Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Jeg har autisme, spør meg hva som helst!


X19x11

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Det har vært en lignende tråd for litt siden men siden autisme er et spekter tenkte jeg det kunne være interessant å høre fra en annen (meg) som også har autisme.

Jeg har snakket med mange som ikke vet stort om dette, så er det noe du lurer på ang. autisme eller hvordan jeg opplever verden er det bare å spørre!

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest d7ef6...173

Er autisme begrepet et altfor bredt spekter til at det er noe poeng i å bruke det til daglig? Burde det ikke vært noen mer presise begreper? 

Jeg gikk på ungdomsskole med en autist som var mentalt som en 3. Klassing og fullstendig umulig å kommunisere med, masse anfall osv. Han kunne aldri være alene, hadde alltid assistent som passet på. Dette trodde jeg i alle år var hva autister var. 

Så viser det seg at veldig mange autister er 99% som normale mennesker. 

Så når noen skriver at de er autister vet ikke jeg hva jeg skal tenke. Basert på det lille du skrev fremstår jo du som en oppegående person, så da er vel spørsmålet mitt hva er det som gjør at du har fått diagnosen? 

Anonymous poster hash: d7ef6...173

Lenke til kommentar
Gjest d7ef6...173 skrev (16 minutter siden):

Er autisme begrepet et altfor bredt spekter til at det er noe poeng i å bruke det til daglig? Burde det ikke vært noen mer presise begreper? 

Jeg gikk på ungdomsskole med en autist som var mentalt som en 3. Klassing og fullstendig umulig å kommunisere med, masse anfall osv. Han kunne aldri være alene, hadde alltid assistent som passet på. Dette trodde jeg i alle år var hva autister var. 

Så viser det seg at veldig mange autister er 99% som normale mennesker. 

Så når noen skriver at de er autister vet ikke jeg hva jeg skal tenke. Basert på det lille du skrev fremstår jo du som en oppegående person, så da er vel spørsmålet mitt hva er det som gjør at du har fått diagnosen? 

Anonymous poster hash: d7ef6...173

 

Enig i at autisme er litt bredt, vil tro det er derfor de fleste legger til ordet "spektrum" så man kan bruke autisme spekteret for veldig mange.

 

Jeg fikk diagnosen da jeg var 31, før det viste jeg ikke engang hva autism var 😅 Men da det ble forklart svarte det på veldig mye problemer jeg har hatt igjennom livet. Jeg fikk diagnosen for jeg har veldig vansker med sosiale settinger blant annet, jeg har lært å "maske" for å virke normal rundt andre men det sliter meg ut.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gaea skrev (3 minutter siden):

Merket du selv symptomer og ba om utredning, eller ble du fortalt av andre at du har autisme? 

Hva slags utfordringer medfører diagnosen for deg, hva får du av hjelp og tilrettelegging?

 

Jeg har altid tenkt og oppført meg litt annerledes enn andre, så da ble nevnt av en psykolog begynte jeg å lese om det å kjente meg veldig igjen så fortalte det til psykologen, han fokuserte på det å jeg fikk diagnosen et halvt år seinere.

 

Dessverre fikk jeg beskjed fra psykologen at da jeg var så gammel og hadde lært meg å fungere blandt andre var det ingen hjelp eller tilrettelegging å få, jeg tenker at jeg fungerer så bra at det ikke er store utfordringer annet enn jeg trenger mye tid alene etter å ha vært sosial.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gaea skrev (11 minutter siden):

På hvilken måte, helt konkret, merker du oppfører deg annerledes?  

 

 

Jeg ser og hører mer detaljer enn de fleste, for mange år siden bodde jeg i Oslo noen år, det å gå ned hovedgata å se og høre så mye slet meg ut, sammen med andre kunne jeg spørre om de så eller hørte det ene eller andre å de syntes jeg var rar for de så ikke eller hørte det jeg gjorde så jeg lærte meg for å holde ting for megselv

Endret av X19x11
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Alkan skrev (2 minutter siden):

Har du noen sære eller uvanlige hobbyer du er veldig opptatt av?

