Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Jeg har autisme, spør meg hva som helst!


X19x11

Anbefalte innlegg

Alkan skrev (6 minutter siden):

Hva var det som gjorde at du fikk diagnosen? Hvilke kjennetegn?

 

Det var at jeg hadde gått hele livet å aldri følt andre tenkte som meg men jeg måtte ta på en personlighet for å virke normal hele tiden, følte at det ikke skulle være slik så da jeg og eksen gikk fra hverandre tenkte jeg det var på tide å finne ut av dette.

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har aspergers syndrom (nå endel av autismespekteret) og jeg vil bare si at det er kjempebra at du har laget denne tråden for å opplyse om autismespekteret! Jeg er selv veldig åpen og direkte om diagnosen min fordi jeg vil bekjempe fordommer mange har. Masse tommler opp fra meg og ønsker deg en strålende god dag :thumbs:

Endret av Trippelure
Skriveleif
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Trippelure skrev (2 minutter siden):

Jeg har aspergers syndrom (nå endel av autismespekteret) og jeg vil bare si at det er kjempebra at du har laget denne tråden for å opplyse om autismespekteret! Jeg er selv veldig åpen og direkte om diagnosen min fordi jeg vil bekjempe fordommer mange har. Masse tommler opp fra meg og ønsker deg en sttålende god dag :thumbs:

 

Takk takk, fikk diagnosen Asperger's selv men hørt at man ikke bruker det så ofte lenger så følte autisme passet bedre 😋 Håper å få ut litt info å vise vi er forskjellige men samtidig like som alle andre 👍

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
X19x11 skrev (Akkurat nå):

 

Takk takk, fikk diagnosen Asperger's selv men hørt at man ikke bruker det så ofte lenger så følte autisme passet bedre 😋 Håper å få ut litt info å vise vi er forskjellige men samtidig like som alle andre 👍

Ja det ble flyttet inn i autismespekteret for noen år siden, og mange mener det er det samme som høyfungerende autisme. Og det er veldig likt, men en liten viktig forskjell. Folk med aspergers har normal språkutvikling i tidlig alder, ofte har de også bedre språkutviklig enn nevrotypikere (folk uten diagnose), med stort og avansert ordforråd osv. Mens høyfungerende autister som regel har forsinket språkutvikling, men henter seg inn og utvikler seg til å kommunisere som alle andre. Begge kan ha selektiv mutisme hele livet, selvom det stort sett er værre i oppveksten enn i voksen alder. Dvs at man ikke klarer eller vil kommunisere med visse mennesker. I mitt tilfelle folk som gjentatte ganger oppfører seg dårlig 😁

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trippelure skrev (3 minutter siden):

Ja det ble flyttet inn i autismespekteret for noen år siden, og mange mener det er det samme som høyfungerende autisme. Og det er veldig likt, men en liten viktig forskjell. Folk med aspergers har normal språkutvikling i tidlig alder, ofte har de også bedre språkutviklig enn nevrotypikere (folk uten diagnose), med stort og avansert ordforråd osv. Mens høyfungerende autister som regel har forsinket språkutvikling, men henter seg inn og utvikler seg til å kommunisere som alle andre. Begge kan ha selektiv mutisme hele livet, selvom det stort sett er værre i oppveksten enn i voksen alder. Dvs at man ikke klarer eller vil kommunisere med visse mennesker. I mitt tilfelle folk som gjentatte ganger oppfører seg dårlig 😁

 

Selv har det aldri skjedd i ung alder men det har skjedd meg tre ganger i voksen alder der jeg rett og slett er for stresset og overveldet av situasjonen at jeg ikke klarer å snakke, utrolig merkelig å vite akkurat hva man vil si men får ikke ut et eneste ord 😅

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Intressant tråd på en måte men inte helt tycker jag. Autism är ju så bredt och läste nu på wikipedia att 15% med autism klarar sig själva som voksna. Poängen er vel att de som eventuellt skriver här med stor sannsynlighet har en "mild" form for autism (ofta Ausbergers skulle jag tro) och det går ikke att generalisera til hela begreppet. 

