigebustadar om du driv med korttidsutleige og dermed har stor omsetting.

Sjølv om du berre eig fem bustadar så er det ingen garanti for at du ikkje kan bli vurdert som næringsdrivande, men som tommelfingerregel så har ikkje skatteetaten fokus på dei som eig maks fem bustadar.

Korleis dette blir opp mot eit ekteskap blir også ei konkret vurdering. Det er i seg sjølv ikkje nok at fem bustadar er registrert på deg og fem bustadar er registrert på din kone dersom skatteetaten vurderer det slik at det i realiteten er felleseige fordi dykk har felles økonomi, eller at det i realiteten er ein av dykk som eig alle 10 bustadane og at partneren står registrert som rein proforma utan å være den reelle eigaren.

Det du må tenke på er at du skal kunne overbevise skatteetaten at du ikkje driv med næring.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...