 

Uff ja, jeg sier alltid at når en har autisme er det interessen som velger deg å ikke omvendt, jeg aner ikke hvorfor jeg husker mye rare detaljer men ikke ting jeg absolutt skulle kunnet.

Noen interesser jeg kan mye om er kniver og stål sammensetning, hvordan de laget samurai sverd i gamle Japan, hvordan Winchester riflen ble til samt mye info om Volcanic Repeater pistolen og håndvåpen produksjon i den Amerikanske Borgerkrigen.

 

Jeg har blitt fortalt at det er fascinerende å se meg se på ting for det er som jeg ser hundrevis av detaljer andre ikke tenker over

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
X19x11 skrev (9 minutter siden):

 

Jeg ser og hører mer detaljer enn de fleste, for mange år siden bodde jeg i Oslo noen år, det å gå ned hovedgata å se og høre så mye slet meg ut, sammen med andre kunne jeg spørre om de så eller hørte det ene eller andre å de syntes jeg var rar for de ikke så eller hørte det jeg gjorde så jeg lørte meg for å holde ting for megselv

Jeg har PTSD og kjenner meg igjen i det å se og legge merke til flere detaljer enn hva andre gjør (ved PTSD så handler dette om å være vakt etter fare) , og jeg forstår kjempegodt at det oppleves overveldende og utmattende, for det var sånn for meg også. For min del er jeg ikke så plaget med det nå fordi min PTSD er i remisjon, men jeg glemmer ikke hvordan det føltes å bli så overveldet over sanseinntrykk - all medfølelse til deg. Det er usynlig vanske og det gir definitivt utfordringer i hverdagen.

Endret av Gaea
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gaea skrev (1 minutt siden):

Jeg har PTSD og kjenner meg igjen i det å se og legge merke til flere detaljer andre (ved PTSD så handler dette om å være vakt etter fare) , og jeg forstår kjempegodt at det oppleves overveldende og utmattende, for det var sånn for meg også. For min del er jeg ikke så plaget med det nå fordi min PTSD er i remisjon, men jeg glemmer ikke hvordan det føltes å bli så overveldet over sanseinntrykk - all medfølelse til deg. Det er usynlig vanske og det gir definitivt utfordringer i hverdagen.

 

Jeg ble fortalt en gang at vi rett og slett ikke har noe filer for å filtrere ut unyttig informasjon, syntes det forklarer det godt, men for å se etter fare kan jeg kjenne meg igjen i å ja 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
X19x11 skrev (21 minutter siden):

 

Jeg ble fortalt en gang at vi rett og slett ikke har noe filer for å filtrere ut unyttig informasjon, syntes det forklarer det godt, men for å se etter fare kan jeg kjenne meg igjen i å ja 

Ja, det er velkjent fenomen for en rekke lidelser, sanseinntrykkene blir ikke filtrert bort. Det normale er jo at man filtrererer ut diverse synsinntrykk, luktinntrykk, taktile inntrykk, hørselsinntrykk som ikke er relevante eller spesielt fremtredende. Men, ved f.eks autisme så blir man bombadert av inntrykk  

Endret av Gaea
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sydvest skrev (Akkurat nå):

Noen fordeler du har som kan direkte knyttes til autismen?

 

Det må vel være at jeg ser mer detaljer enn de fleste, er også negativt i hverdagslivet men i jobbsammenheng har det vært supert, jeg tenker også veldig utenfor boksen, disse to tingene har gitt mye ros da jeg jobber som fotograf

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Gjest 924b0...ce8

Jeg har i årvis basert min viten om autisme på filmen The Waterboy, hva er dine tanker om den?

Anonymous poster hash: 924b0...ce8

Lenke til kommentar
Gjest 924b0...ce8
Gjest 924b0...ce8 skrev (Akkurat nå):

Jeg har i årvis basert min viten om autisme på filmen The Waterboy, hva er dine tanker om den?

Anonymous poster hash: 924b0...ce8

 

Den har jeg aldri sett men ofte hørt snakk om fra andre med autisme, etter hva jeg har hørt eldes den ikke bra nå som vi vet mer om autisme, men som sagt har jeg ikke sett den 

Anonymous poster hash: 924b0...ce8

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...