Autisme – Wikipedia

Har nyligen mött ett barn med autism diagnos och det var överhuvudtaget inget vanligt med hen. Helt i sin egen värld. 

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (1 minutt siden):

Intressant tråd på en måte men inte helt tycker jag. Autism är ju så bredt och läste nu på wikipedia att 15% med autism klarar sig själva som voksna. Poängen er vel att de som eventuellt skriver här med stor sannsynlighet har en "mild" form for autism (ofta Ausbergers skulle jag tro) och det går ikke att generalisera til hela begreppet. 

Autisme – Wikipedia

Har nyligen mött ett barn med autism diagnos och det var överhuvudtaget inget vanligt med hen. Helt i sin egen värld. 

 

Ja tenker det er de med mild autisme som klarer seg bra, å som du sier er autisme ganske bredt å vanskelig å generalisere, vil tro det er derfor autisme også har ryktet på seg at man enten er helt tilbakestående eller et geni.

Har møtt noen med barn på spekteret å de kan ikke tro jeg har autisme for barnet dems trenger mye hjelp til de enkleste ting.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 924b0...ce8

Jeg skjønner ikke helt hva som er forskjellen på en hobby/interesse en vanlig person har å en med autisme, hva gjør den autistisk?

Anonymous poster hash: 924b0...ce8

Lenke til kommentar
Gjest 97a1e...40d

Har du en "superkraft" ? 

Og hvilke detaljer ser du som ikke andre ser tror du selv? 

Når du ser et ark ligge på kassadisken feks, scanner du det "opp ned" og har mulighet for å tyde det som står på arket ?

Eller er det mer at du ser at det er 2 rosa penner, og 1 rød pen på benken som du har gått forbi  som du da kan huske hvis noen spør deg uten at du nødvendigvis har tenkt eller fokusert på at et par penner i første omgang.

 

Anonymous poster hash: 97a1e...40d

Lenke til kommentar
Gjest 924b0...ce8 skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner ikke helt hva som er forskjellen på en hobby/interesse en vanlig person har å en med autisme, hva gjør den autistisk?

Anonymous poster hash: 924b0...ce8

 

Er vel at folk med autisme har et mer intenst forhold til interessen tror jeg.

Kan ta meg selv som et eksempel uansett hvor flaut det er, jeg aner ikke hvorfor jeg kan eller vet dette 😅 Jeg er interesert i balisong kniver, eller som de fleste kjenner de som: butterfly kniver. Kan vel bli sett på som en generell interesse men det går dypere for meg, jeg har vært i USA å deltatt i trikse konkurranser å uten å se dem, bare etter lyden de lager kan jeg skille de rundt 60 stk jeg har på hvilket metall de er laget av å hvem/hvilken fabrikant som har laget dem 😅 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest 97a1e...40d skrev (6 minutter siden):

Har du en "superkraft" ? 

Og hvilke detaljer ser du som ikke andre ser tror du selv? 

Når du ser et ark ligge på kassadisken feks, scanner du det "opp ned" og har mulighet for å tyde det som står på arket ?

Eller er det mer at du ser at det er 2 rosa penner, og 1 rød pen på benken som du har gått forbi  som du da kan huske hvis noen spør deg uten at du nødvendigvis har tenkt eller fokusert på at et par penner i første omgang.

