Gå til innhold

Tror dere det blir lettere for utenlandsk etterretning å rekruttere nordmenn nå som vi ser hvor korrupt Norge er?


Anbefalte innlegg

Unge har det verre enn noen gang og vi ser tidligere og tydeligere korrupsjonen som skjer her i landet. Vil det gjøre at nordmenn lettere kan lokkes med penger fra fremmede makter?

Eksempler på korrupsjon:

Norske politikere sier vi må følge bestemmelsene til EU, men så fort EU er mot gruvedrift på havbunnen vil ikke politikerne bøye seg for EU allikevel 

NHO sjefen gikk i det stille like etter sakene om mannen til Erna. Han hadde dessuten skrytt fælt av han. Nå skal denne mannen begynne å jobbe for miljøorganisasjonen Bellona. Det sender vel et ganske tydelig tegn på at Bellona ikke er opptatt av miljø. Men så tjener jo sjefen i organisasjonen masse penger- og er venn med oljenæringen. Alt går i hverandre. Vi er et lite land der kontakter støtter hverandre. Det viser at vi ikke har et skikkelig demokrati, i tillegg til at folk får det stadig verre. Er det da så rart om noen får lyst til å hjelpe russere eller kinesere litt? Og kan vi egentlig bli sinte på de som evt spionerer for dem så lenge vi legger opp til det?

Endret av majer
Skrivefeil
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Iki skrev (19 minutter siden):

Er Norge mer korrupt nå enn det var for et år siden?

Hvordan er dette et eksempel på korrupsjon?

Politikere som direkte lyver

Om Norge er mer korrupt enn for ett år siden? Sannsynligvis ikke, men det er mye mer synlig enn før

Endret av majer
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tja, spørs hva man definerer som korrupsjon vil jeg si. Hvor går grensen? Er det greit å bruke sine politiske kontakter/venner til å fatte beslutninger som beriker seg selv og sine? Er lobbyisme korrupsjon? Jeg mener at i et ekte demokrati så må de som fatter politiske beslutninger være fullstendig adskilt i fra de som tjener på det.

Så har man også det psykologiske rundt befolkningen sin oppfattning av hva politikerne og eliten holder på med. At befolkningnen oppfatter det som at eliten bruker sine politiske kontakter til å berike seg selv mener jeg at er veldig uheldig. Det er med på å skape klasseskille, og er man på nedre trinn er man gjerne mer mottakelig for alternative sannheter om man føler at dagens samfunn gir blaffen i de uansett.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (5 timer siden):

Du ser veldig mye korrupsjon, men jeg ser ikke noe dokumentasjon. Sannheten er at vi har veldig lite korrupsjon. Du burde bruke mer tid på de utallige trådene du allerede har startet, men stort sett ikke deltar i. 

gci2023_rankingvisual_top10.png

 

https://risk-indexes.com/global-corruption-index/?gclid=CjwKCAiA8sauBhB3EiwAruTRJmFho0vnzSPjMMBZgZ9zxErWUUS4meps8o5akRKH_hQN163S9ot0whoCA7EQAvD_BwE

 

 

Pop skrev (4 timer siden):

Norge har en helt grei fjerdeplass på Korrupsjonsindeksen. Jeg vil si at det fjerner det meste av grunnlaget for tråden, siden den da åpenbart bygger på falske premisser. Det kan alltid bli bedre, men det kan i svært mye høyere grad bli veldig mye verre.

image.png.cbfe0599e97417d200aa50d6f531f925.png

Det spørs hva man mener er korrupsjon. I Norge trenger ikke mennesker med makt å bryte store regler. Det holder at rike bedrifteiere skriker etter penger av staten, får penger av staten, bruker så disse pengene på mer lobbyvirksomhet osv osv. Politikerne bør ikke ha venner blant journalister og folk som tjener godt på status quo

Endret av majer
  • Liker 2
Lenke til kommentar
barfoo skrev (45 minutter siden):

Dette er endå ein tråd der du sutrer over samfunnet, og når du får kritiske spørsmål er visa ein variant over No True Scotsman.

Du har ikkje peikt på korrupsjon. Du har peikt på at nokon er ueinige med deg. Though life...

Vil ikke si at dette handler om sutring. Det er alvorlig

Iki skrev (1 time siden):

Hvorfor ikke?

Fordi man styrker hverandre sin posisjon og kan jobbe på tvers av det flertallet er tjent med

Lenke til kommentar
36 minutes ago, majer said:

Vil ikke si at dette handler om sutring. Det er alvorlig

Så langt har du ikkje greid å peike på alvorlege ting. At Stortinget er ueinige med EU er ikkje alvorleg. Utvinning av havbotnsmineraler har vore utreda på vanleg måte, og så vidt eg har fått med meg har mange parti diskutert saka internt, slik at partidemokratiet absolutt har sagt sitt om den.

Så du sutrer. Du har ikkje peikt på alvorlege ting.

  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
barfoo skrev (1 time siden):

Så langt har du ikkje greid å peike på alvorlege ting. At Stortinget er ueinige med EU er ikkje alvorleg. Utvinning av havbotnsmineraler har vore utreda på vanleg måte, og så vidt eg har fått med meg har mange parti diskutert saka internt, slik at partidemokratiet absolutt har sagt sitt om den.

Så du sutrer. Du har ikkje peikt på alvorlege ting.

At Stortinget i det ene øyeblikket sier de ikke kan overstyre EU i det ene øyeblikket, men plutselig sier de skal gjøre det i det andre er alvorlig. Et demokrati skal være transparent. Velgerne må vite hvordan de ulike maktapparatene fungerer, og hvilke muligheter de har

At vennetjenester er svært utbredt i Norge er også svært alvorlig for demokratiet sin del. Vi ser demokratiet forvitre i alt fra USA og Storbritannia til Tyrkia, Polen og Ungarn. Vi må passe på 

Endret av majer
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (58 minutter siden):

 

 

  • Unge har det bedre enn noen gang
  • Norge er mindre korrupt enn noen gang
  • Det finnes ingen kjent sammenheng mellom ministre som plagierer masterteser og spionasje for fremmede makter
  • At politikerne endrer mening og ikke automatisk bøyer seg for EU viser jo at de ikke er kjøpt og betalt av fremmede makter
  • Det er helt vanlig at personer med relevant erfaring går fra én lederstilling til en annen

Statistikken er tydelig på at unge har det verre enn noen gang (siden undersøkelsene kom). Vi må ta utgangspunkt i statistikken. 

Innen humint er det kjent at ideologi, økonomi og ego er tre store motivasjonsfaktorer for rekruttering 

At politikerne plutselig ikke bøyer av betyr at de har løyet tidligere 

Det er vanlig at ledere på et gitt nivå går over til lederopgaver i andre organisasjoner på samme nivå, men man går eks aldri fra LO til NHO og motsatt. Det bør få varsellampene til å blinke. Det viser at man ikke nødvendigvis er for verdiene i den aktuelle organisasjonen og spiller på lag med andre

Endret av majer
Lenke til kommentar
8 hours ago, majer said:

At politikerne plutselig ikke bøyer av betyr at de har løyet tidligere 

Du returnerer stadig til dette. HVEM har sagt nøyaktig HVA og NÅR at vi må følge EU i alle avgjørelser?  Oppgi lenke eller referanse, for dette tror jeg rett og slett ikke på, du har nok misforstått noe.

Personlig har jeg vært kjent med Norges tilknytning til EU via EØS og hvordan vi frivillig kan velge å ratifisere direktiv. Det tror jeg også de fleste som følger med har fått med seg. 

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...