 

Anonymous poster hash: 97a1e...40d

 

Godt spørsmål å jeg skal prøve å forklare det uansett hvor vanskelig det er, med dine eksempler, ja jeg husker pennene, å da jeg ser et ark ser jeg hvilken vinkel det ligger i, hvordan det og ting rundt kaster skygger og hvordan de flytter seg ettersom jeg flytter meg, samt lengde og bredde på arket, hvordan det endte opp der spør jeg å meg selv, å jeg prøver å lese alt på det, samme info med pennene, å alle lyder i 360 grader rundt meg kommer å, å all denne infoen kommer på mikrosekunder. Slik er det med alt rundt meg hele tiden så ikke rart man blir overveldet når dette ikke kan skrues av

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
X19x11 skrev (41 minutter siden):

 

Selv har det aldri skjedd i ung alder men det har skjedd meg tre ganger i voksen alder der jeg rett og slett er for stresset og overveldet av situasjonen at jeg ikke klarer å snakke, utrolig merkelig å vite akkurat hva man vil si men får ikke ut et eneste ord 😅

Jeg pleier å si at diagnosen min er det samme som å være allergisk mot stress. Når det blir for mye stress slutter jeg å fungere på flere områder. Er som om hjernen kortslutter eller henger seg opp og trenger en restart 😅

Har blitt tvunget til å snakke når jeg egentlig ikke kunne pga stress, og da stammer jeg og snakker usammenhengende, føler meg som et lite barn. Og som du sier, selv om jeg vet hva jeg skal si osv, så kommer det bare ikke ut sånn som jeg tenker det inni hodet. Det er til tider utrolig frustrerende, og om folk da fortsetter å pushe på så jeg blir enda mer stresset, så ender  det noen ganger med "meltdown" og jeg kan bli skikkelig sint og trassig, som en 3-4åring. Det er flaut for jeg har jo ikke kontroll på det, men skjer heldigvis ikke ofte. Samtidig så hadde det jo ikke skjedd om folk hadde forståelse og lot meg være i fred til jeg hadde fått restartet hodet 😞

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trippelure skrev (2 minutter siden):

Jeg pleier å si at diagnosen min er det samme som å være allergisk mot stress. Når det blir for mye stress slutter jeg å fungere på flere områder. Er som om hjernen kortslutter eller henger seg opp og trenger en restart 😅

Har blitt tvunget til å snakke når jeg egentlig ikke kunne pga stress, og da stammer jeg og snakker usammenhengende, føler meg som et lite barn. Og som du sier, selv om jeg vet hva jeg skal si osv, så kommer det bare ikke ut sånn som jeg tenker det inni hodet. Det er til tider utrolig frustrerende, og om folk da fortsetter å pushe på så jeg blir enda mer stresset, så ender  det noen ganger med "meltdown" og jeg kan bli skikkelig sint og trassig, som en 3-4åring. Det er flaut for jeg har jo ikke kontroll på det, men skjer heldigvis ikke ofte. Samtidig så hadde det jo ikke skjedd om folk hadde forståelse og lot meg være i fred til jeg hadde fått restartet hodet 😞

 

Uff ja folk som pusher på når en bare trenger tid, jeg har aldri meltdown men blir bare helt stille og stivner helt, like flaut 😅

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
X19x11 skrev (11 minutter siden):

 

Uff ja folk som pusher på når en bare trenger tid, jeg har aldri meltdown men blir bare helt stille og stivner helt, like flaut 😅

Ja, det hender også som oftest med meg når det blir for mye. Da stenger jeg meg inne i sneglehuset mitt og klarer ikke å kommunisere 🐌 Om det blir for ille isolerer jeg meg helt i et par dager, og det er jo også ganske flaut til tider.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trippelure skrev (1 minutt siden):

Ja, det hender også som oftest med meg når det blir for mye. Da stenger jeg meg inne i sneglehuset mitt og klarer ikke å kommunisere 🐌 Om det blir for ille isolerer jeg meg helt i et par dager, og det er jo også ganske flaut til tider.

 

Kjenner meg igjen der, ble helt utbrent nå i Jul, så satt alene å spilte dataspill hele romjula for å "lade opp"

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Slenger meg på her som en som helt nylig har fått beskjed at har autisme.

49 minutes ago, Guest 924b0...ce8 said:

Jeg skjønner ikke helt hva som er forskjellen på en hobby/interesse en vanlig person har å en med autisme, hva gjør den autistisk?

Anonymous poster hash: 924b0...ce8

For meg er interessen/hobbyen så spennende og altoppslukende at når jeg driver med den, så glemmer jeg ofte å spise/gå på do/kle på meg. Mang en gang kvelden kommer og jeg innser at jeg ikke har spist, drukket eller gått på do siden jeg sto opp. Kan også holde meg aktiv i flere timer i stillhet med å bare tenke på en interesse. Heldigvis har jeg mine hovedinteresser som mange andre synes er gøy, så det gjør det mer sosialt akseptabelt (innenfor riktige subkulturer riktignok).

Endret av shockorshot
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (2 minutter siden):

Slenger meg på her som en som helt nylig har fått beskjed at har autisme.

For meg er interessen/hobbyen så spennende og altoppslukende at når jeg driver med den, jeg glemmer å spise/gå på do/kle på meg. Mang en gang kvelden kommer og jeg innser at jeg ikke har spist, drukket eller gått på do siden jeg sto opp. Kan også holde meg aktiv i flere timer i stillhet med å bare tenke på det jeg liker. Heldigvis har jeg mine hovedinteresser som mange andre synes er gøy, så det gjør det mer sosialt akseptabelt (innenfor riktige subkulturer riktignok).

 

One of us!

Ja kjenner meg igjen i det å bruke tid, eller tiden flyr så fort da en driver med interessen at dagen er over før man vet det. Skulle ønske jeg hadde mer sosialt aksepterte interesser, er vanskelig å snike inn å begynne å snakke om mine men har litt info på mange temaer så kan holde en samtale gående selv om det er uinteressant 😅 

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, X19x11 said:

 

One of us!

Ja kjenner meg igjen i det å bruke tid, eller tiden flyr så fort da en driver med interessen at dagen er over før man vet det. Skulle ønske jeg hadde mer sosialt aksepterte interesser, er vanskelig å snike inn å begynne å snakke om mine men har litt info på mange temaer så kan holde en samtale gående selv om det er uinteressant 😅 

Hey, må jo si at vi er jo ganske heldige som har noe som vi er så glad og interessert i. Må jo være utrolig kjedelig å ikke kunne bli så oppslukt av noe.

Faren min sa alltid at det var bedre å være for interessert i noe enn ikke ha noe å være interessert i, og der er jeg helt enig med han.

Endret av shockorshot
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
X19x11 skrev (22 minutter siden):

 

Kjenner meg igjen der, ble helt utbrent nå i Jul, så satt alene å spilte dataspill hele romjula for å "lade opp"

😁 Ja det må til innimellom. Jeg pleier å pakke sekken og stikke til skogs noen dager. 

shockorshot skrev (14 minutter siden):

Slenger meg på her som en som helt nylig har fått beskjed at har autisme.

For meg er interessen/hobbyen så spennende og altoppslukende at når jeg driver med den, så glemmer jeg ofte å spise/gå på do/kle på meg. Mang en gang kvelden kommer og jeg innser at jeg ikke har spist, drukket eller gått på do siden jeg sto opp. Kan også holde meg aktiv i flere timer i stillhet med å bare tenke på en interesse. Heldigvis har jeg mine hovedinteresser som mange andre synes er gøy, så det gjør det mer sosialt akseptabelt (innenfor riktige subkulturer riktignok).

Hey, en av oss, velkommen i gjengen 😃 Og du beskriver akkurat sånn som jeg har det, glemmer absolutt alt annet. Kan sitte å være pissatrengt i flere timer før jeg "våkner opp" og klarer å gå på do 🤣 Bare MÅ litt til, får jo helt oppheng på det som er interessant og klarer ikke å legge det vekk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (1 minutt siden):

Hey, må jo si at vi er jo ganske heldige som har noe som vi er så glad og interessert i. Må jo være utrolig kjedelig å ikke kunne bli så oppslukt av noe.

 

Ja det er sant, jeg leste om folk på spekteret som ikke har noen interesser, for et kjedelig liv tenkte jeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...